Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjell


Jann00

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Etter en tur på Hardangervidda Øst (svææært vindfull) har jeg lyst til å prøve noe nærmere Oslo.

Tenker Blefjell må være godt alternativ. Kan noe nevne noen fine inngangs parkeringer for en som kommer fra Oslo?

Gjerne hvor man treffer på noen fine fiskevann i nærheten.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjører fra Oslo. Har oftest parkert på Nordstul siden det er for å gå tur til toppen. Derfra er det et stykke opp,til fiskevann, mange høydemeter. På camp og fiske har jeg parkert ved Blestua. Der er det ikke langt opp til nærmeste vann og det er mange vann i området. Det er den lave delen av Blefjell så det er litt varmere der.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jann00 skrev (7 timer siden):

Er det noen fjell enda nærmere Oslo  som gir tilsvarende muligheter som blefjell?

Ikke nærmere, men ikke så veldig mye lengere heller, har man Lifjell, som ligger lett tilgjengelig om man kjører E134..

Rett før man kommer til Seljord, så kommer man til innkjøringa opp til Grimås, der oppe er det stor parkeringsplass. Går man derifra kommer fiskevannene på rad og rekke. Nede ved veien opp til Grimås er det bomvei for å komme opp.

Fiskekort: https://www.inatur.no/fiske/519df5e7e4b0b8ce0590c1e0/fjellaure-pa-lifjell-i-seljord
(Det er to fiskekort til på Lifjell, et mot Bø, og et mot Notodden).

Man kan og kjøre til Bø og parkere på Jønnbu, og gå derifra, men jeg anbefaler Grimås. Virker som det er litt mindre trafikk på den siden av Lifjell.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 22.7.2021 den 8.31):

Blestua. Der er det ikke langt opp til nærmeste vann og det er mange vann i området.

Er den godt merket tursti for en nybegynner som meg?:) eller bør jeg ha med kompass? Funker google imaps der? tenker jeg kjøpe fiskekort og prøver meg neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT-stien er godt merket og tydelig. Men du skal ha med kompass og kart. Det er fullt mulig å forsvinne i Blefjell; mye berg og dalbane. Ville ikke satset på at en mobiltelefon virker 100% overalt i området. Gått der et par ganger (og skal forhåpentligvis greie å komme dit i løpet av de nærmeste dagene); jeg tror utgangspunktet for fiske er rundt Eriksbu. Det er i alle fall der alle fiskerne hekker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (5 timer siden):

utgangspunktet for fiske er rundt Eriksbu.

Det er ganske lang avstand mellom blestua og DNT Eriksbu. Hvor tenker du man kan parkere for å være nærmest mulig vannene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jann00 said:

Det er ganske lang avstand mellom blestua og DNT Eriksbu. Hvor tenker du man kan parkere for å være nærmest mulig vannene? 

Stryk hva jeg sa om fiske... strengt tatt alt, når jeg ser på hvor Blestua er. Når jeg tenker "Blefjell", så er det fjellet en mil lengre vest for hva du ser på. Kompass, telefon og papirkart i reserve, så tror jeg du er ganske godt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du opp fra Blestua er det flere stier oppover og hovedstier er merket. Fiskekort kunne hvertfall kjøpes på Blestua før. Ellers er Blefjell oppdelt i flere forskjellige områder når det gjelder fiskekort. 

Til Eriksbu og omegn er kortest og parkere ved Einarstjønn, ca 6km fra Eriksbu. Blefjell har en høy og en lav del hvor bl.a Eriksbu, Sigridsbu og Bletoppen ligger på den høye. Jeg er ikke kjent i det området ved Eriksbu. 

Ved Norstul er det og flere vann ikke i nærhet av parkering, jeg tenkte først på vannene oppi fjellet. Vannene ved Norstul er et fint område , dog hørt at det er en del småørret der.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.