Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangerjøkulen rundt - spørsmål


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Annonse
ArveS skrev (16 timer siden):

Dersom du tenker på omleggingen ved Rembesdalsseter ble denne gjennomført for noen år siden. Ruten er grei å følge - dvs det var den i alle fall for 2-3 år siden. 

Ja det var mellom Rembedalsseter og Kjeldebu jeg hadde i tankene. Tror jeg prøver meg på turen om det blir greit vær. Mye stigning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du «mot klokken» er det litt tøfft opp fra demningen v Rembesdalsseter, og deretter siste etappe opp mot Helvetesgjela på siste etappe (Kjeldebu-Finse). Ellers er det ganske overkommelig, men langt å gå på tre dagsmarsjer. Særlig etappen fra Rem. til Kjeldebu. Har du fire dager til rådighet er det greie etapper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (47 minutter siden):

Går du «mot klokken» er det litt tøfft opp fra demningen v Rembesdalsseter, og deretter siste etappe opp mot Helvetesgjela på siste etappe (Kjeldebu-Finse). Ellers er det ganske overkommelig, men langt å gå på tre dagsmarsjer. Særlig etappen fra Rem. til Kjeldebu. Har du fire dager til rådighet er det greie etapper. 

Tenker å ta camp 2 ved Sysenvatnet så sparer jeg noen kilometer unødig trasking til og fra Kjeldebu. Krysser fingra for sol og 20 grader andre uka i august, i sludd blir det en flatere tur 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen! Jeg var på tur rundt Hardangerjøkulen i august i år (2021). Siden jeg nærmer meg 60 års alder valgte jeg å bruke flere dager og til slutt ble det 15 dager med totalt 4 dagers hvile. Begynte på øst siden for å gå flatere terreng i starten. Sekken veide ca 18 kg, så dette hjalp også siden jeg kjenner godt vest siden...., der er det oppover bakker far de første bruene til Dyrhaugane. Området som jeg fant krevende var rundt Rembesdalseter.....  Nedstigningen mot hytta gikk sakte og verst var traverseringen fra den nye, moderne brua til hytta... Forresten brua ble ferdig stilt i sommer i år! Det er dette området som burde kalles Helvete...., ikke det som er på øst siden (Helvetesgjela)! Det er flere steder på ruten hvor det var nødvendig for meg enten å ta av sekken eller kaste opp stavene (for å frigjøre hendene) for å kunne forsere terrenget, med en tung sekk på ryggen kan man lett miste balanse.... Blant annet ved to juv etter den bratte oppstigningen fra veiskille ved Sysenvatnet. Må også si at en del vadesteder gikk jeg over ved å bruke Jerven vadebuksebein. Igjen den tunge sekken var årsaken og jeg hørte fra turgående at en dame faktisk falt i vann og ble ganske våt.... Oppover bakke fra Rembesdalseter er også lang og slitsom.... Ved den siste bratte nedstigningen før de siste to bruene på veien ned mot hytte feltet ved jernbane, fant jeg snøfonnen smeltet så mye at jeg valgte å gå rundt slik vinter kviste ruta går. Kjenner stedet meget godt så dette var naturlig for meg. Snøfonnen som møter bekken helt øverst i terrenget hadde en stor gap til bakken og der ville jeg ikke hoppe eller "krabbe" nedover glatt, full av små stein skråning opp på snøen....Jeg anbefaler denne turen på det sterkeste, men synes at det er litt drøyt å "løpe rundt" på 3 eller til og med 4 dager! Hvis det begynner å regne kan enkelte steder være farlige å bevege seg på eller hvis man blir nødt til å sitte værfast på veien blir det fort nødvendig å tenke på forhånd å ta med seg nok gas og mat - sekken blir tyngre og dette kan føre til lavere fart! Jeg valgte å ta det med ro og nyte utsikter. Ingenting jeg gjorde var preget av hast, tids skjema eller ambisjon om å gå hele isbreen rundt fortest mulig!  Vil også si at jeg hadde fantastisk vær hele tiden og kun to kvelder med litt regn. Disse valgte jeg å tilbringe i teltet. Dagene startet alltid med solskinn! De fleste jeg traff var tyskere eller nederlendere. Kun to nordmenn med telt i sekken.... Selv er jeg fra Warszawa og har bodd i Norge i over 30 år... Jeg er en kvinne for å være mer presis.... Jeg gikk alene og er glad at jeg fullførte turen som jeg tenkte å ta i flere år... Hilsen, fjellglad jente!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.