Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva menes med aktivt fiske?


Elvefiske

Anbefalte innlegg

Hei! en ivrig fisker som har vært litt over alt i landet og fisket, men aldri blitt helt klok på dette med aktivt fiske. Er nå i Rena elva og prøver lykken, Og ble stoppet av oppsyn og fikk nesten bot pga jeg hadde stangen stående ved siden av meg i en sten under konstant tilsyn, men dette var da ikke var tillatt. Jeg måtte fysisk holde stangen. Fisket da med sirkel krok og mark. Kan ikke si jeg har opplevet dette tidligere. Er dette noe som er vanelig eller er dette noe som er litt prippent fra deres side? Hadde jeg gått meg en tur med stang stående, skulle jeg ikke sagt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm, jeg setter gjerne fra meg stanga (med mark og søkke/dupp), og plasserer kroppen i en behagelig stol. Gjerne med en kopp kaffe i hånda.
Jeg må nok sette meg godt inn i reglene skjønner jeg.

Men dette var strengt synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 minutter siden):

hmm, jeg setter gjerne fra meg stanga (med mark og søkke/dupp), og plasserer kroppen i en behagelig stol. Gjerne med en kopp kaffe i hånda.
Jeg må nok sette meg godt inn i reglene skjønner jeg.

Men dette var strengt synes jeg.

Ja dette syntes jeg også, Ble møtt med en laber tone om at dette burde jeg visst, og ble spurt om jeg ikke hadde lest reglene...Angrer litt på kjøp av årskort da sånne ting tar bort litt av gleden ved markfiske syntes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvefiske skrev (31 minutter siden):

Ja dette syntes jeg også, Ble møtt med en laber tone om at dette burde jeg visst, og ble spurt om jeg ikke hadde lest reglene...Angrer litt på kjøp av årskort da sånne ting tar bort litt av gleden ved markfiske syntes jeg..

Et bedre spørsmål enn hvordan man definerer aktivt fiske er vel hvordan man definerer ståsnøre ... må man forlate fiskeredskapen for at det skal være ståsnøre eller er det "et stillestående snøre, en krok med agn og et søkke" uavhengig av om fiskeren er i nærheten eller ikke ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (10 minutter siden):

Et bedre spørsmål enn hvordan man definerer aktivt fiske er vel hvordan man definerer ståsnøre ... må man forlate fiskeredskapen for at det skal være ståsnøre eller er det "et stillestående snøre, en krok med agn og et søkke" uavhengig av om fiskeren er i nærheten eller ikke ?

Takk, for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 minutt siden):

Fiskeregler kan variere fra vann til vann.

Ståsnøre vil si at krok med agn og snøre hensettes uten tilsyn, og røktes med jevne mellomrom. - utdrag fra Norsk friluftsliv, Finnmark.

Ja fenris er klar over at det er forskjellige regler i diverse - vann 👍, Men begrepet ståsnøre må da være en felles betegnelse ovenfor de diverse kommuner og fylker fastsatt av ett lovverk? Eks - ståsnøre i Hamar, kan da ikke være anderledes en ståsnøre i Trøndelag?  Så hvis ståsnøre er som nevnt ovenfor av norsk friluftsliv Finnmark, så har ikke jeg gjort noe galt. sunn fornuft tilsier også at å holde markstanga, eller sette den ved seg, ikke har så stor betydning skulle man tro..😊 

Vel vel! 🤷

20210715_170223.jpg

20210715_174647.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Motsatsten til aktivt fiske er ikke ståsnøre, men statisk fiske. Noe man bedrinver om man parkerer agn og stang
2. Med mindre du poster de aktuelle fiskereglene så er resten sysnsing fra alle...
3. Oppsynet er normalt drillet i de forskjellige reglene for vassdraget og er dermed de beste til å tolke de aktuelle reglene.

Når man er tatt med buksa nede i å ikke ha gjort godt nok grunnarbeid er det dårlig kotyme å spille krenket i diverse nettfora for å hente støtte...

Endret av Espen Ørud
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (12 minutter siden):

1. Motsatsten til aktivt fiske er ikke ståsnøre, men statisk fiske. Noe man bedrinver om man parkerer agn og stang
2. Med mindre du poster de aktuelle fiskereglene så er resten sysnsing fra alle...
3. Oppsynet er normalt drillet i de forskjellige reglene for vassdraget og er dermed de beste til å tolke de aktuelle reglene.

Når man er tatt med buksa nede i å ikke ha gjort godt nok grunnarbeid er det dårlig kotyme å spille krenket i diverse nettfora for å hente støtte...

Fiske reglene i rena!

All fiske skal skje aktivt, det tillates ikke bruk av ståsnøre.

1ørret per fisker pr døgn.

1harr per fisker per døgn.

Minste strl 25cm - maks strl 40cm

All fisk skadet eller ikke skal straks settes ut uansett tilstand utover dette.

Skal brukes sirkel krok der mothaken er klemt inn på all redskap. 

 flue reglene lar jeg ute bli da det ikke gjelder mitt tilfelle. 

Bli tatt med buksene nede? Hva har man oppsynet for hvis man ikke kan stille spørsmål ved fiske? Er det feil å spørre om hva som menes med ett ståsnøre..

Jeg har både snakkes med Åmot elvelag som er sjefen for oppsynet jeg møtte på Og fikk til svar at det gikk helt fint at jeg hadde stang ved siden av meg ved markfiske. Men hvis jeg gikk eks, inn i telt eller gikk meg en tur med stang ute i elva ble det forbudt. Så tydeligvis dobbel kommunikasjon her, å jeg blir svarte per med en lommebok tynnere når oppsynet kommer. Som ett seriøst elvelag kan man kanskje presisere reglene litt tydligere. Men du virker jo ganske oppegående Espen... hva er reglene ved bruk av ett ståsnøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvefiske skrev (37 minutter siden):

Men du virker jo ganske oppegående Espen... hva er reglene ved bruk av ett ståsnøre? 

Hva er ståsnøre?
Jeg har fisket mye karpe og der kaster man ut 1-2 ganger pr. døgn 😁
Kan vel ikke kalles aktivt fiske på noen måte.
Men, der bruker man spesielle stangholdere, baitrunner sneller, elektroniske nappvarslere mm.
Man er heller aldri langt unna stengene.

Så vær så snill å definer ståsnøre .

Legger man fra seg en fiskestang og ikke har kontroll når fisken biter så er det etter min definisjon ståsnøre.

Endret av tubbs
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, søkte opp litt hva baitrunner er. osv, Det er noe jeg aldri har vært borti før... Men da har jeg forstått litt mer og blitt litt klokere. Dere forstår dt at Inatur annonser også mark fiske som en fin fangst metode i Rena. Og jeg gjetter nok de fleste ikke vet hva begrepet ståsnøre forbudt betyr i denne sammenheng. Meg selv inkludert.

Altså jeg er ikke noen som har blitt tatt med buksene nede her som Espen tror, men jeg tenker det er greit å få dette begrepet klart en gang for alle. Og vær snill og ha det i tankene, at det er ikke alle som kommer på forum for å søke trøst/støtte, det gjør jeg ved vannet. Noen oppsøker faktisk fiske forum for å oppdrive kunnskap/ og dele erfaringer osv,  Det er tross alt det, noe av fiske handler om syns jeg da! 😉 Fisker som regel med sluk og spinner til vanlig. Har akkurat fått kjøpt meg en speedmster dx 270 med en snerten liten vanford 2500 til, som skal få kjørt seg i Børgefjell og namsen om en 2 ukers tid, så det blir bra!

Takk for alle tilbakemeldinger og Tight' lines folkens...😊👍

Endret av Elvefiske
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvefiske skrev (16 timer siden):

Men du virker jo ganske oppegående Espen... hva er reglene ved bruk av ett ståsnøre? 

Som jeg nevnte over: Det har liten betydning hva folk ellers mener er definisjon på ståsnøre, aktivt fiske og statisk fiske. Det er oppsyn/elveeierlag og hva de har ment når de har laget regelveket som er av betydning. 

Jeg har litt erfaring med sportsfiske i Norge de siste årene og slik jeg oppfatter det er fiske med agn som er parkert og stang som er parkert langt fra aktivt fiske...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Som jeg nevnte over: Det har liten betydning hva folk ellers mener er definisjon på ståsnøre, aktivt fiske og statisk fiske. Det er oppsyn/elveeierlag og hva de har ment når de har laget regelveket som er av betydning. 

Jeg har litt erfaring med sportsfiske i Norge de siste årene og slik jeg oppfatter det er fiske med agn som er parkert og stang som er parkert langt fra aktivt fiske...

Nå forstår jeg ikke helt Espen, først skriver du at det har «liten betydning hva folk mener er definisjon på ståsnøre, men at det elveierlagets bestemmelser som gjelder, og i neste setning kommer du jo nettopp med en egen oppfattning  av dette........

Jeg vet ikke om det er for varmt for meg om dagen, men det er jo nettopp definisjonen Elvefisker’n lurte på, eller har sola tatt meg nå....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (36 minutter siden):

Nå forstår jeg ikke helt Espen, først skriver du at det har «liten betydning hva folk mener er definisjon på ståsnøre, men at det elveierlagets bestemmelser som gjelder, og i neste setning kommer du jo nettopp med en egen oppfattning  av dette........

Jeg vet ikke om det er for varmt for meg om dagen, men det er jo nettopp definisjonen Elvefisker’n lurte på, eller har sola tatt meg nå....?

Jeg kan vel dele min generelle oppfatning selv om den over hodet ikke er relevant for den spesifikke opplevelsen? Jeg har jo til og med redegjort for hvorfor den ikke er relevant slik man ikke legger den til grunn for hvordan et gitt elveeierlag har tenkt ved utforming av regler...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forsto det, så har ståsnøre blitt betegnet i Åmot elvelag og de har da blitt enige seg i mellom at ståsnøre er noe som gjelder fra man setter ifra seg stang med mark og søkke ute i elva, og lar den bli liggendes der selv under konstant tilsyn blitt forbudt.

I Valdres kan det være anderledes med de samme reglene, men sett med andre øyne. La oss si det er ståsnøre forbudt der også. Men de leser regelen anderledes og i det valdet, har de blitt enige om at ståsnøre er noe som inntreffer når man faktisk forlater utstyret uten noen form for tilsyn som ett ståsnøre. Men man kan sette stang fra seg hvis man følger med på den 👍

Ble en liten krokodille 😉

20210716_163619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "ståsnøre" har jeg vært borte i mange ganger. Det finnes til og med i Sportsfiskerens leksikon fra 1968 og er synonymt med "støkrok" som rett og slett er ei stang stukket ned i bredden eller i bunnen i vannet/elva (gjerne ei bjørkeraie) med snøre knyttet i enden og krok med agn i enden av snøret igjen. Nå har sikkert uttrykket blitt utvidet siden den gang og gjelder nok selv om man bruker ei moderne stang med snelle og nappvarsler. Poenget er vel at snøret er satt ut og står og venter på at en fisk skal finne agnet. Man håper så at fisken sitter der når man kommer tilbake for å se etter snøret. Ved isfiske kan kan man like gjerne bruke ei snørespole med en pinne på tvers som hindrer spolen i å fyke ned i hullet så fisken ikke stikker av med hele greia (en kammerat mistet ei dyr og fin pilkestikke på det en gang). Dette er i hvert fall slik jeg alltid har oppfattet "ståsnøre", et snøre som står fast og som fisker uten at fiskeren gjør noe annet enn å sjekke om det biter noe på med jevne eller ujevne mellomrom (hvert sekund eller hvert døgn tror jeg spiller liten rolle for om det kalles ståsnøre).

Men uttrykket "aktivt fiske" har jeg ikke hørt i forbindelse med fiskeregler før, og heller ikke sett noen beskrivelse av. Siden det står at "fiske skal skje aktivt, det tillates ikke bruk av ståsnøre", så er aktivt fiske neppe det samme som at du gjør akkurat det samme som med ståsnøre, bare at du holder stanga i hånda. For meg høres det mer ut som at man skal fiske på en måte der man aktivt søker etter fisken, ikke at fisken tilfeldigvis skal svømme forbi agnet ditt og svelge det.

Jeg synes kanskje at det her er litt tolkningsrom i reglene og det er litt dumt av de som lager reglene å ikke være presis på akkurat hva de mener, men satser på at de som de selger fiskekort til har akkurat samme oppfatning som de selv om hva som egentlig menes med uttrykkene de bruker. Jeg synes ikke da at man bare kan skylde på den som kjøper fiskekortet for eventuelle missforståelser. Den som selger fiskekortet har tross alt en fordel/gevinst av at noen kjøper fiskekort, så da synes jeg faktisk de har et ansvar for å sørge for at det er rimelig klart hva det egentlig er de selger. På den annen side bør man som kjøper avklare usikkerheter før man kjøper fiskekortet, men det forutsetter jo at man faktisk skjønner at det er noe man ikke skjønner. Hva som er tilfelle her vil jeg ikke innlate meg på å tolke.

Som @Espen Ørud sier, så er det de som eier fiskerettighetene som bestemmer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver opp glasset og skåler skogens! Så det er og blir det samme hva vi måtte mene hva ett ståsnøre er i den forstand. I dette valdet er det blitt bestemt smikk på fing. Å i valdres kan det være klapp på skulderen..og skitt fiske hvis man da har stang under tilsyn...Men det er som du sier, dette kunne blitt bedre forklart i de forskjellige reglene, så man ikke får seg en overraskelse. Og man må så klart oppsøke reglene selv også Men da må de også være tilgjengelig. Jeg spurte oppsynet hvorfor det var forbudt, og fikk til svar at det bare var sånn. Hadde forventet ett litt bedre svar. 😉

Her er ett utrag fra det tidligere oppsynet, og ståsnøre var da lovlig under tilsyn visst nok. Men nå er det visst nye ledere. https://www.nrk.no/innlandet/fiskeoppsynsmann_-_-renaelva-har-blitt-ei-snobbeelv-1.12465816 

Endret av Elvefiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvefiske skrev (17 minutter siden):

Hiver opp glasset og skåler skogens! Så det er og blir det samme hva vi måtte mene hva ett ståsnøre er i den forstand. I dette valdet er det blitt bestemt smikk på fing. Å i valdres kan det være klapp på skulderen..og skitt fiske hvis man da har stang under tilsyn...Men det er som du sier, dette kunne blitt bedre forklart i de forskjellige reglene, så man ikke får seg en overraskelse. Og man må så klart oppsøke reglene selv også Men da må de også være tilgjengelig. Jeg spurte oppsynet hvorfor det var forbudt, og fikk til svar at det bare var sånn. Hadde forventet ett litt bedre svar. 😉

Her er ett utrag fra det tidligere oppsynet, og ståsnøre var da lovlig under tilsyn visst nok. Men nå er det visst nye ledere. https://www.nrk.no/innlandet/fiskeoppsynsmann_-_-renaelva-har-blitt-ei-snobbeelv-1.12465816 

Ja, det er nok litt forvirrende. Men i henhold til avtaleloven er du da en forbruker og da gjelder spesielle regler. Er avtalen uklar skal den tolkes i forbrukerens favør, altså i din favør:

§ 37.

For vilkår som ikke er individuelt forhandlet, og som inngår i en avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende, gjelder følgende:

[...]

3.Ved tvil om tolkningen av et avtalevilkår, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren.

4.En næringsdrivende som hevder at et avtalevilkår er individuelt forhandlet, må godtgjøre dette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er nedfelt i en lov eller forskrift, at det ikke skal brukes «ståsnøre», pleier det også å være en veiledning eller egen paragraf med «definisjoner» hvis dette ikke finnes annet sted.

Skal man kunne bøtlegges krever det normalt sett at man har brutt en lov eller forskrift. Ofte er det en egen paragraf som beskriver mulige reaksjoner ved en overtredelse. (Bøter, overtredelsesgebyr, inndragelse, etc.) 

Dette må jo stå ett sted, ellers blir det opp til den enkelte som leser reglene å tolke hva som menes. Man kan ikke forvente at folk er tankelesere og tenker likt.

Jeg finner en del forskifter om vern på Rana på lovdata, men jeg ble ikke mye klokere. Kanskje noen av de mer generelle lovene/forskriftene dekker det som trengs. Den som trenger det kan sikkert grave litt mer der for å finne ut av det, og komme med ett klart svar.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.