Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella super telemark m/ wire VS voile 3 pin


tobbe.ness01

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse

Hei, jeg kjøpte Rottefella 75mm med kabel rett etter lansering og har noen turer på den, men ta det følgende med en klype salt. Med min sko (gammel Asolo Morgedal og Fischer E109 ski) så syns jeg fjærene er litt for stive, men bindingen gir mye bedre kontroll på skiene ved kjøring nedover og eliminerer slark. De fungerer sikkert veldig bra med en høyere sko med stivere såle, men jeg er usikker på om de fungerer godt på sko med myk støpt gummisåle, som f.eks. Alfa Greenland, Crispi Svartisen o.l. Jeg syns dog generelt at det ikke fungerer så godt å gå bortover med kabelbinding, men i krevende terreng, samt selvfølgelig ved nedkjøring så syns jeg kabel fungerer bra. Jeg hadde tidligere Rottefella 412 og den var bedre å gå med når jeg flyttet kabelfestet fram, men ga da mindre kontroll på skiene ved nedkjøring, og jeg måtte uansett endre strammingen mellom gange og nedkjøring for å få den slik jeg ville. Da jeg kjøpte nye ski så kjøpte jeg Super Telemark, som dessverre har litt slark og ikke er like god å kjøre nedover med. Rottefella 75mm med kabel, Voile 3-pin cable ser ut som de beste valgene for fjellski med 75mm (samt hardwire, men den er for høy, litt dyr og har kanskje for stive fjærer) . Jeg har ikke hatt lyst på NNN-BC, men håper Rottefella Xplore kan bli løsningen for meg framover, da jeg uansett trenger nye sko og har lyst på sko med gummisåle til turskøytene mine også (75mm fungerer dessverre middels dårlig på de).

Den første 75mm med kabel jeg kjøpte hadde produksjonsfeil på den ene fjæren slik at den ikke kunne roteres for å endre lengde og måtte byttes, men det gikk greit å få byttet. Hælkabelen/festet er symmetrisk så jeg syns ikke de roterer så fritt i bindingen som jeg ønsker, men jeg skal se på å bøye til stagene i en skrustikke. Det kan hende dette er endret siden jeg kjøpte de. Hvis du skal transportere ski med hælkabelen på, så er det veldig fint med hælløfter som kan felles ned over kabelen/bakfestet og holde det nede på skien. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler. 
Jeg synes kvaliteten på Voile er himmel og hav framfor Rottefella, som røy sammen på de første turene (festet til wire løsnet, men er fortsatt brukbar). Jeg går aldri med kabel, på verken Voile eller Rottefella. Bruker kun ved nedkjøringer for bedre kontroll (har ofte pulk, kombinert med trekkhund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begge.

Har bare gått siste halvdel av forrige sesong på Super 75 og ikke brukt bøylene. På Volie har jeg gått såpass mye at jeg har slitt ut et par Crispi Svartisen..

Voile gir et bedre "feel" når du klemmer ned tåjernet. Begge holder støvlen like godt fast, så jeg skal ikke si noe på stabiliteten uten wire/bøyle. Har ikke prøvd Scarpa T4 på super'ene, men de spiser tuppen av pinnene på Voile. Dette er et støvelproblem og ikke bindingen. Hylsene til pinnene er for langt inni sålen.

Det jeg definitivt ikke like med Super 75 er at festepunktene til bøylene noen ganger hekter i hverandre om jeg har skiene for tett samlet. Dette kan jeg ikke si er det samme problem med Voile, selv med 4-sifret antall km.

Det er nok kanskje litt hardere fjærtrykk med bøyle enn wire, dette kan være en bakdel med mykere såle som nevnt. Jeg har også tatt tape rundt wiren bakerst og hælstykket, da er det mindre sjanse for at wiren blir "selvjustert" hver gang de tas av/på. (Det er lett å få en dreining ene eller andre veien når de tas av/på fordi de er litt ute av posisjon, og må snus tilbake, men du vet ikke hvilken vei som er tilbake..)

Det jeg har gjort noen ganger er å bruke bøylene til Cobra R8 på Voile og kjørt i bakken. Det fungerer fint. Voile wire går også på Super 75 og motsatt. Så det vil være mulig med "plukk og miks" om du skaffer bøyle/wire på en eller annen måte.

Det mest irriterende så langt med Super 75 er at de hekter, blir jeg lei, bolter jeg på Volie. Har montert med inserts, så det tar 5min å hente frem bindingene og bytte.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.