Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøpling langs snøskuterløyper


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

NRK kjører sak:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/svinesti-langs-skuterloype-i-troms_-_-bor-stenge-loypa-hvis-folk-ikke-kan-bedre-enn-dette-1.15589063

 

Dessverre ikke unikt. Har selv gjort samme "oppdagelser" sommerstid langs snøskuterløyper andre steder både i Troms og Finnmark. Det ser tidvis for jævlig ut. Og jeg er helt enig. Dersom ikke skuterfolket evner å ta med seg søpla si tilbake, har de ingenting ute i naturen å gjøre. Da er det bare å stenge ned løypene. Det er ingen menneskerett å ta seg motorisert ut på vidda. I allefall ikke om du ikke evner å te deg en smule i pakt med naturen du er så heldig å få kjøre ut i med dagens regelverk. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
varmtvann skrev (19 minutter siden):

Jeg leste saken og synes responsen fra ordføreren var veldig merkelig. En hel utedo og en haug med tomflasker er vel ikke akkurat noe som blåser bort ved et uhell? 🤔

 

Ikke uventet respons derfra nei. Hun tør vel ikke legge seg ut med skuterfolket, da hun vet at de vel utgjør omtrent 50% av velgermassen i Nordreisa Kommune 😅

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (16 timer siden):

Jeg reagerte også på ordføreren sin uttalelse. Men det viser kanskje litt av "grunnholdningen" som eksisterer i nord. De har uendelige områder å ta av, og de fleste ferdes ikke de samme stedene sommer og vinter. Dermed får de ikke sett hva som skjer når snøen smelter. Alle som har bært med seg en halvliter eller to, vet hvor lett det er å bære de tomme boksene ned igjen. Man skulle tro det var enda enklere når man ferdes med motoriserte kjøretøy...

Jeg har vært på turer i mange fylker, men mitt inntrykk er at det er desidert mest forsøpling i Finnmark. Jeg har bodd i Finnmark i 10 år.

Har også opplevd å slå leir i mørket på tur med andre, for så om morgenen våkne til en ring av dopapir rundt leiren.

Følte meg som en "barnehagetante" som måtte ta praten om hvordan man oppfører seg i naturen, og hvordan man går på do. For meg er dette barnelærdom, men dette hadde de aldri lært. Og dette var til voksne mennesker. Jeg sa "se dere rundt her, det flyter av dopapir. Synes ikke dere det er stygt og utrivelig"? Hvor hun ene svarte "jeg synes det er ok, da ser jeg hvor andre har gått på do". 

Får bara hålla med om att det lämnas mycket kvar efter skoterfolket i Finnmark, har svårt å tro att fjällvandrare drar med sig 4 pallar för att ha under tältet😅 Det här är efter en lavo som har stått en längre tid. Vet inte hur många bålplatser jag har hitta där man har försökt att elda upp öl burkar och plast. Bilderna är från Sör Varanger 

 

 

20190601_133144.jpg

20190601_132746.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra post @Nordhauk

Uansett hvilken vidde eller dyp skog jeg har vandret i/på de siste 30 årene har dessverre vært preget av kunnskapsløs ferdsel i naturen. Spesielt forsøpling. Jo lengre inn på viddene jeg har langt turen, jo mer har håpet vært, om ikke få oppleve det helt uberørte, så hvert fall ryddige camp plasser. Likevel, har blitt skuffet gang på gang, faktisk på hver eneste tur.

Siste tur ble lagt til Øst Finnmark. Igjen håpet jeg på å finne en liten lomme villmark, men ikke denne gangen heller. Bålplasser langt inne på vidda der folk hadde lagt igjen søppel eller objekter som ikke skulle vært der. Dette var ikke søppel etter snøscooter kjørere. Så spørsmålet jeg har grublet på på de siste turene er ikke hvem som har ansvaret, det er selvforklarende, men hvem som bør ta ansvaret for en opprydding.

For, noen eier eller forvalter den eiendommen vi benytter oss av. Det er ikke gratis heller, hvert fall ikke for oss som har fisking som primæraktivitet på tur. Ja, jeg er klar over at det er turfolket som har forsøplet i årevis. Men, bør det ikke ryddes av eiere/forvaltere? Har ikke de et ansvar for hvert fall andre som kommer etter oss når de tross alt tar seg betalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

Har ikke de et ansvar for hvert fall andre som kommer etter oss når de tross alt tar seg betalt?

Det er vel ingen steder det tas betalt for at du slår leir? (unntatt campingplasser og lignende hvor eier normalt rydder)

Jeg pleier gjerne å ta med meg litt søppel når jeg finner noe andre har slengt fra seg (innenfor rimelighetens grenser, en nedbrent utedass ville jeg nok latt ligge).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 minutter siden):

Det er vel ingen steder det tas betalt for at du slår leir? (unntatt campingplasser og lignende hvor eier normalt rydder)

Jeg pleier gjerne å ta med meg litt søppel når jeg finner noe andre har slengt fra seg (innenfor rimelighetens grenser, en nedbrent utedass ville jeg nok latt ligge).

Var kanskje uklar. Det er som oftest fiske det dreier som, da isfiske når det gjelder scooterkjørere. Fiskekort koster penger, og de som selger de selger selvfølgelig fiskeopplevelser. Likevel så enten eier de eller forvalter grunnen man fisker på. Har ikke de et ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nikke said:

Men, bør det ikke ryddes av eiere/forvaltere? Har ikke de et ansvar for hvert fall andre som kommer etter oss når de tross alt tar seg betalt?

Nei, med mindre det står i avtalen at du har rettigheter på uberørt natur. Det er nok grunneiere som rydder det verste eller de mest tilgjengelige plassene, men det er begrenset hvor mye tid man setter av til å rydde etter natursvin. Se bare på hvor tregt det går med å bli kvitt piggtråd i utmark.

Siden idioter på tur søpler, så er det mest nærliggende at turfolk rydder. Vi er der uansett og har (i motsetning til idiotene), plass i sekken og saft nok i beina til å bære ut plast og folie.

Jeg tror også at vi bør prate om søppel. Om spørsmålet om "Hvordan ordner du deg med søppel?" er like naturlig som "Hvor mange topper/mil/kilometer/bruer/støvler har du gått i dag?", så vil det kanskje spre seg litt andre holdninger. Selv om alle på Fjellforum selvsagt ferdes uten å etterlate seg spor, så synes ikke det å være normalt - som så mange andre ting på Fjellforum :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (16 minutter siden):

Var kanskje uklar. Det er som oftest fiske det dreier som, da isfiske når det gjelder scooterkjørere. Fiskekort koster penger, og de som selger de selger selvfølgelig fiskeopplevelser. Likevel så enten eier de eller forvalter grunnen man fisker på. Har ikke de et ansvar?

Men hva trur du det ville koste å ha "ryddere " over hele vidda  ? Eller bedre hvor lite lønn ville du jobbet for ??

Har jobbet som oppsyn selv noen sesonger i ett lakseførende vassdrag , og selv ett så kompakt område er det vannskelig holde perfekt . Og selv med "dyre" døgnkort så går ikke akkurat eierne i grovt overskudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

Nei, med mindre det står i avtalen at du har rettigheter på uberørt natur. Det er nok grunneiere som rydder det verste eller de mest tilgjengelige plassene, men det er begrenset hvor mye tid man setter av til å rydde etter natursvin. Se bare på hvor tregt det går med å bli kvitt piggtråd i utmark.

Siden idioter på tur søpler, så er det mest nærliggende at turfolk rydder. Vi er der uansett og har (i motsetning til idiotene), plass i sekken og saft nok i beina til å bære ut plast og folie.

Jeg tror også at vi bør prate om søppel. Om spørsmålet om "Hvordan ordner du deg med søppel?" er like naturlig som "Hvor mange topper/mil/kilometer/bruer/støvler har du gått i dag?", så vil det kanskje spre seg litt andre holdninger. Selv om alle på Fjellforum selvsagt ferdes uten å etterlate seg spor, så synes ikke det å være normalt - som så mange andre ting på Fjellforum :)

Er ikke uenig Grimmer, det har toppet seg en del og bare veldig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (1 time siden):

Men hva trur du det ville koste å ha "ryddere " over hele vidda  ? Eller bedre hvor lite lønn ville du jobbet for ??

Har jobbet som oppsyn selv noen sesonger i ett lakseførende vassdrag , og selv ett så kompakt område er det vannskelig holde perfekt . Og selv med "dyre" døgnkort så går ikke akkurat eierne i grovt overskudd. 

Som nevnt, er bare kjempe frustrert etter så mange år med samme driten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Nikke said:

Er ikke uenig Grimmer, det har toppet seg en del og bare veldig frustrert.

Full forståelse for det. Heldig for natursvina at de har forlatt åstedet lenge før du og jeg kommer dit. Hvilket jo er noe av problemet. De fester og har det moro en natt, mens etterlatenskapene blir liggende i tiår til glede for generasjoner. Noen av samlingene av tomflasker og hermetikkbokser jeg har kommet over kan ha vært godt på vei til å bli kulturminner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våren ferdes jeg en god del i områder hvor sørsamene  passer/driver/ gjeter reinsdyr med snøscootere. Samene, som gjeter i disse områdene , overnatter ikke ute, de sover i hus  og hytter. Men de har en lang lunsj midt på dagen ute i fjellet, og disse bålstedene ser ut som ett sant hælvette med plast, papir, brukte papptallerken, plastkrus, teip, defekte scooterdeler, plastkanner osv. De første årene jeg var i disse områdene, plukket jeg med all søppel jeg fant, men det kan jeg ikke fortsette med, for det er en heldagsjobb syv dager i uka. På våren stikker det opp en god del stein av snøen hvor de kjører, samt at samene kjører en del på barmark i korte og lengre strekninger. Der hvor dette skjer skrapes små plast biter av plastskiene på scooterne og denne plasten ser man nærmest overalt i fjellet, spesielt hvis man ser etter de/ er obs på de. Dette er ikke bra! Skulle ikke forundre meg om deres egne dyr får i seg denne plasten. Min erfaring er at det kan se ut som reinnæringa har litt å gå på når det gjelder å ta med seg søppel.. Om sommeren kjører de firehjulinger, sekhjulinger og crossere i fjellet. Dype spor etter doningene og søppel nær sagt overalt da også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (51 minutter siden):

På våren ferdes jeg en god del i områder hvor sørsamene  passer/driver/ gjeter reinsdyr med snøscootere. Samene, som gjeter i disse områdene , overnatter ikke ute, de sover i hus  og hytter. Men de har en lang lunsj midt på dagen ute i fjellet, og disse bålstedene ser ut som ett sant hælvette med plast, papir, brukte papptallerken, plastkrus, teip, defekte scooterdeler, plastkanner osv. De første årene jeg var i disse områdene, plukket jeg med all søppel jeg fant, men det kan jeg ikke fortsette med, for det er en heldagsjobb syv dager i uka. På våren stikker det opp en god del stein av snøen hvor de kjører, samt at samene kjører en del på barmark i korte og lengre strekninger. Der hvor dette skjer skrapes små plast biter av plastskiene på scooterne og denne plasten ser man nærmest overalt i fjellet, spesielt hvis man ser etter de/ er obs på de. Dette er ikke bra! Skulle ikke forundre meg om deres egne dyr får i seg denne plasten. Min erfaring er at det kan se ut som reinnæringa har litt å gå på når det gjelder å ta med seg søppel.. Om sommeren kjører de firehjulinger, sekhjulinger og crossere i fjellet. Dype spor etter doningene og søppel nær sagt overalt da også.

Hvis man visste nøyaktig hvem det var burde man skrape det sammen og dumpe det i hagen til vedkommende med en lapp om at de hadde mistet noe på veien, men at du var hjelpsom og tok det med tilbake. Ellers tror jeg eneste muligheten (om noen) er å få det ut i offentligheten, få trollene ut i lyset og håpe at de sprekker. Det aller mest bedrøvelige er at det er "voksne" mennesker som vet nøyaktig hva som er greit og hva som ikke er greit. Det er ikke 6-åringer som reiser rundt på skuter i fjellet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere driter i de rundt seg og er mest opptatt av sin egen boble. Kombiner det med at overtredelser av lov og orden ikke har merkbare personlige konsekvenser og at sansynligheten for å møte på autoriteter er lav så får man den møkka her. Med bøtesatser som er en relativt høy %-andel av inntekt ville det kanskje fått noen fler til å revurdere holdningene sine. Samme gjelder båndtvang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (10 timer siden):

 Fiskekort koster penger, og de som selger de selger selvfølgelig fiskeopplevelser. Likevel så enten eier de eller forvalter grunnen man fisker på. Har ikke de et ansvar?

 

lars p skrev (10 timer siden):

Men hva trur du det ville koste å ha "ryddere " over hele vidda  ? Eller bedre hvor lite lønn ville du jobbet for ??

Et dilemma som kan være verdt å tenke på om man skal ta betalt for noe, er at det kan det faktisk bli værre, for da "vet" de som kaster fra seg søppel at andre kommer å plukker det opp, for det "har de jo betalt for"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (7 timer siden):

Et dilemma som kan være verdt å tenke på om man skal ta betalt for noe, er at det kan det faktisk bli værre, for da "vet" de som kaster fra seg søppel at andre kommer å plukker det opp, for det "har de jo betalt for"...

Dessverre et godt poeng, jeg tenkte akkurat det samme.

Jeg håper fortsatt på at det kan bli bedre med holdningsendringer. Det er ikke så lenge siden man i hvert fall her bare kjørte søppel på havet for eksempel, det er det heldigvis ikke så mange som gjør lenger. Søppelbål har det også blitt langt mindre av, selv om de mest ihuga holder på fremdeles. Det tar sin tid da, men holdninger kan endres. Hva som skal til, er vel spørsmålet kanskje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (5 timer siden):

Jeg håper fortsatt på at det kan bli bedre med holdningsendringer.

Ja, får bare håpe det skjer raskt. Jeg ser desverre tendenser på flere områder der holdningsendringer må til i disse dager, for jeg blir ganske oppgitt over folk av det jeg både ser og leser om hvordan folk oppfører seg i disse dager, både i naturen og mot hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (17 minutter siden):

Ja, får bare håpe det skjer raskt. Jeg ser desverre tendenser på flere områder der holdningsendringer må til i disse dager, for jeg blir ganske oppgitt over folk av det jeg både ser og leser om hvordan folk oppfører seg i disse dager, både i naturen og mot hverandre.

Det er nok ikke bare i disse dager tror jeg, men koronaen gjør at folk drar mer på tur i Norge i stedet for der de pleide å dra før koronaviruset slo til. Dermed er det også her hjemme at søplet deres havner:

https://www.spaniaidag.no/2020/03/02/turistene-er-noen-skikkelige-miljosvin/

https://www.wwf.no/nyheter/ny-rapport-middelhavet-drukner-i-plast

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/kJKO0v/ny-wwf-rapport-saa-mye-bidrar-turistene-til-plastforsoepling-i-middelhavet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.