Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - sykkelstier


Jann00

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Tenker å prøve meg på en liten sykkeltur i Hardangervidda. Som har erfaring med dette? Finnes det mange gode sykkelstier eller traktor spor man kan sykle på? 

Kunne noen nevne noen parkering man kan parkere å starte turen innover vidda med sykkelen? 
Helst siden av vidda som er nærmest Oslo :)
 

Endret av Jann00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innenfor nasjonalparken er det kun lov å sykle på Tinnhølvegen og godkjente traktorsleper. Beklageligvis ser det ut til at kartet over godkjente traktorsleper er omtrent like enkelt å finne som nåla i høystakken om dagen. Det er vedlegg nr. 4 i forvaltningsplanen. Du får det sikkert hos et av fylkene (statsforvalteren) om de er i stand til å finne igjen noe som helst som er produsert før de startet med dette sammenslåingsprosjektet sitt. 

Det bør vel være mulig å komme til ei slepe fra Solheimstulen, men hvor langt inn man kommer vet jeg ikke. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2017 skulle jeg inn til områder i nærheten av Geitvassdalen, for å oppleve "det tidlige vårfiske", hvor isen er i ferd med å gå opp og vannene, og vannet i bekkene er varmere enn i vannet.  (Gru og redsel for en beskrivelse).  Dette fører til at ørreten trekker opp.  Og det fiske ville jeg oppleve. 

Men jeg måtte gå i overgangen mai/juni fordi våren var såå tidlig dette året.  Det betydde at veien opp til Synken ikke vår åpen, og Mår var fremdeles islagt.  Derfor måtte jeg gå fra Solheimsstulen. 

Selv om distansen nå ble 30 km hver vei, gledet jeg meg til å gå på Store Normannsslepa, men skuffelsen ble stor da jeg oppdaget at Store Normannsslepa var historie.  Istedet måtte jeg gå på  vei.  En skikkelig bred grusvei.  Og er det noe jeg hater så er det å gå på vei. 

På kartet under bommet jeg litt på Solhrimsstulen, men for ikke å bruke for mye blekk lar jeg det passere.

4.jpg.59c3266d111094177d8a65fe13b6d51c.jpg

Igjen må jeg bare godta at bildet blir slik på FF, men om du snur litt på bildet ser du at veien er markert fra Solheimsstulen til Lågaros. 

Og selv om veien til å begynne med er en skikkelig krøttersti bedrer den seg snart.  For meg var den et mareritt å gå.  Stadig måtte jeg forsere snøbreer hvor jeg sank ned til skrittet - hvert skritt - 80 - 100 meter - med en sekk på 25 kg.  Noen steder kunne jeg gå utenom, men de var det få av.

2.JPG.8ea36dfe3dd8cedcdd2f2dfe1854c209.JPG3.JPG.25f143e9e791e71862c7b5055afc02b1.JPG3a.JPG.ed8092d0eb48745c3e3613566e4b359b.JPG

Mil etter mil, etter mil--- han hadde nok vært mer dempet om han istedet for å skrive sangen hadde gått veien.

Men nå kommer et nytt kart, Og til min store overraskelse er det den rette veien.  Nå kommer du til virkelig historie,  Restaurerte lægere.  "Hytter som driftekarer og gjetere satte opp i sin tid.  Mange er nå restaurert, og den første du kommer til er Bakkehytta.  Det er mulig at det går an å krysse bekken, men det enkleste er å følge striplet linje. 

1.jpg.e2ea8b6f4368e08ee4a867c946075732.jpg

5.jpg.13fa02141d8a8d7eb13066c8212dbffe.jpg

Der kan du overnatte, der er det ovn og nok ved. 

Etter en liten økt med sag og øks tok jeg sjansen og tok at meg støyel og sokk, men siden du skal sykles slipper du nok en slik en.  Men du skal jo sykle-----

6.JPG.542dcac3cbb66cdcc81e891952e12b90.JPG 

Men det er ikke slutt på kulturminner.  Ser at jeg har markert feil.  Rett skal være Vegardshovdlægeret

1.jpg.e2ea8b6f4368e08ee4a867c946075732.jpg

Vegardshovdlægeret

7.jpg.32b25672e61f91ea3d572e93b283abd5.jpg

Og endelig Råstugalægeret

8.jpg.01267b08fee009ca2cb232e0c750b170.jpg

De to siste bildene har jeg sakset fra boken "Fjellfolkets rike", en mege leseverdig bok.  

Så vil du ha en flott og tildels letttrådd tur, så setti gang.

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Hardangervidda - sykkelstier
  • 2 uker senere...
Brennern skrev (På 27.7.2021 den 12.44):

Parkerte på Solheimsstulen og syklet Nordmannsslepa inn til Lågaros med litt fiske på veien, men trillet siste biten på stien inn til DNT hytta pga forbud. Finfin tur med riktig egnet sykkelredskap. 

Hvor mye tid brukte du på det? Og I km?  Var stien brukbar? Ingen store eller skarpe steiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jann00 skrev (8 timer siden):

Hvor mye tid brukte du på det? Og I km?  Var stien brukbar? Ingen store eller skarpe steiner?

Brukte 4t en vei, var 45km en vei med litt bilder og mat inkl. 30 min gange på stien fra slepet og inn til DNT Lågaros. Sleppet består mye i to hjulspor, tidvis noe grov stein, vedr skarpe stein så hadde jeg ingen punkteringer ila de 90km t/r. Rundt Skrykken var det vel ganske så fin grusvei. Nå skal det legges til at jeg reiste lett med enkelt utvalg av fiskeutstyr og tøy ellers samt prima vær. Syklet og på veldig egnet sykkel og sykler endel ellers. Møtte noen på strekningen Solheimsstulen - Skrykken som er det "enkleste" underlaget med tralle bak og mer bagasje, tilbakemeldingene var at det var humpete, men fungerte. Uansett bruker man dagen så er det en utrolig flott tur med mange flotte utsiktspunkter da det også var mer kupert enn hva jeg kanskje hadde forventet. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennern skrev (1 time siden):

Hvis du tenkte for fiske så ja, vann og elv i nærheten av slepet. 

Ja, tenkte å pausestoppe innimellom og prøver meg på litt fiske:) litt ørret med brødskivene underveis 😄

Endret av Jann00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.