Gå til innhold
  • Bli medlem

Gasförbrukning


Håkan S

Anbefalte innlegg

Provat koka upp 7.5 dl ca 8 gr vatten till svag sjudning och sedan 3 min sjudning (små bubblor i vattnet)tog 13 gr på Trangia med vinskydd i vindstilla

Vid middag troligen ca7.5 dl då med men 2 min borde räcka för att koka samman frystorkat och lika lång tid för soppa på kväll

Funderat på steka pankakor och blir det dubbelt anntal el +50% på trangia panna mot vanlig och hur många blir det då på 420 gr paket kan 2 min stektid per st på svag värme dvs 4 gr st gas stämma

på 16 dag tur skulle det gå åt ca 825 gr gas dvs 2x450 gr jag hade planerat 1st 450+1x230 med ev lite reserv i provgas ca -30 ca  870 netto på stora end 50 gr reserv.

Har HA grytor och i nödfall på sista dagarna borde det gå samlat lite ved och anv.det som reserv och stapla lite stenar som spis. 

Förstått att om man kör på sparlåga så går det åt mindre gas per L vatten än vid max låga ,när jag anv. tändstål märkte jag att man får starta utan övre vindskydd för att spara håret på händerna då det lätt blir lite gas som flammar till vid tändning om skyddat läge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jag har nu varit på 16d tur och 450gr räckte till 15 dag inkl 2st 420 gr pannkaks mix.

Trangia med primus gasbrännare märkt Trangia och ej tagit av behållare under natten blötlaggt allt för svällning före värmning/uppkok och stekt pannkakor i lätt vind under 5m/s.

Morgon 7dl vatten och 3 dl havregryn+torkade ennergikakor(dessa torkades lite för mkt och gick ej att äta som mellanmål utan fick bli i gröten)kväll kött/fisk +ris el.makaroner el potatismos + grönsaker allt i samma bytta trangia 1.5l (lilla på ca 1l ej med.

Ny lätt version av Trangia med ha kastrull+stekpanna som ej var optimalt till pannkakor då den buktar mer någon  1/10 d mm i mitten a 50 mm i diameter och blir då mer stekt där än i övrigt,den tjockare pannan från äldre kök skulle ev. fung bättre men ev.mer fastbrännt fick nu bara lite problem i mitten.

Kanske skulle en panna från övriga sortimentet passa bäst men jag ska nog ej steka pannkakor så många fler ggr att jag skaffar extra panna ev om man ska steka fisk.

Om det ej varit bra väder så hade det ej varit så roligt då det tar ifh.till vad det mättar och tidsåtgång och stekning i absid i ett litet HB Unna hade varit lite besvärligt,det får ses som omväxling på maten och ett prov på matlagnings kunskaper i fält.

Brännare körd med liten effekt då det bränner vid mindre och går åt mindre gas samt att man kan göra klart för att sova under tiden som skaka upp sovsäck byta om och blåsa upp liggunderlag.

Kryddor togs med som vitpeppar,gurkmejram,salvia,kanel(till pankaka)+ salt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.