Gå til innhold
  • Bli medlem

Femunden, fra Synnervika


lykkeligsomliten

Anbefalte innlegg

 Vet at Femunden har vært tema 1000 ganger her før, men orker ikke å lete igjennom alt..

Jeg er helt ny på dette, så trenger sårt hjelp.. 

Tenkte å kjøre til Synnervika, (eller en plass jeg ikke er avhengig av båten, helst)  å gå litt innover. Vil ikke gå så langt før jeg slår opp telt, å heller ta dagsturer fra teltet. Gjerne teltplasser ikke så langt fra hverandre, slik at jeg ikke telter for lenge på hver plass (er vel ikke lov med mer enn ett par dager) Noen forslag til løype?

Med godt fiske og uten mygg, selvsagt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare gått innover i Nasjonalparken tidligere og der kan man jo egentlig gå/padle hvor man vil, ikke avhengig av stier. 

Tenker det samme vil gjelde i området du tenker, så jeg ville sett litt på kartet. hele kartet er jo en stor løype.

 

Så spørs det hva du vil med turen da? fiske? gå til en høyde? eller bare gå. Mygg vil det være der, klegg også, så om du setter begrensningen der må du nok vente litt til høsten. 

Mange fine vann om du går opp mot mugga da, Mitt tips er å se litt i kartet for det området. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og planer om å til Femundsmarka i løpet av de neste 4 ukene, og kommer til å ta utgangspunkt fra Synnervika. Har heller ingen plan om hvor man skal gå, men jeg har alt for mange plasser jeg gjerne vil til, feks Nedre Muggsjøen og det området, Revsjøen, nedover Grøtådalen, Øvre og Nedre Roasten, innom Oasen osv.. Men det blir en laaang tur om jeg skal innom alt det, så får vel begrense meg litt om det blir tur. Så da frister det nesten ikke å legge noe spesiell plan, bare sette en kurs mot bestemte vann og ta det derifra. Eneste målet er å nyte og kose seg uten stress og ta ting som det kommer :D 

Men jeg kan på det sterkeste anbefale å sjekke alle Femundsturene til @Bjarne H.S. i bloggen hans! Den er lagret som favoritt her, og kjekk å kikke på for mye flott inspirasjon.
https://bjarnesturblogg.blogspot.com/2020/07/femundsmarka-2020-muggavassdraget.html

Youtube er også en fin kilde til inspirasjon om hvor man kan gå, ved å se andre sine turer, feks turen som Andrè Blænes hadde i fjor. Den ruta ser veldig fin ut, og man trenger jo ikke gå hele, man kan jo velge ut områder/vann på ruta.
Alle episodene finner du her: https://www.youtube.com/user/anbl8535/videos

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med det du skriver! Jeg hadde også en plan, men den ble endret litt underveis.

@Bjarne H.S. skriver uvirkelig gode skildringer fra sine turer, den siste bloggen hans var artig å lese, siden jeg var i området selv.

Videoene til @andré Blænes er også fantastisk bra! 

 

Selv har jeg akkurat redigert ferdig 2 av 3 episoder fra min tur der inne med packraft nå i juli, du kan jo se om det er noe inspirasjon å hente der :)

Masse god tur til deg Kristian! Lag et fantastisk eventyr! :)

Her er del, og de første dagene av min tur. 

https://www.youtube.com/watch?v=msZdAAnPZCg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (56 minutter siden):

Masse god tur til deg Kristian! Lag et fantastisk eventyr! :)

Takk! Får nå bare håpe det går i boks! Og gleder meg til å se filmene fra turen din! :D 

_____________________________________________________________________

Vurderer å gjøre turen så basic som mulig, dvs droppe teltet (Hilleberg Unna, 2,2kg) og kun kjøre tarp/hengekøye med myggnett og tarp/liggeunderlag/myggnett på bakken som sovealternativer. Er vel såpass ok temperaturer og vær nå at det bør gå greit. Er ikke akkurat så frysen av meg heller om det skulle bli litt kjølig, heller ikke så kresen på om man får en dårlig natt med søvn. Tar nok uansett med langt undertøy til både over- og underkropp. Soveposen er dun og har comfort limit på -3. Velger jeg dette kan jeg slippe å drasse med 85l-sekken og havne på vekt opp mot 25kg, men heller havne på 12-15kg i 45l sekken :D

Siden det blir min første tur i nordlige delen av Femundsmarka er jeg heller ikke vrang for å treffe på andre som har sin første tur, og evt gå litt sammen, selv om jeg er tålig introvert av meg til tider :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal vandre og fiske, og i tillegg vil bytte camp relativt ofte så er det vel ikke så mange alternativer som er bedre enn å ta båten fra Synnervika til Røas utløp som er første stoppested på ruten. Mellom øvre Roasten og Rogen mot øst ligger vannene som perler på en snor. Om fisket er godt kan vel variere, opp gjennom årene har vi vel lest alt fra store mengder fisk til bortimot ingenting på kroken når folk har vært på tur der. Men du verden for et fint område.

Det er egentlig bare en "negativ" ting med å ta båten, du må være der når den går fra Synnervika og ved utløpet av Røa på returen når du skal hjem igjen, ellers er du jo fri som fuglen til å gjøre hva du vil, når du vil mtp. tid. Båten har bare en rundtur for dagen.

Hvis du absolutt ikke må inn i najsonalparken så kan Isteren, nabovannet til Femunden anbefales, terreng ol. er mer eller mindre identisk etter min erfaring, det føltes helt likt. Anbefaler da i såfall å leie kano hos Rønningen camping nord-vest for sjøen og padle ned det som minne rom en flod til Isteren og komme deg over på østsiden av vannet, i den nordre delen er det noen fine sandstrender. Det er også grei avstand til å gå dagsturer over land til Femundens vestbredde i de traktene. Fikk en del fisk i Isteren i 2015, men det var en del gjedde. Selve Femunden har jeg aldri fisket i.

Topp-bildet på min profil er tatt fra Nordre Bjørnberget på østsiden av Isteren, mot sør (panorama med et dårlig kompaktkamera...) og viser sørenden av Femunden til venstre og nordlige delen av Isteren til høyre. P.S Det er ikke godt fiske i det lille vannet midt i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spm til dere som er kjent i Synnervika-området:

Hvor er det best mulighet for å parkere bilen? Langen Gjestegård, nede ved selve Synnervika eller et annet sted? Ser at det hvertfall er tre muligheter i Synnervika - båthavna(1), p-plassen på innsiden av veien(2) og så langs ved veien(3), begge de sistnevnte er rett ved der man kan gå innover stien/veien forbi hyttefeltet og videre mot Nordvika, som hadde passet bra å ha bilen.
Private p-plasser? Koster det noe, eller er det gratis parkering for alle?

264994844_Synnervikaparkering.thumb.jpg.3ebfdea2d74a7f1b0dff9b646502d03c.jpg
Her på sørlandet er man jo vant til at slike småbåt-havner har egne parkeringsplasser merket med skiltnr på bilen som skal stå der osv.. så kjekt å forsikre seg så man ikke gjør noe feil og bilen feks er tauet bort når man kommer tilbake fra tur :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.