Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp


torese

Anbefalte innlegg

En tarp gjør det levelig på en tur med dårlig vær. Skal ikke si noe om merker men vil tro at absolutt alle er bedre enn ingen. Men hvordan er det med størrelse og funksjon. Hvilken størrelse er å anbefale? Vi brukte en av merket hilleberg og jeg likte både barduner og festepunker på denne. Ta med ekstra tau om det er langt mellom trærne. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående størrelse så kommer det helt an på bruken. Jeg kan godt ha en "liten og lett" til ekstratak utenfor teltet og/eller skyggehjelp på teltet i Finnmark om sommeren. Til hengekøyebruk vil jeg gjerne har en større om det er meldt regn og vind slik at den i bedre grad "omfavner" hengekøya. Derfor har vi 6 tarper i boden ;-)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Naturehike sin lette tarp fra pakkeltt.no. Kvaliteten er «mye for pengene» og sterk nok til vanlig bruk. https://pakklett.no/products/cloud-atlas-tarp-330g
bruker denne mye sammen med telt:

0FA62517-4F0F-4B60-9E04-524EE57DF360.thumb.jpeg.b4309e855222b7e9388b7ae8728700d2.jpeg9EEFC720-906D-4B65-BC48-B8FF8EF7A391.thumb.jpeg.72e76852b3ca13267a0cdbf0b1ff8e24.jpegB9B7E599-3C09-4943-A2EA-CD9A518177D2.thumb.jpeg.707c8f9eea74cec7c8028972dee2ac3d.jpegDAFE6317-4349-4EBD-8CAB-9693709A0910.thumb.jpeg.9f91155eb416c676c8f38700ab301f5b.jpeg

 

På dagsturer med behov for kraftige og større saker bruker jeg en gammel bergans medium tarp. Robust sak, som pakker en del mer enn naturehiken.

AF92504C-1E72-4411-A0AC-71FA1F53D05F.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha enda mer nytte av tarpen sin, så er dette en fin video som viser noen gode oppsett, der tarpen også kan fungere som et lite telt. Her brukes det kun en tarp på 3x3 meter, men med mange festepunkter. Syntes det er artig å lære seg slike oppsett også, da kan dra enda mer nytte av tarpen, og til tider kanskje droppe teltet og kun ta med seg tarpen :) 

Jeg har testet oppsettet som er på slutten av videoen som kalles "tarp tent", og det var veldig lett å lære seg.  Skal lære meg det første han viser også, kalt "Gunyah. Ser jo ypperlig ut når man er på båltur :D 

 

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må teste den der gunyahen :) I det hele tatt en instruktiv og tydelig video uten altfor mye utenomsnakk. Ikke hverdagskost.

Om noen like skjematiske beskrivelser bedre enn videoer ligger det noen her: https://www.ddhammocks.com/explore/modifications/tarp_tutorial

Ellers er jo mulighetene uendelige, bare fantasien setter grenser. Uheldigvis kan min fantasi være ganske flink til å sette grenser, så det er fint med litt inspirajon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert skrevet en del om det på forumet, men fant ikke noe om det I farten. Så låner denne, som allerede lå høyt opp :)

Jeg har en DD Hamock 3 x 3 tarp. Denne kjøpte jeg først og fremst til å bruke alene / sammen med hengekøye. Jeg synes denne er i største laget til å ha i tillegg med telt? Det er ikke av de letteste tarpene heller, så det blir en kilo ekstra i sekken.  

Ser NatureHike sin er nevnt, men hvilke andre tarper og størrelser bruker dere som har tarp som ekstratak til telt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (9 timer siden):

Må teste den der gunyahen :) I det hele tatt en instruktiv og tydelig video uten altfor mye utenomsnakk. Ikke hverdagskost.

Gunyah'en skal jeg lære meg før jeg skal på neste tur, for da blir det nok den og "tarp tent" som skal bli brukt, evt sammen med bare vanlig tarp-oppsett.

En av grunnene til at jeg liker turfilmene hans er nettopp det, ikke mye styr og mas. Bare tur, enkel info osv. Og i et miljø jeg ikke er vant med å se, så bare naturen i seg selv er jo spennende der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anund Wigen said:

Noe, ja. 😊 Lett å pakke i medfølgende pakkpose, herlig å snu den reflekterende siden ut når det er varmt (gleder meg til å prøve motsatt vei når man evnt ønsker mer varme, evnt som vegg bak seg ved et bål på vinterstid). Har laget eget oppheng, barduner osv (bare sånn jeg er) men virker som gode greier. Også pluss for polyester kontra sil-nylon, knapt bevegelse i den når den er våt, må ikke etterstrammes på samme måte som sil-nylon tarp gjerne må over tid i regn. Litt tyngre? Men det merker jeg ikke 😛

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (12 timer siden):

Ser NatureHike sin er nevnt, men hvilke andre tarper og størrelser bruker dere som har tarp som ekstratak til telt?

Har den ikke selv, men mener jeg har sett andre her som bruke Hilleberg sin Tarp 5. Litt mindre størrelse, og har pentagonal form, veier vel 300-350 gram.

Endret av Blindgjenger
5-kant, ikke 6-kant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker den multifunksjonelle poncho som liten tarp og har også et gammelt overseil fra et A-telt med godt med barduneringer. Ponchoen er vel ca. 2,25 x 1,80 m og overseilet ca. ca. 2,30 x 3 m vekt ukjent og har det ikke i nærheten. De kan jo brukes på ulik vis. Ponchoen er av gammel Nato-type, hvor 2 kan kneppes sammen til knappetelt.

På vinterfoto er ene hjørnet løsnet! og så et sideverts?

Elgen

30012011151.thumb.jpg.dc7be5480a8df7cf85823c003f0b30ec.jpg10092013545.thumb.jpg.9b240fc9d7ea8705eea1aa44a5dbd16f.jpg10092013546.thumb.jpg.372e67644874e625fab18e9c74fda71e.jpgDSC00038.thumb.JPG.8f496a5550abb0b5fa8ef16090138898.JPGPhoto0139.thumb.jpg.0819ce6fd50ed366ba4f79b17c13ebcd.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (7 timer siden):

Jeg bruker denne med telt. Lav vekt og sånn passe størrelse til å lage seg ekstra fortelt. 

https://pakklett.no/products/3ful-40d-tarp-footprint-250g?_pos=11&_sid=7dca582b6&_ss=r

 

Den har blitt diskutert tidligere her en gang. Bardunfestene er visst sydd på en slik måte at det blir som en "riv her" perforering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (10 timer siden):

Jeg bruker denne med telt. Lav vekt og sånn passe størrelse til å lage seg ekstra fortelt. 

https://pakklett.no/products/3ful-40d-tarp-footprint-250g?_pos=11&_sid=7dca582b6&_ss=r

 

Denne tarpen er søppel, rett og slett. Med mindre du syr på nye fester selv.

Kjøpte en slik en gang, og den revnet ved første gangs bruk. Festene er sydd på med en søm som gir en «riv her anvisning»: ACE26000-D21C-4C18-B7FC-913FA3472854.jpeg.4a7a384cbe1d89fa3cdeaa90cca45011.jpeg

Jeg limte fast festene, og da holdt de til helt enkel bruk. Tarpen er nå klippet opp og brukt til diverse syprosjekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite erfaring med tarp, så jeg mangler sammenligningsgrunnlag ifht. hva som er bra eller dårlig.

Det ser unektelig ganske kjekt ut, så det har stått på innkjøpslista ganske lenge, og da jeg fikk gull-deal på Helsport utstyr for noen år siden, så ble det en Bitihorn SL tarp + stenger, rett og slett pga. pris. Altså en av de få gangene turutstyr har blitt kjøpt uten research i forkant.

Så uten å ha prøvd andre modeller må jeg si meg fornøyd så langt. Lett og kompakt nok til at jeg gidder å ta den med «just in case», og foreløpig ingen skader, som kan tyde på at stoff og konstruksjon er mer solid enn superlight-følelsen gir inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Den har blitt diskutert tidligere her en gang. Bardunfestene er visst sydd på en slik måte at det blir som en "riv her" perforering. 

Nettopp. Jeg har bare brukt den under tregrensa så langt i relativt bra vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ikke kjøpe for stor tarp. I hvertfall hvis du skal over tregrensa. Gikk til innkjøp av Helsport Ly for noen år siden og den er enorm. Så stor at den nesten aldri blir brukt. Vanskelig å håndtere i vind og 70% av duken er enten på bakken eller over teltet. Mye "svinn" med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

 https://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_tarp_s?from_cat=2

 

Har en DD Hammock tarp fra før. Denne har jeg stort sett bare brukt i lag med hengekøye, men den har fungert bra til det. Likevel har den ikke blitt satt på de store prøvene da hengekøyeturene mine til nå bare har vært "godværsturer". Riktignok noen vinterturer i -20°C, men aldri prøvd denne i noe særlig vind.

Endret av ingen87
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amok sine tarper er laget for bruk med hengekøye, men er av veldig god kvalitet og med et format som egner seg til annen bruk også.  Med gode barduner og linelocks som er enkle å betjene. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (På 2021-7-27 den 20.04):

Ja, men ikke i alle tenkelige situasjoner f.eks kraftig vind. Fungerer bra som solskjerming og virker å være veldig solid, den blir jo markedsført til å tåle å bli brukt som hengekøye... Angrer definitivt ikke på kjøpet.

 

northern_fov skrev (På 2021-7-28 den 22.45):

Mitt råd er å ikke kjøpe for stor tarp. I hvertfall hvis du skal over tregrensa. Gikk til innkjøp av Helsport Ly for noen år siden og den er enorm. Så stor at den nesten aldri blir brukt. Vanskelig å håndtere i vind og 70% av duken er enten på bakken eller over teltet. Mye "svinn" med andre ord.

Jeg har også Ly og har brukt den i mange år. Jeg er engi i at den er litt stor til å bruke som ekstra tak/le til 2-3 manns telt, men den skal nok fungere greit til gruppetelt ol. Det den derimot er velegnet til er å lage en felles sitteplass for dem som reiser flere på tur, slik jeg har gjort siden 2012 med 4-6 personer i følget. I år var vi 5 og med bruk av padleårene satte vi den opp slik at vi fikk ly for vind og regn med plass til 3 personer i hver sin stol og liggeplass til 2 med sjakkbrett mellom. Du får også veldig god plass under den hvis man strekker opp en mønesnor mellom to trær, legger tarpen over på langs og plugger hjørnene i bakken, ev. bruker litt bardun for å få lufting. Med mine 197cm så der det den som blir med hvis jeg skal sove under tarp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kristian J. Vabø skrev (På 27.7.2021 den 19.55):

Gunyah'en skal jeg lære meg før jeg skal på neste tur, for da blir det nok den og "tarp tent" som skal bli brukt, evt sammen med bare vanlig tarp-oppsett.

Tok med meg tarpen på tur i dag for å teste litt. Satte den opp som "gunyah" men brukte ei slags mønesnor/tverrline istedenfor to stokker/staver som vist i den videoen over. Med litt øvelse og med bardunder festet i de rette hempene tar det ikke mange minuttene å få opp en slik.

R2001325.jpg.3c8ad05aec98e11fd260fc015a3bc89c.jpg

Tarpen er 3x3m. La ut et zlite-underlag for gi litt inntrykk av størrelsen. Sekken er en Bergans Helium 55. Mao, det er godt med plass.

R2001327.jpg.737c166a2c98d8d85bd1b80e6ffd2da5.jpg

Om været er utrygt går det an å flytte hjørnet nærmest til venstre enda lenger til venstre for så å senke taket for å gi bedre dekning og mindre vindfang. "Snuten" kan også senkes ved å bruke kortere bardun. Og motsatt; om man flytter hjørnet nærmere der ryggsekken står går det å heve taket mer på bekostning av dekningen. Veldig fleksibelt.

R2001328.jpg.d80b44cc00f5c376733d581119015001.jpg

Ganske bra dybde på innretningen som det er.

R2001323.jpg.94ed70f0a4bbb38511af8c0a78e1c5c5.jpg

Det er en fordel å løfte taket litt i bakkant. Det øker romfølelsen betraktelig.

R2001320.jpg.45dfe9cb7717f00dbbc021b113b4ad81.jpg

Prøvde også en variant med å legge "snuten" over tverrlina. Gir litt mer høyde og litt mindresidedekning, men den varianten funker helt fint.

Fin og fleksibelt oppsett som bør funke bra så lenge det ikke blåser for mye fra feil kant - mest sårbar for vind inn fra høyre på siste bilde. God liggeplass til meg på 194cm.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.