Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til dupp


vetting

Anbefalte innlegg

Jeg har en SpeedMaster BX Spin 300ML 10'/7-21g sammen med en Shimano 2500 snelle. Har til nå bare brukt sluker når jeg fisker med denne. Men kunne tenke meg å prøve å fiske med dupp og mark også. Har ikke gjort det siden jeg var liten, og brukte da en Atomdupp sammen med en havfiskestang når jeg fisket i vannene. Noen som har en anbefaling på dupp som passer bra til denne stangen, mtp vekst, kastelengde etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duppen(e) som @Espen Ørud linker til liker jeg veldig godt selv. Justerer kastevekt og hvor den sitter i vannskopra ved å skru løs og ta av/på vekt. Bruker den mye i enden av snøret til å kaste ut fluer på oppheng i både elver og ferskvann, fantastisk gøy. Ser for meg markklyse på oppheng evnt med søkke kan være morsomt også. 

 

Men jeg vil slå et slag for FishKing Genial meitedupp som en mer tradisjonell dupp til markfiske. Kan brukes med inkludert stopper, fylles med vann for lengre kast/synk, eller gli på lina til f.eks blysøkke over som styrer dybden, eller helt uten stopp og la markklysa gå til bunn. Alt står beskrevet på siden deres, og det er sikkert mange like dupper der ute. Men de har den og bruker den mye selv. Ser titt og ofte på videoene deres som beviser effektiviteten og hvor allsidig den er. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

Men jeg vil slå et slag for FishKing Genial meitedupp som en mer tradisjonell dupp til markfiske. Kan brukes med inkludert stopper, fylles med vann for lengre kast/synk, eller gli på lina til f.eks blysøkke over som styrer dybden, eller helt uten stopp og la markklysa gå til bunn. Alt står beskrevet på siden deres, og det er sikkert mange like dupper der ute. Men de har den og bruker den mye selv. Ser titt og ofte på videoene deres som beviser effektiviteten og hvor allsidig den er.

 

Skal sjekke denne duppen også 😊 

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetting skrev (4 minutter siden):

Sto ikke så mye info på skitt fiske si e sider om denne. Den du linket til er 30 gram, kan en da ta av vekt så den blir lettere? Tenker kanskje 30 g er litt mye til stangen?

image.png.263a5054690f953746c25a35074c8ae1.png

Ja, som det står på sidene deres så finnes den i minst 6 utgaver. Velg den som passer deg best. Antakelig 16g, 20g eller 25 g til den stangen. Litt ettersom hvor stiv den er for vektklassifiseringen. Dette vet du antakelig selv etter prøvekasting med forskjellige slukvekter? 

Du skrur u bunnen av duppen og kan plukke av forskjellig tykkelse på skivene der alt ettersom for å tilpasse vekten eksakt etter vekt på agn, hvor dypt du vil duppen skal stå i vannet og vekten på stopperne dine.

Egenvekt, vektplassering og muligheten for å justere vekten i duppen selv gjør dette til en soleklar universalfavoritt som kaster som en rakett. Jeg har benyttet denne type dupp til masse forskjellig i snart 25 år. 

Litt generell duppfiskeinfo: 

https://www.amateurangling.com/how-to-float-fishing-sets-for-beginners/
 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (10 minutter siden):

image.png.263a5054690f953746c25a35074c8ae1.png

Ja, som det står på sidene deres så finnes den i minst 6 utgaver. Velg den som passer deg best. Antakelig 16g, 20g eller 25 g til den stangen. Litt ettersom hvor stiv den er for vektklassifiseringen. Dette vet du antakelig selv etter prøvekasting med forskjellige slukvekter? 

Du skrur u bunnen av duppen og kan plukke av forskjellig tykkelse på skivene der alt ettersom for å tilpasse vekten eksakt etter vekt på agn, hvor dypt du vil duppen skal stå i vannet og vekten på stopperne dine.

Egenvekt, vektplassering og muligheten for å justere vekten i duppen selv gjør dette til en soleklar universalfavoritt som kaster som en rakett. Jeg har benyttet denne type dupp til masse forskjellig i snart 25 år. 

Litt generell duppfiskeinfo: 

https://www.amateurangling.com/how-to-float-fishing-sets-for-beginners/
 

 

Skal ta med et par av disse på neste bestilling. Takk for tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke storfiskeren, men jeg har da fått litt fisk på Andersduppen, og holder meg til den når jeg fisker en gang i blant.

Mange påstår den er så dårlig, men jeg later som jeg ikke vet om det og bare fisker med den :) 

Jeg har en klokke som står stille. Den er riktig 2 ganger i døgnet ;-) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Jeg er ikke storfiskeren, men jeg har da fått litt fisk på Andersduppen, og holder meg til den når jeg fisker en gang i blant.

Mange påstår den er så dårlig, men jeg later som jeg ikke vet om det og bare fisker med den :) 

Det finnes jo slike dupper som ikke veier om lag som en småbil og kan kastes med «vanlig» stang. Feks denne i 10 gram https://www.skittfiske.no/lawson/144643/markdobben-m-søkke-og-krok-rød

Jeg har brukt slike når barna fisker med dupp. Det gjør det enklere å kaste, fordi man ikke må kaste med fortom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til arter som ikke er fintfølende (ørret og abbor) og der man trenger å fiske på litt avstand så er Milo duppene som @Espen Ørud gode.  Jeg sluttet å bruke duppene over 10 gram pga at man kaster tyngre dupper så langt at det er vanskelig å se napp.
Brukt de endel men pass på at det er duppfeste i bunnen av duppen i metalltråd og ikke plast. Plasten ryker og duppen blir liggende ute i vannet når man sveiver inn.
Jeg bruker heller avons, bobbers eller loafers fra Drennan til ørret og abbor 😊  Mye billigere og mye mer pålitlig da man ikke trenger spesielle duppadapter og mye annet som går i stykker etter litt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Sånne relativt små isoporduppar med pinne gjennom da, er det noko til enkelt meitefiske, dei lange antenneduppane kjem eg berre til og knekka. Hive jo ikkje så langt da, men får la det driva i medvind eller utforbi ein bekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 14.7.2021 den 15.24):

Det finnes jo slike dupper som ikke veier om lag som en småbil og kan kastes med «vanlig» stang. Feks denne i 10 gram https://www.skittfiske.no/lawson/144643/markdobben-m-søkke-og-krok-rød

Jeg har brukt slike når barna fisker med dupp. Det gjør det enklere å kaste, fordi man ikke må kaste med fortom. 

Ja, det er lignende den jeg bruker. Det er vel samme prinsipp som andersduppen/atomduppen og de andre navnene denne har hatt.

Fungerer ypperlig, og kaster langt uten at man henger seg fast i busker eller at det blir krøll på senen.

Fisker man steder hvor det er veldig grunt nært land, eller må kaste forbi siv, så sveiver man litt kjapt inn før man kommer til sivet og da trekkes marken inn i duppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.