Gå til innhold
  • Bli medlem

Treski - Rønning Ski


Dompappen

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Neste par ski jeg kjøper skal være treski. Har hatt lenge tanker om å kjøpe meg treski og nå er tiden inne :-)

Noen som har erfaring med Rønningen sin Quite bjørk? https://ronningski.no/produkt/quiet-bjork/ Tenker at denne ville være ypperlig i forhold til hund og snørekjøring.

Min eneste erfaring med treski er gamle natoplanker. Fikk oppleve en hel vinter og mange mil med og uten pulk i starten av 2000 tallet i forsvaret. Husket at vi smøret de inn med tjære og at dette funket som gull, eneste minuset med natoplankene var bindingen.

Om det er noen som har gått mye på treski og har info som de vil dele, så spytt ut. Andre treski anbefalinger mottas gjerne.

Jeg skal ha 75 mm og tenker å hive på noe gamle Rottefella riva 2 eller 3 bindinger som jeg har stående.

Min preferanser er: 

Uspora og dyp snø.

Både bratt og flatt terreng.

Duger til komme seg ned ulendt terreng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Hei

Du har vel fått 0-svar for her i sommervarmen blir det litt utenfor sesong😉 

Men det er vel flere her på forum, som er så gamle, at de oppfostret på treski? Jeg hadde som tenåring noen Kongsberg/Blefjell "fjellski" nettopp med lignostonekanter (hardt tre) og med Kandahar binding. Til og med med en krok til wiren under helen, så den fungerte som "slalombinding". Rene beinbrekkeren! Men foreldrene kjøpte jo støvler til å vokse i, så ved grusomme styrt er jeg føket ut av støvlene. En annen form for sikkerhetsbinding.

Tjærebrent ble de også, og jeg har da en liten flaske stående, men det er egentlig bare en bra tretjære. Rønning selger sikker sådan. Det funket greit alene på "blå swix" føre, men det var også mulig å smøre med alminnelig (Swix) smurning oppå . Det finnes vel ikke andre treski enn Rønning, som har et bra navn - muligens noen svenske. 

Senere ble det et par smalle Bonna turlangrenn med Rottefella, som jeg en gang stillet opp med i et 25 km mosjonsløp. Dessverre i 0 - klisterføre, men jeg smurte med rødt.

Rett før start var det en av klistergutta, som kom til å gå over en veltet søppeldunk. Da starten gikk stod han og pirket sjokolade- ispapir og -pinne av skiene!😀

Og her er det treskiene kommer til kort! Bakglatte var de og det ble de lengste 25 km jeg har gått. Og så kan treski samle kladder som Jostedalsbreen ved klabbeføre!

Er treski breie nok går de jo fint i dyp og usporet snø, Bratt og flatt terreng er vel mest avhengig av dine skiferdigheter! Utfor i Ulendt? Skiferdighet, og så mister man litt skarpheten fra en stålkant i hardt føre Lignostone kanten er rundere og blir tross alt slit etter hvert. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med Elgen ble jeg oppfostret på treski. Stort sett var det en lang pakke under juletreet med et nytt par Splitkein annet hvert år. Tjære, sølvswix og Fyk-lakk gjorde underverker på gliden - alle veier. Bindingen var kandahar wirebinding. Her er en fin side for nostalgikere: https://woodenskis.com/classic_brands.htm#splitkein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (3 timer siden):

Tegsnas (med tødlar over a som eg ikkje får til med tlf 🤣).

ä hold bokstaven inne og trykk på den du vil ha med andre handa🙂 (Android)

 

De bakkene som ble kjørt rett ned i utforstilling med treski før, vil eg nå ikke vurdert det samme med randoskiene en gang.. Men om det er tidligere mangel på glid, eller nåværende mangel på mot, vet jeg ikke..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (19 minutter siden):

ä hold bokstaven inne og trykk på den du vil ha med andre handa🙂 (Android)

Sjølvsagt! Daua litt av meg sjølv no, anten var det morgontåka som gjorde seg gjeldande eller så er det den nyvunne statusen som menneske i 40-åra 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde treski som liten og modern skulle ha treski lenge. På kaldt vinterføre fungerte de men 0 føre, påske etc var ikke det store. De greide skape kladder i styltehøyde på kramføre. På moderne ski tror jeg ike jeg greier skape så store kladder selv med bevisst feilsmurning. De sugde og mye på glid på vått pga manglende rill i såle og et spenn lite egnet for vått føre i tillegg til at såle får fukt i seg.

Er vel Rønning her og så lager også tenktre.no ski men kun på bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønning treski er sikkert helt greit, men det er et utrolig utvalg av treski på loppemarked eller gjenbruks-butikker for småpenger. Da kan treski utforskes uten å tømme lommeboka. 

Har vokst opp med treski og har fortsatt noen hengende oppunder taket, men sjelden i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bestemte meg for å utforske dette med tre-ski i sesongen som var, og handlet vel inn 6 par ski på bruktbutikker og via finn.no til godt under 1000-lappen tilsammen. 

Endte opp med noen modeller fra åsnes, blandt annet en modell merket med "tur-modell" som jeg antar skal være en fjellski som også passer i sporet (såvidt). Satt på ett par med voile 3-pin jeg hadde liggende, brant inn skia med tjære og trøkket i vei. Jeg syntes faktisk dem var så allright å gå på, at jeg logget 400km med dem, både med og uten pulk, i og utenfor sporet, og kjørte tilogmed to-spann med dem (til bikkjenes frustrasjon). 

Til sammenlikning så logget jeg bare rundt 250km på åsnes Nansen skia gjennom bortoverski-sesongen. 

Så jeg er ikke i tvil, om forholda og rammene rundt turen ligger tilrette for bruk av treskia, så blir det treski den dagen, sett at jeg ikke har hastverk da 😬

I år har jeg en langfell som nærmer seg utbytting, så den skal ofres i vitenskapens navn for å se hvorvidt tjære og fellelim er kompatibelt. Da er tanken å kunne klatre brattere, samt oppnå spikerfeste på panserskaren som skia alene ikke klarer bite seg fast i. 

Det finnes også to andre modeller som er bredere enn mine "tur-modell", ene skal hete "fjellski" og den aller feiteste er merket med "veteran". Har selv vært på utkikk etter begge lenge, utfordringen er å finne i passende lengde, og ikke minst at det fortsatt er allright spenn i skia.

Så alt i alt, jeg digger treskia mine, så lenge det ikke er nullføre, og jeg er flink til å aklimatisere skia utenfor bilen før jeg begynner gå på dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om man ej har anv för stålkanter och vill anv tjärvalla som ska värmas om man vill göra det hållbart över tid och väljer skidor med tex hickory eller annan förstärkt kant så håller de länge tex till bruk mellan bil och hytte/stuga och som ett mkt mer miljövänligt alternativ till plast/trä/stålskidor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er over 70 og går bare når det er skiføre,mine 70 år gamle treski Hoffsbakkens modell fungerer som regel uten festesmøring og glider....

Nedover tør en ikke støl gammel kall kjøre fort uansett så....

 

Brumunddalsområdet er mitt område inkl Sjusjøen / Vang....med Rottefellebindinger går det så snøspruten står !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.