Gå til innhold
  • Bli medlem

Y-peg. Teltplugger


thomas christensen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser mer og mer av denne typen plugger: https://www.fjellsport.no/sydvang-y-peg-teltplugg-10stk-orange.html?refSrc=1154952&nosto=nosto-page-product3

Jeg har ikke helt skjønt greia her. Er det meningen at man skal feste selve bardunen i teltluggen eller feste en snor i den for å dra den opp av bakken?

En annen ting er at de er jo veldig vonde å trykke ned i bakken. (I motsetning til "vanlige" plugger.)

Setter stor pris på hjelp!

Vh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snora er der for lett å kunne dra pluggen opp igjen. Jeg pleier å banke pluggen så langt ned at det stikker bare et par cm opp. Da kan det være vanskelig å få godt nok tak i pluggen for å dra den opp hvis du ikke har ei snor å dra i.

Snora gjør det også lettere å finne pluggen som jo knapt er synlig når den er banket så langt ned som nevnt over.

En annen kjekk greie med snora er at du kan sette en ekstra plugg gjennom denne også for å forsterke pluggfestet. Dette er greit hvis grunnen er så myk at pluggen kan bli revet løs (og i prinsippet kan man fortsette bortover med så mange plugger man har tilgang til, men jeg bruker sjelden mer enn to plugger på en bardun). Sist jeg gjorde det var det leirgrunn som ble løs fordi det regnet så mye slik at pluggene begynte å løsne.

Jeg pleier å banke pluggene nedi med en stein eller lignende hvis det er vanskelig å dytte dem nedi.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en plugg til å dra opp en annen med. Enten på tvers eller opp ned. Eller trekk opp i snora -eller stikk en rund pinne gjennom snora. 

Vet ikke hvrfor det gjør vondt å sette ned pluggene, men jeg tråkker de gjerne ned med hælen. Alternativt banker jeg de ned med en stein eller vedkubbe eller bit av en grein eller lignende. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Snora er der for lett å kunne dra pluggen opp igjen. Jeg pleier å banke pluggen så langt ned at det stikker bare et par cm opp. Da kan det være vanskelig å få godt nok tak i pluggen for å dra den opp hvis du ikke har ei snor å dra i.

Snora gjør det også lettere å finne pluggen som jo knapt er synlig når den er banket så langt ned som nevnt over.

En annen kjekk greie med snora er at du kan sette en ekstra plugg gjennom denne også for å forsterke pluggfestet. Dette er greit hvis grunnen er så myk at pluggen kan bli revet løs (og i prinsippet kan man fortsette bortover med så mange plugger man har tilgang til, men jeg bruker sjelden mer enn to plugger på en bardun). Sist jeg gjorde det var det leirgrunn som ble løs fordi det regnet så mye slik at pluggene begynte å løsne.

Jeg pleier å banke pluggene nedi med en stein eller lignende hvis det er vanskelig å dytte dem nedi.

Bra tips å sette på en ekstra plugg. Jeg bruker også å banke ned pluggen med en stein, men ofte leiter jeg litt etter godt feste til pluggen mens jeg fortsatt holder i den og når jeg skal trykke den ned når det er y-plugg, synes jeg det er litt vondt. Dør ikke av det, men akkurat her synes jeg vanlige plugger er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Bruk en plugg til å dra opp en annen med. Enten på tvers eller opp ned. Eller trekk opp i snora -eller stikk en rund pinne gjennom snora. 

Vet ikke hvrfor det gjør vondt å sette ned pluggene, men jeg tråkker de gjerne ned med hælen. Alternativt banker jeg de ned med en stein eller vedkubbe eller bit av en grein eller lignende. 

 

Se svaret mitt til Skogens stønn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (1 time siden):

Bra tips å sette på en ekstra plugg. Jeg bruker også å banke ned pluggen med en stein, men ofte leiter jeg litt etter godt feste til pluggen mens jeg fortsatt holder i den og når jeg skal trykke den ned når det er y-plugg, synes jeg det er litt vondt. Dør ikke av det, men akkurat her synes jeg vanlige plugger er bedre.

Ja, de er tynnere enn tradisjonelle teltplugger. Du kan eventuelt kutte et stykke tykt lær fra et gammelt belte eller en gammel sko og legg mellom håndflata og pluggen for å bøte på dette. Det tar lite ekstra plass i pluggposen.

;-)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Ja, de er tynnere enn tradisjonelle teltplugger. Du kan eventuelt kutte et stykke tykt lær fra et gammelt belte eller en gammel sko og legg mellom håndflata og pluggen for å bøte på dette. Det tar lite ekstra plass i pluggposen.

;-)

Joda, det er så klart mange muligheter for å gjøre det behagelig. Personlig "hater" jeg alt ekstra stæsj, stort eller lite :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (43 minutter siden):

JPersonlig "hater" jeg alt ekstra stæsj, stort eller lite :-)

Ja, litt enig med deg der. Men en sånn lærlapp har jeg så og si alltid med meg. Jeg bruker den til alt mulig, for eksempel som beskyttelse mellom en stokk og duken hvis jeg vil holde oppe fronten av en gapahuk, gripe hanken på kaffekjelen som står på bålet eller dytte på en glødende vedkubbe i bålet, legge over kanten av en kniv hvis jeg vil dytte med ene hånda på håndtaket og den andre på knivbladet for å lage oppteningsflis, som underlag for sotete og/eller varm kjele hvis jeg ikke vil sette den direkte på underlaget (bodrplate, teltbunn, snø...)... Den har blitt like uunnværlig som tollekniven. Jeg har en som er sirkulær, ett sted mellom 10 og 15 cm i diameter. Jeg har også en større firkantet som jeg bruker til mye det samme (større arbeidsflate), men også som  et lite sitteunderlag eller til å stå på knærne på, for eksempel når jeg gjør opp bål eller kutter flis (har faktisk to, men tar allikevel mye mindre plass enn et tradisjonelt sitteunderlag).

Men enig, jeg er tilhenger av å kutte ut stæsj, særlig de tingene som aldri blir brukt som bøker, øretelefoner, solceller, leatherman, campingstoler i variable løsninger, 18 karabinkroker og 100 meter hoppetau i tilfelle rottefelle osv. osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 timer siden):

Ja, litt enig med deg der. Men en sånn lærlapp har jeg så og si alltid med meg. Jeg bruker den til alt mulig, for eksempel som beskyttelse mellom en stokk og duken hvis jeg vil holde oppe fronten av en gapahuk, gripe hanken på kaffekjelen som står på bålet eller dytte på en glødende vedkubbe i bålet, legge over kanten av en kniv hvis jeg vil dytte med ene hånda på håndtaket og den andre på knivbladet for å lage oppteningsflis, som underlag for sotete og/eller varm kjele hvis jeg ikke vil sette den direkte på underlaget (bodrplate, teltbunn, snø...)... Den har blitt like uunnværlig som tollekniven. Jeg har en som er sirkulær, ett sted mellom 10 og 15 cm i diameter. Jeg har også en større firkantet som jeg bruker til mye det samme (større arbeidsflate), men også som  et lite sitteunderlag eller til å stå på knærne på, for eksempel når jeg gjør opp bål eller kutter flis (har faktisk to, men tar allikevel mye mindre plass enn et tradisjonelt sitteunderlag).

Men enig, jeg er tilhenger av å kutte ut stæsj, særlig de tingene som aldri blir brukt som bøker, øretelefoner, solceller, leatherman, campingstoler i variable løsninger, 18 karabinkroker og 100 meter hoppetau i tilfelle rottefelle osv. osv.

Ja, ser absolutt nytten i et slikt multiredskap som lærlappen. Mer bruk for det enn Leathermann som du nevner. Må jo le over den lista di med unyttige ting. En bok har ofte vært med på tur med meg, men veldig sjelden det blir noe særlig lesing og hodetlf. er ikke med på tur lenger, for å si det slik. DAB-radioen har vært med på en del turer, men sjansen for dekning er såpass liten at den ikke er med lenger. Jeg har blitt en seriøs gramjeger. For å komme tilbake til teltpluggene har jeg nå bestilt vanlige plugger, men jeg er åpen for både lærlapper og andre ting som jeg faktisk kan ha bruk for på tur fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (42 minutter siden):

veldig sjelden det blir noe særlig lesing

Den eneste gangen jeg har klart å pløye meg gjennom ei bok på tur var når jeg gikk Jotunheimstien. Eneste grunnen til at jeg kom meg gjennom boka var at den handlet om "A long walk with an author who is smart and funny" og at den hadde akkurat like mange kapitler som jeg skulle bruke dager på turen, så jeg leste et kapittel hver kveld når jeg la meg i soveposen. Ellers har det vel endt med at bøker jeg har hatt med på tur forble like uleste etter turen som de var før turen. Og eneste forskjellen på å bære på en gråstein og ei bok du ikke leser i sekken er at gråsteinen, den kan du kaste ut på bakken mens boka må brennes. Og brenne bøker driver jeg rett og slett ikke med, så de må derfor bli med helt hjem igjen.

Boka kan forøvrig anbefales: https://www.adlibris.com/no/bok/a-walk-in-the-woods-rediscovering-america-on-the-appalachian-trail-9780307279460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Greia" er vel at V-pluggene skal holde litt bedre i løs bakke enn rette og runde plugger. Hvor riktig det er, er jeg en smule i tvil om. Er bakken så løs og våt at jeg MÅ ha V-plugger, så er det vel bedre å flytte på teltet. Men jeg bruker en blanding - så er jeg klar for variende forhold rundt teltet.

Stusser over at det skal være vondt å sette inn pluggene. Sjekker hva jeg gjør og det er å holde tommelen ned i V'en midt i hakket for bardunen og et par fingre under. Godt tak og ingen grunn til å kveste håndflaten.

Stein og Crocs.... jepp, det er krevende å slå leir på svaberg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (6 minutter siden):

"Greia" er vel at V-pluggene skal holde litt bedre i løs bakke enn rette og runde plugger. Hvor riktig det er, er jeg en smule i tvil om. Er bakken så løs og våt at jeg MÅ ha V-plugger, så er det vel bedre å flytte på teltet. Men jeg bruker en blanding - så er jeg klar for variende forhold rundt teltet.

Stusser over at det skal være vondt å sette inn pluggene. Sjekker hva jeg gjør og det er å holde tommelen ned i V'en midt i hakket for bardunen og et par fingre under. Godt tak og ingen grunn til å kveste håndflaten.

Stein og Crocs.... jepp, det er krevende å slå leir på svaberg :)

Det er ikke V-plugg. Det er Y-plugg.

I sand og vanlig moldjord er det ingen problemer å dytte ned en plugg med fingrene, eller crocs for den saks skyld. Jeg sparker ned en plugg i mye hardere jord med crocs enn jeg klarer å dytte den ned i med fingrene. Når jorda er såpass hard at du må trampe på pluggen for å få den ned nytter det ikke å holde i den med fingerspissene for å få den ned. Når pluggen er nede stikker det opp mellom 1 og 2 cm, så det er ikke mye å holde i. Hvis du ikke stikker den langt nok ned vil du ikke kunne stramme bardunen særlig mye fordi pluggen vil bendes løs. Dette gjelder særlig i leirjord. Den er hard å trykke pluggen ned i, men gir etter for press over tid, særlig hvis leira er tørr når du setter ned pluggen og siden blir våt av regn. Hvis du ikke trenger å stramme bardunene særlig mye er det en helt annen sak. Da trenger ikke pluggen å stikke mange cm ned i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker nærmere etter og ja, det er en "Y"-plugg det er snakk om. Synet forsvinner med alderen, men da aner jeg ikke hva vitsen er med denne pluggen. Ubehagelig å sette også uten diverse ekstrautstyr.

Da blir vel innlegget mitt heller en slags anbefaling av V-pluggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

da aner jeg ikke hva vitsen er med denne pluggen

Lit større overflate ift bredde/"diameter" og følgelig litt bedre hold? Og kanskje enda litt vanskeligere å bøye. Men noen stor forskjell tviler jeg på at det er. En X-plugg er sikkert enda bedre - og vanskeligere å få ned i bakken.

Men du vet, det viktigste er å ha det "beste" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 2021-8-1 den 11.40):

Den eneste gangen jeg har klart å pløye meg gjennom ei bok på tur var når jeg gikk Jotunheimstien. Eneste grunnen til at jeg kom meg gjennom boka var at den handlet om "A long walk with an author who is smart and funny" og at den hadde akkurat like mange kapitler som jeg skulle bruke dager på turen, så jeg leste et kapittel hver kveld når jeg la meg i soveposen. Ellers har det vel endt med at bøker jeg har hatt med på tur forble like uleste etter turen som de var før turen. Og eneste forskjellen på å bære på en gråstein og ei bok du ikke leser i sekken er at gråsteinen, den kan du kaste ut på bakken mens boka må brennes. Og brenne bøker driver jeg rett og slett ikke med, så de må derfor bli med helt hjem igjen.

Boka kan forøvrig anbefales: https://www.adlibris.com/no/bok/a-walk-in-the-woods-rediscovering-america-on-the-appalachian-trail-9780307279460

Ja, Bill Bryson er jo en morsom fyr. Takk for anbefaling! Siste bok jeg tok med meg, som jeg ikke leste, men har lest før, var Arne Næss: Livsfilososofi. Naturen er jo stedet hvor man lar de store tankene fylle landskapet, hva er vel bedre enn en god bok med filosofering(!), men neida, det blir Real mat til middag, kokesjokolade og te til dessert, så er det ut å vaske seg i bekken, hente ved, fyre bål, hente ved, hente ved, hente ved, evt og/eller stramme barduner for å få bort blafringa i teltet og der ble det solnedgang, deilig å kjenne den siste solstråla gi meg et hint av varme og brått ble jeg småsulten igjen, får vel lage meg litt havregrøt eller knaske litt nøtter.. og ups, nå er jeg stuptrøtt, jeg baller med å lage pute av klær, gjøre den siste organiseringa i teltet, strammer igjen påsan til det bare er nesa som stikker ut, nei faen, glemte sovemaska; opp igjen med glidelåsen på soveposen, hente sovemaska, ta igjen glidelåsen på posen igjen, å nei, jeg må tisse, da er det opp med posen og frem med tisseflaska, det er jo ikke snakk om å gå ut av teltet nå og puh, der er jeg endelig klar. 

Jeg slår av hodelykta, drar igjen glidelåsen på soveposen for n'te gang og slukner tvert. Blir jo ikke noe boklesing her.

Endret av thomas christensen
  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.