Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse landesgrenser på fjellet


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Nå har jeg uten problemer krysset grensen fra Sverige til Norge i fjellet. Fra grønnt område til grønnt område, ikke møtt på noe folk. Forstod først i etterkant at det kanskje ikke var helt innafor, selv om jeg er fullvaccinert og hele pakke. Hva mener dere her? Noen som har hatt lignende "regelbrudd"...Holder på å høre grensepoliti om hva som gjelder om en skal ta båten fra Kilpisjærvi og så gå via "fjellgrensen" til Norge eller Sverige. 

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg de reglene som gjelder. Det er bare dumt og egoistisk å mene at reglene ikke gjelder deg fordi du krysser grensa på fjellet.
Sitat fra politiet.no; "Det er straffbart å reise inn i Norge andre steder enn på grenseovergangene som er lovlige å bruke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Følg de reglene som gjelder. Det er bare dumt og egoistisk å mene at reglene ikke gjelder deg fordi du krysser grensa på fjellet.
Sitat fra politiet.no; "Det er straffbart å reise inn i Norge andre steder enn på grenseovergangene som er lovlige å bruke".

Det sitatet der er nok på ingen måte tiltenkt en fjellvandrer som kunne tenkes å ta et døgn eller to i f. eks Sverige under en villmarkstur i grensetraktene, som ikke ville finne på å oppsøke sivilisasjonen der før han returnerte til Norge. Regelen er slik for at det ikke skal finnes ørten unntak som gjør det lett å misforstå den, den skal være kort og presis.

Jeg er helt enig i at man skal følge lover og regler av prinsipp, men det må være lov å mene at enkelte av disse reglene under visse omstendigheter er særdeles tullete og komplett uten relevans og betydning. 

Hvis man f. eks går seg vill i grensetraktene og i en kortere periode befinner seg i Sverige eller Finland før man kommer inn i Norge igjen, og man ikke har vært i nærheten av mennesker eller sivilisasjon så har man på et akademisk nivå brutt en regel/lov, men handlingen din har null betydning for det regelen egentlig er ment å beskytte mot.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Truant76 said:

Det sitatet der er nok på ingen måte tiltenkt en fjellvandrer som kunne tenkes å ta et døgn eller to i f. eks Sverige under en villmarkstur i grensetraktene, som ikke ville finne på å oppsøke sivilisasjonen der før han returnerte til Norge.

Men her er det en som skal dra til Kilpis (med bil, sannsynligfvis), og dermed krysse grensen til Finland. På Kilpis, som er et finsk tettsted, skal han leie båttur (og dermed treffe ukjente personer) til Treriksrøysa for å starte vandringen der, og etter hvert krysse tilbake til Norge i fjellet et sted.

Dette er noe helt annet enn å starte en fjelltur i Norge og krysse grensa i ødemarka og evt, fiske i noen vann eller bare gå litt, og rusle tilbake til Norge. UIten å ha sett et eneste menneske. Det ville jeg selv ha gjort uten betenkeligheter.

Trådstarters plan er å krysse grensen på en lovlig grenseovergang, møte folk i Finland for å ta båtturen over Kilpissjøen, og gå inn i Norge igjen i fjellområde uten grenseovergang. Det synes jeg ikke er greit.

Edit: Og hvis han har tenkt å følge den vanlige ruta fra Treriksrøysa til Golda, Gappo, gjennom Isdalen til Rostadalen må han faktisk også innom Sverige litt, fordi grensa har en spiss han ikke kan unngå.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 minutter siden):

Men her er det en som skal dra til Kilpis (med bil, sannsynligfvis), og dermed krysse grensen til Finland. På Kilpis, som er et finsk tettsted, skal han leie båttur (og dermed treffe ukjente personer) til Treriksrøysa for å starte vandringen der, og etter hvert krysse tilbake til Norge i fjellet et sted.

Dette er noe helt annet enn å starte en fjelltur i Norge og krysse grensa i ødemarka og evt, fiske i noen vann eller bare gå litt, og rusle tilbake til Norge. UIten å ha sett et eneste menneske. Det ville jeg selv ha gjort uten betenkeligheter.

Trådstarters plan er å krysse grensen på en lovlig grenseovergang, møte folk i Finland for å ta båtturen over Kilpissjøen, og gå inn i Norge igjen i fjellområde uten grenseovergang. Det synes jeg ikke er greit.

Ja, jeg har lest OP så jeg er klar over det. Det kom kanskje ikke klart not fram at min kommentar i stor grad gjaldt det veldig konkrete sitatet fra politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Presiserer litt her:

1.spm ifm Kilpis og båttskyss gjaldt en bekjent som kommer med buss fra Sverige. Er fullvaccinert og skal med båt over til Treriksrøyset for etter det går videre til sør Sverige uten å krysse grensen. 

2. Hendelse gjaldt meg selv som ikke hadde møtt folk og krysset grensen fra Sverige til Norge på NKL. 

Begge -1+2-handler om at vi har krysset grensen i terrenget og det anses som lovbrudd og kunne vente oss høye bøter. Riktig? 

Truant76 skrev (7 timer siden):

Det sitatet der er nok på ingen måte tiltenkt en fjellvandrer som kunne tenkes å ta et døgn eller to i f. eks Sverige under en villmarkstur i grensetraktene, som ikke ville finne på å oppsøke sivilisasjonen der før han returnerte til Norge. Regelen er slik for at det ikke skal finnes ørten unntak som gjør det lett å misforstå den, den skal være kort og presis.

Jeg er helt enig i at man skal følge lover og regler av prinsipp, men det må være lov å mene at enkelte av disse reglene under visse omstendigheter er særdeles tullete og komplett uten relevans og betydning. 

Hvis man f. eks går seg vill i grensetraktene og i en kortere periode befinner seg i Sverige eller Finland før man kommer inn i Norge igjen, og man ikke har vært i nærheten av mennesker eller sivilisasjon så har man på et akademisk nivå brutt en regel/lov, men handlingen din har null betydning for det regelen egentlig er ment å beskytte mot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror spørsmålet i en konkret situasjon vil bli om du kan dokumentere at du faktisk bare har krysset grensen fram og tilbake der oppe på fjellet. Alle kan jo si at de bare har kommet over fjellet og svippet over grensen mens man gikk, så hvordan skal de vite at du ikke kom fra et sted i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (4 timer siden):

Hei igjen. Presiserer litt her:

1.spm ifm Kilpis og båttskyss gjaldt en bekjent som kommer med buss fra Sverige. Er fullvaccinert og skal med båt over til Treriksrøyset for etter det går videre til sør Sverige uten å krysse grensen. 

2. Hendelse gjaldt meg selv som ikke hadde møtt folk og krysset grensen fra Sverige til Norge på NKL. 

Begge -1+2-handler om at vi har krysset grensen i terrenget og det anses som lovbrudd og kunne vente oss høye bøter. Riktig? 

 

Vet ikke om jeg ble så mye klokere av at du presiserte når det står både at grensen er krysset og ikke krysset, hvertfall for punkt 1.

Om sitatet som @Bjørn J kom med er korrekt så er det rimelig sikkert at man kan straffes om man krysser grensen på fjellet uten at man har vært i kontakt med mennesker, men om man blir det er en annen sak. Hvis det er innført midlertidig forbud mot kryssing av grensen på alle steder unntatt lovlige grenseoverganger, og der ikke finnes unntak til denne regelen, så er det forbudt uansett hvor lite hensiktsmessig den er for ditt tilfelle.

Man kan jo alltids ta med en GPS tracker som beviser at man ikke har vært i nærheten av sivilisasjon el. men den dokumenterer jo samtidig at man har brutt loven... Så det sikreste, og antagelig lureste er å holde seg på Norsk side og heller krysse grensen når forbudet oppheves. Det skulle jo være nok fin natur på vår side til at det blir en bra tur uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (28 minutter siden):

Takk for svar dere...tenk nå man må bruke sunn fornuft. Tror ikke at det finnes tilfeller der fjellfolk i Nord har blitt smittet i folkeløse villmarken, verken i fjell eller langs sjøen. Men...man never know. 

Det er vel ikke dette det handler om tenker jeg.

Du har kanskje et forslag til en gjennomførbar ordning der man unngår å i praksis åpne grensene helt ved at alle som ville inn, men må i karantene eller ikke får adgang, i stedet bare kunne finne seg et øde sted å krysse grensen til fots og si at de jo bare er på en liten spasertur over grensen og skal tilbake igjen? Det er sikkert nok av folk som mot klekkelig betaling vil sette opp ruter der man blir fraktet til et sted nær grensen i Sverige og fra et sted nær grensen i Norge.

Som lovmaker/lovens håndhever må man også tenke på skurkene, ellers var det jo ingen vits med lover og kontroller...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (7 minutter siden):

Ja, skogens stønn, har ingen problemer å forstå deg. Tror jeg kan svare godt for meg om jeg hadde blitt tatt av en grensevokter😉 i fjellet. Og så stå det jo "KAN bli bøtelagt".. 

Sannsynligheten for å bli tatt av en grensevokter i Finnmark er nok liten, og det er ikke der de har størst problemer (spesielt ikke nå av turister i hvert fall, siden det er meldt snø). Men det er et reelt problem en del steder at utenlandske turister tar seg over grensa ulovlig, og også av nordmenn på harrytur og hyttetur (samt smuglere, men det er jo langt på siden av det du snakker om her da).

Det er jo ellers veldig synd synes jeg (og det gjør sikkert du også) at det er sånne begrensninger. Jeg har hatt veldig lyst til å dra på både fottur, padletur og MC-tur i Sverige både i fjor og i år. Og en sommertur til Øland som vi har gjort et par ganger før. Man får bare slå seg til tåls. Dessverre har nå andre ting kommet i veien nå som det ser ut til å kunne åpnes opp, men man får se fremover og håpe det beste, så neste år, da...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 minutter siden):

Sannsynligheten for å bli tatt av en grensevokter i Finnmark er nok liten, og det er ikke der de har størst problemer (spesielt ikke nå av turister i hvert fall, siden det er meldt snø). Men det er et reelt problem en del steder at utenlandske turister tar seg over grensa ulovlig, og også av nordmenn på harrytur og hyttetur (samt smuglere, men det er jo langt på siden av det du snakker om her da).

Det er jo ellers veldig synd synes jeg (og det gjør sikkert du også) at det er sånne begrensninger. Jeg har hatt veldig lyst til å dra på både fottur, padletur og MC-tur i Sverige både i fjor og i år. Og en sommertur til Øland som vi har gjort et par ganger før. Man får bare slå seg til tåls. Dessverre har nå andre ting kommet i veien nå som det ser ut til å kunne åpnes opp, men man får se fremover og håpe det beste, så neste år, da...;-)

Jada...støtter det at smugler godt kunne bli tatt, helt klart!!

 Men støtter ikke den stusselige ensformige regel med at jeg ikke kan krysse grense i villmarken lovlig og at man ikke kan søke om individuelle tilpasninger/ dispensasjoner.

Nå er det jo lov med inn og ut av Norge og Sverige ved bemannete grenseovergang, så en harrytur her og der eller med MC rundt er vel lov om man ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (2 timer siden):

så en harrytur her og der eller med MC rundt er vel lov om man ønsker det?

Nei, ikke uten videre.

Det er er obligatorisk testing, innreisereiseregistrering, karantene og eventuelt karantenehotell for flere av de som kan reise inn i Norge. Men det er unntak for fullvaksinerte, eller de som har gjennomgått koronasykdom i løpet av de siste seks månedene, og som kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning.

Det er fordi du skal dokumentere at du er blant unntakene at du skal krysse grensen inn i Norge ved de lovlige stedene. Det er der de har personell og systemer som kan kontrollere og verifisere den obligatoriske dokumentasjonen du altså må ha. Jeg formoder at det krever tilgang til spesielle registre som er koblet opp mot EUs system, og det finnes neppe midt ute i villmarka. Har du ikke denne dokumentasjonen er det altså obligatorisk registrering, karantene og testing før innreise. Hvis man krysser grensen inn til Norge er det altså ikke lovlig å dra hjem med mindre man dokumenterer at man har lov til det (koronasertifikat).

Alt informasjonen er lett tilgjengelig på Internett for den som har tilgang til dette, for eksempel her: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i Finland må man fylle ut innreiseskjema og skrive hvilken grenseovergang man skal benytte. Du finner skjema på Finentry. Fra Finland til Sverige måtte vi ikke fylle ut noen skjema. Samme opplegg på retur. Innreiseskjema til Finland og innreiseskjema til Norge. 
Reglene gjelder uansett hvordan man velger å krysse grensen. Norrbotten er fortsatt orange, men Lapland i Finland er grønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.