Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til telttur - toppåpning eller frontåpning?


hundevenn

Anbefalte innlegg

Hei, hvilke tanker har dere om man bør velge toppåpning eller frontåpning på sekk for telttur? I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til frontåpning, da jeg tenker at glidelåsen kan være et svakt punkt. Sekken skal være i størrelse rundt 65-70 liter. Hvilke erfaringer har dere som har sekker med frontåpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begge deler. På telttur er ikke frontåpningen i bruk, den bruker jeg kun på toppturer på ski for å få rask tilgang til jakke, skifeller, skibriller og hjelmen som ligger i bunn av sekken. Greit med rask tilgang til det man trenger når det blåser så mye at man ikke kan legge de øverste tingene i fra seg uten at det blåser bort.

Til telttur er toppåpnning nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (24 minutter siden):

Har begge deler. På telttur er ikke frontåpningen i bruk, den bruker jeg kun på toppturer på ski for å få rask tilgang til jakke, skifeller, skibriller og hjelmen som ligger i bunn av sekken. Greit med rask tilgang til det man trenger når det blåser så mye at man ikke kan legge de øverste tingene i fra seg uten at det blåser bort.

Til telttur er toppåpnning nok.

Skjønner at det er greit med rask tilgang når det blåesr på toppen. Har du den typen hvor frontåpningen ikke er så stor, kun til et rom nederst i sekken hvor f.eks. jakke, hjelm etc. oppbevares, eller kan hele fronten åpnes? Evt. til sovepose, som jeg ser en del sekkeprodusenter skriver om.

 

Hva med bæresystem? Ser noen har system som følger bærerens rygg, mens andre har en mer trampolinetype, som vel er tenkt å sikre mer lufting til ryggen. Vil sistnevnte type gjøre at sekken blir mer ustabil i ujevnt terreng, siden vekta da vel vil ligge lengre fra kroppen? Eksempler fra Osprey:  Aether/Ariel, Kestrel/Kyte, Atmos/Aura. Har du eller andre erfaring med noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (2 timer siden):

Skjønner at det er greit med rask tilgang når det blåesr på toppen. Har du den typen hvor frontåpningen ikke er så stor, kun til et rom nederst i sekken hvor f.eks. jakke, hjelm etc. oppbevares, eller kan hele fronten åpnes? Evt. til sovepose, som jeg ser en del sekkeprodusenter skriver om.

 

Hva med bæresystem? Ser noen har system som følger bærerens rygg, mens andre har en mer trampolinetype, som vel er tenkt å sikre mer lufting til ryggen. Vil sistnevnte type gjøre at sekken blir mer ustabil i ujevnt terreng, siden vekta da vel vil ligge lengre fra kroppen? Eksempler fra Osprey:  Aether/Ariel, Kestrel/Kyte, Atmos/Aura. Har du eller andre erfaring med noen av disse?

Har ikke konkret erfaring med noen av disse Osprey modellene, men har en eldre Talon 44 og Poco Plus bæremeis og kan ikke si jeg synes de blir mer ustabile i ujevnt terreng enn f. eks Lowe Alpine Cerro Torre som jeg har hatt som tursekk for lengre turer siden 2012. Personlig synes jeg Osprey bæresystemene er gode, komfortable og stabile. De framstår kanskje ikke like robuste som andre systemer når man ser på dem, men har ikke opplevd svikt i noen av dem. Kan ikke si jeg merker så mye til den ekstra luftingen de gir om jeg går med jakke som er vindtett, men om jeg går i tynn ulloverdel ala Icebreaker/IO merino som er det jeg ofte går med når jeg bærer tungt, spesielt hvis det er litt bevegelse i luften. så synes jeg det er merkbart mindre klamt på ryggen. 

Nå har jeg akkurat byttet storsekk fra Cerro Torre (75+20) til Exped Thunder 70 pga. egenvekt, begge har topp og frontåpning. Jeg har ikke brukt frontåpningen så veldig mye på turene mine, men litt har det blitt siden jeg enda ikke har klart å lære meg å pakke helt optimalt, det hender at ett eller annet jeg trenger til en matpause el. havner nede i sekken sammen med det som ikke skal fram før man slår leir.

Hverken Cerro Torre eller Thunder 70 kan åpnes helt ned til bunnen av sekken med frontåpningen, men Cerro Torre har en egen luke i front for bunnen siden man kan skille bunnen fra hovedrommet med en klaff inne i sekken. Jeg ser at mange snakker om at er slikt bunnrom er perfekt for soveposen men jeg har aldri brukt det til det. Jeg har soveposen i en vanntett pakkpose i bunnen av sekken siden den ikke skal fram før jeg slår leir, så har jeg alle ting som tåler vann og ikke trenger å pakkes vanntett i bunnrommet, slikt som kokeapparater, tarp, foldesag, tau, gassbokser osv. Nå må jeg pakke litt annerledes enn jeg har vært vandt til med Thunder 70 siden den ikke har bunnåpning, men det blir en tilvenning jeg er villig til å akseptere for en egenvekt på sekken redusert til 1.6kg. Har forresten ikke opplevd at glidelåsen i fronten på Cerro Torre har vært et svakt punkt.

Hvis jeg bytter/kjøper enda en sekk igjen i framtiden kommer jeg ganske sikker til å velge med frontåpning, med mindre jeg skal ha en slik helt vanntett sekk med rulleåpning i toppen, dedikert til packraft turer, men det blir nok bare om jeg finner ut jeg skal begi meg ut på elvepadling. Det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (3 timer siden):

Skjønner at det er greit med rask tilgang når det blåesr på toppen. Har du den typen hvor frontåpningen ikke er så stor, kun til et rom nederst i sekken hvor f.eks. jakke, hjelm etc. oppbevares, eller kan hele fronten åpnes? Evt. til sovepose, som jeg ser en del sekkeprodusenter skriver om.

Den nevnte sekken med frontåpning er en Norrøna Falketind 45 - en lang glidelås som gir tilgang til alt, praktisk når sekken brukes til toppturer. På teltturer er det helt unødvendig, sovepose, liggeunderlag og camputstyr, mat, etc. ligger i bunnen, og det trenger jeg ikke i løpet av dagen. (Lunch lengre oppe.

(Jeg har også en Dynafit sekk til toppturer med noen spesialrom og påsydd strikk under til ett kort liggeunderlag, men det er noe helt annet)

På teltturer bruker jeg normalt en eldre Lowe alpine expedition 75:90, med kun toppåpning. Savner ikke glidelås da spesielt ikke siden jeg kan pakke denne ganske hardt uten å være redd for å sprenge en glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bæresystem har jeg ikke peiling. Jeg har bare valgt sekk utifra at størrelsen må være rett, den må kjennes bra ut på ryggen med tiltenkt vekt og jeg liker å ha plass til drikkepose. Hvordan lommer, glidelåser etc. er plassert bryr meg ikke så mye, det er bare en sekk som skal romme det jeg trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat sekk både med og ute frontåpning, brukte den sjelden på telttur. Nå har jeg Recon Pack som ikke har det som jeg bruker mest på tur. I tiĺlegg har jeg Osprey Xenith 88. Den har ikke frontppning men  sideåpning på begge sider. Synes egentlig der er mer praktisk. Den har ikke så store sidelommer så greit med mulighet å få tak i ting i hovedrom fra siden, f.eks at tarp er den hvis den kjapt skal opp. Bæresystem på begge disse følger rygg og er gode. Har og hatt en mindre Osprey med slik trampolinetype. Det er vel øaget slik fordi ramme sitter utenpå sekkeposen, på Xenith f.eks er ramme integret. Jeg opplevde dog ikke sekken som utstabil men slikt system. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

På teltturer bruker jeg normalt en eldre Lowe alpine expedition 75:90, med kun toppåpning. Savner ikke glidelås da spesielt ikke siden jeg kan pakke denne ganske hardt uten å være redd for å sprenge en glidelås.

Vet ikke om det er vanlig på sekker med frontåpning, men Cerro Torre kjøpt i 2012 (vet ikke hvilken årsmodell det faktisk er) har innvendige kompresjonsstropper som gjør det vanskelig å sprenge glidelåsene om de er justert rikitg før man pakker inn fra toppen, og kan strammes inn etter innpakking fra front slik at man ikke må gå helt fotballpøbel på glidelåsen for å få lukket sekken.

Thunder 70 har ikke slike stropper så på den må jeg nok være litt mer forsiktig, men det går greit for min del siden tiden med å pakke sekken så full at det tyter ut overalt og vekten passerer 26 kg er over. Er 45 og 197 høy så må tenke litt på ryggen og framtiden, så løsningen er å pakke mer minimalistisk og med litt lettere utstyr som jeg har anskaffet. Skal jeg på en mer eller mindre ren padletur kan jeg bare pakke med 45 literen i tillegg om det skulle bli nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes løsningen på min gamle Osprey Xenith er god. Sideåpning på begge sider (ser jentungen sin Ariel AG nuh bare har på ene siden (ny i år), men denne er jo også vesentlig mindre). Min har i tillegg bunn-åpning. Dvs at nedre del av fronten kan åpnes. 

Jeg synes kombinasjonen her er god og løser måten jeg bruker sekken på greit. Det går i "vandreturer" og kanoturer med telt som regel. Det er i disse tilfellene lsøningene kommer i bruk. Jeg bruker sekken på jakt osv også, men da er det så lite innhold at de praktiske løsningene egentlig ikke spiller noen rolle. På kanotorer er sideåpningen en del i bruk til f.eks jakke jeg kjapt må ha tak i. Dette fordi sekken gjerne ligger med bunn og topp klemt mot sidene av kanoen og det er her jeg kjappest kommer til. 

Det vesentlige tror jeg er at man plasserer utstyr og klær osv hensiktsmessig i sekken ut fra hvordan man benytter dem ut fra tilgjengeligheten forskjellige åpninger gir. 

Min erfaring er at dersom man ikke pakker klær og telt og sovepsoer osv i ekstra vanntettposer i sekken og i tillegg gjerne bruker regntrekk over hele sekken så blir innholdet vått unasett på de kjipeste dagene. Uavhenig av om det er en ekstraglidelås her eller der. Kanskje ikke så mye akkurat når sekken er ny, men etterhvert blir det sånn uansett. Så pakk alt tett og tørt uansett om du har en ekstra glidelås eller ikke

584990766_Screen-20210710_130900.thumb.jpg.66592e853b4ebf5f6bf9acb904b3b351.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en litt eldre helsportsekk (fjellheimen 85). Denne er av kombinasjonstypen og kan  åpnes på begge sider, samt løses i toppen slik at man bare bretter ut hele sekken. Når du skal bære litt merkelige ting er dette gull. Denne uken har jeg bært store vinduer inn til en hytte jeg bygger og da har denne løsningen vært topp.

Jeg lar bare alt i sekken bli vått og bruker pakkposer på den som må holdes tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sekk både med og uten front/sideåpning og bruker front/sideåpning sjelden. Tenker heller igjennom hva som behøvs i løpet av dagen av lunsj- regnklær og lignende og legger det øverst. Samt andre nyttige ting i topplokket eller andre rom på sekken eller foran på brystet. På storsekk (Zenith) så brukes gjerne det nederste rommet til sovepose eller telt, men hadde ikke vært en stor dealbreaker uten sett i ettertid. Gode store utvidbare lommer til vindjakke, genser og vannflasker og eventuelt en lomme til flaske på bryst er nyttigere synes jeg. Og det aller viktigste er at egenvekten på sekken ikke blir for tung. 

Og sånn sett treffer Zenith ganske bra. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Men mer spennende: 

Er det noen noensinne som har benyttet av-deling inne i sekkene til noe fornuftig? Tenker da på de forskjellige løsningene for å dele av hovedrommet til 2 rom ved å feste en stropp eller 2 og tøylappen mellom disse?

 

Ja, på Cerro Torre brukte jeg den alltid. Der var det en klaff med glidelås som skilte av nederste ca. 1/4 av hovedrommet, hvor det også var egen glidelås på utsiden for adkomst til dette rommet. Det som måtte være tørt var i vanntette poser i hovedrommet og alt annet som tålte vann og som kunne tenkes å blit brukt ved pauser var i bunnrommet, som kokekar, gass + brenner, førstehjelps-kit, tarp, foldesag, kvistbrenner ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (På 21.7.2021 den 16.01):

Hei, hvilke tanker har dere om man bør velge toppåpning eller frontåpning på sekk for telttur?

Jeg er veldig glad i sekker med frontåpning. Synes det er lettere å organisere vekten riktig og like vel kunne finne frem til alt raskt. Har kompresjonsstropper innvendig som sikrer glidelåsen. Og avdeler for å dele sekken i flere rom har jeg aldri skjønt vitsen med når jeg har hatt slike sekker. Folk har forskjellige preferanser så det er nok ingen fasit, du må finne ut hva som passer for deg.

Trampolinerygg er nok mest nyttig når det er varmt og du har lite klær på (t-skjorte /tynn grenser) . Da kan svetten luftes bort fra ryggen. Men med en gang du har på en litt tettere jakke så blir det like klamt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Gregory Baltoro 95. Jeg bruker nederste avdelte rommet til å ha teltet i. Synes da det er veldig greit med avdelt rom for å hindre at teltet blir komprimert for mye og dermed utsatt for skader. Synes ellers løsningen på Baltoro med at man kan åpne hele fronten er genial når jeg ligger i telt da jeg får tilgang til alt jeg har med uten at alt dras ut i et rot i teltet, og ellers når jeg går har jeg alltid lett tilgang til alt i hele sekken,

 

Endret av Eric earthwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundevenn skrev (På 21.7.2021 den 16.01):

Hei, hvilke tanker har dere om man bør velge toppåpning eller frontåpning på sekk for telttur? I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til frontåpning, da jeg tenker at glidelåsen kan være et svakt punkt. Sekken skal være i størrelse rundt 65-70 liter. Hvilke erfaringer har dere som har sekker med frontåpning?

For å adressere bekymringen din: du tenger ikke bekymre deg for "svakhet". Både min Kajka og Thunder har borrelås og stropper i tillegg som sikrer frontåpningen. Antar de fleste andre sekker har det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Fjallraven Kajka 65 til det meste av turer, korte og lange. Denne kan åpnes i hele fronten, uten at jeg ser noen svakheter med dette. Stoffet på Kajka-sekkene og glidlåsene i fronten er svært robuste.

Front-åpningen bruker jeg flittig, men kun når sekken er lagt inn i forteltet, slik at alt innhold kan enkelt nås uten å grave ut alt fra sekken. Telt, plugger og fjellduk ligger alltid nederst i sekken (med skillevegg mot hovedrommet) slik at ikke noe annet behøves å tas ut av sekken når teltet skal opp, og sekken beholder sin "struktur" i hovedrommet uavhengig av dette. Teltstengene henger utenpå sekken : )

Jeg er blitt såppass gjennomgående fornøyd med Kajka-sekken og egenskapene den har at jeg ikke kan se for meg å bruke Norrøna Para Ranger sekken min noe mer, men heller kjøpe en Kajka 85 om det skulle bli behov for mer volum.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.