Gå til innhold
  • Bli medlem

Nærmer meg en god meny på tur - innspill?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Etter å ha luska tråder og forsøkt litt  forskjellig i lang tid nærmer jeg meg den til nå perfekte menyen på tur som er mye rimeligere enn Real og veier lite.

Det meste som heter gryn eller grøt brekker jeg meg av i større mengder. Egg, bacon og tomatbønner er favoritten men veier for mye og tar plass.

Nå har jeg landa på:

Frokost: Solfrokost med tørka frukt + tørrmelk blanda sammen

Middag: Potetmos, Mr Lee nudler, suppe (f-.eks kjøttsuppe) og litt smør blanda sammen

Er det noe jeg kan gjøre i tillegg her for å booste antall kalorier og/eller få i meg mer vitaminer og mineraler som man burde ha på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

spekepølse i ulike varianter er holdbare og gjev god smak på ulike posesupper evt fenalår, masse fett og salt. 
Pannekakerøre der du tilset vatn er godt til lunsj eller frukost, forutset bra med brensel og tid.

Mineral og vitamin treng du ikkje tenke på med mindre du skal vera ute i laaang tid og ha veldig einsidig kosthold.

Endret av josteink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref innlegger:  mat på tur:  Å - det smakte bra! ca side 6

Jeg tørker både egg og tomatbønner. 

74127197_tomatbnner1234.jpg.68eb2fd10c7398f50aa16e3bf0057ae8.jpgegg1234.jpg.739bdbc83eb269045f81d1dba3fa5901.jpg

Recovery for egg er bare noen minutter, for tomatbønner er tiden ca 90 minutter.  Bruker stekeovnen på 50 grader, med en trepinne i døra slik at fuktigheten slipper ut.  Kjøp et aluminiumkar. 

Egg.  Pisk  sammen x ntall egg.  hell balningen i formen.  Når det begynner å tørke før blandingen litt frem og tilbake som når du lager omelett.  Når tørt.  Bruk en hurtigmixer og hold på til du får et pulver.  Vei pulveret, og lag posjonsjoner.  Praktisk bruk.  Tommelfingerregelen er at du skal tilføre den mengde væske som egget opprinnelig inneholdt.  En spiseskje eller to.  Lag omelett.

Tomatbønnene.  Når du begynner å nærme deg planlagt leirplass, putt tomatbønneene på en flaske, tilsett vann iht opprinnelig væskemengde.  Varm opp.  En McDonaldpakning med ketschup gjør susen.  Drikk en Ice tea til.

En tømmerhuggerfrokost:  Sluring.  60 gr havregryn, en pose brun sausjeg bruker kantarellsaus (originaoppskrift er pultost/brunost) 100 gram flesk i terninger. 

sluring1234.JPG.67cd40e21874c741c1dc1707fa50692e.JPG

Stek flesket , legg så det vekk.  Tøm sauseposen i panna.  Kok iht antall minutter.  ha i havregrynene, la de surre til en passe konsistens.  Ha i flesket.  Når varmt - spis. 

Dette er en kjemperett som du går lenge på.  

Kaffekos.  Putt noen flak Vestlandslefse i en tom isboks.  lVet et par flak og legg dem i en plastpose.  Vent 10 min.  Ta ute  ta på smør og sukker.  Nam, nam.

vestland1234.jpg.740d90b2ac5a69cb612447875a22825a.jpg

Eller det smaker godt med sjokoladepudding også

sjokoladepudding1234.JPG.b7d7c72658584049e9e61ddf306c6199.JPG

Nei, nå må jeg slutte

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (14 timer siden):

Middag: Potetmos, Mr Lee nudler, suppe (f-.eks kjøttsuppe) og litt smør blanda sammen

Dette blir du vel ikke særlig mett av i lang tid. Og næringsinnholdet er vel ikke all verden. Hva med en vanlig gryterett i stedet? Italiensk gryte f.eks. Koster ikke all verden og en pakke kan deles i to, eller man kjøper en familiepakning og har til 3 middager. Da kan man hive i litt tørka kjøtt eller skinke.

Vi bruker å ha med Gilde sin Bokskinke som kommer i papp-forpakning som ekstra. Den er ikke i kategorien lettpakking, men mye energi og sitter godt i kroppen og har veldig god varighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (16 timer siden):

Hei,

spekepølse i ulike varianter er holdbare og gjev god smak på ulike posesupper evt fenalår, masse fett og salt. 
Pannekakerøre der du tilset vatn er godt til lunsj eller frukost, forutset bra med brensel og tid.

Mineral og vitamin treng du ikkje tenke på med mindre du skal vera ute i laaang tid og ha veldig einsidig kosthold.

Godt innspill! Jeg har som regel sognemorr mellom skiver av polarbrød som kveldsmat, men ser at jeg kan spe på pølsa i middagen.

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

I stedet for tørrmelk kan du bruke proteinpulver med god smak. Jordbær, vanilje og sjokolade passer bra i frokostblandingen.

Det skal jeg absolutt prøve neste gang!

Kjell Iver skrev (3 timer siden):

Dette blir du vel ikke særlig mett av i lang tid. Og næringsinnholdet er vel ikke all verden. Hva med en vanlig gryterett i stedet? Italiensk gryte f.eks. Koster ikke all verden og en pakke kan deles i to, eller man kjøper en familiepakning og har til 3 middager. Da kan man hive i litt tørka kjøtt eller skinke.

Vi bruker å ha med Gilde sin Bokskinke som kommer i papp-forpakning som ekstra. Den er ikke i kategorien lettpakking, men mye energi og sitter godt i kroppen og har veldig god varighet.

 

Burde vært mer presis og skrevet at jeg også har med mellommåltider og nøttemix, ikke bare frokost og middag :) Gryte istedenfor suppe skal jeg definitivt gi et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

I stedet for tørrmelk kan du bruke proteinpulver med god smak. Jordbær, vanilje og sjokolade passer bra i frokostblandingen.

Presisering:


Dvs. nido har ca 20g protein per 100g. Så hvis du allerede får over 1,6g/kg kroppsvekt proteiner, så har du nok.

De fleste forskninger peker på at ved mye trening får man optimal muskeloppbygging ved prosteininntak på 1,6-2g/kg kroppsvekt. Får man mindre enn dette betyr det ikke annet enn at muskeloppbyggingen kanskje ikke blir like bra. Generell anbefaling fra FHI er 0,8g/kg kroppsvekt.

Så med det som utgangspunkt vet du om du skal gå for Nido eller proteinpulver. Nido har mer fett og mer kalorier enn de fleste proteinpulver.
 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (6 timer siden):

Eg tenker du treng meir proteinar. Nøtter? Tørka kjøtt? 

Enig.  Skal til å tørke nå.  I tillegg til gulrot, purre, potet, egg, tomatbønner kjøper jeg ferdig marinade som jeg legger kjøtt i før jeg tørker.  Fordelen med å tørke er at tørket mat at jeg gjerne spiser det også etter ett år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.