Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips - smakstilsetning til vann på tur


Megalep

Anbefalte innlegg

På «Asia-mat»-butikker (hvertfall på vår lokale) selger de appelsinsaft-pulver på store glass. Dette smaker overraskende godt og har vært veldig populært i varmen, særlig for familiens yngste medlemmer, på turer i sommer. Jeg har tidligere brukt istepulver hvis jeg har ønska smak på vannet, men kjekt med variasjon! Denne kommer til å gjøre godt for snøsmeltevannet på vinterturer også 😁E7DC66C7-3D4F-40CE-B141-FA6D64D38BA2.thumb.jpeg.f91e685d3edb1acc0d14e93df7748f32.jpegDF5B771A-7E6C-4E5D-B7B9-A01F73FF9F0B.thumb.jpeg.923c5db91a97dfb279563737365439e5.jpeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (25 minutter siden):

Hvor "sterkt" må du blande for å få noe smak?

For en halvlitersflaske ga tre «turskjeer» (spork) god saftsmak, ungene og gubben (som liker sterk saft) drakk dette. Vi vanna ut mer enn det mot slutten (hadde bare med litt for å prøve, og vannet der vi var hadde litt myrsmak), og det funka overraskende bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (11 timer siden):

Kan noen rope ut om de finner de iste-pulver-pakkene vi fikk tak i før som var for 1/2l vann? De var lettere og mer praktisk enn de store før 1 l jeg finner i dag...

Tenker du på de fra Lipton? De pleier jeg å kjøpe på Europris.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hydrate 24 fra herballife i camelbacken. Sukkerfri, kalorifri.

Sitron/appelsin smak, og inneholder salter til rehydrering som andre isotoniske sportsdrikker. Men jeg pleier å bruke halvparten av det som står, sånn at den blir lettere å drikke på en hel dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å bruke Maxim sportsdrikken man bla får kjøpt til en ok pris på XXL. Gir ok smak samt "tilskudd av karbohydrater og mineraler for tilføring av energi og opprettholdelse av væskebalansen." som det så pent står. Svetter som en gris på tur, og er dårlig på å stoppe og få i meg næring på lengere turer, så da må sånt til! :P
Skal teste den på en lengere tur jeg driver å pakker til nå. Da blir det nok mest brukt under de lengere etappene. Har fyllt en liten 0,35l flaske med pulveret, så håper det holder. Blander og mindre enn det står på boksen.

Fåes både i sitron og appelsinsmak.

https://www.xxl.no/maxim-maxim-sports-drikk-480g/p/1111124_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe det hender at jeg bruker hvis jeg har lyst på noe søt drikke til maten, eller hvis vannet har myrsmak, er rett i koppen solbærsaft. Denne lar seg løse opp i kaldt vann, men man må røre mer enn når man bruker varmt vann som den er beregnet for. Jeg blander den da i tillegg en god del tynnere enn det oppskrifta sier (gjerne dobbelt så mye vann). Men ellers synes jeg rent vann er veldig godt, særlig hvis det er iskaldt.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt fjellvann er noe av det beste jeg vet om, og som oftest er det dét det går i på tur. Nå i sommer har det vært så varmt at vannet var nærmere lunkent også over tregrensa, hvertfall der vi har vært. Legg til litt myrsmak, så var det ikke lenger like attraktivt. Særlig på kanotur med ungene var det kjekt med noe fristende å drikke i varmen for å sikre at de fikk i seg nok. Ser flere gode tips her, supert! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 2021-7-30 den 8.14):

For en halvlitersflaske ga tre «turskjeer» (spork) god saftsmak, ungene og gubben (som liker sterk saft) drakk dette. Vi vanna ut mer enn det mot slutten (hadde bare med litt for å prøve, og vannet der vi var hadde litt myrsmak), og det funka overraskende bra.

Hvor mange liter vil du anta en slik boks holder til med 3 skjeer, og har du noen idé om vekten på en full boks?

Jeg bruker vanligvis Fun Light på padleturer hvor det er relativt lav fysisk aktivitet, men dette kan være et alternativ for vandreturer hvis det gir litt mengde og inneholder sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (1 time siden):

Hvor mange liter vil du anta en slik boks holder til med 3 skjeer, og har du noen idé om vekten på en full boks?

Jeg bruker vanligvis Fun Light på padleturer hvor det er relativt lav fysisk aktivitet, men dette kan være et alternativ for vandreturer hvis det gir litt mengde og inneholder sukker.

Kan sjekke på glasset hva mengde og anbefalt blandingsforhold er når jeg kommer meg hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (3 timer siden):

Hvor mange liter vil du anta en slik boks holder til med 3 skjeer, og har du noen idé om vekten på en full boks?

Jeg bruker vanligvis Fun Light på padleturer hvor det er relativt lav fysisk aktivitet, men dette kan være et alternativ for vandreturer hvis det gir litt mengde og inneholder sukker.

«Place 5 level tablespoons (125g) of Trix in a pitcher. Add cold eater or ice to make one liter.» 900gram i glasset.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (3 timer siden):

«Place 5 level tablespoons (125g) of Trix in a pitcher. Add cold eater or ice to make one liter.» 900gram i glasset.

Så rett i overkant av 7 liter da, kanskje så mye som 14 liter siden jeg klarer meg fint med bare litt smakstilsetning. og vekten skulle vel være relativt lik en Fun Light. Takk for info :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"On the go" Energidrikk-posene fra Drytech (Peach/lemon) er min favoritt. Det er vel mer eller mindre det samme innholdet som istépulver. Bruker det mest for litt mer effektiv hydrering når en svetter mye, men det er bonus å få litt smak på vannet også i blant : )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg bruker High5 Zero-tabletter, kjøpt f.eks. hos Bikeshop. Inneholder ikke energi, men diverse smaker og salter for hydrering - kjekt for oss som svetter en del og ikke vil våkne med kramper i mummy-pose og lite telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På en firedagers tur nå, tok jeg med litt Sponser long energy. Bruker den egentlig på sykkelturer over 10 mil. 

Har aldri opplevd kramper å tur (hadde heller aldri problemer med av noe slag med 10 mil + på sykkel på bare vann... supplert med litt Farris-påfyll underveis). 

Hadde med kun for å drikke noe annet en vann (drikker te til kakao til frokost, og te til lunsj) 

Grunnen til at jeg bruker Sponser er at den er syrefri. (Drikker ytterst minimalt med saft, juice og brus til vanlig. Går mest i melk og kokosmelk i tillegg til vann)

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.