Gå til innhold
  • Bli medlem

Rogen - innreise Sverige?


Sterkur Meningson

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en tur til Rogen, men er litt usikker på reisereglene. Noen som har vært over grensa nå i sommer? Krav om test på vei over grensa tilbake? Kjører over ved Østby Støa.

Prøvde å lese litt Her

, men ble ikke helt klok på det.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det gjelder reise inn til Norge tror jeg du finner det meste du trenger å vite her: https://www.politiet.no/rad/grense-og-grensepassering/

For reiser andre veien, altså fra Norge til Sverige (eller Finland) står det lenger ned på samme siden: "Når du skal reise ut av Norge, kan alle grenseoverganger som ikke er fysisk sperret, brukes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er vaksinert eller ikke. Jeg er fullvaksinert og var en tur i Sverige i dag. Passerte over på Magnormoen. De vil da se EU versjon av koronasertifikat og legitimasjon, så kunne jeg kjøre hjem uten noe test eller noe. Er man fullvaksinert kan man man reise inn i Norge selv om Vármland pr nå ikke er grønt området. Der varierer regler for de som ikke er fullvaksinert eller har hatt covid siste 6 mndr etter hvilke farge det er på området de haar besøkt

Men selv om jeg er fullvaksinert har jeg ikke lov å krysse grensa utenom de åpne grenseovergangene. Betyr bl.a at hvis jeg hadde startet padle i Rogen kan jeg ikke krysse grensa til Norge men må holde meg på svensk side hele turen. Så kjøre over grensa ved Østby på retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tvilsomt at det er noen som sjekker grensepassering inne i marka men etter regelverket er det ikke lov å krysse utenom om godkjente grenseoverganger. Er noen unntak men det er stort sett i forbindelse med særskilt arbeid. Men det er jo mulig å lage en fin tur på svensk side og. f.eks krysse Rogen og og dra opp i Bredåsjøen, Lasjøen og svensk del av S. Vonsjøen. Sjekk dog værmelding for vind, er store vann og det kan fort bli vanskelig å padle hvis det blåser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkur Meningson skrev (7 timer siden):

Takk for svar👍 Så å starte på svensk side og padle inn og rundt på norsk side er altså ikke mulig nå...? Har planlagt tur og hadde faktisk ikke tenkt på dette. 

Det er også flotte padleområder østover inn ved Rogenstugan og innover i Tandsjön, Vingarna og Abborrvikarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkur Meningson skrev (11 timer siden):

Takk for svar👍 Så å starte på svensk side og padle inn og rundt på norsk side er altså ikke mulig nå...? Har planlagt tur og hadde faktisk ikke tenkt på dette. 

Hvis planen er å starte ved Kärringsjön så har du egentlig mer enn nok av plass å boltre deg på på svensk side etter min mening, som @borgern nevner så er det fine områder ved Bredåen og Lasjøen + søndre del av Vonsjøen, ev. kan du dra nordover fra Kärringsjön gjennom "fiskebein" vannene. Du får ikke med deg Larsholm hvis du drar i retning Vonsjøen siden den delen ligger på norsk side, men ellers er det ikke mye du går glipp av. Litt obs på Lasjøen, da vi tok ruten til Larsholm fra Kärringsjön i 2017 var det forbudt å fiske i akkurat det vannet.

Kärringsjön til Larsholm nord i Vonsjøen er forresten en strekning på ca. 26 km hvis man kun regner en bæring og padler etter de korteste bæringene og krysser Rogen mellom Sandholmen og Bredåholmene. 

Hvis det er av interesse så finner du turrapporten her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å lage en liten film fra turen, så da ser jeg nok mot andre alternativer i Norge. Blir jo fort kriminell med alle disse ekstra reglene 😀

Har vært i Femundsmarka de to siste somrene, men ville prøve med kano for første gang i år. Opp Røa osv tror jeg blir for mye folk for det jeg ser etter. Da blir det planlegging av tur neste sommer i stedet

Takk for tips om turene på svensk side, skal sjekke turrapport.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du inn der nå er det neppe så mye folk. Såkalte fellesferien er over og så pleier det være en del der mot slutten av juni. Var sist i Nedre Røa selv i 2018, dro inn i starten av august. Oppover elva kunne vi velge plass, det var ingen andre. Dag 2 kom 2 stk gående forbi. Eneste sted det var litt folk var ved Røvollen da vi tittet innom der. Har og vært der før rundt 1 aug og selv en søndag var det ingen andre som skulle være med ferga sydover fra Haugen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.