Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om nytt telt, vurderer Hilleberg Nammatj 2 GT, Staika og Allak2


vetting

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut mitt 20 år gamle Helsport Pasvik 3 Camp. Dette er et tunelltelt, med stort fortelt (slik som Fjellheimen). Frem til nå har jeg vært veldig glad i et slikt telt med stort fortelt, da jeg har god plass i forteltet til å lagre våte klær og utstyr, samt bytte våte klær inni forteltet. Grunnen til at dette har vært viktig for meg, er at jeg bruker teltet også i jobbsammenheng hvor jeg er lærer i friluftsliv og er sammen med elever. Da har stort forteltet vært veldig kjekt.

 

Kriteriene min er:

- Tomannstelt.

- Brukes hele året, men ikke på den hardeste vinteren. Bor i Nordland.

- Tåle mye vind, da jeg er mest på høyfjellet. Det blåser godt i Láhko nasjonalpark, hvor jeg ferdes mest.

- I innerteltet må det være plass til Exped DownMat 9 LW og sekk ved siden av. Jeg er ikke lang (165), men sover på mage ofte med hendene foran meg.

- Plass i yttertelt til å lagre sekk (om den er våt), samt plass til å lage mat eller fyre med primus for varme.

- Høye lufteventiler.

 

Har lyst å prøve Hilleberg, etter å ha lest mye om disse. I og med jeg er mest vant til tunneltelt, så jeg først på Hilleberg Nammatj 2 GT. Leste at flere ikke var helt fornøyd med dette teltet da innerteltet er i minste laget for Exped Downmat LW da veggen skrår. Problemer med at posen er borti inner- og yttervegg og blir våt.

 

Begynte dermed å vurdere Hilleberg Staika og Allak 2. Har ikke brukt kuppeltelt før, så har ikke erfaring med dette. Jeg vil miste stort fortelt, men dette er vel bare en tilvenning. Det er viktig at jeg skal kunne bruke primus i forteltet, og det går vel sikker på begge? Eller er det mye plunder som å løsne på innertelt osv?

 

Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket jeg skal velge, så kom gjerne med tips eller innvendinger :)

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjørn J skrev (39 minutter siden):

Hvorfor ikke Kaitum 2 GT? Da får du tunneltelt med rette vegger i innerteltet, og et digert fortelt. Pluss en ekstra inngang og et lite fortelt i andre enden.

Jeg har sett litt på dette også, men tenkte dette var vel stort med over 5 meter lengde. Derav Nammatj GT som er 4meter.

 

Skal ha det til vurdering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Allak og Staika oppfyller vel alle kriteriene dine. Kuppeltelt har noe mindre "avtrykk" enn et tunneltype. Staika og Allak klarer seg vel med 3x3m, noe som jeg syns kanskje er lettere å finne enn 2x5 ... 

Jeg har et Staika sjøl, og det har hva jeg vil kalle et romslig innertelt til å være et tomanns og er kanskje et "ekte" tomanns? - med 140x230cm har du god plass, selv til et LW underlag pluss sekk

Minuset med Staika er vekt, rundt 4kg. Allak er over halvkiloen (?) lettere, men med noe "lettere" materialbruk. Begge er jo fulle 4-sesongs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Allak 2 og selv om jeg elsker teltet vil jeg gjøre oppmerksom på at det ikke har store nok fortelt til "skifting". Bor du i teltet alene har du god plass til å lagre vått og skittent i ett fortelt og f.eks. lage mat i det andre. Men om du kommer fra et telt med camp-fortelt vil du bli skuffet. Jeg skal ikke påstå det er umulig, men det er i alle fall svært krevende å komme seg inn i et fortelt, vrenge av seg vått tøy og komme seg inn i innerteltet uten litt gris og søl. 

Ettersom du skal bo alene i teltet, og er forholdsvis kort, ville jeg sjanset på et Nammatj 2GT som jo er hakket mer plasseringsvennlig enn telt med utgang i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (3 timer siden):

Både Allak og Staika oppfyller vel alle kriteriene dine. Kuppeltelt har noe mindre "avtrykk" enn et tunneltype. Staika og Allak klarer seg vel med 3x3m, noe som jeg syns kanskje er lettere å finne enn 2x5 ... 

Jeg har et Staika sjøl, og det har hva jeg vil kalle et romslig innertelt til å være et tomanns og er kanskje et "ekte" tomanns? - med 140x230cm har du god plass, selv til et LW underlag pluss sekk

Minuset med Staika er vekt, rundt 4kg. Allak er over halvkiloen (?) lettere, men med noe "lettere" materialbruk. Begge er jo fulle 4-sesongs.

Ja, både Allak og Staika oppfyller kravene, men mangler det store forteltet jeg er vant med. Men dette er en tilvenningssak jeg kan bli vant med etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (2 timer siden):

Jeg har Allak 2 og selv om jeg elsker teltet vil jeg gjøre oppmerksom på at det ikke har store nok fortelt til "skifting". Bor du i teltet alene har du god plass til å lagre vått og skittent i ett fortelt og f.eks. lage mat i det andre. Men om du kommer fra et telt med camp-fortelt vil du bli skuffet. Jeg skal ikke påstå det er umulig, men det er i alle fall svært krevende å komme seg inn i et fortelt, vrenge av seg vått tøy og komme seg inn i innerteltet uten litt gris og søl. 

Ettersom du skal bo alene i teltet, og er forholdsvis kort, ville jeg sjanset på et Nammatj 2GT som jo er hakket mer plasseringsvennlig enn telt med utgang i begge ender.

Jeg er innforstått med at forteltet i Allak og Staika ikke har rom for å skifte :) Det viktigste for meg er at jeg kan lagre vått i et fortelt, og har mulighet til å fyre eller lage mat i den andre. Angående Nammatj synes jeg det ser veldig bra ut. Er bare engstelig for at posen skal komme i kontakt med ytterduk, som noen har sagt noe om. Eller er det andre som har erfaring med Nammatj 2 GT og Exped LW liggeunderlag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, om behovet for «gang» for omkledning ikke er der i så stor grad har jeg ingen andre grunner til å fraråde en Allak. Det har suveren ventilasjon og det er fantastisk å ha to så store dører. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.