Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd v valg av kuppeltelt, Hilleberg


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt endret ønske  for telt og ønsker ett selvstående kuppeltelt. Jeg ser på Hilleberg Niak, Unna, Allak,

Hva er deres erfaringer med disse teltene og hvorfor velge det ene fremfor det andre?

Har dere andre forslag til gode 2 personers kuppeltelt , selv om jeg kun skal benytte det solo(alene)?

takker for alle tips råd og synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Allak 2 og elsker det til sommer- og vinterbruk. Det er god plass til én, ok plass til to sommer, litt tight til to på vinterstid. Eneste ankepunkt til solobruk sommerstid er at det veier litt. Skal du bære langt ville jeg gått for Unna. Niak er litt lettere, men har mindre fleksibel ventilasjon og kun myggnett i innerdør. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Niak og Unna og er veldig fornøyd med begge. Jeg bruker Niak i sommerhalvåret og når jeg skal gå langt / telle gram. Jeg liker også meshdøra fordi jeg da lett kan sitte og se ut selv om det er tett med mygg. Niak er også litt bredere innvendig enn Unna. 

Unna er sterkere og jeg bruker denne når det er mer vær/i vinterhalvåret. Det har fremdeles lav vekt til å være såpass robust. 

Begge teltene kan åpnes helt på siden, og dette er noe jeg verdsetter høyt. Da får man god beskyttelse fra vær og vind samtidig som man fremdeles er tett på naturen. 

Ingen av dem har noe særlig fortelt. Om man anser det som et problem eller ikke er veldig individuelt. Jeg tar med en liten, lett tarp hvis jeg forventer en del regn. 

Hvis jeg skulle ha valgt et av disse hadde det blitt Unna, fordi bruksområdet er større. 

En fordel med Allak er at du får to fortelt som er betydelig større. Men det veier jo også en del mer så vidt jeg husker. 

 

Endret av varmtvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for Unna jeg også, hadde ett Allak på lån (modellen føre 2 og 3 benevninga), og syntes ikke plassen inni teltet var nevneverdig større enn Unna’n, glad jeg sov aleine den natta. 
 

Om man bare skal ha ett telt til alle bruksområder er Unna genialt spør du meg. Liker også å bruke teltet uten innertelt og med døra rullet helt opp som vindbeskyttelse på feks fjellet eller stranda :)

 

Mangel på fortelt er ikke noe problem når man klipser opp litt av innerteltet, rikelig med plass, tilogmed for meg som er over snittet tung og brei i alle retninger ^^

 

Søk på Unna på forumet og du får mye tips. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver dette kun etter egne erfaringer med Niak (eier ikke og har ikke prøvd de to andre teltene). Jeg vurderte også lenge Niak/Unna og valgte Niak fordi jeg kun trengte et tresesongstelt.

Hvis bruksområdet er vår-sommer-høst tror jeg du vil bli veldig fornøyd med Niak. 

* (Relativt sett) Lav vekt.
* Solid (nok) - jeg ville ikke vært bekymret for dette i kuling så lenge du har bardunert godt nok.
* Oppleves som veldig romslig fordi takhøyden er "jevnt fordelt" i teltet.
* Mesh i åpningen på innerteltet er fantastisk på stille godværskvelder med mygg. 
* Enkelt å sette opp og justere plassering. Siden teltet er selvstående er det veldig enkelt å riste ut dogg om morgenen før du pakker ned teltet. 
* Veldig god lufting. I andre telt har jeg opplevd å våkne før seks av at temperaturen i teltet har nådd 35 grader. 

Minus

* Lite fortelt (rettere sagt, lite utnyttbart areal i forteltet fordi veggen skrår så mye).
* Åpner du ytterteltet vil det fort dryppe rett ned på innerteltet fordi innerteltet nesten ligger i flukt med åpningen oppe.
* Løsningen med teltplugg for å forankre åpningen på teltet er litt begrensende når det gjelder plassering. Jeg har tredd inn en taustump for å kunne bruke en stein e.l. i stedet for en plugg (se dette bildet https://images.hilleberg.net/products/Niak/H17-NiakRed-JoeriVanDerKloet.jpg )

Denne bloggposten (antar kanskje du har lest den?) sammenfaller også med mine erfaringer https://www.tursiden.net/2018/04/testet-hilleberg-niak/

Både Niak og Unna vil du få solgt med lite verditap hvis du finner ut at teltet ikke svarer til bruksområdet... Hvis det er et telt for barmarkssesongen ville jeg først prøvd Niak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke så mye om hva slags bruksområde du ser for deg, men iom at du vurderer Niak antar jeg du tenker 3-sesong. Både Allak og Unna er 4-sesongs, mens Unna er vel rent solo-telt. Bare Allak har 2 innganger og derved 2 fortelt - det er vel bare Allak som egentlig har nok fortelt til å slippe å dra sekken inn i innerteltet. Eller?

Hvis du kun er ute etter å se på Hilleberg har du vel funnet de modellene som er aktuelle - Staika blir kanskje litt overkill for et 3-sesongs solotelt. 

Ser at andre nevner kombinasjon med Tarp for å overkomme begrensninger i enkelte modeller - jeg hadde nok tatt den ekstra vekta og volumet og lagt det i teltet istedet. Jeg ser det slik at dersom en *må* ha tarp i tillegg for å få teltet til å fungere slik det må, da fungerer det egentlig ikke :)

Dersom du også vil vurdere andre ting enn Hilleberg, la meg nevne at jeg er godt fornøyd sålangt med BA CS HV2 Expedition... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (4 timer siden):

Jeg ser det slik at dersom en *må* ha tarp i tillegg for å få teltet til å fungere slik det må, da fungerer det egentlig ikke :)

Ser poenget ditt, men en annen måte å se det på er at tarp gir en fleksibilitet du ellers ikke får. Dvs åpne hele langsida i godvær, legge til tarp ved behov. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (8 timer siden):

Ser at andre nevner kombinasjon med Tarp for å overkomme begrensninger i enkelte modeller - jeg hadde nok tatt den ekstra vekta og volumet og lagt det i teltet istedet. Jeg ser det slik at dersom en *må* ha tarp i tillegg for å få teltet til å fungere slik det må, da fungerer det egentlig ikke :)

Jeg har Hilleberg Unna, og har brukt det mest i styrtregn uten tarp. Det er ingen problem. Men en tarp utenfor åpningen er super nesten uansett telt, synes jeg.

Men jeg er enig i at ett telt man *må* bruke tarp sammen med kan være for begrensende. Ikke alltid man vil sette opp en tarp om man slår leir mens drittværet står på. Da er det best å komme seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har Hilleberg Unna, og har brukt det mest i styrtregn uten tarp. Det er ingen problem. Men en tarp utenfor åpningen er super nesten uansett telt, synes jeg.

Min kommentar hadde vekt på *må*, ja. Jeg sier ikke at ikke tarp kan gi fin og god utvidelse av et telts egenskaper. Bare av nyskjerrighet, ettersom jeg vet lite om hvordan et Unna er i bruk: hvordan bærer du deg da ad i nevnte styrtregn uten tarp ? Unna har ikke tradisjonelt fortelt, meg bekjent, så hva gjør du med sekk? Tar den inn i innertelt, eller bretter du innertelt til side og stapper sekken inn i rom mellom ytter- og innerduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (39 minutter siden):

 Unna har ikke tradisjonelt fortelt, meg bekjent, så hva gjør du med sekk? 

Når sekken er klissblaut så tar jeg ut innholdet og putter sekken i en diger søppelsekk og lar den ligge utenfor telt 😊
Jeg har innholdet pakket i enten små vanntette pakkposer eller en stor en.
Blir jo ikke noe mindre kondens å ha en klissblaut sekk liggende i forteltet heller 😊
Støvler og yttertøy legger jeg i "ytterteltet" på Unna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Min kommentar hadde vekt på *må*, ja. Jeg sier ikke at ikke tarp kan gi fin og god utvidelse av et telts egenskaper. Bare av nyskjerrighet, ettersom jeg vet lite om hvordan et Unna er i bruk: hvordan bærer du deg da ad i nevnte styrtregn uten tarp ? Unna har ikke tradisjonelt fortelt, meg bekjent, så hva gjør du med sekk? Tar den inn i innertelt, eller bretter du innertelt til side og stapper sekken inn i rom mellom ytter- og innerduk?

Jeg har oppblåstbart liggeunderlag innerst i teltet, og skumunderlag i åpningen. Ytterteltet spenner jeg ut når det regner, der er plass til sko, tom sekk, etc.

Åpner døren, setter meg inn på skumunderlaget med bena i forteltet, og lukker igjen.

Når duken/ytterteltet er spent ut, er det omtrent så stort som det skoene mine står og ut til spisse  på der duken/døren er plugget ned på bildet.

F41FF6BA-E58E-44FE-8CDC-7B7357F7A587.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (14 timer siden):

Når sekken er klissblaut så tar jeg ut innholdet og putter sekken i en diger søppelsekk og lar den ligge utenfor telt 😊
Jeg har innholdet pakket i enten små vanntette pakkposer eller en stor en.
Blir jo ikke noe mindre kondens å ha en klissblaut sekk liggende i forteltet heller 😊
Støvler og yttertøy legger jeg i "ytterteltet" på Unna.

Jeg ser du har Unna, hvordan er ventilasjonssystemet på teltet. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Jeg har oppblåstbart liggeunderlag innerst i teltet, og skumunderlag i åpningen. Ytterteltet spenner jeg ut når det regner, der er plass til sko, tom sekk, etc.

Åpner døren, setter meg inn på skumunderlaget med bena i forteltet, og lukker igjen.

Når duken/ytterteltet er spent ut, er det omtrent så stort som det skoene mine står og ut til spisse  på der duken/døren er plugget ned på bildet.

F41FF6BA-E58E-44FE-8CDC-7B7357F7A587.jpeg

Jeg ser du har Unna, hvordan oppleves ventilasjonssystemet på teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Åpner døren, setter meg inn på skumunderlaget med bena i forteltet, og lukker igjen.

Når duken/ytterteltet er spent ut, er det omtrent så stort som det skoene mine står og ut til spisse  på der duken/døren er plugget ned på bildet.

F41FF6BA-E58E-44FE-8CDC-7B7357F7A587.jpeg

Å få en brenner/primus imellom yttertelt og innertelt, med ytterteltet lukket igjen blir vanskelig? Du trekker kokeapparat inn i innerteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Jeg ser du har Unna, hvordan er ventilasjonssystemet på teltet. Takk for svar.

Bruker ikke mitt vinterstid men i de andre 3 sesongene så er det veldig god ventilasjon.
Man kan rulle opp ytterteltet på baksiden og feste med en hempe for ekstra ventilasjon 🙂
Og strekker man ut duken med en ekstra 20cm bardun så får man ennå bedre lufting.
Og ett mye større "fortelt" der det er plass til sko og kokeutstyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Å få en brenner/primus imellom yttertelt og innertelt, med ytterteltet lukket igjen blir vanskelig? Du trekker kokeapparat inn i innerteltet?

Da kobler man av hjørnet på innerteltet og koker der 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 timer siden):

Jeg har oppblåstbart liggeunderlag innerst i teltet, og skumunderlag i åpningen. Ytterteltet spenner jeg ut når det regner, der er plass til sko, tom sekk, etc.

Åpner døren, setter meg inn på skumunderlaget med bena i forteltet, og lukker igjen.

Når duken/ytterteltet er spent ut, er det omtrent så stort som det skoene mine står og ut til spisse  på der duken/døren er plugget ned på bildet.

F41FF6BA-E58E-44FE-8CDC-7B7357F7A587.jpeg

Hva slags tarp stang er dette på bildet, hvor kjøper du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp Marmot Vapor 4p.

Har ikke testet det utendørs enda, kun slått det opp hjemme i stua for å få et inntrykk. Virker til å være forholdsvis god plass inne i selve teltet, fin takhøyde.

Ang forteltet på dette har jeg ikke testet, spente ikke på ytterduken inne i stua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko Dome. God lufting og bombesikkert. Mulighet for ekstra stenger i grisevær. Mulighet for mesh-innertelt om sommeren. Eneste minus er at det kan være litt kløn å få i stengene når det står på som værst. Har løst det ved å snitte opp "strammerne" ved stangskoa slik at de blir lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (12 timer siden):

Å få en brenner/primus imellom yttertelt og innertelt, med ytterteltet lukket igjen blir vanskelig? Du trekker kokeapparat inn i innerteltet?

Jeg har ett skumunderlag i innerteltet på «gulvet». Jeg ligger og fyrer der med innerteltet igjen om jeg trenger all varmen, eller åpner til ytterteltet og legger underlaget oppå «badekarskanten» for å få stort gulv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (12 timer siden):

Jeg ser du har Unna, hvordan oppleves ventilasjonssystemet på teltet?

Får veldig lite kondens i det. Dvs. stort sett aldri en dråpe. Tror det kan delvis skyldes at gulvet på innerteltet dekker det meste av bakken i teltet, og da kondenserer det oite fra bakken. Tunelltelt med store fortelt har en kondensfabrikk i forteltet, med mindre man har footprint i ytterteltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.