Gå til innhold
  • Bli medlem

Om tørka smør og egg på tur...


Myriameter

Anbefalte innlegg

Kort; Trek'N Eat sine 250g poser med tørka smør, som blandes ut i vann, duger ikke til steking. Brenner seg fast i panna. Men funker som en mild sak på knekkebrødet. Eggerøra innafor. Så og med Friluftasmat sin eggerøre og bondeomelett. Men rent tørka eggpulver, fra sistnevnte, smakte ikke særlig bra. Den tørka løken er og litt slapp, og italiensk grønnsaksblanding emmen på smak. Men tomatene var gode. Så og med svensk grønnsaksblanding. Potet og gulrot helt OK. Trek'N Eat sin Quinoa ble litt for Mexikansk for meg...(når jeg ser et maiskorn i maten, så sier den hallo senere og. Nada næring). Var blanda ut med for mye annet stæsj. Men Gulag posen deres er en slager, om man vil ha noe som smaker en dag i fjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Myriameter skrev (8 minutter siden):

Kort; Trek'N Eat sine 250g poser med tørka smør, som blandes ut i vann, duger ikke til steking. Brenner seg fast i panna.

Litt olje på en slik flaske kan anbefales til steking. Flaskene er både tette, lette, holdbare og robuste:

 

13D0DB79-7718-4014-A229-F49FBC425883.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Myriameter skrev (På 27.7.2021 den 18.23):

Trek'N Eat sine 250g poser med tørka smør, som blandes ut i vann, duger ikke til steking.

Tørka smør? Hva er hensikten? Det er kanskje 15 gram vann pr 100 gram smør. Trek'n Eat sin 250 grams pakke vil da tilsvare ca 295 gram meierismør. Dyrt som fysan. Og så kan du ikke en gang bruke det til steking? Jeg tror jeg heller tar med 250 gram meierismør og heller klarer meg med litt mindre smør om gangen. Riktignok mister jeg da 45 gram smør, men til gjengjeld kan jeg bruke det til steking.

Og så tar jeg og lurer de 45 grammene ned i lomma når ingen ser på. 45 gram her og 45 gram der blir jo 90 gram, men jeg skal alltids klare å bære med meg 90 gram også i lomma.

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Tørka smør? Hva er hensikten? Det er kanskje 15 gram vann pr 100 gram smør. Trek'n Eat sin 250 grams pakke vil da tilsvare ca 295 gram meierismør. Dyrt som fysan. Og så kan du ikke en gang bruke det til steking? Jeg tror jeg heller tar med 250 gram meierismør og heller klarer meg med litt mindre smør om gangen. Riktignok mister jeg da 45 gram smør, men til gjengjeld kan jeg bruke det til steking.

Og så tar jeg og lurer de 45 grammene ned i lomma når ingen ser på. 45 gram her og 45 gram der blir jo 90 gram, men jeg skal alltids klare å bære med meg 90 gram også i lomma.

Ble med den pakken 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Og så tar jeg og lurer de 45 grammene ned i lomma når ingen ser på. 45 gram her og 45 gram der blir jo 90 gram, men jeg skal alltids klare å bære med meg 90 gram også i lomma.

Dette er det korrekte svaret på problemstillingen, for på lighterpack kan du da legge til dette som "worn weight".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ArveS said:

Dette er det korrekte svaret på problemstillingen, for på lighterpack kan du da legge til dette som "worn weight".

Nei, det er bedre å si at de 45/90 gr vann i skikkelig smør er mat og det er deg vel unnt. Ta med flatbrød og spekeskinke. Hva du begir deg ut på her @Skogens Stønn, er uærlig spill med vekten. Litt smør i lomma i dag kan ende med en haug dårlige rådgivere i morgen.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt flytende smør en del. Jeg bruker ikke smør på brødskiver etc så det er kun til matlaging. 
Da har jeg som regel brukt noen småflasker fra et sett. Noen av de har kork med tut. Er brukt både til smør, sennep etc. 

https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/tilbehor/coghlans-flaskesett-7-deler

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (10 timer siden):

Dette er det korrekte svaret på problemstillingen, for på lighterpack kan du da legge til dette som "worn weight".

Jeg har lurt litt på å sy ekstra store lommer på jakka og buksa så jeg kan få både telt, sovepose, mat og kokeutstyr som "worn weight". Men jeg slo fra meg ideen da jeg vurderte lettvektsbackpacking til å ikke passe helt inn i imaget mitt. Det blir litt som å kjøre en Vespa Primavera 50 i forhold til en Kawasaki Vulcan 2000. Jeg har ingen Vespa Primavera 50 og har heller aldri kjørt noe under 650 ccm, så jeg er nok instillt litt mer i retning heavyweight. Tung sekk styrker dessuten karakteren.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (9 timer siden):

Nei, det er bedre å si at de 45/90 gr vann i skikkelig smør er mat og det er deg vel unnt. Ta med flatbrød og spekeskinke. Hva du begir deg ut på her @Skogens Stønn, er uærlig spill med vekten. Litt smør i lomma i dag kan ende med en haug dårlige rådgivere i morgen.

Jeg tror mest på at det ender med smeltet smør som trekker inn i buksestoffet, så jeg kaller det impregnering. Da slipper jeg vel unna uærlig spill?

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (7 timer siden):

Har brukt flytende smør en del. Jeg bruker ikke smør på brødskiver etc så det er kun til matlaging. 
Da har jeg som regel brukt noen småflasker fra et sett. Noen av de har kork med tut. Er brukt både til smør, sennep etc. 

https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/tilbehor/coghlans-flaskesett-7-deler

 

Jeg må innrømme at jeg også har blitt hekta på flytende smør. Utrolig praktisk når man skal steke noe eller ha litt i sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fördelen med smör är ju att spill av misstag på marken att det nästa går att ta upp alt även om för mkt i panna samt att det blir bättre smak än tex rapsolja,flytande smör har normalt tillsats av rapsolja och att det tål högre temperatur och att du ser lätt när pannnan är tillräckligt varm för stekning.

Jag har bara smör på bröd på tur ej hemma och då passar smör bra.

Nackdelen är ju att det ej är förpackat för tur från affären men en plastburk duger förr hade vi ofta en RF tung burk som var nästan vattentät och som passade bra att kyla i vattendrag och som tålde mer misshandel än allt annat i packningen.

Innehåller även mkt energi ifh till vikt(hade en lättpackare på tåget upp till fjällen som slet osten ur handen för att kolla på energi innehåll och var ej nöjd jag däremot uppskattade den 24 m lagrade prästosten mkt på hårt bröd och på tunnbröd på hemvägen på den lilla bit som blev över hade ca 750 gr till ca 80 skivor hårt bröd)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som nevnt olje på en liten flaske til steking.

Når det gjelder smør bruker jeg kuvertpakninger. En pakke er nok til smør i grøten, eller 2-3 polarbrød avhengig av hvor mye man vil bruke. Lett å ta med passe mengde, og det gjør ikke noe om det skulle smelte noen ganger ila turen. Holder seg bra siden det er porsjonspakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.