Gå til innhold
  • Bli medlem

Regnbukse: Gore-Tex Pacelite plus eller Gore-Tex pro?


Kenngu

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter ny regnbukse, bruksområdene er mest på vidda med noen skogsturer. Som nød da jeg bruker mest fjellreven buksa, men skal kunne brukes gjennom flere dager med mye regn. Må også ha slitestyrken til å tåle lyng og litt busker.

Har i 3 år nå brukt North Face Venture 2, og den duger til nød. Problemet er jo pusting, den er ikke så god på det. Så to år siden ble jeg våt fra innsiden da jeg var i Finnmarksvidda med 4 dager i strekk med hølje regn. 
 

Pacelite plus er fordelen med å være lettere i vekt, modellen jeg har sett på veier under 300g. Hvor av Pro veier dobbelt så mye, men er endel mer slitesterk. Hva ville dere gått for og hvorfor?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 dager i strekk med hølj regn, må du bli gjennomvåt. Uansett hva slags bukse du velger. Men gore tex er det beste man kan bruke under slike turer, i sånt vær. Jeg har prøvd flere forskjellige typer gore tex og forskjellige merker. Min favoritt er Arcteryx gore tex, husker ikke hva den heter, men har glidelåser fra hofta og ned på yttersiden. Tror den heter Beta, men kan sjekke opp hvis du ønsker. Buksa er lett! Buksa har lange glidelåser på utsiden for lufting på varme dager og under harde etapper! Buksa har en glimrende innvendig stramming i livet, slik at den ikke kommer i konflikt med ryggsekkens hoftebelte. Den har forbøyde sydde knær, slik at komforten oppleves god. Den har feste til skolissesystemet nede ved beina, enkelt å klipse på ved kryssing av elver. Men; regn i 4 dager, ja, da er du gjennomblaut åkke som.

Når det gjelder pacelite plus, Pro, eller hva de foskjellige gore tex typene måtte hete, ville jeg valgt ei bukse i gore tex, som oppleves komfortabel, har lange glidelåser på yttersidene og at de ikke kommer i konflikt med hoftebeltet. For meg er det dette som er det viktigste, i tillegg til at det puster og er såkalt vanntett, som noen kaller gore tex. Gore tex er det beste vi fjellfanter kan bruke , er min mening, men også her det delte meninger. 2 lags gore tex tørker litt tregere enn 3 lags gore tex.

Lykke til med valg av bukse, kanskje du allerede har den rette buksa, som du brukte på nettopp denne nevnte turen?

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fenrisfrøya De forholda jeg var i setter nok begrensninger på de fleste plagg ja! Det er Arcteryx sin Beta SL og Zeta SL (begge i GTX Pacelite plus) jeg har sett på, hvor Beta SL er veldig lik om ikke er den du beskriver.
Har en jakke i Gore-tex pro, og den er tynn men føles fremdeles sterk. Har ingen erfaring med Pacelite, og med at det er tynnere ble jeg litt i tvil om den egnet seg som "fjellplagg"

Men ut I fra din erfaring, så er jeg mindre skeptisk nå så sjekker litt mer ut den beta buksa. Takk for innspill! :) 

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ska anv ett mkt gammalt Terenit sytt i Finland av Gore-Tex med en inv yta som käns bra,har anv att springa med i regnväder men måste av omg. om det ej behövs,ser ut som nytt med und för huvan inv som saknar foder end.nya resårer behövdes vid kontroll men efter ca 30 år ok slitage tilm.blixtlås 100% ok.

Hade köpt ett på wish som var fel på storlek 3-4 nummer det tål regn bra men för lite då det är så kort i ärmarna att det rinner in om man tex reser ett tält.

Funderade på byxholkar men pga.låga kängor så kommer det nog droppa in vatten annars bra lufning men skydd för väta saknas vid raster i baken anv med poncho mkt förr för att undv.kondens före membramplagg blev tillg.på marknaden för konsumentprodukter 1976 i USA fanns tid men för yrkesfolk och militär.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.