Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Mutha Hubba nx 3?


Liquidsky

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter et godt tremannstelt. Det blir vel i hovedsak brukt av to personer, men liker det ikke for trangt. Så langt tror jeg at jeg lander på MSR Mutha Hubba nx 3.

Er det veldig vanskelig å sette opp alene, om jeg skulle dra på solotur i blant?

 

Er det andre telt dere heller ville gått for?

-Det er ment å brukes over tregrensen (der det er trær foretrekker jeg hengekøye). Og det må kunne brukes om våren til godt utover høsten. 

-Må tåle en del vær og vind, men ingen ekstreme forhold.

-Helst kuppeltelt, med ok takhøyde 

-En stor fordel om man kan åpne opp front så man kan få litt utsikt fra teltet. 

-Helst to innganger, men ikke helt låst på det. 

-Maks 2,5 kg.

-Maks budsjett i utgangspunktet 10.000, men kan evt. øke budsjettet med ett par tusen om det finnes et bedre alternativ som koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike telt er lette og sette opp også alene. Jeg har samme type telt men annet fabrikat, Big Agnes Copper Spur UL2.
Disse har en del mesh i fotelt som gjør de luftige. Det er nydelig på sommern da en slipper badstue på morgenen. Men dertil camp over tregrensa med mye vind i kjøig vær vil nok ikke være like lunt som et telt med duk i innertelt. Jeg stortrives med mitt telt og bruker det hele barmarksesongen. Dog er jeg i fjelltrakter stort sett bare i ferietid. ellers er jeg i marka.
3 manns av mitt har en litt annen stangkonstruksjon enn HUbba pluss at det har sideinnganger, noe jeg liker bedre. De tåler nok mer vind enn mange tror men som sagt så lufter de godt. Det er duk et stykke opp på innertelt som gjør at man slipper direkte trekk. MEn å fyre i teltet i den del vind vil nok varmen stikke av.

Alternativer er f.eks Copper Spur i Expedtition versjon. Det har duk i innertelt, litt tykkerer stenger og ytterduk så vidt jeg husker. Det er vel egentlig laget som lett helårstelt.
Fra MSR har du og Elixir 3. Det har kryssende stanger og mindre mesh i innertetlt. Dog har det sideinnganger igjen. Vekt på disse er vel kneppet over ønsket dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thesleepwalker: Takk for tips. Har aldri hørt om disse før, men skal ta en titt!

Borgern: Supert, greit å vite at de er greie å sette opp alene, hvis jeg tar en solotur. Big Agnes Copper Spur er ett av de andre teltene som har vært veldig aktuelle. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på et par viktige forskjeller. MSR elixir er jeg ikke like gira på, men skal sjekke ut Copper Spur i expedition versjon.

Skaumannen: Exped er et merke jeg liker godt og jeg har div annet utstyr. Liggeunderlagene er jeg spesielt glad i :) Orion 3 UL har ikke vært i kikkerten så langt, men skal sjekke ut det også.

Tusen takk til dere alle tre for svar!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veldig luftige teltene fra msr er knall de men det er sjeldent det ikke er en vind i disse trakter og da trives jeg ikke i all trekken. Har selv MSR acces 2 til bruk over tregrensa. Veier vel en 1,8 kg og kan brukes året rundt i lavlandet. 

Blir det for varmt så tar en nå bare av ytterteltet

 

731AB9A3-C087-45BD-9C25-6D0D3D724F82.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liquidsky skrev (21 timer siden):

MSR elixir er jeg ikke like gira på, men skal sjekke ut Copper Spur i expedition versjon.

 

borgern skrev (På 15.7.2021 den 11.34):

Alternativer er f.eks Copper Spur i Expedtition versjon. Det har duk i innertelt, litt tykkerer stenger og ytterduk så vidt jeg husker. Det er vel egentlig laget som lett helårstelt.

 

Jørn Mathisen skrev (5 timer siden):

De veldig luftige teltene fra msr er knall de men det er sjeldent det ikke er en vind i disse trakter og da trives jeg ikke i all trekken.

731AB9A3-C087-45BD-9C25-6D0D3D724F82.jpeg

Har akkurat kjøpt Copper Spur Expedition HV2 og kan bekrefet det over, at dette teltet er en noe kraftigere modell, bl-.a. med tette innetrtelt, DAC 9.3mm istedet for 8.6(?) og litt grovere duk. Vekta er 2.4kg. Kjøpte denne versjonen nettopp for å bruke over tregrensa hvor det lufter litt. Har ikke fått prøvd teltet ennå, men skal avgårde nå på søndag, så da får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn: Takk for tips om access. Jeg er ikke veldig følsom for trekk, da jeg ligger i hengekøye ned til -15 (men det er selvsagt under tregrensen).

DFM: Takk, holder på å gjøre litt research på Expedition HV2.

Endret av Liquidsky
Glemte å poengtere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.