Gå til innhold
  • Bli medlem

Traktorløype parallelt med Mår fra Synken


Tom42

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir ikke bildet vist den riktige veien?  Men om du klarer å vri på hodet er dette et kartutsnitt fra Synken og opp Mårshallene, markert med sort.  Men det finne en løype til, en traktorløype, markert me rødt,  som går fra Synken langs Mår, som runder Mårshallene og går videre innover til Reksjøen.  

Spørsmål:  Er det noen som har gått traktorløypa?  Hvis ja, gi en situasjonsrapport.

 

697487949_Traktorlype12345.jpg.57cdea57ce8fa17b0dc7d1fc2a0eb792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket kart er dette hentet fra? Jeg er ikke sikker på om det egentlig kvalifiserer som traktorløype, kanskje mer som en krysning av sti og ATV-spor. Det går noen slike spor i området - noen har kjørt inn med terrenggående redskap av et eller annet slag, helst ATV tenker jeg, bla.a. til hyttene som ligger mellom Sudfjorden og Midtfjorden på Reksjå. Hvis du ser på satelittbilder fra området er det sporet du viser til knapt synlig mens den vanlige stien er klart og tydelig avtegnet. Jeg tror nok stien er det greieste valget inn i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 14 dager siden så jeg en mann komme gåenede på i friskt driv der hvor stien må gå.  Fra annet hlo,d har jeg fått bekreftet at den eksisterer, så stien er nok reell, men jeg vil gjerne vite om noen har gått på den/kjenner den.

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
DFM62 skrev (På 26.7.2021 den 20.46):

Hvilket kart er dette hentet fra? Jeg er ikke sikker på om det egentlig kvalifiserer som traktorløype, kanskje mer som en krysning av sti og ATV-spor. Det går noen slike spor i området - noen har kjørt inn med terrenggående redskap av et eller annet slag, helst ATV tenker jeg, bla.a. til hyttene som ligger mellom Sudfjorden og Midtfjorden på Reksjå. Hvis du ser på satelittbilder fra området er det sporet du viser til knapt synlig mens den vanlige stien er klart og tydelig avtegnet. Jeg tror nok stien er det greieste valget inn i det området.

Om du går inn på Norgeskart.no og velger Mår og forstøtter karte et par hakk, vil du finne denne Traktorløypa markert som sti,.  Dette et ingen ATV, men en traktorløype som går helt inn til inderst ved Reksjå.     Den er svært gammel, fant den første gang i 1979 på høyre side av Grysletjønni.  Antar at traktoren blir brukt til et altfor hardt fiske.  På Sletteidvatni ligger en båt. også en på Grysletjønni.

Vanligvis når jeg skal innover har jeg gått over Mårshallene, men i høst valgte jeg å følge traktorløypa.  Lett å gå, lett å følge.  

Og slik starter den rett fra parkeringsplassen på Synken.

772919795_IMG_1171Kopi.thumb.JPG.9a8e2ebfb0662e74e4edb422db04750b.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søre Nordmannsslepa går forbi Mår. Ei slepe er ingen traktorvei. Den har oppstått gjennom mange århundrer med ferdsel med hest og slep, kløvhester, flokker med budskap og mennesker til fots. Det blir naturlig flere stier ved siden av hverandre. Slepene er fredet som kulturminne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (På 3.12.2021 den 10.33):

Søre Nordmannsslepa går forbi Mår. Ei slepe er ingen traktorvei. Den har oppstått gjennom mange århundrer med ferdsel med hest og slep, kløvhester, flokker med budskap og mennesker til fots. Det blir naturlig flere stier ved siden av hverandre. Slepene er fredet som kulturminne. 

En smule sammenblanding her.  Søre Nordmannsslepa befinner seg på andre siden av Mår, ved Mårbu.

880921044_SRE.jpg.395ffbebdbb1b0097e6f379d2618f345.jpg

Traktorløypa jeg nevner befinner seg på motsatt side av Mår.  den er ingen slepe, men nok en kommersiell løype etablert i forbindelse med garnfiske om høsten.

Om du gåt inn på Norgeskart.no Mår og starter ved Scroller opp et par hakk fra Synken, vil det se Traktorløypa som en sti parallelt  med Mår.  Den går fra Synken omtrent opp til utløpet av Vikbekken, dereier så vestover forbi Bergbu og ender ved utløpet av Vesle Reksjåen

TRAKTOR.jpg.558685b108b8ad1235175997d2f4ee60.jpg

Når det gjelder freding av slepene skulle jeg ønske du hadde rett.  i 2017 skulle jeg innover mot Geitvassdalen, men fordi veien fra Atrå til Kalhovd og Synken ikke var brøytet måtte jeg starte fra Solheimsstulen.  Gledet meg til å gå på Store Nordmannsslepa som gikk forbi der, men akk og dobbelt akk, slepa var omgjort til bil vei.  (For lettere å bringe  varer inn til DNT's selvbetjent hytte, Lågaros?)

På bildet under vises fremdeles og heldigvis en av de gamle merkesteinene

bauta123456.JPG.bc2ae380fa769ab525281205fe6a9c07.JPG

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 3.12.2021 den 12.17):

Tydelig markert på ut.no. Stopper rett nord for Prestetjønni (eller gjør den det - hvis det er en slepe, så er det sikkert spor videre vestover). Ser ut som den har en forgrening sør for Mårshallene også. Ser ut som en artig sti å utforske.

Når det gjelder Traktorløypa fra Synken stopper den før bekken fra Vesle Reksjåen renner ut i Nordfjorden. 

13071345.png.8694ada66eaad967d09c81ed2f96d330.png
 

Jed tviler på at en traktor klarer å krysse bekken, den er vanskelig nok å krysse til fots.  Jeg pleier vanligvis å gå oppover langs bekken og krysse  den lenger oppe før jeg setter kursen mot Sletteidvatni.

Hvorvidt det også ha gått en slepe over Synken og videre vestover forbi Prestetjørni vet jeg ikke, men i 2002, etter en hjerteoperasjon i 2000, leide jeg kløvhest med fører.  Vi gikk fra Synken og krysset bekken fra Vesle Reksjåen ved utløpet og klatret opp ura til Prestetjørni.  Der returnerte hesteskyssen og jeg fulgte stien mot Sletteidvatni.  Denne stien sluttet imidlertid brått.  Det kan ha gått en slepe her, men fordi det bare er myr ned mot Sletteidvatni så jeg ingen spor. Men den kan utmerket gått fra Prestetjørni og krysset eidet som deler to av Sletteidvatni og deretter i det fjerne kommet inn på Store Nordmannsslepa.  

Du skriver at det kan være en artig sti å utforske.  Vel, fra Prestetjørni stopper den brått.  Så er det å vasse i myr mot Sletteidvatni.  

Huff når blir jeg rent blank i øynene for det Inderste Sletteidvatnet 1307(feliaktig nevnt som 1306) blinker, "mitt rike". 

770616479_mlet12345.jpg.3c15d32f90b568c82f9de6d4c5c7c7f6.jpg

'Men pga nerveskaden i høyre kne kommer jeg nok aldri dit igjen.  Var der for første gang i 1980, og senere flere ganger.  I 2006 regnet jeg med at jeg var der for siste gang, men jammen slo jeg ikke opp teltet i 2016 også.    Egentlig har jeg jo skrevet mitt avskjedsbrev til Hardangervidda for et par år siden, "It's time to say good bye".  Men den lille fliken av Hardangervidda har grepet meg så.  Så hvem vet.  På den andre siden har jeg akkurat fylt 79 år. 

Men om to timer setter jeg kursen mot Viddaseter for å feire "en natt ved bålet".  bare sitte å fyre, se inn i flammene, sove litt, våkne at jeg fryser, legge mer ved å bålet, koke opp vann til en kopp kakao.  Og grue meg til å "stå opp" og kle av meg natthabittene Gleder meg veldig selv om en venn av meg er bekymret om den gamle mannen tåler en natt med 11 kuldegrader.

Grimner skrev (På 3.12.2021 den 12.17):

Tydelig markert på ut.no. Stopper rett nord for Prestetjønni (eller gjør den det - hvis det er en slepe, så er det sikkert spor videre vestover). Ser ut som den har en forgrening sør for Mårshallene også. Ser ut som en artig sti å utforske.

 

Endret av Tom42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.