Gå til innhold
  • Bli medlem

Rå fjellørret til hund


Skævkjøtern

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer litt ann på hvilken hund du har. Polarhunder eller så kalte trekk hunder kan nesten spise hva som helst. Disse hundene er vant til å få rå fisk. Min muttemix kan spise rå fisk om han er sult nok. Når han var valp gikk alt ned på høykant sulten eller ikke. Nå pleier jeg å koke fiske litt, han er helt vill etter kokt/stekt fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en husky, hu eter alt mulig og fôres på råfor. Planen var å få noen ørret på kroken, men har med frysetørket også. Så blir en miks.

Leste flere steder på nett at det kan være hissige bakterier i rå fisk som gjør at de blir dårlig, mens andre skriver at hundene lever på rå fisk på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er farlig å gi rå fisk til hund, er jeg rimelig sikker på at det ikke er. Vi spiser selv rå og fordervet fisk (sushi, rakfisk og lutefisk :-)). Så lenge fisken er noe lund fersk, ikke inneholder makk eller andre parasitter tenker jeg at det er gullfint, spesielt for husky, malamute , siberian husky, grønnlandshund etc. Da tenker jeg med måte og at man passer på fiskeben, siden hundene har tendens til å sluke maten. Jeg har gitt min hel fisk med innvoller og hode/hale. Mest næringsrike på på fisken er hode. Som nevnt tidligere pleier jeg å koke fisken, da er det lett å plukke fiskeben Når jeg har vært på fiske tur og fått mye fisk og ikke gidde å ete den selv, har jeg brukt et par minutter på å koke den og gi den til bikkja i stedet for å kaste den. Har flere gange endt opp med å eta halve fisken selv :-)

Når det gjelder div forum for hund, har jeg styrt unna de fleste og holder til meg polarhund forum og facebook sider. Noen av hundeierne på div forum har til tider ekstreme meninger. Føler at det fleste polarhundeiere er litt mer jordnære. Du finner faktisk mye info her på forumet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  fort gjort å koke fisken før du gir den til hunden, men kanskje ikke så tøft som å gi den rå? Skjær fisken i biter å la fiske trekke til beinet løsner. Avkjøl fisken og vipps fin hundemat. Man skal være litt varsom med å gi rå fisk, ettersom en jordbakterie(fisk i kontakt m jord/bakken) kan sette uønsket fart på tarmsystemet til hunden (og mennesker ikke minst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.