Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av kokekar med presskanne?


TJ84

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og ser på en gassbrenner løsning og blir ikke helt klok på hva jeg skal gå for. Vurderte først Jetboil mtp vannkoking og mulighet for matchende presskanne løsning. Etter å ha rådført meg litt så ser jeg at dersom jeg ønsker mulighet for å kunne lage litt frokost osv, og vil ha stekepanne så er ikke jetboil like aktuell lenger. Kanskje med unntak av nye Stash? Hvis jeg skulle gått for feks MSR pocket rocket deluxe, finnes det kurante løsninger for kokekar med presskannefunksjon å få kjøpt løst som kan anbefales? Finner lite erfaringer med slikt online, mulig jeg er dårlig på å søke?

Mvh Tor

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøpe kaffepressa til jetboil seperat. Denne skal visstnok passe til blant annet Toaks 750ml kjele og mange andre kjeler med samme diameter. Så du kan kjøpe en gassbrenner du liker og ha i tankene når du skal kjøpe kjeler at den passer til en slik presse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ScooterEngan skrev (På 24.7.2021 den 9.56):

Du kan kjøpe kaffepressa til jetboil seperat. Denne skal visstnok passe til blant annet Toaks 750ml kjele og mange andre kjeler med samme diameter. Så du kan kjøpe en gassbrenner du liker og ha i tankene når du skal kjøpe kjeler at den passer til en slik presse.

Takk for tips! Noen som vet hvilke alternativer til Toaks som støtter denne pressa også? En soto windmaster eller lignende med Toaks 750ml og presse kan jo være ett greit alternativ feks... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelen til Toaks på 750ml er vel laget slik at den kan passe visse medium gassbokser oppi. Ser at den indre diametern er 95mm. Diametern på kaffepressa er også 95mm. Så du kan se etter disse typiske solo kjelene som passer en gassboks oppi. Så kan du sjekke den innvendige diametern for å være helt sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil har 2 forskjellige størrelser på kaffepressa si, pass på at du får riktig. Lurer på om det ikke er 3 forskjellige utgaver også; 2 i silicon og en i non-silicon

Jeg kjøpte Stash med en non-silicon presse ihvertfall. Funker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (20 minutter siden):

Jetboil har 2 forskjellige størrelser på kaffepressa si, pass på at du får riktig. Lurer på om det ikke er 3 forskjellige utgaver også; 2 i silicon og en i non-silicon

Jeg kjøpte Stash med en non-silicon presse ihvertfall. Funker den.

Takk for input. Hvordan er erfaringen din med stash generelt? Funker den bra til både koking og steking? Står mellom stash og evt en type soto amicus med Toaks/tomshoo 750ml. Skal vel primært koke vann og lage kaffe men kunne vært greit å kunne steke egg og bacon eller pannekaker/lapper også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJ84 skrev (1 time siden):

Takk for input. Hvordan er erfaringen din med stash generelt? Funker den bra til både koking og steking? Står mellom stash og evt en type soto amicus med Toaks/tomshoo 750ml. Skal vel primært koke vann og lage kaffe men kunne vært greit å kunne steke egg og bacon eller pannekaker/lapper også..

Er veldig fornøyd! Kjapp, lett og liten! Kjøpte med stekepanne også, men den har jeg ikke brukt ennå. Valgte Stash på størrelse og vekt, men også fordi jeg kunne bruke stekepanne uten ytterligere adapter. Minuset med Stash er pris. Den er rett og slett åndsvakt priset :)

På 3.5 dagers tur, med koking av vann for 3x frokost, 3x lunsj og 3x middag - tørrmat og varm drikke har jeg brukt tilsammen 14gr gass. Hadde med en 230g, men hadde fint klart meg med en 100g...

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på slike løsninger selv men valgte Aeropress istedet. Kan jeg koke vann med forskjellige kjeler. Ofte har jeg bare en 1,6l kjele med og den blir for bred. Fant ut at Aeropress passet fint på tur alene når jeg som regel bare skal lage en kopp av gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 27.7.2021 den 13.19):

Er veldig fornøyd! Kjapp, lett og liten! Kjøpte med stekepanne også, men den har jeg ikke brukt ennå. Valgte Stash på størrelse og vekt, men også fordi jeg kunne bruke stekepanne uten ytterligere adapter. Minuset med Stash er pris. Den er rett og slett åndsvakt priset :)

På 3.5 dagers tur, med koking av vann for 3x frokost, 3x lunsj og 3x middag - tørrmat og varm drikke har jeg brukt tilsammen 14gr gass. Hadde med en 230g, men hadde fint klart meg med en 100g...

Hmm, blir en runde i tenkeboksen her. Ser man får stash til 1499 nå. Alternativt så har man flash carbon til 1299. Sitter og tenker at jeg primært vil koke vann til kaffe og real, og at da vil Jetboil være enkelt, pluss at jeg virkelig vil ha presskanne løsningen. Ingen som tilfeldigvis vet om Jetboil presskanne filteret som passer blant annet Toaks 750ml også vil passe feks GSI minimalist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser litt på dette selv, trengs ikke men artig med mer utstyr å go kaffe😅 

Skal man kun koke vann til real og kaffe med Jetboil holder jo basis modellen zip på 0,8L lenge, for man får jo kjøpt presskanne løsningen løst. Fordelen er at den er liten men ikke uregulerbar. Samme størrelse er det på micromo men den har i tillegg reguleringsmuligheter, men lite volum å bruke til noe spes. Derimot så har de en modell som heter minimo på 1 L som er noe bredere og faktisk kan brukes noe mer til mat mht formfaktor, denne har også regulator for putring og en presskanne funksjon man kan kjøpe i tillegg.

har også sett på Gsi javapress men da må man liksom ha noe å koke opp vann i også kopp i tillegg å da begynner kaffe utstyr å ta mye plass. 
Nå går det i 0,65dl Titanium kopp som blir brukt til vannoppkok til Nescafé Brasseron som helles oppi en Gsi inifiniti backpaker nug som holder godt på varmen og rommer i underkant av halvliteren!

Men sugen på ei ordentlig presskanne ala zip,mimimo eller msr Windburner! Minimo er favoritten mht størrelse/bredde som gjør at den ikke står så høyt å kan lages mat i, men så er det prisen da, drøye 2000kr inkl kaffepressa og 2600kr med stekepanna🤯

Faen å dyrt det skulle bli med god kaffe på tur😂😂😂

 

 

Endret av Lars Stenseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere med at etter mye research så endte jeg med å bruke en rabattkode på milrab og handlet Minimo der for en alright pris. Kjøpte presse fra vpg.no, også med en velkomstkode så da ble det greit. Kan bruke minimoen til mye, så da bør jeg være bra dekket. Brukte den på tur i helgen og den fungerte råbra 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJ84 skrev (3 minutter siden):

Kan oppdatere med at etter mye research så endte jeg med å bruke en rabattkode på milrab og handlet Minimo der for en alright pris. Kjøpte presse fra vpg.no, også med en velkomstkode så da ble det greit. Kan bruke minimoen til mye, så da bør jeg være bra dekket. Brukte den på tur i helgen og den fungerte råbra 🙂

Hørt å sett på YouTube at også stekepanna skal være top notch😊 fått prøvd på noe matlagning i minimoen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.