Gå til innhold
  • Bli medlem

På randonee ski med telt og sovepose i sekken?


Anbefalte innlegg

Fornøyd med sluttvekt på 11,97 kilo, med vinterpose og skikkelig underlag.

- Bergans Helium

- Mat for i kveld og ut dagen i morgen

- Hjelm, skarejern, spade, god hodelykt (petzl nao)

- Skallvotter (reserve)

- repkit og førstehjelp beregnet på vinter-/skiturer

- Camelback med isolasjontrekk og isolert slange (dobler som varmeelement i soveposen.

- Kaffekopp, skål til havregrøt, 1 liters kjele til snøsmelting, MSR XGK II med trillium basen og 3,5 dl bensin, vindskjerm, tennstål, røpdsprit.

- Toalettsaker (nattflaske, tannpuss og toalettpapir).

- Vinterpose, alaska Cumulus, t-comf -17 1650g

- Exped synmat 3dMW 880g, og ett nedklipper thermarest z-lite

- Exped oppblåsbar pute: 65 gram.

- Dunjakke 450grams.

- Nattøy: Tykt fleece baselayer, strikkete tøfler («luffer»)

- Hilleberg Unna med innertelt og 4 snøplugger. Snøpluggene er med siden jeg skal gå fra teltet. 2,2 kilo sammenlagt.

- Vindsekk. Den har jeg også med siden jeg skal gå fra teltet i morgen (det står igjen ved camp).

- Nødpeilesender 150gram.

-  Sekken er avbildet med 2 liter vann i camelbacken, og da er totaltvekten 13,97 kilo inklusiv vannet.

 

Mulig jeg bytter ut den oppblåsbare puten med en hjemmesydd fiberpute. Det blir 180 gram ekstra.

 

0C27AEE6-950F-4AA3-9061-280B519EED0E.jpeg
 

Kommer til å gåmmed lette randoski, 1kilo per fot. Pluss støvler på 1 kilo og lette mohairfeller.

Med tanke på fjellets forhold vurderer jeg å ta med stegjern, Petzl Irvis Hybrid. Da blir det 300 gram til, om jeg trekker fra for skarejern.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

+ att du nu väljer att ta med innertältet,skulle nog tro att extra vikt på innertältet gör att totalvikt kan minskas om du får plats i denna lilla säck som jag valde bort pga väl klen för min smak.

Misstänker att du fryser mer denna vinter då det troligen var lite ´extra isolering´som försvann under året jfr med vikt förra vintern.

God tur medan vi andra äter upp oss för resten av årets äventyr.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (11 minutter siden):

Ser og høres ut som en knallbra tur!  Men hvor? 😀

Det er sørgelig lite snø i fjellet nær bergen for tiden. Jeg tar kjangsen på å dra til Myrkdalen i kveld, og finner meg en plass i skogen nedenfor Bjørndalskamben, og går til topps der i morgen. Så det blir for turens del, ikke for gode snøforhold…

Det er meldt nesten vindstille, men lave skyer, så det spørs om sikten er god nok.

Andre forslag til steder med nok snø? :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (24 minutter siden):

Haha, har vært bosatt på Østlandet i over 20 år, men mørkdalen går vel for å ha en del snø. Eksingedalen var vel også kjent for å ha nok, men jeg aner virkelig ikke hva som gjelder nå for tiden. 

Myrkdalen er ett skikkelig snøhøl. Bare så kjedelig at det er 2,5 timer for meg å kjøre.

Nå er det faktisk gått over til å meldes mellomhøye skyer i morgen, så da kan sikten kanskje bli akseptabel! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du fikk til en bra pakkliste for dine behov!


Å dra på skitur med overnattingsutstyr kan ta seg form i så mange forskjellige scenarioer at det er vanskelig å si bu eller bæ når man ikke har all info.
Hvis du skal forlate teltet og ha en basecamp så blir jo det noe helt annet enn å ha alt på ryggen hele tiden, og da blir grunnlagen for beslutningene annorledes.
 

Det bilden jeg hadde i hodet var en a-b tur med alt med deg hele tiden og betoning på minst mulig invirkning på skikjøringa.

Da bruker jeg en av mine bivakksekker. Den minste heter Pico Bivy, veier 540g og i den får jeg akkurat plass med et Neoair Xtherm L som er 196cm langt og med R-verdi på 6,9 men bare veier 570g.

Denne bivakksekken tåler alt av storm og har bue over hodet så man kan ligge å lese eller spise. Den passer best til turer hvor man prøver å gjøre mest mulig eller gå så langt som mulig til man blir trøtt, kaster den ned på bakken, kryper inn, og sover. Så neste dag fortsetter turen uten at man egentlig merker overnattingsutstyret i sekken.

Har også en feathered friends vireo ul dunpose som veir rundt 500g og er lagd for å kombineres med varm jakke. Har vært veganer noen år nå så prøver egentlig å komme meg vekk fra dun. Trur jeg skal bestille en syntetisk quilt med -6 i komf temp og ha den som base. Den blir rundt 900g. Bruke en 250g thermolite liner innerst som burde gi ganske mange ekstra grader når den brukes riktig (snøres så det bare blir åpning for fjeset) , pluss varm syntetjakke eller min gamle 700g dunjakke om det er ordentlig kaldt.

Jeg klarer meg med å spise en gang per dag, på slutten av dagen, og på en slik tur tar jeg med nøtti frutti. Trenger ikke så mye vann heller og kan smelte mer gjennom å legge snø i flaske med vann så trenger ikke noe kjøkken.
Jeg har også en Helium 55 men har ikke brukt den så mye. Hvis jeg får plass med tingene i den så bruker jeg heller en Talon 33. Da kan jeg innimellom glemme at jeg har sekk på ryggen, men med heliumen så er hoftebeltet så tjukt og stivt at man aldrig kommer unna følelsen av å bære på stor sekk, selv om den ikke veier mye.

 

Jeg har lyst på å gå en variant av høgruta med fjellskiene der jeg ikke går opp på alle toppene og da blir det med dette overnattingsutstyret og gjort unna på en helg. Ikke fokusert på å følge noen strikte ruter uten bare røre meg lett og raskt gjennom den delen av Jotunheimen som høgruta er i. Trur det blir mange lignende helgeturer i vinter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (Akkurat nå):

 

Det bilden jeg hadde i hodet var en a-b tur med alt med deg hele tiden og betoning på minst mulig invirkning på skikjøringa.

 

Ja, det er det som er planen. I dag var bare en testtur.

Det gikk veldig fint å kjøre ski med disse 14 kiloene på ryggen, men det ble merkbart såklart. I dag var det jo bare tung sekk fra «basecamp» og noen få hundre høydemeter ned, mens mesteparten ble gjort med lett sekk.

Det var tynt og hardt snødekke, men rim på overflaten slik at fellene hadde bra grep. Og nydelig vær! Det var meldt -20C på toppen, og blåste godt øverst. Selv med pulsvarmere, linerhansker, hestra heli ski hansker og skallvotter over der igjen ble fingrene nummen på toppen, mens resten gikk greit å holde varmt.

Så konklusjonen blir at jeg klarer å kjøre på ski med hele oppakningen på ryggen.

———————

Men på frossen hard is-snø blir det kuldegjennomslag rett gjennom en hardt oppblåst Synmat 3D 7 og ett thermarest Z-lite. Jeg flyttet skumunderlaget øverst ila natten, men like kaldt på rævva. Så neste gang må jeg ta med ett nedklippet reinskinn eller noe annet varmt underlag i tillegg.

 

8B6436B1-CDC1-45FA-B96A-B31048C648B6.jpeg

A26D7E4B-05CA-4134-8950-50028B0642D2.jpeg

14F23DD3-3646-46B1-85C4-710B382C4F75.jpeg

10353C45-B340-4B9E-93BA-68BE404F2609.jpeg

9C50B1C7-C6FB-4C0F-9E55-C5F2BF04BC28.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (10 minutter siden):

Ser ut som du fikk til en bra pakkliste for dine behov!


Å dra på skitur med overnattingsutstyr kan ta seg form i så mange forskjellige scenarioer at det er vanskelig å si bu eller bæ når man ikke har all info.
Hvis du skal forlate teltet og ha en basecamp så blir jo det noe helt annet enn å ha alt på ryggen hele tiden, og da blir grunnlagen for beslutningene annorledes.
 

Det bilden jeg hadde i hodet var en a-b tur med alt med deg hele tiden og betoning på minst mulig invirkning på skikjøringa.

Da bruker jeg en av mine bivakksekker. Den minste heter Pico Bivy, veier 540g og i den får jeg akkurat plass med et Neoair Xtherm L som er 196cm langt og med R-verdi på 6,9 men bare veier 570g.

Denne bivakksekken tåler alt av storm og har bue over hodet så man kan ligge å lese eller spise. Den passer best til turer hvor man prøver å gjøre mest mulig eller gå så langt som mulig til man blir trøtt, kaster den ned på bakken, kryper inn, og sover. Så neste dag fortsetter turen uten at man egentlig merker overnattingsutstyret i sekken.

Har også en feathered friends vireo ul dunpose som veir rundt 500g og er lagd for å kombineres med varm jakke. Har vært veganer noen år nå så prøver egentlig å komme meg vekk fra dun. Trur jeg skal bestille en syntetisk quilt med -6 i komf temp og ha den som base. Den blir rundt 900g. Bruke en 250g thermolite liner innerst som burde gi ganske mange ekstra grader når den brukes riktig (snøres så det bare blir åpning for fjeset) , pluss varm syntetjakke eller min gamle 700g dunjakke om det er ordentlig kaldt.

Jeg klarer meg med å spise en gang per dag, på slutten av dagen, og på en slik tur tar jeg med nøtti frutti. Trenger ikke så mye vann heller og kan smelte mer gjennom å legge snø i flaske med vann så trenger ikke noe kjøkken.
Jeg har også en Helium 55 men har ikke brukt den så mye. Hvis jeg får plass med tingene i den så bruker jeg heller en Talon 33. Da kan jeg innimellom glemme at jeg har sekk på ryggen, men med heliumen så er hoftebeltet så tjukt og stivt at man aldrig kommer unna følelsen av å bære på stor sekk, selv om den ikke veier mye.

 

Jeg har lyst på å gå en variant av høgruta med fjellskiene der jeg ikke går opp på alle toppene og da blir det med dette overnattingsutstyret og gjort unna på en helg. Ikke fokusert på å følge noen strikte ruter uten bare røre meg lett og raskt gjennom den delen av Jotunheimen som høgruta er i. Trur det blir mange lignende helgeturer i vinter.

 

Skal si du er tøff som overnatter i det type utstyr. Jeg vet ikke om jeg hadde fått sovet om det var meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrulig fint å se litt natursnø!
På Norefjell var det nesten ingen snø i terrenget, skikkelig trist.

Bivaksekken blir jo som ett minitelt egentlig så det er ikke så ille. Jeg kjenner han som lager dem og han lagde dem fordi han ikke fant noe annet som funket bra nok til jobben sin som search and rescue kar på høyfjellet. Den større versjonen jeg har, Uber Bivy, ble lagd for å få plass med 2 voksne i en nødsituasjon på fjellet hvor han finner en person men ikke klarer få ner dem. Jeg lukker aldri åpningen helt uten lar noen cm være åpen for å få bedre lufting. Vedlegger bilder av den mindre med bare myggnetting, og helt lukket. Ordentlig bra greier!

Jeg skal også kjøpe ett lett skumunderlag for å ha som ekstra varme å backup hvis noe skulle skje med det oppblåsbare og noe jeg har tenkt på er hvor mye rolle det spiller om skumunderlaget er langt nok for å dekke hele det oppblåsbare liggeunderlaget? Hvis man lurer seg selv gjennom å ha ett veldig kort skumunderlag?

Jeg fant ett ultratynt skumenderlag som er 150x50 og bare veier 76g. Finnes også i en versjon som er 195cm langt for rett over 100g. For min del føles det lett verdt de få ekstra grammene, men lurer på om det skulle være varmere for deg og hvis du hadde ett lengre skumenderlag?

pico1.jpg

pico2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad tål ditt M. E. liggunderlag spill av Bensin och värme från kök och kastruller.

Har du kollat om det är självslocknande dvs tillsatser mot brand och hur mycket det ryker.

Jag som är nästan fullvuxen tycker att det är trångt nog att äta i innertältet med lite packning på tork.

Ang litet tält så är mitt Bergans sl 1p min nuv gräns där går ju att i nödfall äta och laga mat och byta om alt 2p vindsäck i nödsittuationer,en tarp på 3x3 m kan ju även anv.då man har stavar med lite modifiering för fästen.

Ett test på detta miniskydd såg det lite större ut än då din bild ca 200 gr lägre vikt än mitt Bergans.

Alt är ju att gå över till Dyneema men då 5-10T för ett litet tält med myggskydd.

http://milesgear.com/UberBivy.html

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Vad tål ditt M. E. liggunderlag spill av Bensin och värme från kök och kastruller.

 

Det tåler at man setter kjeler med kokende vann på det, men det kan bli litt merker om de står der lenge. MSR XgkII med trillium basen kan stå der å brenne, mens en 111 må ha noe mer under om den skal står veldig lenge å brenne.

Bensin og rødspritsøl gjør ikke noe, det tørker jeg opp. Men underlaget brenner nok like godt som resten av teltet, soveposen og klærne gjør.
 

Jeg har nok av plass til å fyre brenner og lage mat i mitt Unna, og henger sokker og hansker til tørk i taket. Men jeg ligger på siden hele tiden, eller sitter med føttene mot utgangen. Det er jo ikke den beste stillingen i flere timer. Men det blir godt og varmt med brenneren på laveste nivå :) 

Jeg får bedre plass ved å åpne innerteltet og skyve alt nærmere ytterteltet. Og ved fint vær er ytterteltet åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (17 timer siden):


Jeg skal også kjøpe ett lett skumunderlag for å ha som ekstra varme å backup hvis noe skulle skje med det oppblåsbare og noe jeg har tenkt på er hvor mye rolle det spiller om skumunderlaget er langt nok for å dekke hele det oppblåsbare liggeunderlaget? Hvis man lurer seg selv gjennom å ha ett veldig kort skumunderlag?

Men lurer på om det skulle være varmere for deg og hvis du hadde ett lengre skumenderlag?

pico1.jpg

pico2.jpg

Faktisk, dette er noe jeg lurer på etter gårsdagen. Fordi at jeg merket jeg ble litt hustrig ila natten, og det var trolig -10C (helt sikkert ikke kaldere enn -15C).

Helt tørr, ulltøy, dunjakke, luffer på bena, lue, etc. Jeg kjente ikke kulden, og det var varmt i posen, men jeg våknet allikevel noen ganger av at jeg frøs. Når jeg tok hånden på ryggen og spesielt rompen kjente jeg at huden ned mot bakken var kald. Skiftet da om og la skumunderlaget øverst, men ingen forskjell. Jeg blåser opp luftunderlag  godt, jeg liker harde senger.

Jeg sov på frossen bakke dekket med steinhard grovkornet frossen snø, jeg har opplevd det samme når jeg har sovet på en bunnfrossen betongkai, men jeg kan ikke huske at det samme har skjedd på tørr vintersnø på hardangervidda i -30C.

Gårsdagens liggeunderlagsløsning var dermed for kald:

B995B871-2ADC-42FE-B50D-457F5ECFA03C.thumb.jpeg.d83af139e2dff2a272ea6cb11b12d218.jpeg

 

Spørsmålet blir da egentlig:

1: Ville alternativ A blitt noe varmere? Blir det luft konveksjon i underlaget som gjør at varmen fra rompe/rygg transporteres mot føttene i underlaget og stikker av mot bakken? (Det hjalp ikke å ta skumunderlaget oppå, så kanskje det ikke er poeng i å ha lagt skumunderlag?

2: Hva tror dere er varmest av alternativ A og B?

3: Når det gjelder alternativ C, tror dere at det vil ha mye for seg å ta med en bamse i fullengde, eller tenker dere at den halv-lengde bamsen vil gjøre det meste av nytten?

EB6CA9C3-757C-4E2B-8298-6D3BE9E1850D.thumb.jpeg.385e760533cff139c8a882af86bfb189.jpeg

@Terka , @Tessatroll , @Espen Ørud  eller noen andre, har kanskje prøvd ut noe av dette på sine vinterturer? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (17 timer siden):

Jeg fant ett ultratynt skumenderlag som er 150x50 og bare veier 76g. Finnes også i en versjon som er 195cm langt for rett over 100g.

pico1.jpg

pico2.jpg

Jeg tror, at vekt er ganske proposjonalt med isolasjonevne på skumunderlag, hvis man ser bort i fra de kjipeste som blir veldig lett komprimert. Sånn sett er harde bamsen kanskje ett bra skumunderlag, ett halvt slikt veier 325 gram. Men da var spørsmålet om det er best med halv eller fullengde, evt om man ett halvt tykt under overkroppen og ett halvt tynt fra lårene og ned 🤔🤔🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randulf Valle snakker litt om dette i en av sine nyligere podcaster om liggeunderlag og mener det potensielt kan være noe å hente ved å ha et skumunderlag på toppen av det oppblåsbare, og ikke under, men av praktiske årsaker (liggekomfort) er det nok bedre å ha det oppblåsbare på toppen.

Når du har et halvt liggeunderlag under det oppblåsbare, lager du en luftglippe der det korte liggeunderlagget slutter? Sannsynligvis lite, men siden du har et "hardt" oppblåst liggeunderlag, så blir det kanskje litt større mulighet for luft til å sirkulere i denne glippen.
Det er kun synsing fra min side, men om det skulle ligge noe i det så ville jeg nok valgt alt. A over B. Der burde også liggekomfort bli litt merkbart tror jeg, med såppass stor høydeforskjell som du ville fått mellom de to alternativene.

Motsatt kan man jo tenke at hvis man har en tilsvarende høydeforskjell, men med skumgummi oppå oppblåsbart, så får kanskje soveposen en litt større sjanse til å isolere nedenifra også på samme område (vs å bli komprimert og ubrukelig).


Eventuelt så burde kanskje mattene med hakket høyere R-verdi vurderes, typ. Downmat - Så kan du klare deg med ett liggeunderlag uten å legge til for mange gram, men da uten noe backupunderlag...

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har støtt nytta skum på toppen, med unntak av dersom det er mykje skarp stein.

Eg opplever at det gir større komfort og er varmare å ha skumen på toppen.

Eg har ingen berekningar eller teori å legge til grunn, det er kun basert på oppleving. 

Eg nyttar ein eller annan variant av thermarest ridgerest eller Z-lite, bamsen ligg stort sett og støvar ned på laveste hylle i boden.

Eg innbiller meg at det er noko med at riller eller struktur som går på tvers av kanalane på downmaten gir ekstra komfort (som ein overmadrass heime) og kanskje eit ekstra luftlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade 3 underlag under hela kroppen 1 st 15 mm skum+  10 mm skum+ uppblåsbart med R 2.6 och AL underlag detta var i botten men skulle varit överst.

Vi som sover på sidan måste ha 1 extra underlag som de som kan sova på rygg slipper pga att tyngden och därmed verklig tjocklek vid belastning minskar,störst betydelse på uppblåsbar om ej mkt hårt pumpat.

Enl Expeed R 4.8 borde det räcka med detta men uppenbart ´glädje siffror´.

Extra liggunderlag gör bäst nytta mellan skulderblad och knä där du har mest tyngd men kan ju glida och på vintern ev hela kroppslängd bättre?

Ev hade det isolerat bättre med marken med snö under tältet ist för frusen mark eller tagit ner lite ris och laggt under tält med ev tunn plastfolie under typ ´byggplast´.

En liten eld att värma sig med samt koka vatten på tex till värmeflaska  om ej stark blåst och nederbörd.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):


Når du har et halvt liggeunderlag under det oppblåsbare, lager du en luftglippe der det korte liggeunderlagget slutter? Sannsynligvis lite, men siden du har et "hardt" oppblåst liggeunderlag, så blir det kanskje litt større mulighet for luft til å sirkulere i denne glippen.
Det er kun synsing fra min side, men om det skulle ligge noe i det så ville jeg nok valgt alt. A over B. Der burde også liggekomfort bli litt merkbart tror jeg, med såppass stor høydeforskjell som du ville fått mellom de to alternativene.

Motsatt kan man jo tenke at hvis man har en tilsvarende høydeforskjell, men med skumgummi oppå oppblåsbart, så får kanskje soveposen en litt større sjanse til å isolere nedenifra også på samme område (vs å bli komprimert og ubrukelig).


Eventuelt så burde kanskje mattene med hakket høyere R-verdi vurderes, typ. Downmat - Så kan du klare deg med ett liggeunderlag uten å legge til for mange gram, men da uten noe backupunderlag...

 

Nå blir det jo synsing alt dette, siden ingen av oss har noe å måle med :) 

En evt. glippe av kanten på skumunderlaget tas opp av underlagene og bakken, om det er noe igjen så er det mikroskopisk. Høydeforskjellen er ovedrevet av tegningene, man kan evt. skråskjære kantene på ubderlaget, og da er det ingen glippe.

Glippene mellom de langsgående kanalene kan kanskje ha betydning, derfor tror jeg at det kan være en fordel med det oppblåsbare øverst, soveposen fyller igjen tomrommet. Jeg prøvde som nevnt med oppblåsbart både over og under, det utgjorde ingen forskjell.
 

Det randulf nevner er at varmetap som følge av stråling er avhengig av temperaturforskjell, og siden ståligen kanskje blir størst i det oppblåsbare kan det kanskje være en liten teoretisk forskjell med skum øverst - kanskje. Men skal man følge den logikken må man ha det oppblåsbare øverst om det er ett thermarest Xtherm, som har varmereflekterende folie innvendig. Det merkbare er nok trolig likt uansett vil jeg tro, man legger sammen r-verdier.

Podcasten har jeg hørt, flere ganger ;)


Når det gjelder bamse vs z-lite, så har jo z-lite disse hullene. Hullene er jo uioslerte hulrom som vi ha stor konveksjon, så jeg har muligens mer tro på bamseutgaven.

Ett annet alternativ er å bruke 1,5 lengde av z-lite, eksempelvis en hel z-lite i bunnen, og en halv på toppen 🤔🤷‍♂️
 

Har tenkt mye på downmat ja. Men jeg finner tråder om folk som fryser på downmat også, og dun som klumper seg. Jeg synes det blir litt for villt å kjøpe enda flere underlag, hvis det ikke hjelper så mye. Er downmat så mye bedre i praksis?

Reinskinn er også ett alternativ, men det jeg har veier 850 gram nedklippet i bredden. Og r-verdien er ikke nødvendigvis bedre enn 325 gram bamse i samme lengden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

....og eg trur eg har hatt nokre av mine kaldaste netter i høve kuldegjennomslag underfrå på nettopp barfrost eller lite snø på frossen bakke. 

Ja, det er slike forhold jeg har opplevd det samme på. Så godt mulig bakken man ligger på har mer å si enn man tror 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Jeg tror, at vekt er ganske proposjonalt med isolasjonevne på skumunderlag, hvis man ser bort i fra de kjipeste som blir veldig lett komprimert. Sånn sett er harde bamsen kanskje ett bra skumunderlag, ett halvt slikt veier 325 gram. Men da var spørsmålet om det er best med halv eller fullengde, evt om man ett halvt tykt under overkroppen og ett halvt tynt fra lårene og ned 🤔🤔🤷‍♂️

Mitt neoair xtherm har jo 6,9 i R-verdi så jeg gjør det ikke så mye for varmen sin skyld, mer peace of mind og bittelitt ekstra varme. Da vil jeg ha noe som er så lett som mulig.

Noe jeg synes du skal prøve er Urberg Hiking mat. 185x50, bamsetykkelse, men veier bare 302 gram. Og koster 79 kroner (!) Blir ganske mye volym men veldig veldig lett.

https://www.fjellsport.no/urberg-hiking-mat-grey.html?q=Liggeunderlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (1 time siden):

Mitt neoair xtherm har jo 6,9 i R-verdi så jeg gjør det ikke så mye for varmen sin skyld, mer peace of mind og bittelitt ekstra varme. Da vil jeg ha noe som er så lett som mulig.

Noe jeg synes du skal prøve er Urberg Hiking mat. 185x50, bamsetykkelse, men veier bare 302 gram. Og koster 79 kroner (!) Blir ganske mye volym men veldig veldig lett.

https://www.fjellsport.no/urberg-hiking-mat-grey.html?q=Liggeunderlag

Oj, det var mye tykkelse for grammene, og pengene. Utifra prisen vekten, og særlig produktbildet, gjetter jeg på at det er samme type som biltema sitt. Veldig mykt, svampete og rives lett som bare det. Blir lett sammentrykt, og isolerer ikke like bra som bamse sies det. Det er kjipe og skjøre saker. Kanskje jeg tar feil, jeg har jo ikke tatt på det.

Jeg har en brettbar Urberg i full størrelse (den sorte der). Den ligner på z-lite kopiene mine, men veier 275 gram for hele. Det kan brettes dobbel fra nakken og ned forbi rompa, så rekker resten ned til midt på leggene (jeg er ikke så lang), eller legges enkelt så blir det litt større enn synmaten. Kanskje jeg skulle prøvd den neste gang.

C7CB22ED-2B5E-4D56-86BB-E3506C1D8DB7.thumb.jpeg.04a84f5209130437f116bce38e129564.jpeg

Jeg ser at de z-lite kopiene jeg har, har jo ikke mer enn 5mm skum på de tykkeste partiene, så det er veldig tynt:

70E242B2-4790-4EC2-9B43-D89C85672D84.thumb.jpeg.9be3b0161b8e5e2a853e407e870e23b1.jpeg
Bamsen virker som bedre kvalitet enn øvrige skumunderlag, det spretter tilbake og krever litt mer press for å bli flatt. Jeg skal la det ligge flatt ett par dager, og ved hjelp av armert fuktsperreteip og en tapetkniv skal jeg forsøke å lage en brettbar utgave av den også 😈
 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov på bare urbergen i lavvu på påsken når vi fortsatt hadde snø. Kunne definitivt vært varmere men det funket.

Den er som du beskriver, men hva spiller det for rolle? Den veier mindre enn halvparten av bamsen og må da være mye varmere enn de z-greiene dine, og koster nesten ingenting. What's there to lose? Vi prøver å holde pakkvekten nede, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael Angel Oh skrev (28 minutter siden):

Den er som du beskriver, men hva spiller det for rolle? Den veier mindre enn halvparten av bamsen og må da være mye varmere enn de z-greiene dine, og koster nesten ingenting. What's there to lose? Vi prøver å holde pakkvekten nede, ikke sant?

Vel. Hvis den er som jeg beskriver, er det jo dårlige saker, og man får ikke nødvendigvis så mye varme for grammene som man først skulle tro. Dessuten, det er ikke verdt å kjøpe noe som fort blir søppel, for å spare noen gram, hvis den er like skjør som biltema sin (vi har bare en klode…)

Bamsen veier det samme - når den er redusert til lengden fra hodet og ned forbi rompa vel å merke. Den tåler mer, isolerer bedre, tilgjengjeld er den nå også brettbar så den tar mye mindre plass 😀 Har jeg norges eneste brettbare bamse extreme? 🤣


(Teipen henger såpass at den drar med seg underlaget om man prøver å dra løs. Godkjent til -40C.)

 

3767243D-03B3-4102-B292-06B52AEB58DF.jpeg

E2872629-6DFB-4B09-872A-1633C9E6F618.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.