Jump to content
IGNORED

Rottefella super telemark m/ wire VS voile 3 pin

tobbe.ness01
 Share

Recommended Posts

Jeg har også begge.

Har bare gått siste halvdel av forrige sesong på Super 75 og ikke brukt bøylene. På Volie har jeg gått såpass mye at jeg har slitt ut et par Crispi Svartisen..

Voile gir et bedre "feel" når du klemmer ned tåjernet. Begge holder støvlen like godt fast, så jeg skal ikke si noe på stabiliteten uten wire/bøyle. Har ikke prøvd Scarpa T4 på super'ene, men de spiser tuppen av pinnene på Voile. Dette er et støvelproblem og ikke bindingen. Hylsene til pinnene er for langt inni sålen.

Det jeg definitivt ikke like med Super 75 er at festepunktene til bøylene noen ganger hekter i hverandre om jeg har skiene for tett samlet. Dette kan jeg ikke si er det samme problem med Voile, selv med 4-sifret antall km.

Det er nok kanskje litt hardere fjærtrykk med bøyle enn wire, dette kan være en bakdel med mykere såle som nevnt. Jeg har også tatt tape rundt wiren bakerst og hælstykket, da er det mindre sjanse for at wiren blir "selvjustert" hver gang de tas av/på. (Det er lett å få en dreining ene eller andre veien når de tas av/på fordi de er litt ute av posisjon, og må snus tilbake, men du vet ikke hvilken vei som er tilbake..)

Det jeg har gjort noen ganger er å bruke bøylene til Cobra R8 på Voile og kjørt i bakken. Det fungerer fint. Voile wire går også på Super 75 og motsatt. Så det vil være mulig med "plukk og miks" om du skaffer bøyle/wire på en eller annen måte.

Det mest irriterende så langt med Super 75 er at de hekter, blir jeg lei, bolter jeg på Volie. Har montert med inserts, så det tar 5min å hente frem bindingene og bytte.