Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av Hasle-kano


Anbefalte innlegg

Eg har kjøpt fire stk godt misbrukte Hasle-kanoar. Dei er lite men hardt brukt av ungdomsskuleelevar, og har ligge utandørs ubrukt i i alle fall fire år.

IMG_20210711_211810.thumb.jpg.d1012c00541f7b19e8f30057a3cb33aa.jpg

Dei har diverse skadar:

 Hol i skrogetSprekkerSkade i baugen

Mange sprekker og sår, nokre er gjennomgåande.

Har de forslag til kva materiale som egnar seg best til å reparere desse skadane? Det ser ikkje ut som dei er laga av laminert glasfiber - kva kallast denne typen plast?

Viss eg skal følge oppskrifta eg fann her: https://www.westsystem.no/a/71/reparasjoner-av-kano-og-kajakk-i-ulike-plastmaterialer-med-gflex-655 vil det gå med store mengder epoxy om eg skal fikse alle store og små sprekker - fins der eit rimligere produkt enn G/Flex 655 til dette?

Kjølskadane reknar eg med å måtte slipe ned og bygge opp att og laminere med glasfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk på youtube.

Jeg ser man bruker spylervæskekanner og plastposer, eller tilsvarende plast, å reparere plastkanoer. Det er samme plast, så da smelter man det inn.

Etterpå kutter de til, sikler/skraper og pusser til det blir bra.

Glassfiber og epoxy henger vel ikke så bra på det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haslekanoene er vel laget av polyetylen.

En kan sikkert armere med glassfiber, men om det er noe poeng i det, vet jeg ikke. At epoxy ikke hefter så bra på det, tror jeg @Marius Engelsen har helt rett i.

 

De kanoene må, for øvrig være jæ... hard brukt, for å få de slik😲 For disse pleier å tåle utrolig mye juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er nominell vekt på disse kanoene? 

Det ser ut som det er en form for skumkjerne her, og den kan trekke vann. Dersom de veier vesentlig mer enn hva de skal så har de kanskje trukket vann. Da må det dreneres/ dampes ut.

Polyetylen er kjent for at det ikke er noe som henger på det. Smelting er tingen. Søk etter reparasjon av pioner båter, det er samme materiale og kan gi god inspirasjon til rep.

Rådene fra WEST- system pleier å være spot on, du kan trygt bruke den, men det blir kanskje dyrt? Jeg ville gjort noe med de store gjennomgående skadene.

Skraper og hakk ville jeg ikke brydd meg med, men om du vil ha de fine kan det kanskje vannslipes og bones bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for å sette meg på rett veg, slik at eg slepp å mislykkas med lim.

Eg prøver å finne ein loddebolt som passar til å smelte plastikk med. Ser der ligg 80W-boltar på ebay eg kan forsøke, men eg skulle kanskje hatt ein større. Og så bestilte eg ein slik plastreperasjonssak frå Aliexpress: 

image.png.c960c57b34774ec436ff3d92ffe22573.png

Tenker å bruke han til å forsterke der det er sprekker som ikkje er gjennomgåande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv igjen en kajakk som ser likedan ut og det er vanskelig å få noe remedie til å feste på den plasten. Jeg er veldig spent på hva du kan få til av reperasjon av disse kanoene. Om jeg hadde blitt spurt hadde jeg sagt at de har gjort sitt, for de er svært hardt brukt.

Jeg tror ikke en slik 80W heater vil gjøre susen, men heller benytte et gammelt strykjern eller en kombinasjon av strykejern og varmluftpistol og kanskje bakepapir for å skåne utstyret. Det var i hvertfall det jeg selv vurderte når jeg tenkte å glatte kajakken under. Men vær forsiktig å ikke ha for høy varm. Skadestedet må også skjæres rent før man fyller i nytt stoff. Det finnes en del produkter som er spesiallaget for å reparere plast, men jeg syns sluttresultatet ser veldig provisorisk ut.

https://patchnrepair.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har brukt smeltelim?! Det er ok, men kan jo varmes igjen og glattes mer, hvis du syns det. Det var entråd her på forum om rep. av Pariser Pulk, som er fremstillet av samme type baljeplast. 

Det finnes spesial varmluftpistoler med lite "rør" og digital temperatur innstilling som "proffene" bruker til slike reparasjoner. 

Men nå er du vanntett og holder deg flytende!🙂

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.