Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd v valg av kuppeltelt, Hilleberg


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

torese skrev (34 minutter siden):

Hei, 

Kjøpte hilleberg allak 2 sist uke. En ting som ikke imponerer meg med hilleberg er pakkevolumet. Har dere noen tips på det området? 

Tore

Gratulerer med et herlig telt!   Hilleberg har romslige teltposer uten komprimeringsremmer, det er kanskje derfor du synes pakkvolumet blir stort?   Jeg pleier pakke stenger og plugger for seg, og legge teltposen med inner- og ytterteltduk på toppen av hovedrommet i sekken, da blir teltposen komprimert, og plassen i sekken godt utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Luesveis sa. Jeg synes det er digg å slippe å presse teltet ned i en altfor liten pose, kun for at pakkevolumet skal se minst mulig ut. Pakker alltid stangposen (med pluggene inni) for seg selv (oftest inni sekken inntil ryggen på ene sida), og teltdukene i trekket på toppen av sekken - det kan klemmes / presses sammen ganske smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (59 minutter siden):

Hei, 

Kjøpte hilleberg allak 2 sist uke. En ting som ikke imponerer meg med hilleberg er pakkevolumet. Har dere noen tips på det området? 

Tore

Ikke annet enn å ikke tenke så mye på det :-).
Spøk til side: Jeg pakker alltid teltet som anvist, dvs ruller stengene inn i inner- og yttertelt og trer posen utenpå, og stapper det på høykant ned i en 65–l sekk. Så stapper jeg andre pakkposer rundt og over. Det blir beste kombinasjon av å utnytte sekkene volum, og å ikke skade teltet ved å komprimere for mye. 
 

Er sekken for liten, legg teltet under topplokket i stedet.
 

Og en siste ting; gratulerer med et fantastisk telt!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (10 timer siden):

Hei, 

Kjøpte hilleberg allak 2 sist uke. En ting som ikke imponerer meg med hilleberg er pakkevolumet. Har dere noen tips på det området? 

Tore

Hvis det er løst pakket i teltposen, så blir der presset sammen når du fyller sekken.

Alt. er en vanntett pakkpose med rulleåpning, da ser teltet mindre ut før du får stappet sekken.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (8 timer siden):

Kjøpte hilleberg allak 2 sist uke. En ting som ikke imponerer meg med hilleberg er pakkevolumet. Har dere noen tips på det området? 

Generøst volum på pakksekk har jo sine fordeler også; når teltet er vått, frossent etc etc. Jeg pakker også stengene separat og skviser teltet en god del sammen i posen sin...

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig deilig å slippe latterlig trang pakkpose ala feks Helsport når man er ute i felt og skal pakke ned. Mener det var Lars Monsen som et sted skrev at trange pakkposer er laget for at uerfarne folk da ser i butikken at "wow dette teltet pakker lite".  Han mener altså at romslig pakkpose er det som gjelder da det uansett komprimeres i sekken slik andre over her også skriver.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ett faktum at ett Helsport telt i superlight materiale har ett vesentlig mindre pakkvolum enn f eks MSR, Hilleberg m fl i samme teltgruppe/størrelse? Mitt enormt store Helsport Fjellheimen SL 2 Camp(2 kg) har jo mindre pakkvolum enn konkurrentenes småtelt. Jeg tror materialet i selve duken er en avgjørende faktor. Min erfaring med Helsport telt er at jeg bruker kun originale pakkposen til innertelt/ytterduk, og stengene for seg selv. 

Nå kan det se ut som det blir ett kuppeltelt Hilleberg Niak på meg, som forøvrig er trådens overskrift. Tror jeg rett og slett må prøve meg fram ved valg av kuppeltelt, det er fordeler og ulemper ved alle de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (52 minutter siden):

Er det ikke ett faktum at ett Helsport telt i superlight materiale har ett vesentlig mindre pakkvolum enn f eks MSR, Hilleberg m fl i samme teltgruppe/størrelse?

Det stemmer men det går jo utover styrke på duk/teltbunn og holdbarheten 🙂
Hilleberg hadde en ennå tynnere duk i Yellow Label klassen en liten stund men kuttet
den ut pga. svakhetene med denne 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (10 minutter siden):

Det stemmer men det går jo utover styrke på duk/teltbunn og holdbarheten 🙂
Hilleberg hadde en ennå tynnere duk i Yellow Label klassen en liten stund men kuttet
den ut pga. svakhetene med denne 

Alle Superlight produkter har svakheter i forhold til de mer robuste produktene, om det er teltduk, klær eller annet turutstyr. Når det er sagt må jeg si jeg aldri har klart å få hull,rift eller skader i duken til Helsport Superlight, tross mye bruk. ( uten footprint).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Nå kan det se ut som det blir ett kuppeltelt Hilleberg Niak på meg,

Da håper jeg du blir fornøyd. Selv har jeg testet ut og kjøpt/solgt en del telt nå på finn, men Niak skal jeg aldri selge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål blir dette med footprint. Den finnes for allak 2. har alltid hatt footprint på mine amerikanske kuppeltelt. Fungerer stort set men har også hatt uhell hvor jeg har fått vann mellom footprint og teltbunn. Skal ikke mange cm utenfor før det fylles med vann i kraftig regnvær.

Vurderer sterkt å bestille et slikt mens sol-25 koden fortsatt virker på fjellsport.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Neste spørsmål blir dette med footprint. Den finnes for allak 2. har alltid hatt footprint på mine amerikanske kuppeltelt. Fungerer stort set men har også hatt uhell hvor jeg har fått vann mellom footprint og teltbunn. Skal ikke mange cm utenfor før det fylles med vann i kraftig regnvær.

Vurderer sterkt å bestille et slikt mens sol-25 koden fortsatt virker på fjellsport.

Tore

Jeg har bunnduk til teltene mine, men det er sjelden jeg synes det er verd å bære med den ekstra vekten (bunnduk til Allak 2 veier 400 gram).  Bunnduk kan være greit for å beskytte mot skarpt underlag, eller mot kondens fra fuktig underlag (myr o.l).  På siste fjelltur brukte jeg bunnduk, for planen var å telte høyt og hvor jeg regnet med det ville være lite vegetasjon, altså på muligens skarpt underlag.

Noen synes det er fint med bunnduk fordi det på en måte blir en utvidelse av innerteltet.    Ulempen er det har lett for å komme rusk og rask utenfra inn på bunnduken, og hvis du søler når du lager mat i forteltet, så blir sølet liggende på bunnduken, istedenfor å bare renne ned i bakken.

Hillebergs bunnduker går ikke helt ut til ytterteltet, det er en glippe på noen centimeter, så det skal ikke være fare for at det samler seg vann på bunnduken om det regner og blåser.

P1020318.jpeg

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke alltid å bruke bunndukene, men jeg var glad jeg hadde bunnduk på ASKR i år, med regn, regn og mer regn. Bakken var helt metta, så til tider lå det dammer rundt i hele campen. Men med tarp over inngangen og bunnduk så kunne jeg sitte i forteltet og kose meg, men praten med naboteltet gikk gjennom vedkommendes teltduk. :) Det ble en del rusk på bunnduken, men siden jeg hadde tarp også så tørket det og var bare å koste vekk. (Men nå har jo jeg alt med i kajakk, så vekten er ikke allverdens nøye. Plassen tarp og bunnduk tok opp, var helt klart verdt det.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (10 timer siden):

Det stemmer men det går jo utover styrke på duk/teltbunn og holdbarheten 🙂
Hilleberg hadde en ennå tynnere duk i Yellow Label klassen en liten stund men kuttet
den ut pga. svakhetene med denne 

Duken bråkte, og den var forferdelig å jobbe med. Det var vel derfor de sluttet med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (10 timer siden):

Alle Superlight produkter har svakheter i forhold til de mer robuste produktene, om det er teltduk, klær eller annet turutstyr. Når det er sagt må jeg si jeg aldri har klart å få hull,rift eller skader i duken til Helsport Superlight, tross mye bruk. ( uten footprint).

 

Mange på forumet virker fornøyd med Helsport Superlight.

Jeg har en *følelse* av at ett Helsport Superlight telt er rikelig sterkt til vanlig bruk, men at muligens levetiden er mer merkbart redusert sammenlignet med litt tyngre produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (På 2021-7-30 den 18.30):

Jeg har bunnduk til teltene mine, men det er sjelden jeg synes det er verd å bære med den ekstra vekten (bunnduk til Allak 2 veier 400 gram).  Bunnduk kan være greit for å beskytte mot skarpt underlag, eller mot kondens fra fuktig underlag (myr o.l).  På siste fjelltur brukte jeg bunnduk, for planen var å telte høyt og hvor jeg regnet med det ville være lite vegetasjon, altså på muligens skarpt underlag.

Noen synes det er fint med bunnduk fordi det på en måte blir en utvidelse av innerteltet.    Ulempen er det har lett for å komme rusk og rask utenfra inn på bunnduken, og hvis du søler når du lager mat i forteltet, så blir sølet liggende på bunnduken, istedenfor å bare renne ned i bakken.

Hillebergs bunnduker går ikke helt ut til ytterteltet, det er en glippe på noen centimeter, så det skal ikke være fare for at det samler seg vann på bunnduken om det regner og blåser.

P1020318.jpeg

Jeg liker også å slå leir i steinrøyser, svaberg, strender osv, men synes fortsatt det ikke er behov for bunnduk/footprint. Spesielt ikke på et Hilleberg red label telt, der bunnen på teltet er tjukk som en gammeldags oljebukse. Har fortsatt ikke fått hull i bunnen på teltene mine. Og når hullene kommer tenker jeg å reparere. Allak er tungt nok som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (21 timer siden):

Jeg liker også å slå leir i steinrøyser, svaberg, strender osv, men synes fortsatt det ikke er behov for bunnduk/footprint. Spesielt ikke på et Hilleberg red label telt, der bunnen på teltet er tjukk som en gammeldags oljebukse. Har fortsatt ikke fått hull i bunnen på teltene mine. Og når hullene kommer tenker jeg å reparere. Allak er tungt nok som det er. 

Når bunnduken til Hilleberg Unna koster 800kr, og barentsoutdoor tar 995kr for å skifte en utslitt bunnduk, ser jeg ikke mye poeng i med bunnduken heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Når bunnduken til Hilleberg Unna koster 800kr, og barentsoutdoor tar 995kr for å skifte en utslitt bunnduk, ser jeg ikke mye poeng i med bunnduken heller ;) 

Jeg bytter bunnduk på 2 minutter.
Hvor lang tid bruker Barentsoutdoor?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (42 minutter siden):

Jeg bytter bunnduk på 2 minutter.
Hvor lang tid bruker Barentsoutdoor?

Men du må ha med to bunnduker...

Og alt trenger vel ikke å være en konkurranse. Du kan ta med dobbeltbunn, så kan vi ta med enkeltbunn, og alle blir fornøyd.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Men du må ha med to bunnduker...

Nei, hekter av footprint om jeg veit at teltplassen jeg skal bruke er ok 😊
Men har det på om jeg er usikker eller sikker på at teltplass har endel skarpe steiner som sliter
unødig på teltbunnen.  Som på denne plassen hvor jeg lå endel for noen år siden 😊

unnastein.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
tubbs skrev (På 8/2/2021 den 9.27):

Nei, hekter av footprint om jeg veit at teltplassen jeg skal bruke er ok 😊
Men har det på om jeg er usikker eller sikker på at teltplass har endel skarpe steiner som sliter
unødig på teltbunnen.  Som på denne plassen hvor jeg lå endel for noen år siden 😊

unnastein.jpg

En annen mulig løsning enn footprint, hvis man som meg har med tynt liggeunderlag i skum som sikkerhet hvis det oppblåsbare skulle "smelle", (og for cowboystrekk på utsida teltet etc.), er å legge dette under bunnduken hvis marken ser litt aggresiv ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 7/27/2021 den 22.16):

Jeg har fått litt endret ønske  for telt og ønsker ett selvstående kuppeltelt. Jeg ser på Hilleberg Niak, Unna, Allak,

Hva er deres erfaringer med disse teltene og hvorfor velge det ene fremfor det andre?

Har dere andre forslag til gode 2 personers kuppeltelt , selv om jeg kun skal benytte det solo(alene)?

takker for alle tips råd og synspunkter.

Kommet mange gode svar allerede ser jeg og mitt svar blir kanskje overflødig, (orker ikke å lese alle tidligere svar :-)).

Jeg har Niak og Allak og er glad i begge. (Bruker som solotelt med hund + av og til sønn som nå er 8). Tiltenkt bruk avgjør. Til Niaken har jeg kun Mesh-innertelt og bruker dette dermed kun sommerstid og under tregrensa. Ser mange bruker dette også over tregrensa, (med vanlig innertelt), og trives med det. Jeg vil helst ha et telt med duk som går til bakken når jeg er til fjells. Dermed er det Allaken som blir med til fjells. Korte turer i nærområdet, det være seg fiske ved kysten og jakt i skogen er det også Allaken som blir med, siden da vekten ikke er så farlig og plassen er større. Innfesting av duken "i taket" på på Allaken gjør at innerteltet føles noe større enn på Niak. (Bredere oppe). Allak er også 225 langt mot Niaks 220. Lengden er forøvrig noe å tenke på. Jeg er 188 og på et tykt underlag må jeg legge meg veldig riktig i lengderetning på begge for å ikke få kondens i nedre enden av soveposen ved at inner og ytterduk kommer i kontakt. Når man ligger alene kan man ligge diagonalt som hjelper mye på dette.

Bakdelen med Allak som solotelt er jo vekta. En stor fordeler er 2 fortelt/utganger. Kan velge hvilken man bruker ut fra vindretning osv. Allak er også genialt ved oppsett i vind. (Fester det i bakken mens det ligger flatt og knepper det oppover i stengene.

Skifting og fyring går greit i begge med tilvenning.

Jeg sikler på et Trekkertent Saor DCF som bør dekke tomrommet for meg mellom Niak og Allak. Lett, (1180g er det vel), og duk til bakken. Her kan man få sydd innerteltet slik man ønsker. Jeg har vært i kontakt med produsenten og han skal ha 20$ ekstra for å lage et innertelt som er standard 80 cm bredt i den ene enden og 120 i den andre. Må jo ha plass til hunden :-) Skulle bare ønske det hadde vært 10 cm lenger, men da skal han nok ha ganske mye mere penger... PS. Hverken Niak eller Allak vil bli overflødig for min del likevel :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje78 skrev (54 minutter siden):

Jeg sikler på et Trekkertent Saor DCF som bør dekke tomrommet for meg mellom Niak og Allak. Lett, (1180g er det vel), og duk til bakken. Her kan man få sydd innerteltet slik man ønsker. Jeg har vært i kontakt med produsenten og han skal ha 20$ ekstra for å lage et innertelt som er standard 80 cm bredt i den ene enden og 120 i den andre. Må jo ha plass til hunden :-) Skulle bare ønske det hadde vært 10 cm lenger, men da skal han nok ha ganske mye mere penger... PS. Hverken Niak eller Allak vil bli overflødig for min del likevel

Jeg minnes det har vært diskutert før, men dette teltet fremstår jo omtrent som et Unna med redusert innerteltstørrelse - dvs ganske perfekt for mange her på forumet. Særlig når det også er lettere.

Må si ekstrakostnaden de skulle ha for å endre fasong på innterteltet var langt fra avskrekkende - selv om grunnprisen på teltet er høy. Hadde vært interessant om en fikk sydd et innertelt helt uten mesh, men med full meshdør (som alle savner på Unna) som kan blendes av med tett duk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Jeg minnes det har vært diskutert før, men dette teltet fremstår jo omtrent som et Unna med redusert innerteltstørrelse - dvs ganske perfekt for mange her på forumet. Særlig når det også er lettere.

Må si ekstrakostnaden de skulle ha for å endre fasong på innterteltet var langt fra avskrekkende - selv om grunnprisen på teltet er høy. Hadde vært interessant om en fikk sydd et innertelt helt uten mesh, men med full meshdør (som alle savner på Unna) som kan blendes av med tett duk...

Sikkert mulig det også. Send de en mail. :-) Enig i at ekstrakostnad ikke var ille. Marc fra Trekkertent svarte at de hadde laget innertelt med nettopp konstruksjonen jeg etterspurte før. Sikkert derfor ikke det ble verre prisøkning - pga ferdige tegninger osv. Mulig førstemann måtte ut med mer :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.