Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunneltelt og liggeunderlag


Sturla Bråten

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at de fleste tunneltelt smalner i fotenden. Vi har exped liggeunderlag i wide utgaver noe som gjør det utfordrende å få plass til 2 liggeunderlag selv i 3 mannsutgaver. (eksempelvis nallo 2, enkelte helsport telt). Hva gjør dere og hvilke underlag bruker dere? Ser kanskje utfordringene som størst på vinteren hvor det er behov for skikkelige underlag. 

Hvordan tenker produsentene, i 2021 er vel de fleste forbi å bruke bamse liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bamse liggeunderlag er absolutt ikke utrangert, jeg og flere har gått tilbake til disse underlag, erfaringene med opplåsbare dyre liggeunderlag er dårlige.

Når jeg er på tur med kamerat ligger vi i hvert vårt telt, ofte med god avstand mellom teltene.Dette gir litt egentid, privatliv, bedre søvn mm

Når jeg er på tur med kona deler vi telt , og da går liggeunderlagene litt i hverandre og på morgenen kan underlagene ligge opppå hverandre, hvor kanskje soveposeenden ikke engang er oppe på liggeunderlaget.

Sånn blir det når man deler sovesal i nylonboliger.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge underlagene anføttes kan funke om bakken er ganske plan. Gir også litt mer privatliv, synes jeg. Ellers er det jo en del tunneltelt som har helt rektangulære innertelt-bunner; HelsportFjellheimen & Spitsbergen, Hilleberg Keron osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønsket å bruke LW underlag ut fra sovevaner og at de gjerne benyttes hele året og også å skal passe i Amok-hengekøyer osv. 

 

Så har jeg handlet telt deretter. Dvs at det er plass til de underlagene vi har. Dette ekskluderer noen telt, men fortsatt mye å velge i. Kanskje må man endog opp en størrelse, men pytt sann. Normalt teltet vi med Produsentens anbefaling-1. Dvs 3 stk i ett 4-manns. Men har også et 2-manns som hovedsaklig brukes alene, men som skulle brukes av 2 innimellom når den lave vekten var viktig. Da ble det sørget for å velge ett telt som var kompatibelt med underlagene. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sturla Bråten skrev (7 timer siden):

Har vurdert duo underlag, alternativt de som blir smalere ved føttene. Var bare interessert i å høre hvordan forummedlemmene gjør det på eksempelvis en nallo eller lofoten telt. 

Har brukt Nallo 2 og 3 med enkle underlag.

2'ern funka fordi eg har str M underlag. To LW ser eg føre meg funker dårlig ja. 

Svaret då må vel kanskje vere å ligge anføttes, med underlag som smalnar i fotenden. Eller kjøpe større telt, om ein må ha LW 🤷‍♀️😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.