Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig enmannstelt?


SimenB

Anbefalte innlegg

Jeg og min lille familie er relativt nybegynnere innen tur og telting men det kommer seg. Vi har allerede et flott kuppeltelt vi bruker når alle tre er på tur. Jeg ønsker dog å å dra noen turer alene og tenker 3-mannsteltet er litt unødvendig stort.

Kan noen anbefale et rimelig enmannstelt for en som ikke har veldig mye erfaring med aleneturer? Vet at man får de opp i 5000++, men finnes det gode alternativer som er langt rimeligere enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke veeeldig langt under 5000, men vil du ha et lett og godt telt er sikkert ikke dette så dumt. Høyfjellstelt er det riktignok ikke, men sekken blir lett. Rimeligere alternativ som har ok kvalitet er Naturehike Cloud 2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siker ikke noe særlig om tyngden på kuppelteltet. Størrelsen spiller liten rolle synes jeg. Det er mer vekta som spiller inn. 

Før jeg investerte 1/4 BNP i turutstyr var jeg mye på tur alene i det eneste teltet jeg hadde. Et 4-manns Helsport-telt som har fått mye tur før kroppen syntes den hadde godt av å kutte ned litt av vekten på turene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Du siker ikke noe særlig om tyngden på kuppelteltet. Størrelsen spiller liten rolle synes jeg. Det er mer vekta som spiller inn. 

Før jeg investerte 1/4 BNP i turutstyr var jeg mye på tur alene i det eneste teltet jeg hadde. Et 4-manns Helsport-telt som har fått mye tur før kroppen syntes den hadde godt av å kutte ned litt av vekten på turene...

Kuppelteltet veier vel 3,16 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et bra telt vet jeg ikke, men jeg har kjøpt Urberg 1P UL til det samme formålet som deg. Det går litt opp og ned i pris, fra ca. 1900-2600 på outnorth i den perioden jeg vurderte før jeg kjøpte til 2000. Det er antagelig ikke et kvalitetstelt sammenlignet med mange andre 1 person telt, men for meg er ikke det så veldig nøye siden det pga familiesituasjonen ikke blir så ofte det blir muligheter for aleneturer. Teltet er oppgitt til 1.6 kg. Har kun slått det opp i stuen uten skikkelig bardunering så kan egentlig ikke si så mye om teltet ut over at jeg kommer til å få plass med mine 197cm i lengden, men det blir nok noe trangt i bredden for Exped LW7 underlaget, så her blir det nok en kombo av trekkspill skumunderlag + uisolert sea to summit mumieformet oppblåsbart.

Vanligvis bruker vi WickiUp4 når vi er på tur, og der er det danseplass, og det veier ikke mer enn 2.6 kg så jeg kunne fint bære det på en alenetur, men opp gjennom årene så har jeg sett at det er en del fine plasser jeg ikke får satt opp teltet pga arealet det krever, hvor vi må legge oss lengre unna vannkilden/utsikten/etc. enn vi hadde ønsket, så for min del er det en av hovedgrunnene til å skaffe meg et mindre telt for alenetur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har brukt Backpacker 1 fra XXL på et par kajakkturer. Superbillig ettlagstelt. Blir mye kondens om det lukkes helt.

0_20190814_055255.jpg

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om trådstarter har kjøpt telt nå, men for å unngå å dra på 3-mannsteltet har jeg selv vært på jakt etter et noe mindre telt for soloturer. Endte opp med et Helsport Nordmarka 2 fra XXL. Tilbud nå til 999 kroner. Alternativet for min del hadde nok blitt et superlight-telt, men de er som kjent langt dyrere og blir også for trangt for min smak. 

Endret av HenrikD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikD skrev (På 18.8.2021 den 14.11):

Vet ikke om trådstarter har kjøpt telt nå, men for å unngå å dra på 3-mannsteltet har jeg selv vært på jakt etter et noe mindre telt for soloturer. Endte opp med et Helsport Nordmarka 2 fra XXL. Tilbud nå til 999 kroner. Alternativet for min del hadde nok blitt et superlight-telt, men de er som kjent langt dyrere og blir også for trangt for min smak. 

Takk for tipset. Da er det kjøpt inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få er brukt helsport ringstind pro light på Finn for rundt 2500-3500kr. Veier rundt 2kg og er romslig nok for 1 voksen, eller 1 voksen og 1 barn. 
 
raskt og enkelt å sette opp og en solid duk. Sittehøyde er så som så, men det har aldri plaget meg. Sitter veldig lite i teltet når jeg er alene uansett.

her er er et https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=229059963

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (På 19.8.2021 den 21.19):

Hva med teltene til Magasinet? Noen som har prøvd ut de? Ikke særlig lett, men man klarer fint å dra det med seg. Billig er det i hvert fall

https://www.magasinet.no/dovrefjell-skog-2p-tunneltelt

Helsport er blitt så inn i hel***e dyrt. Så denne gangen gikk jeg for ett billigere merke. kjøpte 2p Vidda Light teltet. Veide rett under 2,5 kg. Litt tungt i forhold til det jeg har brukt de siste årene, men overkommelig. Har kun satt det opp i hagen foreløpig. Virker som et ålreit telt.   Var lei av og ligge i ett trangt 1p telt så og si uten fortelt, så dette tror jeg blir bra. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ser det er flere Hersvik skryter av 

Helsport Nordmarka 2 , og det vil jeg også gjøre. 
av alle teltene jeg har er dette favoritten. Bor du alene i dette som er tomannstelt har du plass til det meste langsmed liggeunderlaget. Ta teltet ut av pakkposen og legg det løst innimellom det andre du har i sekken så er det ikke mye plass det tar. 
 

lykke til

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ripstop i duken på helsport Nordmarka. Så får man en rift går fort en kjempeflenge i duken. Jeg ville heller brukt litt mer enn 1000kr og heller kjøpt en brukt kvalitetstelt.

Ser ar Nordmarka 2 koster 2500. For 3000-3500 er det en haug av pent brukte kvalitetstelt på Finn 


https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=227746762

Dette er riktignok et 3 manstelt og veier 2-300gram mer. Allikevel er ville jeg valgt dette fremfor Nordmarka 2. 

får og ringstind superlight for 3500kr

Endret av eivind018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eivind018 skrev (1 time siden):

Det er vel ikke ripstop i duken på helsport Nordmarka. Så får man en rift går fort en kjempeflenge i duken. Jeg ville heller brukt litt mer enn 1000kr og heller kjøpt en brukt kvalitetstelt.

Ser ar Nordmarka 2 koster 2500. For 3000-3500 er det en haug av pent brukte kvalitetstelt på Finn 


https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=227746762

Dette er riktignok et 3 manstelt og veier 2-300gram mer. Allikevel er ville jeg valgt dette fremfor Nordmarka 2. 

får og ringstind superlight for 3500kr

Tror vel de fleste anbefalinger på Nordmarka 2 bygger på at det titt og ofte er på tilbud til rett under tusenlappen - slik det var forrige uke hos XXL. Det er riktignok ikke ripstop, men så er det ikke en skjør duk i utgangspunktet. Det er absolutt et kvalitetstelt, selv om det hverken er nyskapende, fancy, spesielt lett eller det ultimate telt. Men det er ufattelig mye telt for pengene (i alle fall på tilbud) og vil gjøre en bra jobb for langt de fleste i flere år.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.