Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell


Rikenegd

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å ta meg en tur i Dovrefjell. Først ei overnatting på Dombås en plass, deretter er planen å bruke 2 dager for å sykle Tour de Dovre. Planen er å ligge i telt. Ønsker tips om fiskevann og fine plasser å slå opp telt, helst ved et vann med mulighet for å få fin ørret. Er ikke så mange dagene til jeg tenker å ta fatt på denne turen. Har vært i Dovre en del ganger, men aldri sovet i telt. Er litt bekymret mtp å få moskus inn i leirområdet. Veit at de i utgangspunktet er fredelig dyr, men de har også drept mennesker i Norge. Det jeg frykter mest er om jeg setter opp telt en plass, ligger og sover å at det kommer moskus der da og ikke ser teltet eller bryr seg og tråkker meg i hjel. 

Noen som kan betrygge meg og samtidig gi tips på fine plasser å campe med mulighet for å få fin ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg hadde noe nærkontakt med moskus med hund på Dovre. De lå ca. 12 stk og tygget drøv ved broen i Stropsjødalen over elven fra Stølådalen ovenfor Kongsvoll - Reinheim. De var veldig oppmerksom på hunden og de tygger drøv i flere timer. Så vi rakk først Reinheim ca. 24.00. Det var ganske mye flere spredte moskus opp gjennom Stropsjødalen det året. Men ved passe avstand (200 m anbefales) gikk det bra. Men man skal være obs på store stein med hår, som plutselig beveger sig i skumringen.  

Jeg har så aldri hørt om moskus som har trampet gjennom telt-leir. Det farlige er vel å gå brått på dem i et sti sving eller i småskogen fx. opp fra Kongsvoll. Eller gå tett på for å fotografere eller gi dem en kvikk-lunsj, som en turist visst en gang forsøkte. Men du har jo vært i Dovre før.

Hvis du kjører Sykkel tour de Dovre tror jeg det er få om noen moskus der, men de flytter jo på sig? Det er jo på den annen side av E6. Muligens noen på forum, som er mer oppdaterte. Jeg har ingen gode råd om teltplasser eller fiske der.  

Hvis dette er til beroligelse da!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.