Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluer i telttak innvendig


Emma1985

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg råd? Har kjøpt et nytt telt fra Outwell. Modellen heter Vermont 7PE. Hver gang vi setter det opp kommer det hauevis av fluer av forskjellige slag som holder seg i taket. Hvorfor skjer dette? Er det muligens impregneringen som tiltrekker seg disse uhyggelige besøkerne? Hva annet kan det være? Hva kan hjelpe mot dette? Har lest at permetrin ikke egner seg på teltduk. Hva annet kunne man brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bare så rart at det kun var i vårt telt. Ingen andre på campingplassen ble plaget av fluer. Der var det furutrær i området. Hjemme i hagen har vi samme problem. Her har vi et epletre, syrinbusk å tjujahekk 🤔 så fort teltet er satt opp så kryr det av fluer oppi taket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok teltet satt opp et sted der flygende insekter gjerne oppholder seg. Det er som nevnt ganske vanlig og få ansamling fluer i telt. Men har man dører, myggnett etc på så vil jo problemet bli redusert. 

Det er neppe tilfeldig at en av de vanligste fellene for å fange flygende insekter ser ut som et telt, malaisefellen er en effektiv felle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig vanlig. Fluene holder til i gresset og når det kommer et telt oppå så flyr de opp og ender i toppen av taket på ytterteltet. Jeg synes dette er et større problem når jeg bruker telt med stort fortelt enn når jeg bruker telt uten fortelt. Men det oppstår i alle teltene mine i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma1985 skrev (40 minutter siden):

Har grått tak og blå vegger. Å en hel sverm av insekter holder seg i taket. Mistenker at impregneringen kan være tiltrekkende

Dette er helt vanlig. I hagen her har vi et stativ med et pyramideformet tak over der insektene svever oppunder taket, og det selv om det er åpent fra bakken og to meter oppover på alle sider. Jeg tror mer det har med hvordan insekter navigerer å gjøre. Taket er kremhvitt og mange insekter søker etter lys (fluer, bier. veps og humler søker til vinduene om de kommer innomhus for eksempel)- Har teltet ditt mørkere vegger enn tak vil de naturlig søke opp mot taket som da virker som ei insektfelle fordi de må fly mot mørkere omgivelser for å komme seg vekk.

Nå kunne man jo tenke seg at det må da være lysere å fly til sidene som er helt åpne enn opp mot taket i "lysthusteltet" mitt, men himmelen vil alltid være lysere enn omgivelsene og det lyse taket blir da lysere enn vegetasjonen og husveggene rundt. Omgivelsene reflekterer jo lyset som kommer fra himmelen og vil derfor alltid være mørkere enn selve himmelen. Så taket er nok det lyseste de ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (12 minutter siden):

Dette er veldig vanlig. Fluene holder til i gresset og når det kommer et telt oppå så flyr de opp og ender i toppen av taket på ytterteltet. Jeg synes dette er et større problem når jeg bruker telt med stort fortelt enn når jeg bruker telt uten fortelt. Men det oppstår i alle teltene mine i større eller mindre grad.

Jeg har opplevd at det svermer av insekter mellom ytterduk og innerduk uansett hvor stort fortelt jeg har (dog ikke alltid!). Fluer og andre insekter kan tiltrekkes av lukta fra deg og teltet, og fra matvarer eller matos om man kokkelerer i teltet. Og kommer de først inn, så finner de ofte ikke veien ut. Den ofte lysere innerteltduken kan også virke tiltrekkende på insekter har jeg inntrykk av, fukt og varme likeså.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt prøve å spraye taket på innsiden med insektmiddel (som ikke skader duk og eventuelt belegg på innsida!!!), eller sette en myggspiral inni forteltet (men sånne myggspiraler er egentlig ikke helt bra for helsa har jeg hørt)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.