Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotokamera sekk for hverdag og tur?


Anbefalte innlegg

Den bedre halvdelen her i huset er en ivrig hobby fotograf. Det knipses bilder både her og der. Skiftes linser osv. 

Hvordan kan man best få fraktet dette med seg sammen med alt det andre man også har med seg på tur. Er her snakk om en sekk som kan brukes til hverdags turene med bikkja, men samtidig er stor nok til et minimalt pikk pakk som trengs for en natts overnattings turer. Det er flest av hverdagsturene så den må funke best til det. 

Noen forslag fra dere som tar med dere noe mer avansert en en mobil for å ta bilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flere gode kamera bag'er eller ryggsekker om du vil. Noen er spesielt laget for å kombinere både tur og foto. Selv har jeg en ren foto sekk fra LowPro

773754567_Screenshot2021-07-12at12_52_04.thumb.png.b09eadcea020fce95103cfafbc02b102.png

Denne er modul basert, så du kan lage til burene innvendig med vegger slik du selv ønsker. Da kan du ha kamera utstyr på bunnen og dill dall på toppen. 

Ellers så finnes det mindre "bokser" man enkel kan organisere å legge i bunnen eller toppen av sin tursekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sekk fra F-stop (63l Satori, gammel modell) kjøpt fra Fotobag.no, og hatt den i en del år nå, veldig fornøyd med den! Veldig kjekt med dette ICU-systemet (Internal Camera Unit), der man bare kan ta ut disse og bruke sekken som vanlig sekk, eller bare kjøpe ICU'er og ha i sin vanlige tursekk, hvis det passer.

Jeg har to ICU'er i min fotosekk, så kan og dele sekken i to om jeg vil, litt fotoutstyr og litt turutstyr. Eller samle sammen det fotoutstyret jeg vil ha med på tur, og slenge innsatsen i  en av tursekkene mine. Har til og med fått plass til den store ICUen i min lille 5.11 Tactical Rush12-dagstursekk. 
Skal man handle en slik ICU, så pass på å kjøpe en som passer det fotoutstyret man har, eller planlegger å kjøpe. Om optikken og kamera skal ligge, eller stå på høykant. De fåes i forskjellige høyder, også noen som er høyere i ene enden enn andre.

Det kjekke med disse sekkene er at man kan både åpne toppen og ryggen på de. Jeg har en ICU som peker ut mot ryggen, og en som åpnes mot toppen av sekken. Og slik kan man jo og bestemme evt hvor man skal ha turutstyret, mot rygg eller mot toppen. Sekkene til F-stop Gear er og gode å ha på, hvertfall den jeg har, selv med en del vekt i. Skikkelige skulderreimer og hoftebelte! Og de tåler mye, det har hvertfall min gjort..

Mye info på hjemmesiden dems:
https://shop.fstopgear.com/home/

Det finnes og andre produsenter som lager tilsvarende innsatser. Fjällräven har faktisk også - Kånken Photo Insert..

F-stop Gear Satori (63l) med ICU'ene Pro small og Slope Medium:
IMG_2143.thumb.jpg.499ddf9d5fa60449b4a58f7ae888b40d.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innan dessa fack på ryggsäckarna fanns anv.vi skumgummi det ger bättre stötskydd om du ramlar tex.

Men om man har bra profs zoom så kan det ofta räcka långt med ett obj med kameral som kan exp snabbt dvs 2 minneskort tex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere sekker innretta mot foto, men de brukes ytterst sjelden. Det jeg ender opp med nesten hver gang er en billig "innstikksveske" som flere beskriver over. Da kan jeg bruke en sekk som faktisk er god å bære.

Min ligner på denne (men har ingen erfaring med akkurat denne). De finnes i ulike størrelser og varianter.

https://www.ebay.com/itm/283433853081?hash=item41fdf96099:g:-dgAAOSwf0dcnecw

Eneste ulempen er at kamerautstyr er tungt og helst bør ligge lavt i sekken, men da fort blir litt vanskelig tilgjengelig. På storsekk kan veske av rett størrelse dyttes inn i soveposelomma nederst (hvis sekken har en slik).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg funnet ut at et kamera som ligger i en ryggsekk er et kamera som sjelden blir brukt (annet enn når man tar av seg ryggsekken for en hvil). Kameraet ble derfor liggende igjen hjemme etter hvert fordi de interessante bildene stort sett uteble. Jeg bruker derfor stort sett enten 1) å ha kameraet hengende rundt nakken eller i ei beredskapsveske montert i sele på brystet (objektiver lett tilgjengelig i lommer) eller 2) et lite kamera med fast zoomobjektiv som går ned i lomma (har gått mer og mer over til dette alternativet).

Har noe ryggsekk greier, men det brukes aldri. Et kamera som ikke brukes, for eksempel fordi man må ta av seg ryggsekken og finne fram kameraet hver gang man ser noe interessant å ta bilde av, og valgte man feil objektiv må man av med ryggsekken igjen, osv.) er i praksis dårligere enn selv et mobilkamera på en billig 80-tallsmobil (satt litt på spissen, men...)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn halvivrig til å fotografere. De "vanlige turbildene" tar jeg gjerne med mobilen da det sparer 4-5 kg i utstyrsvekt, men innimellom er det turer hvor "skikkelig foto" prioriteres og da har jeg erfart at kamera med montert "favorittobjektiv" oppbevares best i snutebag på brystet mellom reimene på "hvilkensomhelstsekk" eller med hurtigfeste på brystreima (litt væravhengig). Kameraet må, som nevnt over, være tilgjengelig

Resten av utstyr i vanntette poser i sekken som er bedre å bære enn hvilkensomhelst kamerasekk jeg har brukt. 

Synes bittelitt her og gir grei motvekt til vekta på ryggen: 

https://www.instagram.com/p/BY_BfZzHx77/

 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del kamerasekker, men ikke funnet min ennå. Det nærmeste jeg kom var en Clik Elite for noen år siden. Den var god å bære og kamerautstyrret kunne henge i små lommer mot ryggen. Du skriver både hverdagsturer og overnatting, og her er det et viktig skille. En fotosekk for overnatting blir etter min mening for stor og upraktisk til en dagstur, men mulig jeg misforstod hva hverdagstrurer er;-).

Selv foretrekker jeg å bære kameraet slik at sekken ikke trenger mer plass til kamera enn om jeg skulle ønske å legge det vekk en stund. Da kan det godt ligge "på toppen". Har brukt alt fra store entusiast DSLR til mindre speilløse systemer. I sekken kan jeg ha et eller to ekstra ekstra objektiver og så lenge jeg ikke pakker laptop og masse kabler/ladere, så synes jeg en ren tursekk fungerer best når optikken er pakket inn i objektivposer ellerlignende. Disse sekkene har også bedre luftling når man blir varm... Har hatt Protactic 450 og 350, samt en mindre Lowepro Hatchback. Til bare en vannflaske, kamera og optikk så fungerte hatchbacken fint, men den ble varm på ryggen. De Protactic egner seg etter min mening best til en ren fotosafari/-tur. Ikke plass til så mye annet og jeg syntes også de ble upraktisk med vannflaska utenpå. Men de ga god beskyttelse! De F-stopper ser fine ut, men jeg har ingen erfaring med dem. Passer kanskje best om du virkelig skal ha med mye optikk;-) 

I dag putter jeg kamera og evt. optikk i en Talon e.l., relativt beskyttet av en lettere jakke eller genser, når jeg er på hverdagsturer i skogen. 

- iau

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 12.7.2021 den 7.20):

Den bedre halvdelen her i huset er en ivrig hobby fotograf. Det knipses bilder både her og der. Skiftes linser osv. 

Hvordan kan man best få fraktet dette med seg sammen med alt det andre man også har med seg på tur. Er her snakk om en sekk som kan brukes til hverdags turene med bikkja, men samtidig er stor nok til et minimalt pikk pakk som trengs for en natts overnattings turer. Det er flest av hverdagsturene så den må funke best til det. 

Noen forslag fra dere som tar med dere noe mer avansert en en mobil for å ta bilder.

 

Jeg har alltid med kamerahus, 2-3 objektiver, litt renseutstyr og filter + stativ og har ikke funnet noen sekk som  primært er kamerasekk som man i tillegg kan bruke på overnattingstur. Det jeg har gjort er å bruke innsatsen til en Thule kamerasekk jeg har og plassert den enten i midten eller nær bunnen i mine vanlige tursekker som kan åpnes i front. Siden de kan åpnes i front er det ikke noe problem å nappe opp kameraet kjapt (nok) ved behov. Jeg har i tillegg klips fra Peak Design som kan festes på skulderremmene slik at kameraet er et par sekunder unna å kunne brukes.

Er klart at mye av dette handler om hva slags bilder man tar. Jeg tar stort sett landskapsbilder på stativ og trenger ikke ha lynkjapp tilgang. Mobilkameraet er godt nok til å "dokumentere" turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.