Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen erfaringer med Samaya 2.0?


kvikkas

Anbefalte innlegg

Jeg var innom Der Ute-butikken i Oslo, og ble stående å se på Samaya-teltene. De var litt fristende (men dyre). Har noe her inne testet Samaya? Jeg er litt skeptisk til at det ser ut som det er én duk (ikke innertelt). Da skal ventilasjonen virkelig fungere...

Endret av kvikkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • kvikkas endret tittelen til Har noen erfaringer med Samaya 2.0?
Annonse

Følger**

 

Samaya 2.0 har jeg også sett litt på, dog ikke fått sett å prøvd fysisk i butikk. Det er et telt som frister veldig, men med samme baktanker som deg anng 1duks telt :)

 

Fikk du prøvd å kjent på teltet i butikken til Derute? Jeg har ved tidligere kjøp derfra opplevd ekstremt bra service å de oppleves og være både ærlige og oppriktige anng sine tester. 

 

Spent på om noen har prøvd de ut 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satset på å ikke virke for interessert i butikken (har allerede mange telt😂), men tanken på et ultralett kuppeltelt vokste litt etterhvert. 

Til den prisen må det jo være solid, men jeg bærer gjerne et innertelt for å slippe å gnikke soveposen mot kondens ett kjør.

Endret av kvikkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det är rena EXP tält för höga höjder kolla ist på ett Japanskt märke Lotus Ger finns flera modeller alla säljs ej i Europa men i GBG Fjällsport som får sälja modellen Kofu men ej dyneema tälten troligen pga ej tillräckligt exkl läge.

Samaya är ju ett Franskt märke såldes billigt på den lite ˋhalvsupektaˋ firman Hardloop även den Fransk.

Finns även ett Italienskt märke Ferino med modellen Maverik med ett liknande material som andas.

Men samtliga är för platser utan insekter i STD utförandet och måste kompleteras med ett extra inner tält och utan Absider i bas utförandet.

Håll er till HB ,HS, Exped,Bergans.

Har man tex ett gammalt HB unna kan man ju anv det som mall och prova med Dyneema yttertält och tältbotten men ej i innertält i övrigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Jeg har bare sett folk på Instagram brukt det. Men det ble et kondens helvete, så jeg er ikke imponert.

Har du link eller husker du hvilken instagram bruker? Har sett på intstagram, men er mye japanske/koreanske som bruker det, så forstår lite av hva de sier. 

Håkan S skrev (12 timer siden):

Det är rena EXP tält för höga höjder kolla ist på ett Japanskt märke Lotus Ger finns flera modeller alla säljs ej i Europa men i GBG Fjällsport som får sälja modellen Kofu men ej dyneema tälten troligen pga ej tillräckligt exkl läge.

Samaya är ju ett Franskt märke såldes billigt på den lite ˋhalvsupektaˋ firman Hardloop även den Fransk.

Finns även ett Italienskt märke Ferino med modellen Maverik med ett liknande material som andas.

Men samtliga är för platser utan insekter i STD utförandet och måste kompleteras med ett extra inner tält och utan Absider i bas utförandet.

Håll er till HB ,HS, Exped,Bergans.

Har man tex ett gammalt HB unna kan man ju anv det som mall och prova med Dyneema yttertält och tältbotten men ej i innertält i övrigt.

Har samme oppfattning selv, spesielt for Ultra serien. Samaya bruker 3 typer teknologi. Samaya Ultra serien bruker samme materiale som Lotus Gear Djedi teltet. Dyneema® fabric - ePTFE membrane. Denne membranen har jeg sett at ikke håndterer kondens så bra. Andre Park viste til litt kondens, og har vært litt blandende tilbakemeldinger på bakcpackinglight.com. 

Er mest nysjerrig på Samaya 2.0. Burde nok spesifisert det. Der bruker de en Nanovent® membrane som er har air-permeability på 0,35 CFM. Har sett en tysker på youtube teste teltet og for han så virket det som om det fungerte. Dette er nok under gode forhold. Men, Samaya 2.0 har veldig gode luftemuligheter og mulighet for myggnetting så er litt nysjerrig på hvordan det takler norske fuktige forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (40 minutter siden):

Har du link eller husker du hvilken instagram bruker? Har sett på intstagram, men er mye japanske/koreanske som bruker det, så forstår lite av hva de sier. 

 

Mrshatteberg. Hun var meget misfornøyd.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Rab Latok Summit telt, angrer helt sykt for at jeg gikk for et single wall tent. STYR UNNA :D Var noe helt sinnsykt med kondens, var ca 3 grader og vått når jeg testet det. Våknet opp med vått alt. Hele innsiden var fullt av vanndråper. 
Kommer bare til å vurdere det teltet i vinter når det er tørt i lufta. Og eVent stoffet de bruker skal visst puste bra, men som sagt ovenfor, kun i høye høyder hvor det er kaldt og tørr luft.

Har lyst på akkurat et telt som samaya radical 1, men med inner telt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det fortsatt er av interesse siden tråden begynner å bli gammel, men kom over spørsmålet nå så slenger inn et svar uansett..

Jeg bestilte meg et samaya2.5 + nylon vestibyle for ett års tid siden. Jeg hadde primært tenkt til å bruke det vinterstid, men jeg fikk det før snøen kom og måtte selvfølgelig teste det ut. Jeg var skeptisk til enduksprinsippet, men etter mye vurdering fram og tilbake tok jeg sjansen på å kjøpe, etter å ha lest hvor fantastisk ventilering det skulle ha og hvor værhardt det skulle være fra utsiden. Vannsøylen skulle også være helt rå. Så forventningene var store. Allerede oppslått i stua angret jeg litt, men da på grunn av plass innvendig. Jeg er 182cm og bena subba borti duken når vi lå 2 stk. ved siden av hverandre. Vestibylen var også utrolig trang og etter min mening montert på feil side av teltet (spissen på teltet stakk ut midt i vestibylen så det ble veldig dårlig utnyttelse av plassen). 

Men plassproblemet lagt til side så dro jeg og samboeren ut på tur for å teste. Det var opphold når vi satt det opp, og alt virket så langt fint. I løpet av natta begynte det å regne, ikke forferdelig mye, men en to-tre timer med medium regn. Vi sov godt, men merket at det ble litt vått på innsiden av duken, og trodde det var ventilasjonen som ikke var så god som dem skulle ha det til. Tenkte ikke så mye mer over det i halvsøvne og la meg til å sove igjen. Våknet på morgenen med en pessbløt duk på innsiden (fullt av dråper), vått på gulvet og en punktvis bløt sovepose. 

Det tålte altså ikke en middels regnskur i ett par timer. Jeg ble naturligvis veldig skuffet fordi jeg hadde så lyst til at dette teltet skulle være bra mtp. lettvintheten med enkeltduk.

Samtidig ble jeg litt lettet også fordi jeg var relativt skuffet over plassen både i teltet og vestibylen. 

Jeg reklamerte på det dagen etterpå og fikk igjen pengene uten noen spørsmål.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det fortsatt er av interesse siden tråden begynner å bli gammel, men kom over spørsmålet nå så slenger inn et svar uansett..

Jeg bestilte meg et samaya2.5 + nylon vestibyle for ett års tid siden. Jeg hadde primært tenkt til å bruke det vinterstid, men jeg fikk det før snøen kom og måtte selvfølgelig teste det ut. Jeg var skeptisk til enduksprinsippet, men etter mye vurdering fram og tilbake tok jeg sjansen på å kjøpe, etter å ha lest hvor fantastisk ventilering det skulle ha og hvor værhardt det skulle være fra utsiden. Vannsøylen skulle også være helt rå. Så forventningene var store. Allerede oppslått i stua angret jeg litt, men da på grunn av plass innvendig. Jeg er 182cm og bena subba borti duken når vi lå 2 stk. ved siden av hverandre. Vestibylen var også utrolig trang og etter min mening montert på feil side av teltet (spissen på teltet stakk ut midt i vestibylen så det ble veldig dårlig utnyttelse av plassen). 

Men plassproblemet lagt til side så dro jeg og samboeren ut på tur for å teste. Det var opphold når vi satt det opp, og alt virket så langt fint. I løpet av natta begynte det å regne, ikke forferdelig mye, men en to-tre timer med medium regn. Vi sov godt, men merket at det ble litt vått på innsiden av duken, og trodde det var ventilasjonen som ikke var så god som dem skulle ha det til. Tenkte ikke så mye mer over det i halvsøvne og la meg til å sove igjen. Våknet på morgenen med en pessbløt duk på innsiden (fullt av dråper), vått på gulvet og en punktvis bløt sovepose. 

Det tålte altså ikke en middels regnskur i ett par timer. Jeg ble naturligvis veldig skuffet fordi jeg hadde så lyst til at dette teltet skulle være bra mtp. lettvintheten med enkeltduk.

Samtidig ble jeg litt lettet også fordi jeg var relativt skuffet over plassen både i teltet og vestibylen. 

Jeg reklamerte på det dagen etterpå og fikk igjen pengene uten noen spørsmål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forventningene dere har til et enduks telt? Hvilket bruksområde? temperatur-/klima-sone? terreng?

Majoriteten av mine telt har ytterduk og innertelt, og disse brukes mest, men jeg har 2 stk enduks telt, som er helt supre til sitt bruk, med bevissthet om hvilke begrensninger de har. (Ett av de har fått totalslakt av bruker som opplevde å sove i en vanndam ved bruk i regnvær og fuktig klima. Da tenker jeg bruker ikke har skjønt hva som er bruksområdet for dette teltet.) 

Denne oppsummerer ganske greit om en duks telt eller toduks telt er greia å gå for: https://www.alpineascents.com/blog/dear-alpine-ascents-double-walled-vs-single-wall-tents/

"In short, save the single-wall tents for quick alpine missions when weight savings is at a premium and you are willing to suffer a bit. "

Ang. nevnte Samaya telt. En kamerat av meg har brukt det på alpine vinterturer (bære lett sekk) og er storfornøyd.  Hadde det vært brukt i noen få plussgrader og vindstille på høsten så ville han nok hatt en helt annen opplevelse.

Om man uansett er keen på lett enduks telt med lite fotavtrykk, her er noen flere reviews (som farget av "alpint" bruksområde):  https://feedingtheratexpeditions.com/single-skin-alpine-tents-comparison-review

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.