Gå til innhold
  • Bli medlem

Scandium teltstenger


Aleksander Jacobsen

Anbefalte innlegg

Har fått tak i et Helsport Stortinden 2 Xtrem, fra det herrens år 2012. Teltet er nesten ikke brukt og i strålende stand, men dessverre er teltet mitt levert med stenger merket Scandium (Air Hercules). Tror Helsport byttet ut disse med Dac fortløpende på pro/xtrem-modellene sine fra 2013. 

Spørsmålet mitt er om jeg først som sist bør kjøpe nye Dac-stenger, eller om de gamle Scandium-stengene er like gode, dog ganske mye tyngre. Dette er et telt som blir førstevalget på soloturer vinterstid, og ønsker ikke usikkerhet rundt emnet stangbrudd under vindkastene.

Endret av Aleksander Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I sommer har jeg og ungene brukt mitt Helsport Rondane 4 fra ca 1996 når vi har vært rundt på Finnmarkskysten. Det har gått fint med originalstengene: 

1980804203_2021-07-1112_31_30.jpg.e48199

 

 

 

Til teltbruk vinterstid på fjellet hadde jeg ikke nølt et sekund på å byttte stenger om deu var det minste utrygg på stengene. Her er det dårligere marginer når ting skjer. Selv ser jeg an både forhold og være melding før vintertelting og lar være å dra i de verste vindene og klarer meg f.eks ute ndoble stenger. Og det går også fint så lenge man tar rette forholdsregler som f.eks å lage levegg osv. Her vil det komme litt an på hvor ekstrem bruk man legger opp til. I Nordmarka vinterstid hadde jeg neppe giddet bytte stengene om de ikke var helt morkne ;-)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd stangbrudd på de to første teltene mine som hadde Yunan eller Scandium-stenger (er det samme skiten?), men aldri med Dac-stenger som forøvrig har blitt utsatt for langt tøffere forhold. Skal dog sies at jeg med årene har blitt langt mer etterrettelig med teltoppsett. Stengene som fulgte med Stortinden-teltet virket likevel å være av en annen type enn de andre Scandium/Yunan-stengene jeg har erfaring med. Uansett var de påfallende tunge, og jeg er sikker på at jeg vil kneppe inn et par hundre gram på å bytte. 

Æsj, syntes jeg gjorde en bra deal, men nå blir teltet en tusenlapp dyrere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg kjøpte nye 9,6mm dac-stenger. Oppfølgingsspørsmål: Anbefales det å bruke de gamle Yunan/Scandium-stengene sammen med dac-stengene i et dobbelt stangoppsett, eller vil de fortsatt potensielt være et weakest link, og det vil være bedre å bruke dac-stengene alene? Har ikke testet om det er plass til doble stenger i stangkanalene på Stortinden-teltet enda, men tror det, og må i såfall oppgradere stangkoppene. Koster godt og vel tusenlappen det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Aleksander Jacobsen skrev (På 13.12.2021 den 20.51):

Jeg kjøpte nye 9,6mm dac-stenger. Oppfølgingsspørsmål: Anbefales det å bruke de gamle Yunan/Scandium-stengene sammen med dac-stengene i et dobbelt stangoppsett, eller vil de fortsatt potensielt være et weakest link, og det vil være bedre å bruke dac-stengene alene? Har ikke testet om det er plass til doble stenger i stangkanalene på Stortinden-teltet enda, men tror det, og må i såfall oppgradere stangkoppene. Koster godt og vel tusenlappen det også...

Selv om Yunan/Scandium-stengene er svakere enn DAC-stengene, så vil det jo være sterkere med begge enn kun DAC-stengene alene. Vekta vil selvfølgelig øke, men kreftene som virker på teltet vil jo fordeles på begge stengene i settet. Dersom Yunan-stengene bøyes lettere enn DAC-stengene, så vil jo en større andel av kreftene overføres til DAC-stengene dersom de svakeste stengene "flekser". De svakere stengene vil sånn sett kunne berges av de sterkere ved slike påkjenninger. Er jo litt samme prinsipp som at det ikke kreves veldig stor kraft for å knekke én enkelt pinne, men legger man to sammen blir det hakket verre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (5 timer siden):

Selv om Yunan/Scandium-stengene er svakere enn DAC-stengene, så vil det jo være sterkere med begge enn kun DAC-stengene alene. Vekta vil selvfølgelig øke, men kreftene som virker på teltet vil jo fordeles på begge stengene i settet. Dersom Yunan-stengene bøyes lettere enn DAC-stengene, så vil jo en større andel av kreftene overføres til DAC-stengene dersom de svakeste stengene "flekser". De svakere stengene vil sånn sett kunne berges av de sterkere ved slike påkjenninger. Er jo litt samme prinsipp som at det ikke kreves veldig stor kraft for å knekke én enkelt pinne, men legger man to sammen blir det hakket verre :) 

Det var det jeg funderte meg fram til jeg også. Er forøvrig plass til doble stangsett i Stortinden-teltet. Sydde på ekstra stangkopper fra et kassert Stetinden-telt. Det viste seg at dette teltet ikke ble førstevalget for vinterturer likevel. Blir for trangt i forhold til Svea 3-mannsteltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.