Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det lurt med en ekstra varm 3sesong-pose? Hjelp..


Anbefalte innlegg

Hei! Har lenge lusket på forumet og lest og fått svar på mye rart :) endelig min tur til å spørre.

alle mine soveposer har Tcomfort på mellom +3 og -3, de er og gamle, syntetiske og enorme. Etter å ha flyttet fra Tromsø sørpå, tenkte jeg «endelig kan jeg kjøpe en deilig sommerpose til bruk i varme sør-Norge», og dro ut for å finne den minst mulige posen. Jeg kjøpte en fiberpose med comfort +13 som mannen i butikken overbeviste meg var mer enn varmt nok. Nei. Det var aldri det. Jeg tvang meg gjennom utallige nettet inntil noen nevnte at man alltid burde ha en varmere pose, og at Tlimit ikke nødvendigvis betydde at det ville være varmt nok. 
 

Så! Nå har jeg sett på dunposer, og siden jeg først skal ha en i dun kom spørsmålet opp; er det lurt å rett å slett kjøpe en varm en? Å ofre litt vekt på sommeren ( kan alltids glide opp om varmt), i bytte mot å kunne bruke den i høyfjellet på vår og høst? Jeg har sett på Mammut’s protect og perform for jenter. Den ene har comf -3 og lim -13, den andre -13 og -21(deromkring). Fristet å kjøpe den varmeste, men begynner å lure på om jeg bare et merkelig her og overkompenserer. 
 

jeg skal bruke den både i Nord-Norge og sørpå, så spørsmålet et vel: hvis dere skulle velge EN dunpose, et det over the top å gå for den varmeste selv på sommeren, eller bør man bare kjøpe den varmeste med en gang og sikre seg? Har noen erfaring med denne serien fra mammut forresten?

 

beklager rot, men takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel alltid greit med en varm sovepose!? Men den jo bli for tung.

I fjellet i Sør-Norge er det ikke uvanlig å oppleve temperatur omkring frysepunktet om sommeren og selvfølgelig noen minusgrader om høste. Så min 3-sesongpose har en omtrentlig komf temp å ca. (- 5)-8C. Siste sommer frøs jeg inderlig i sommerposen +3C? en nat hvor det kom rim på bakken. 

Med litt ekstra klær har jeg brukt dem sammen i 2-pose system ned til ca. -20C

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 sesongs i Norge som skal brukes i 3 sesonger synes jeg bør ha noen minus i komfortgrense. Jeg har en som er -8. Har og en litt lettere med komfort ca 0. Men opplevd at den noen ganger har vært litt kjølig selv på sommeren. Var nok ikke kaldere enn 3-4 grader men litt rå luft, sliten etter lang gåtur etc spiller og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ett par netter er det litt fukt i posen, og posen presterer ikke like bra som forventet.

En dunpose med noen få minusgrader i T-comf og glidelås i hele lengden (for å kunne brukes som dyne når det er varmt), er det rette valget for min del.

Til høst og vårturer bruker jeg samme posen, men sover med ulltøy og gjerne en genser. Er det rundt null grader skifter jeg til vinterposen med T-comf på -17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med to soveposer. Som sommerpose bruker jeg Rab Neutrino 200, temperaturområde fra 4°C -  ,til -1°C , vekt 579g. Som tre sesongs/fjell pose bruker jeg Helsport Rago Superlight med temperaturområde -2°C til -8°C , vekt 880g. Skulle jeg bare hatt en sovepose måtte jeg ha valgt Helsport posen. Jeg fryser lett så en sommerpose beregnet for +13°C som du nevner hadde vært helt ubrukelig for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en pose med glidelås hele veien ned er det bedre med for varm enn for kald pose synes jeg, så skulle jeg ha kun en pose ville jeg nok gått for en varm en med glidelås helt ned. Da kan man enkelt justere lufting i posen og eventuelt legge beina utenfor for mer kjøling.

Vær også oppmerksom på at disse temperaturgrensene som oppgis ikke må tas som et absolutt tall som gjelder for deg i alle situasjoner. De er først og fremst beregnet på å sammenligne soveposer på tvers av produsenter. Det er også viktig å huske på at når de måler T-comfort (som er det eneste som måles, resten beregnes etter en modell), så har dukka som ligger utstrakt på ryggen i posen på seg undertøy og lue. T-limit er beregnet ut i fra denne målingen der de tenker seg at man ligger på siden i tilnærmet fosterstilling (varmetapet vil minskes). T-ekstrem er en beregning der man tar inn kroppens varmeproduksjon fra skjelving i tillegg og er en "overlevelses-temperatur" i et antall timer (12? 24? husker ikke) og der man neppe kommer til å sove. Så når du ser på poser anbefaler jeg deg å forholde deg til T-comfort. Erfaring vil etter hvert vise hvor langt over/under denne du trives med under varierende forhold.

Selv har jeg mer og mer gått over til å bruke et teppe i tillegg til en lettere sovepose. jeg bruker det teppet her (lenken under), men det finnes flere varianter, både fra denne produsenten og andre:

https://www.derute.no/products/therm-a-rest-stellar-blanket-bison?gclid=EAIaIQobChMInIjqtPH98QIVidOyCh2gTAL4EAQYAiABEgJ_wfD_BwE

Det fine med akkurat dette teppet er at det er strammesnor i ene enden som gjør at enden formes til en liten grunn "pose" som er akkurat dyp nok til at teppet holder seg på plass over beina hele natta (for meg i hvert fall). Teppet er også så bredt at om jeg snur på meg, så glir det ikke av eller avdekker ryggen. Dette teppet er delvis vannavstøtende (men duger ikke som regntøy). Blir det kaldt om natta er det jo lett for at det dugger, i hvert fall hvis du ligger under åpen himmel eller en presenning, og da holder det fuktigheten unna selve soveposen.

Så varmt som det har vært nå om nettene har jeg ligget ute (i hagen!) i kun en tynn fleese-pose og med dette teppet over når/hvis kulden sniker seg inn. Jeg har også god erfaring med å bruke isolasjonen til jervenduken min (jerven exclusive som har avtakbart innerfor i to forskjellige tykkelser) utenpå denne fleese-posen, så hvis jeg uansett har med jervenduken med isolasjon, så bruker jeg denne i stedet for teppet.

Jeg vet det er flere her inne som har anbefalt å heller ha to soveposer utenpå hverandre når det er kaltd, og kun den lette innerste posen når det er varmt. Jeg har også god erfaring med dette, men det er en god del år siden jeg brukte dette konseptet selv.

Dette var sikkert svar på mer enn du spurte om, så skriv ut det som er for mye, krøll det sammen og kast det i papirinnsamlinga.

;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp testet Relax dun-soveposen til Mammut i 4 netter i Nordmarka denne uken, og er fornøyd så langt! Litt erfaringer: Den er lett og romslig, og god til hengekøyebruk, deilig å smette ned i og snu seg i, fint med toveis-glidelås helt ned på midten som forenkler hengekøye-livet! Det at den er romslig bidrar også til god hengekøye-komfort.
Relax er en jo en sommerpose som ikke vil være spesielt god på vår/høst uten ekstra teppe/pose. Den har ikke varmekrage heller. Jeg vil si den er perfekt rundt 15 grader. Under dette kan selvsagt ulltøy gjøre det varmere. jeg pleier å legge til 10 grader minst på komfort-temperaturen, litt mer om man er frøsen. 

Perform er kanskje nok om den skal brukes i nord samt som en 3-sesongs i sør. Men, på Protect er ikke komf mer enn ned til minus 13 grader, så da tilsvarer det -3 kan jeg tenke meg? Høstnorge? Og vektforskjellen mellom disse to er minimal. Så det er ingen enkel avgjørelse. Jeg ville kanskje valgt den varmeste og sovet godt uten ulltøy. Dog går ikke glidelåsen helt ned, men pluss at du har åpning til armene! :D Lykke til med valget.

Jeg tror jeg skal kikke på teppene som Skogens Stønn nevner over for å forlenge bruken på Relax-posen ut over sommeren 👍🏻
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Skulle ønske det var en i samme mammut-serie som hadde comfort på -5 eller noe.. -3 virket akkurat for kjølig, men -13 høres så mye ut på sommeren! (Eller er det bare det at jeg er fristet av designet med hull til armer, hehe…)

 

@Per Fredrik kanskje ikke dumt å bruke to poser, kan jo ta den ubrukelige, tynne syntetposen inni dunposen med Tcomf -3 på de kaldeste kveldene..

 

@Skogens Stønn veldig bra svar! Haha, liker det utfyllende. Bra forslag med teppet - aldri sett sånt før! Selger de det aldri i butikk eller er jeg blind? Hmm

@enpåtur ja, viste seg vanskelig å velge mellom perform og protect, 800g forskjell er vel litt likevel? Kanskje ikke dumt med perform + pledd/tynn pose på de kaldeste dagene, men så vet jeg ikke om mine kvaler med å drasse en varm pose på 1,8kg selv på sommeren kommer av at all min lesing om lightweight har ødelagt meg 😂

Endret av LitenRev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (3 timer siden):

Hvis @Skogens Stønn var for kortfattet, her er en enda lengre regle:

https://www.rei.com/blog/camp/understanding-sleeping-bag-temperature-ratings

 

"Mannen i butikken" må ha trodd at posen skulle brukes innendørs... eller vært en smule idiot.

Randulf Valle har en podcast (Podkasten uteliv) med en episode om soveposestandarden som jeg synes er høreverdig: https://play.acast.com/s/2f8a6e98-4928-5ab4-adfc-0e26b41b2b70/602282c7ff431c440325b160

Jeg er litt usikker på om det er riktig å sette likehetstegn mellom T-comfort/T-limit og temperaturer en kvinne/mann sover godt i slik artikkelen som du lenker til @Grimner sier (og som er en veldig vanlig påstand). Saken er vel heller at dette varierer så mye fra person til person, med kroppsvekt (fett isolerer og større kroppsmasse produserer mer varme) og under hvilke forhold posen brukes (inni telt, ute i det fri utsatt for vind, fuktighet og økende varmestråling) at det blir meningsløst å si at denne temperaturen er grei fordi du er mann og denne som er varmere må du forholde deg til fordi du er kvinne. For det første er det et stort spørsmål om hvorfor kvinner sover utstrakt mens menn sover i fosterstilling, noe jeg altså svært sjelden gjør, men som T-limit-beregningen er basert på. For det andre erkjenner jeg at menn nok er tyngre enn kvinner — i gjennomsnitt, så et viss korrelasjon er det jo fordi mer kroppsvekt altså betyr mer produsert varme. Men dette gjelder gjennomsnitt, ikke enkeltindivider. Så er du lettere enn gjennomsnittet hjelper det deg ikke at gjennomsnittet vil føle seg varmere (energiproduksjonen pr kg kropsvekt vil også variere individuelt, blant annet produserer fett mindre varme enn muskler). Jeg er helt sikker på at det er mange kvinner som sover godt med kaldere poser der mange menn fryser, og jeg er også sikker på (fra egenerfaring) at det å legge på seg gjør at du tåler å sove kaldere i posen, mens det motsatte (også egenerfaring) gjelder om du slanker deg (og jeg snakker da ikke om 2-3 kilo, men heller 20-30 kilo og mer). Det betyr også mye om du er sulten, tørst, hvor godt liggeunderlag du har, om du ligger lunt eller utsatt for vind/trekk (her kommer også vindtettheten i ytterlaget inn), om posen er tørr eller fuktig (som @Marius Engelsen er inne på) og sikkert en hel del andre ting. Jeg vet faktisk ikke om noe annet råd enn å utforske posen(e) du har ved forskjellige klimatiske forhold og satse på at du ikke bommer helt om du bruker T-comfort til å sammenligne en ny pose med de posene du har når du skal skaffe deg ny (men det kan tenkes at du blir skuffet allikevel, eller overrasket).

Standarden (EN13537) kan kjøpes på nett (2 deler: https://www.standard.no/no/Nettbutikk/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductID=871058 og  https://www.standard.no/no/Nettbutikk/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductID=871013), men den koster jo like mye som en god sommerpose, så det er i hvert fall ikke noe jeg har giddet å skaffe meg. Jeg har derfor ikke noen dyp kunnskap om denne standarden, men har prøvd å finne ut litt her og der. Det finnes en nettside som har et utdrag av standarden (se lenken nedenfor). Jeg kan ikke påta meg ansvar for dette utdraget (standarden endres blat annet over tid), men det stemmer nokså bra overens med hva jeg har klart å tilegne meg av kunnskap annet steds fra. Men altså, obs: jeg er en autodidakt på dette området! 😁

Der er ordet "kvinne" og "mann" brukt, men jeg tror det er en feiltolkning hvis man tror at dette er temperaturen kvinner henholdsvis menn skal forholde seg til. Det er nok heller at de har tatt utgangspunkt i en modell for en gjennomsnittlig kvinne/mann når de har spesifisert dokka/modellen/parametrene som skal legges til grunn i målingen og beregningen av T-comfort. Når man så skal beregne T-limit bruker man en standard modell for en mann, og i tillegg spesifiserer man en annen liggeposisjon. Legg også merke til at begge temperaturene tar utgangspunkt i at disse standard kvinner og menn er erfarne soveposebrukere som kjenner den spesifikke soveposen godt og vet akkurat hva de bør gjøre for å holde varmen ned til den målte/beregnede temperaturen i posen.

https://www.prima-outdoor.com/extract-from-the-en-13537-european-standard

Jeg oversetter akkurat de to avsnittene om T-limit og T-comfort for de som ikke orker/liker å lese engelsk (rett meg gjerne om jeg har oversatt upresist eller feil):

Grensetemperatur T lim.
Nedre temperaturgrense - i dette tilfellet en erfaren soveposebruker (som tilpasser klærne og posisjonen i soveposen til utetemperaturen og er i stand til å gjøre det beste ut av alle soveposens egenskaper) i bøyd stilling, som er i termisk balanse, og som ikke føler seg kald. Denne temperaturen er beregnet for en standard mann (25 år, 70 kg, 1,73 m høy, kroppsoverflate 1,83 m², metabolsk produksjon 46 W/m², termisk ytelse 82,8 W) når han jobber mot kulde i fosterstilling inne i soveposen, men han er i termisk balanse, og han skjelver ikke.

Komforttemperatur T komf
Nedre grense for komfortområde - i dette tilfellet er den erfarne brukeren (kvinne) av soveposen (som tilpasser klærne og posisjonen i soveposen til utetemperaturen og som er i stand til å gjøre det beste ut av alle soveposens egenskaper) termisk avslappet, det betyr at hun ikke føler ubehag på grunn av kulde. Bruker av sovepose som er i “en avslappet stilling” (f.eks. ligger hun på ryggen) er i termisk balanse og føler seg ikke kald. Dette gjelder standard bruk. For uerfarne brukere tilsvarer denne temperaturen følelsen av ubehag på grunn av kulde. Denne temperaturen beregnes for en standard kvinne (25 år, 60 kg, 1,60 m høy, kroppsoverflate 1,62 m²) som ikke føler seg kald og ikke skjelver (i avslappet stilling).

 

Randulf Valle har også skrevet litt om soveposer og temperaturer her: https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Warmpeace viking 900 burde være varm nok for en frossenpinne, samtidig som den verken er spesielt dyr eller voldsomt stor og tung å dra på. 

Cumulus Panyam 600 er lettere og mer kompakt, har bedre dunkvalitet, men bittelitt mer effort i innkjøp siden den må bestilles fra Polen. Blir gjerne en liten psykisk barriere som må overkommes når det gjelder kjøp fra utlandet vs norsk butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.