Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er vitsen med fiskestang på gåtur egentlig?!


Myriameter

Anbefalte innlegg

Fiskeutstyret trenger ikke veie mer enn under kiloen, medberegnet et par markbokser. Så det er ikke der det svir. Svir litt mer å betale drøyt tusenlappen for fiskekort, som nå over Hardangervidda, for meg og madammen. Men det jeg blir skikkelig frustrert over er all traskinga, slå leir og bryte opp, hobbit-lunch og bading, og å sløve litt i skyggen. Har gått fem på før, og gjør det stadig. Skal liksom få med meg fiske-gleden, men blir knapt tid til slikt. Ender ofte opp med å slenge ut noen mark eller flue på dupp mellom taka i "leiren", som ofte ender opp på et frisert og slett sted hvor sola står en time til, men som ikke akkurat innbyr til bedre fiske med sluk og slikt.

Er jeg alene på tur, har jeg noe mer kontroll på tid/ sted ift fiske. Men selv da glipper det til tider. Har endt opp med å måtte dedikere egne fisketurer, som til Femunden, eller nå sensommer/ høst i Kvenna-vassdraget. Men det ender vel opp med at fisken blir sykt dyr, og at jeg like godt kunne hatt med meg en kilo med herlig pølse og spekemat, samt en knert til istedenfor.

Har møtt på dedikerte fiskere på mine turer, og blir imponert over innsats og glede de legger i sitt fiske. Tidlig morgen, natterstid. Har utgangspunkt ofte i en base camp. Mulig det har noe med instinkt og holdning å gjøre. Så avslutningsvis må jeg bare nevne at jeg har vært inne på tanken med tjuv-fiske." Inatur" har tjent grovt på ærlige sjeler opp igjennom, som aldri fikk tid til å fiske, som kanskje aldri kom seg på turen de betalte for. Og de refunderer ikke. Jeg har respekt for det arbeidet som blir lagt ned av jeger- og fiskeforeninger/ grunneiere. Men det henger ikke alltid på greip ift det du betaler. Og stresset det lager. Jeg ønsker å gå i fjellet uavhengig av Booking på DNT hytter. Stresset med å nå frem til syv aften og middag. Heller slenge opp et telt der det svinger, eller at kroppen sier stopp. Da blir det litt feil at man betaler fra en dag eller til en uke, går inn i en ny fiskesone, må følge dagene og tiden, som man så gjerne rømmer til fjells for å unnslippe. Hadde vært fint med et fiskekort som gjaldt for farende fanter og streifere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får komme deg nordover. Spandere på deg Norgeskortet og fiske over alt på statsgrunn. 

 

Jeg sitter i motsatt båt. Ender opp med å fiske for mye. Endrer rute etter fisket. Blir ei natt lengre der fisket er bra. Legger opp turen etter fiskevann/elver. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje. Fiske er noe jeg gjør på fisketurer, alene eller sammen med andre som fisker samtidig. Det samme gjelder fotografering, og da snakker jeg ikke om dokumentasjon av en tur, men fotografering for bildenes skyld. Kun alene eller sammen med andre som fotograferer, og på fototur. Jeg tar heller ikke med hagla på tur selv om det er jakttid, kun når turens formål er jakt og da alene eller sammen med andre som jakter. Jeg driver også med lydopptak (analogt med fotografering, men lydbilder i stedet for lysbilder). Det er heller ikke noe jeg gjør annet enn på egne turer for dette og da alene eller sammen med andre som driver med det samme (jeg kjenner bare en som har samme interesse, så det blir for det meste alene), selv om det hender jeg tar opp lyd for dokumentasjon (akkurat som med turfoto). Det samme gjelder vel egentlig enhver hobby jeg har, og det er en del flere.

I det hele tatt liker jeg å fokusere på den ene tingen jeg driver med i stedet for å drive med alt mulig samtidig. Og jeg blir såpass oppslukt når jeg er i gang at det er helt uinteressant å være sammen med meg for de som ikke driver med det samme. Bare irriterende å hele tiden måtte vente på meg for jeg skal bare...

God tur — uten fiskestang.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 2021-7-28 den 21.24):

Jeg er helt på linje. Fiske er noe jeg gjør på fisketurer, alene eller sammen med andre som fisker samtidig. Det samme gjelder fotografering, og da snakker jeg ikke om dokumentasjon av en tur, men fotografering for bildenes skyld. Kun alene eller sammen med andre som fotograferer, og på fototur. Jeg tar heller ikke med hagla på tur selv om det er jakttid, kun når turens formål er jakt og da alene eller sammen med andre som jakter. Jeg driver også med lydopptak (analogt med fotografering, men lydbilder i stedet for lysbilder). Det er heller ikke noe jeg gjør annet enn på egne turer for dette og da alene eller sammen med andre som driver med det samme (jeg kjenner bare en som har samme interesse, så det blir for det meste alene), selv om det hender jeg tar opp lyd for dokumentasjon (akkurat som med turfoto). Det samme gjelder vel egentlig enhver hobby jeg har, og det er en del flere.

I det hele tatt liker jeg å fokusere på den ene tingen jeg driver med i stedet for å drive med alt mulig samtidig. Og jeg blir såpass oppslukt når jeg er i gang at det er helt uinteressant å være sammen med meg for de som ikke driver med det samme. Bare irriterende å hele tiden måtte vente på meg for jeg skal bare...

God tur — uten fiskestang.

Fint å høre, at naturen "brukes" denne veien og. Kjenner meg igjen. Har og hatt dette særegne med meg på tur, men da gjennom tegning. Siden det bl.a. er jobben min, kommer jeg litt i konflikt med "det å bare være på tur"/fri kontra "få mer ut av turen"...tilstedeværelsen. Å visualisere det man går igjennom, krever en del ekstra energi - og tid. Har skisset en og annen gang, men mest gått med enkelt tegneutstyr ubrukt. En form for kvietisme kanskje. Eller så har det med at jeg jobber mentalt med et større prosjekt, hvor jeg gjennom år har orientert meg, latt "det rene" få en stemme, før jeg bestemmer meg og gir jernet. Ting tar form, og ser frem til å ta fatt på dette. År fremover. Uten fiskestang, men sikkert med og. Garantert alene da på tur i natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på vandring med behov for å gjøre unna x antall kilometer pr. dag for å holde tidsskjema og rekke fram til destinasjonen i tide så tenker jeg det er relativt meningsløst å ta med fiskestangen, med mindre du er på en tur ala Monsen på villspor med 3 knekkebrød i sekken hvor du prøver å komme deg gjennom distansen med mest mulig "survival" faktor, men hvem i all verden er det som ferierer slik?

Jeg kjøper fiskekort for turen uansett, noen ganger ender jeg opp med å fiske de fleste dagene, andre ganger er jeg på tur i 12-14 dager uten å engang montere stangen, men jeg har lagt fra meg ideen om at jeg må få valuta for fiskekortet hjemme i stuen, ender jeg opp med å ikke fiske så har jeg hvertfall støttet en god sak.

Jeg skjønner hva du mener, selv har jeg alltid med spikkekniver hvis jeg skulle få ånden over meg og spikke noe vettugt, noen ganger blir de ikke brukt i det heletatt, i år ble de kun brukt til å spikke en bonde som følget hadde mistet fra sjakk-settet. Har med skrivesaker også, for å føre turdagbok. I fjor skrev jeg hver dag, i år ble ikke det gjort fordi andre ting fikk oppmerksomhet, så da ble det skriving etter hukommelsen når vi kom hjem. Personlig tenker jeg at hvis turen var bra og jeg hadde det fint så ble den det fordi jeg prioriterte, der og da, de tingene jeg ville gjøre, ikke de tingene jeg planla jeg skulle gjøre når jeg satt hjemme i stuen før avreise. Noen ganger passer ikke turen til forventingene/tankene man hadde i forkant fordi man opplever ting som man ikke klarte å se for seg. Som f.eks i år da vi fant en nydelig liten dyp kulp i en liten foss hvor vi badet hver dag fordi det var så varmt, og det var jo nydelig, men det var umulig å se for seg det under planleggingen siden vi aldri hadde vært der vi dro på tur.

Legg 5-10 planer for turen som kan gjøres, ikke , og om du ender opp med å bruke mesteparten av tiden på 2 av dem og du har hatt det fint, ja da var jo det en god tur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (På 27.7.2021 den 19.11):

Fiskeutstyret trenger ikke veie mer enn under kiloen, medberegnet et par markbokser. Så det er ikke der det svir. Svir litt mer å betale drøyt tusenlappen for fiskekort, som nå over Hardangervidda, for meg og madammen. Men det jeg blir skikkelig frustrert over er all traskinga, slå leir og bryte opp, hobbit-lunch og bading, og å sløve litt i skyggen. Har gått fem på før, og gjør det stadig. Skal liksom få med meg fiske-gleden, men blir knapt tid til slikt. Ender ofte opp med å slenge ut noen mark eller flue på dupp mellom taka i "leiren", som ofte ender opp på et frisert og slett sted hvor sola står en time til, men som ikke akkurat innbyr til bedre fiske med sluk og slikt.

Er jeg alene på tur, har jeg noe mer kontroll på tid/ sted ift fiske. Men selv da glipper det til tider. Har endt opp med å måtte dedikere egne fisketurer, som til Femunden, eller nå sensommer/ høst i Kvenna-vassdraget. Men det ender vel opp med at fisken blir sykt dyr, og at jeg like godt kunne hatt med meg en kilo med herlig pølse og spekemat, samt en knert til istedenfor.

Har møtt på dedikerte fiskere på mine turer, og blir imponert over innsats og glede de legger i sitt fiske. Tidlig morgen, natterstid. Har utgangspunkt ofte i en base camp. Mulig det har noe med instinkt og holdning å gjøre. Så avslutningsvis må jeg bare nevne at jeg har vært inne på tanken med tjuv-fiske." Inatur" har tjent grovt på ærlige sjeler opp igjennom, som aldri fikk tid til å fiske, som kanskje aldri kom seg på turen de betalte for. Og de refunderer ikke. Jeg har respekt for det arbeidet som blir lagt ned av jeger- og fiskeforeninger/ grunneiere. Men det henger ikke alltid på greip ift det du betaler. Og stresset det lager. Jeg ønsker å gå i fjellet uavhengig av Booking på DNT hytter. Stresset med å nå frem til syv aften og middag. Heller slenge opp et telt der det svinger, eller at kroppen sier stopp. Da blir det litt feil at man betaler fra en dag eller til en uke, går inn i en ny fiskesone, må følge dagene og tiden, som man så gjerne rømmer til fjells for å unnslippe. Hadde vært fint med et fiskekort som gjaldt for farende fanter og streifere.

Jeg kan forstå en viss frustrasjon over dette, men prøv å skille mellom turene dine. Ta en tur med fiskestang og ikke legg planer for turen. Ta turen som den kommer, la leirplassene og fiskestanga bli selve målet med turen, så kan du ta de nevnte marsjturene uten fiskestang og slippe å kjenne på stresset ved å ha med fiskestang uten å ha tid til å fiske.

Når det gjelder dine klager på selve prisen på fiskekort i Norge, synes jeg du gjør en stor skivebom. Det er nettopp disse pengene som går til kultivering av de mange fiskevann.

Vær glad for at vi har slike fiskemuligheter i Norge, vi friluftsmennesker i Norge har det helt vannvittig fritt og fint, i forhold til enkelte andre land.

Jeg mener også vi må sette ting i perspektiv, mange av oss har med friluftsutstyr i sekken og klær, som koster flere titalls tusen kroner, og har mer på lager hjemme.Bilen vi brukte til fjells koster en halv million, og vi sender inn nyheter ukentlig her på forumet ,som heter « hva kjøpte du nå», hvor vi kjøpte den fjerde gore tex jakka i samlinga vår på tilbud til 5000kr og ett nytt telt til 10 000kr, selv om vi har 6 ulike telt fra før. Kjøp av fiskekort utgjør ikke en promille av dette.

Det å fiske i Norge er ikke dyrt!

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (10 timer siden):

Personlig tenker jeg at hvis turen var bra og jeg hadde det fint så ble den det fordi jeg prioriterte, der og da, de tingene jeg ville gjøre, ikke de tingene jeg planla jeg skulle gjøre når jeg satt hjemme i stuen før avreise. Noen ganger passer ikke turen til forventingene/tankene man hadde i forkant fordi man opplever ting som man ikke klarte å se for seg.

Et godt poeng, som må lenger frem i hodet når jeg turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (På 27.7.2021 den 19.11):

Fiskeutstyret trenger ikke veie mer enn under kiloen, medberegnet et par markbokser. Så det er ikke der det svir. Svir litt mer å betale drøyt tusenlappen for fiskekort, som nå over Hardangervidda, for meg og madammen. Men det jeg blir skikkelig frustrert over er all traskinga, slå leir og bryte opp, hobbit-lunch og bading, og å sløve litt i skyggen. Har gått fem på før, og gjør det stadig. Skal liksom få med meg fiske-gleden, men blir knapt tid til slikt. Ender ofte opp med å slenge ut noen mark eller flue på dupp mellom taka i "leiren", som ofte ender opp på et frisert og slett sted hvor sola står en time til, men som ikke akkurat innbyr til bedre fiske med sluk og slikt.

Er jeg alene på tur, har jeg noe mer kontroll på tid/ sted ift fiske. Men selv da glipper det til tider. Har endt opp med å måtte dedikere egne fisketurer, som til Femunden, eller nå sensommer/ høst i Kvenna-vassdraget. Men det ender vel opp med at fisken blir sykt dyr, og at jeg like godt kunne hatt med meg en kilo med herlig pølse og spekemat, samt en knert til istedenfor.

Har møtt på dedikerte fiskere på mine turer, og blir imponert over innsats og glede de legger i sitt fiske. Tidlig morgen, natterstid. Har utgangspunkt ofte i en base camp. Mulig det har noe med instinkt og holdning å gjøre. Så avslutningsvis må jeg bare nevne at jeg har vært inne på tanken med tjuv-fiske." Inatur" har tjent grovt på ærlige sjeler opp igjennom, som aldri fikk tid til å fiske, som kanskje aldri kom seg på turen de betalte for. Og de refunderer ikke. Jeg har respekt for det arbeidet som blir lagt ned av jeger- og fiskeforeninger/ grunneiere. Men det henger ikke alltid på greip ift det du betaler. Og stresset det lager. Jeg ønsker å gå i fjellet uavhengig av Booking på DNT hytter. Stresset med å nå frem til syv aften og middag. Heller slenge opp et telt der det svinger, eller at kroppen sier stopp. Da blir det litt feil at man betaler fra en dag eller til en uke, går inn i en ny fiskesone, må følge dagene og tiden, som man så gjerne rømmer til fjells for å unnslippe. Hadde vært fint med et fiskekort som gjaldt for farende fanter og streifere.

Er jo bare å la være å fiske, er vel som med fiske som andre ting. Det man liker og ønsker å drive på med får man tid til. Jeg kunne ikke tenkt meg å gå over en eneste vidde om det ikke var for å fiske som hovedmålet med turen. Og drive å måle sportfiske og fangst i kroner og øre hele tiden skjønner jeg ikke at man gidder å drive med, hva er da poenget med en hobby eller interresse. De fleste bruker vel adskillig mere penger på utstyr, reiser, transport og andre opplevelser enn det et fiskekort koster. Vi er jo heldinge som har denne muligheten vi har i Norge med tilgjengelighet til bruk av natur. Og tro at fiskekortselgere tjener grovt på fok som ikke får fisket er vel sikkert ment som en spøk. Men behøver heller ikke kjøpe noe fiskekort føre man så og si er på stedet så fremt man har dekning. Normalt er jo et fiskekort for et stort område, er vel bare Hardangervidda som er spesielt fragmentert. Et ukeskort koster fr 200 til 390 på hardangervidda, og værste fall kanskje man må løse det to steder på en tur. Omtrent litt billigere enn om jeg tar toget til sentrum for å gå på kino....mmen er jo lov å sette ting på spissen. Men tar du andre plasser i Norge som Snåsa, Børgefjell mm. så får du årskort fra 600 til 800 og ukeskort fra 180. svært rimelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Jeg fisker bare på fisketurer.

Sånn halvhjertet fisking blir stort sett ikke noe fangst, og hvis det allikevel blir fangst er jeg ikke helt i «tilberede og spise fisken» modus heller.

Det enkle er ofte det beste: kaffe, primus og bok :)

Etter å ha tatt opp fisking litt i år begynner jeg å konkludere med det samme. Jeg innser mer og mer at fiskestangen for det meste kommer til å bli brukt på dedikerte fisketurer. Den ble senest med på en kryssing av Hardangervidda forrige uke. Da ble det kun kastet noen få kast på hviledagen hvor det ble litt enklere å planlegge vann å fiske i (og finne riktig fiskekort), ellers var det nok ganske bortkastet ekstra vekt på sekken for en såppass lang tur. _Om_ jeg hadde fått noe fisk på hviledagen hadde jeg nok valgt å slippe den ut igjen, nettopp fordi tilberede-og-spise-fisken-modusen ikke var helt tilstede for omstendighetene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Etter å ha tatt opp fisking litt i år begynner jeg å konkludere med det samme. Jeg innser mer og mer at fiskestangen for det meste kommer til å bli brukt på dedikerte fisketurer. Den ble senest med på en kryssing av Hardangervidda forrige uke. Da ble det kun kastet noen få kast på hviledagen hvor det ble litt enklere å planlegge vann å fiske i (og finne riktig fiskekort), ellers var det nok ganske bortkastet ekstra vekt på sekken for en såppass lang tur. _Om_ jeg hadde fått noe fisk på hviledagen hadde jeg nok valgt å slippe den ut igjen, nettopp fordi tilberede-og-spise-fisken-modusen ikke var helt tilstede for omstendighetene : )

Hadde Hardangervidda på tvers tur friskt i tankene da jeg skrev. 11 mil, og fire fiskesoner...hvor jeg endte opp på to soner betalt, men kun fiske i en. Hadde jeg tatt alle soner for to personer, hadde jeg endt på 2000,-. At fiske er billig og bra for en som bruker stanga flittig og er dedikert, er sikkert sant. Men når dette blir for to på lengre tur, der du skal gi et annet menneske den gode opplevelsen, blir det dyrt og stress. Men skjønner de kritiske røster her. Bare at min innstilling ikke har helt vatret seg ift ideen fiske. Kommer seg nok. Blir mest sannsynlig å ta Kvennavassdraget nå sensommer alene. Da blir det sikkert noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Hadde jeg gått nevnte tur alene hadde saken sannsynlig vært noe annerledes med tanke på raskere gange på vandre-etappene, mindre sosialisering og dermed mer tid til f.eks. fisking. Det er nok et vesentlig punkt her.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å slippe taket på denne tråden. Det har vært noen søvnløse netter. Jeg går rundt meg selv på dagen. 

Jeg må bare spørre, slik at jeg får det ut av verden, hva gjør man på fjelltur hvis man ikke fisker? 🎣 

Jeg kan skjønne at det kan være et vanskelig dilemma om man skal ha to eller tre stenger med seg. Selv om jeg som regel ender med tre, har jeg til en viss grad forståelse for at andre bare tar med to.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, selv om du er en heldiggris ift hjemsted og utgangspunkt for lystig fiske, så har du all rett til å lufte frustrasjonen😉 . Var ikke meningen å holde noen søvnløs. Er vel å banne i kirka for noen denne tråden. Men snakket om langtur, og ubefestet sjel når det gjelder spredning av aktiviteter på tur. Feis forbi traktene dine som teen-ager fra Skaitidalen til Sulitjema en ukes tid, og minnes at fiskestangen ikke var i tursekken. 

Hilsen halvt nordlending...strandet på østlandet.

(PS! Bra blogg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (50 minutter siden):

Jeg må bare spørre, slik at jeg får det ut av verden, hva gjør man på fjelltur hvis man ikke fisker? 🎣 

Det er nok ett flertall av de som er på fjelltur  som ikke fisker. De fleste er bare på tur, og bruker tiden på å gå, spise, ta bilder, se på utsikten, «nå målet/toppen» og nyter leirlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Det er nok ett flertall av de som er på fjelltur  som ikke fisker. De fleste er bare på tur, og bruker tiden på å gå, spise, ta bilder, se på utsikten, «nå målet/toppen» og nyter leirlivet.

Det er mitt inntrykk også ut ifra andre vi har møtt/sett på turene våre gjennom årene. Jeg er sikkert i mindretall selv når det gjelder noen av aktivitetene, som å øve på feathersticks, tenning av bål/kvistbrenner med tennstål og noen ganger ta en oppfriskning på metoder å finne himmelretningene når man ikke har kompass, samt eksperimentere med forskjellige knuter ol. til tarp som gjør jobben lettere og raskere å både sette opp og ta ned igjen.

Det mangler stort sett ikke på ting å ta seg til, selv på vår lengste tur på 19 dager var det ikke mange øyeblikk jeg faktisk kjedet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (1 time siden):

Feis forbi traktene dine som teen-ager fra Skaitidalen til Sulitjema en ukes tid, og minnes at fiskestangen ikke var i tursekken.

Fin tur det! Ikke langt herfra da, nei.

Flaks for deg at det ikke er fisk i det området. Særlig ikke i Sulisfjellene 🥸

Takk for bloggskryt. Lite friluftsliv der for tida.. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at for min del ble jeg satt ut da jeg så overskriften på denne tråden. Jeg vet jo egentlig at det er alle slag, også av oss fjellfanter, men - likevel-

For meg er fisking en integrert del av å være på tur ute i naturen- som å plukke bær når det er sesong, finne yngleknopper på harerug som snacks, finne kvannstilker, plukke sopp når det er sesong for det, Plukke islandslav til vomfyll hvis det trengs.

Fiskingen står så mye i særklasse at det er en nødvendig del av turen. Jeg har med havregryn nok til frokost hver dag. Ellers har jeg med tørket mat, hjemmetørket middagsmat, lignende REal, til halvparten av dagene. Resten av kaloriene er selvfanget fisk. Hvis jeg ikke kunne fiske, ville sekken  i alle fall bli en halv gang til så tung, og gleden med turen er omvendt proporsjonal med vekta av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Tja, for meg blir det litt det samme som å spørre om hva man gjør hjemme i stua hvis man ikke studerer frimerkesamlingen sin...

Binde fluer?😃

Denne tikka akkurat inn på Facebook.. Tror Sulis må være et kodeord for Lofoten. 🥸

Screenshot_20210802-232241_Facebook.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (18 timer siden):

Jeg må bare spørre, slik at jeg får det ut av verden, hva gjør man på fjelltur hvis man ikke fisker? 🎣 

Tenkte nøyaktig det samme. (hilsen en som har hatt med fiskestang på Galdhøpiggen..)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri vært noen ivrig fisker, noe som igjen gjør at fiskeferdighetene ikke helt korrelerer med en person på noen-og-førti som har vært interessert i friluftsliv hele livet.
Etter jeg fikk unger har jeg fått ett nytt syn på friluftsliv, som ikke lenger handler om lengst, høyest, raskest osv., men hva man gjør ut av turen underveis. Pga. dette har interessen for fiske fått en skikkelig oppsving. 
Selv om interessen er der, så begrenser jeg fiskeaktiviteten til mer eller mindre dedikerte fisketurer. Nevnte mangel på ferdighet gjør at jeg ikke kan basere matforsyningen på selvfisket fisk, og da er det lett at både fiskingen og fiskeutstyret blir en distraksjon og en tilleggsbyrde.

Siden jeg også har jaktet stort sett siden jeg klarte å løfte opp ei hagle og peke den i sikker retning, er jeg vant til at selvfanget mat er totalt ulønnsomt i ett økonomisk perspektiv, så prisen på fiske(kort) er ikke noe som skremmer meg.
Det jeg derimot synes er litt teit er pris-stigene mange opererer med. Dagskort / helgekort kan være latterlig dyre ifht. ukekort/sesongkort. Jeg skjønner konseptet med kvantumsrabatt, men her henger forskjellene ofte ikke på greip. Når du er i ett totalt ukjent område med null kunnskap om hva som er gode fiskevann, hvor fisken står eller ikke vet om du rekker å fiske i det hele tatt, evt. hvor mange dager, så ville det mest logiske være å kjøpe dagskort eller 2-3 dagerskort for å prøve litt ettersom mulighetene byr seg. Dessverre er dagskort ofte så høyt priset noen plasser at om du bare skal fiske 1-2 dager ekstra før det lønner seg med ukeskort, og sesongkort bare noen dager mer enn det. Samtidig er det jo ganske usannsynlig at en tilfeldig forbipasserende med dagskort får særlig mye fisk sammenlignet med noen som løser sesongkort og gjør seg kjent i området.

Altså, min kjepphest ifht. pris er ikke at grunneier / kultivator skal tjene mindre (heller tvert i mot), men at flere velger en prismodell som innbyr til mer tilfeldig fiske. Dette ville sannsynligvis ført til at flere prøver lykken og løser kort ifm. korte opphold i området, og muligens også mindre tjuvfiske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.