Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener du om snøscootere?


Svein

Forutsett at du blir passert av en snøscooter som kjører lovlig. På en skala fra 1 - 5, hvor befinner du deg?  

77 stemmer

  1. 1. Forutsett at du blir passert av en snøscooter som kjører lovlig. På en skala fra 1 - 5, hvor befinner du deg?

    • 1. Jeg har overhodet ikke noe i mot snøscootere
      14
    • 2. Jeg lar meg ikke affisere om jeg blir passert, slår gjerne av en prat om han/hun stopper.
      20
    • 3. Jeg blir irritert der og da, men er likeglad etter at den har passert.
      14
    • 4. Jeg liker det overhodet ikke, blir mektig irritert og det ødelegger hele turopplevelsen
      19
    • 5. Jeg hater ALLE snøscootere og ønsker de pokker i vold
      11


Anbefalte innlegg

Tom gjør alltid inntrykk. Dessverre er han moderert istykker her inne, så nå er det ikke stort igjen.

For øvrig blir jeg rasende når jeg ser bilder av scooterspor som har ødelagt et ellers vakkert fjellbilde. Det er som å ripe opp Mona Lisa med en spiker. Slike som gjør det fortjener mye som kjerringnetiketten her inne ikke tilater at det snakkes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg 100% enig i.

De bildene der - er de av lovlig kjøring eller? Man ser et enslig skispor og en masse scooterspor som går på kryss og tvers i området. Jeg bare lurte. Det fjellet har jeg sett før men klarer ikke å bestemme det her nå. Hjartfjellet mon tro? :wink: Bare lurte...

Om grunneier har fått lov til og kjøre opp med bålved til bålet vi hadde, skal jeg ikke utale meg om, men vet at han kjører stort sett kun på eget land, og har tillatelse til det i forbindelse med forskjellige oppgaver han måtte ha.

Bildene er forresten fra en skitur i vinterferien 2006. Glemte dessverre å få med det i mitt tidligere innlegg! Stemmer at det er Hjartfjelltinden du ser i bakgrunnen dær ja! Vi praktiserer forresten lovlige løyper der oppe! Noe som fungerer aldeles smertefritt for begge parter! :!:

Skal være enig at enkelte av innleggene til ''mine venner'' ikke helt var på sin plass og ødelegger for denne ellers så saklige diskusjonen!

Men har ett par spørsmål jeg vil stille til dere friluftsmennesker som så abselutt ikke kan fordra snøscootere:

Mener dere at det ødelegger turopplevelsen deres, eller er det forurensningen dere er redd for?

Bilturen dere har opp til fjellheimen forurenser antageligvis 10 gangere mere enn den lille scooterturen vår! Men det er jo en helt annen natur man forurenser virker det som? Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt syn.

Fjellbua mi ligger 8.km inn i fjellet (oppover). Hvis det ikke er nyttekjøring inn dit med matrialer så vet ikke jeg :wink: . Jeg mener det var nyttekjøring jeg gjorde da, og det mente fylkesmann også.

Du snakker om no forb... egoisme :!: Greit at du liksom skal få fiksa ei hytte på vidda som du kan kose deg med, men at gutta kan kose seg på scooteren 8) Nei det skal vi f... ikke ha no av!

Er du så sikker på at Fylkesmannen, eller hans/hennes saksbehandlere var/er ved sine fulle fem da?

Våkne opp :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Denne såkalte "nyttekjøringen :!: ", kan alle dere påberopere av såkalt "nyttekjøring" forsøke å def hva det egentlig er?

- Beina har sviktet, jeg og/eller provianten/veden etc må fraktes motorisert inn til Skjækervatnet.

- Masse Champagne, indrefilèt, skrantende bein og dasspair må fraktes inn til Eidsbugarden vinterstid,

- Tomt for proviant på Dividalshytta, Litlos eller på Olavsbu, slik at vi slipper å bære så tungt.

Etter mitt syn er kun nødredning nyttekjøring, hverken mer eller mindre :wink:

Og hvem skal utføre denne nyttekjøringa?

for å kunne drive såkalt nyttekjøring / redningsaksjoner / leteaksjoner så man ha noe kunnskap og være noe fjellvant og kunne kjøre skuter ikke minst. Hadde det ikke vært for oss hadde mange "ludviger" vært i knipe. Har sjøl kjørt folk ned fra fjellet. En 55-60 år gammel nickersadelkar, og det var første gang han satt på skuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er ikke mitt mål her i livet å bli likt av de kriminelle.
Nu vet no ikke æ kor du bor hæn i Finnmark, men alle steder jeg har bodd har det vært flest skuterfolk.

De som er imot skuter er i mindretall, og de som anmelder og styrer blir sett på som sure grinebitere og særinger.

I så fall så dømmer du sikkert veldig, veldig mange i finnmark som kriminelle.

Det som skjer viss du begynner å anmelde og leke hest..... er at folk ivertfall skyr deg når de ser deg på tur.

Istedet for å passere pent og pyntelig slik all folkeskikk tilsier, så raser de forbi deg i hundre og hellv.... for at du ikke skal se hvem de er evt. lese skilnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skal utføre denne nyttekjøringa?

for å kunne drive såkalt nyttekjøring / redningsaksjoner / leteaksjoner så man ha noe kunnskap og være noe fjellvant og kunne kjøre skuter ikke minst. Hadde det ikke vært for oss hadde mange "ludviger" vært i knipe. Har sjøl kjørt folk ned fra fjellet. En 55-60 år gammel nickersadelkar, og det var første gang han satt på skuter.

Hehe, men da er vi vel rimelig enig da!

Dog, generelle svenske scootertilstander er jeg ikke for :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu vet no ikke æ kor du bor hæn i Finnmark, men alle steder jeg har bodd har det vært flest skuterfolk.

De som er imot skuter er i mindretall, og de som anmelder og styrer blir sett på som sure grinebitere og særinger.

I så fall så dømmer du sikkert veldig, veldig mange i finnmark som kriminelle.

Det som skjer viss du begynner å anmelde og leke hest..... er at folk ivertfall skyr deg når de ser deg på tur.

Istedet for å passere pent og pyntelig slik all folkeskikk tilsier, så raser de forbi deg i hundre og hellv.... for at du ikke skal se hvem de er evt. lese skilnummeret.

Selv om det i din råneomganskret er akseptert å kjøre ulovlig, betyr ikke det at finnmarking flest aksepterer ulovlig skuterkjøring. Har ingen problemer med de som holder seg innenfor lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om grunneier har fått lov til og kjøre opp med bålved til bålet vi hadde, skal jeg ikke utale meg om, men vet at han kjører stort sett kun på eget land, og har tillatelse til det i forbindelse med forskjellige oppgaver han måtte ha.

Det er vel sånne forhold man ikke vil ha. Gå på ski opp, og få fraktet ved opp med scooter!? Hva slags tur er det? latskap... Om man ikke gidder ta med ved i sekk eller pulk får man klare seg med primus.

Jeg kjenner ikke forholdene der inne men har fått med meg at det er ganske tunge scootermijø der inne og Naturvernforbundet, der jeg selvsagt er medlem, beskriver utviklingen i scooterbruk som miljøkriminalitet.

Naturvernforbundet oppfordrer selvsagt til anmeldelse av ulovlig scooterkjøring, nor jeg er FOR. Er du Tomera for eller imot ulovlig scooterkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke forholdene der inne men har fått med meg at det er ganske tunge scootermijø der inne og Naturvernforbundet, der jeg selvsagt er medlem, beskriver utviklingen i scooterbruk som miljøkriminalitet.

Der forsvant ihvertfall din troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - bekymrer meg ikke at du ikke har troverdighet til meg - ref uttalelsen din:

Det er jo ikke noe problem med villmannskjøring så lenge den ikke er til sjenanse for skiturister og dyreliv. Selv kjører jeg rett opp bratte skråninger i fjellet og hopper ut skrenter, men jeg blir ikke oppdaget.

Jeg har ikke troverdighet til deg heller. Jeg har loven på min side og du befinner deg på feil side av den, og det er en vesentlig forskjell, men det betyr vel ikke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hjertesak.

Fjorårets første topptur i Lyngen var en kald dag tidlig i februar. Solen tittet fram og nedkjøringen var i et varmt rødt solnedgangslys som akkurat kom over fjellene. Det hadde vært en estetisk nytelse hvis bare ikke 10-12 skutere hadde drevet med tullekjøring rundt i området. Det er helt ufattelig for meg at noen har så lite respekt for naturen, spesielt ettersom de oppholder seg i den. Snøskuterkjøp burde vært konsesjonsbelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - bekymrer meg ikke at du ikke har troverdighet til meg - ref uttalelsen din:

Jeg har ikke troverdighet til deg heller. Jeg har loven på min side og du befinner deg på feil side av den, og det er en vesentlig forskjell, men det betyr vel ikke noe?

Mulig ordet "villmannskjøring" provoserer i seg selv. Uansett, hva er problemet med å hoppe ned skrenter med snøscooter når tilsvarende stunt med ski er stuerent? Så lenge folk kan vurdere sine egne ferdigheter er det ikke noe problem.

Jeg sier ikke med dette at jeg vil ha fri kjøring med snøscooter overalt, men mange områder kan settes av til lek uten betydningsfull sjenanse for andre. Mesteparten vil nok uansett begrenses til egne løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en hjertesak.

Fjorårets første topptur i Lyngen var en kald dag tidlig i februar. Solen tittet fram og nedkjøringen var i et varmt rødt solnedgangslys som akkurat kom over fjellene. Det hadde vært en estetisk nytelse hvis bare ikke 10-12 skutere hadde drevet med tullekjøring rundt i området. Det er helt ufattelig for meg at noen har så lite respekt for naturen, spesielt ettersom de oppholder seg i den. Snøskuterkjøp burde vært konsesjonsbelagt.

Da slo misunnelsen inn med full kraft?

La andre ha det gøy på sin måte, ikke la deg provosere av snøscootere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slo misunnelsen inn med full kraft?

La andre ha det gøy på sin måte, ikke la deg provosere av snøscootere!

Det handler ikke om misunnelse. Jeg misunner ikke feite folk på skuter med høyt kolesterolnivå. Det handler om å respektere lovene i landet. Det brukes altfor få ressurser på å ta de som kjører ulovlig på skuter og bøtene er altfor lave. Det burde i tillegg vært påbudt med skiltnummer under beltene så man lett kunne spore opp hvem som kjørte ulovlig. Det å drive med miljøkriminalitet er absolutt ingen menneskerett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig ordet "villmannskjøring" provoserer i seg selv. Uansett, hva er problemet med å hoppe ned skrenter med snøscooter når tilsvarende stunt med ski er stuerent? Så lenge folk kan vurdere sine egne ferdigheter er det ikke noe problem.

Jeg sier ikke med dette at jeg vil ha fri kjøring med snøscooter overalt, men mange områder kan settes av til lek uten betydningsfull sjenanse for andre. Mesteparten vil nok uansett begrenses til egne løyper.

Har du problemer med å forstå hva som er forbudt og hva som ikke er forbudt? At noen tullinger aksepterer lovbrudd betyr ikke at det kan sidestilles med frikjøring på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om grunneier har fått lov til og kjøre opp med bålved til bålet vi hadde, skal jeg ikke utale meg om, men vet at han kjører stort sett kun på eget land, og har tillatelse til det i forbindelse med forskjellige oppgaver han måtte ha.

Bildene er forresten fra en skitur i vinterferien 2006. Glemte dessverre å få med det i mitt tidligere innlegg! Stemmer at det er Hjartfjelltinden du ser i bakgrunnen dær ja! Vi praktiserer forresten lovlige løyper der oppe! Noe som fungerer aldeles smertefritt for begge parter! :P

Skal være enig at enkelte av innleggene til ''mine venner'' ikke helt var på sin plass og ødelegger for denne ellers så saklige diskusjonen!

Men har ett par spørsmål jeg vil stille til dere friluftsmennesker som så abselutt ikke kan fordra snøscootere:

Mener dere at det ødelegger turopplevelsen deres, eller er det forurensningen dere er redd for?

Bilturen dere har opp til fjellheimen forurenser antageligvis 10 gangere mere enn den lille scooterturen vår! Men det er jo en helt annen natur man forurenser virker det som? Eller??

For min del så føler jeg at å møte en scooter vil ødelegge en god del av turopplevelsen. Er sjelden jeg møter scootere så det er egentlig ikke noe jeg bryr meg så veldig mye om. Det er ikke direkte denne forurensningen og eksosen som ødelegger opplevelsen, men totalt sett så synes jeg det er en uting. Tenk om alle hadde kjørt scooter da? (Det er vel kanskje slik det er i Sverige?)

I områder der jeg ferdes mye er det villrein. Der er scootere heldigvis bannlyst. Til og med turiststier er lagt om for å unngå å forstyrre villreinen som er veldig sårbar for menneskelige inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La andre ha det gøy på sin måte, ikke la deg provosere av snøscootere!

Hvorfor lar ikke scooterfolket meg ha det gøy på min måte? Jeg hyler ikke inn i ditt øre når du er på kino.

Dette er miljøkriminalitet, men mest sier det noe om holdninger til naturen og totalt manglende respekt for fellesskapets arv. Jeg håper du blir arveløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar ikke scooterfolket meg ha det gøy på min måte? Jeg hyler ikke inn i ditt øre når du er på kino.

Dette er miljøkriminalitet, men mest sier det noe om holdninger til naturen og totalt manglende respekt for fellesskapets arv. Jeg håper du blir arveløs.

Det er STOR forskjell på å bevisst kjøre snøscooter for å forstyrre andre, kontra uskyldig lek på god avstand. Nå er det selvsagt vanskelig for meg å vurdere situasjonen du opplevde når jeg ikke var der...

Jeg har stor respekt for miljøet. Derfor unngår jeg barmarkkjøring og områder med sårbart dyreliv. I tillegg er jeg såpass solidarisk at jeg prøver å ikke forstyrre andre. Forsøpling er også noe jeg hater, hender ofte at jeg plukker søppel etter skifolk som har tatt seg til rette på vår eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooterfolk er uansett loosere, de er utrolig harry.

fordi? hvorfor er man "lossere" siden man har råd til og kjøre scooter på fjelet? du kan ikke kalle folk som kjører etter løyper får loosere. da gjelder det jo det samme får dere som går på ski. begge følger jo reglene.... sånn som det er her jeg bor, har alle i min familie scooter. og det er om vinteren vi tar ferie får og fære på fjellet, hyggeli og mæte familie på fjellet. is fiske og grilling samt hygge....

du høres jo ut som en stakkars enstøing du Espen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om misunnelse. Jeg misunner ikke feite folk på skuter med høyt kolesterolnivå. Det handler om å respektere lovene i landet. Det brukes altfor få ressurser på å ta de som kjører ulovlig på skuter og bøtene er altfor lave. Det burde i tillegg vært påbudt med skiltnummer under beltene så man lett kunne spore opp hvem som kjørte ulovlig. Det å drive med miljøkriminalitet er absolutt ingen menneskerett!

er alle som kjører scooter feite????????? har en i min familie som har diverse menneskelige sykdommer, som nesten ikke klarer og røre seg uten at diverse ledd opphåvner, men den personen synes det er så hyggeli og bli kjørt over et vann får og grille og kose seg med familien.

blir utruli provosert av sånne usakelige utsagn du kommer med.

hvor i finnmark bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på å bevisst kjøre snøscooter for å forstyrre andre, kontra uskyldig lek på god avstand.

Hvem er det som bevisst kjører snøscooter for å forstyrre andre? Dess mer jeg ser av argumentasjonen din, dess mer blir jeg mot snøscootere! :):P

Dere som argumenterer for snøscootere her må egentlig beskyttes mot dere selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver og Polardegos:

Det er ikke alltid slik at lovverket stemmer med sunn fornuft. Mange har en svært ulik oppfatning enn lovverket når det gjelder scooterkjøring.

Tenk på alt det ulovlige "alle" gjør, laste ned mp3, kjøre litt for fort, smugle ei flaske sprit osv. Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri bryter loven?

Det handler ikke om misunnelse. Jeg misunner ikke feite folk på skuter med høyt kolesterolnivå. Det handler om å respektere lovene i landet. Det brukes altfor få ressurser på å ta de som kjører ulovlig på skuter og bøtene er altfor lave. Det burde i tillegg vært påbudt med skiltnummer under beltene så man lett kunne spore opp hvem som kjørte ulovlig. Det å drive med miljøkriminalitet er absolutt ingen menneskerett!

Nok en gang synker nivået for argumentasjon. Hva har feite folk og høyt kolesterolnivå med scooterkjøring å gjøre?

Ressurser ja. Ja det er jo ekstremt viktig å få tatt alle som kjører ulovlig. Spesielt så lite annen kriminalitet det er her i Norge. Dette høres ut som bra forvaltning av skattepengene :P

Scooterfolk er uansett loosere, de er utrolig harry.

Dette sa samme person som "Tom" mente var en dyktig debattant i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.