Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal jeg dra?


Tom42

Anbefalte innlegg

I alle år, fra 1979 har jeg i hovdedsak startet fra Synken, ruslet opp Mårshallene og satt kursen enten mot Sletteidvaini eller valgt å gå dit via Vikbekkfjellet.  Men etter den fatale proteseoperasjonen i 2017 ble det brådtopp.  Riktignok slet jeg meg opp Mårshallene i fjor og gikk inn til Holken - et stunt jeg ennå har mareritt om.  

Men i år fikk jeg en ide.  Båt.  Og dermed kjøpte jeg en gummibåt med en 4 Hk motor. 

2051024838_gummibt1234.JPG.93abb28cbd09e3f2e0214574cd54c702.JPG

Den kunne jeg sjøsette på Synken og kjøre oppover mot utløpet av Vikbekken.  Dermed kunne jeg unngå Mårshallene -- tenkte jeg.  helt til et vettugt menneske her på forumet @TOT gjorde meg oppmerksom på at kaskje det ikke var tillatt med motor på Mår.  Og det var det selvfølgelig ikke.

Men jeg søkte om dispensasjon - og mot alle odds, odds, odds fikk jeg tillatelse.  Men bare for en gang.  Og som om ikke det var nok.  På strekningen jeg skulle kjøre måtte jeg få tillatelse fra grunneiere!  Tre stykker.  Tilslutt fikk jeg tillatelse fra en, og siden de andre ikke svarte på telefonen sendte jeg en SMS, og skrev at om jeg ikke hørte noe så hadde jeg tillatelsen i orden.  Og så slo jeg av telefonen.  

Dermed putret jeg oppover mot utløpet av Vikbekken og skuet opp mot Mårshallene.  Etablerte leir og gjorde ingenting.  Ikke fisket, ikke gikk, bare koste meg over å være der - i mitt rike! - ennå en gang!  for siste gang?

7.thumb.JPG.94ba57de960a77eb164790f953c829aa.JPG

 

Men likevel, noe trist vaket i bakhode - Mårshallen vant.

----------------------------------

Hva nå?  Trenger gode råd til et sted på Hardangervidda, hvor det ikke er for vanselig å gå til fiskevann.  Tinnhylen frister, men det er for langt å gå.  Søkte i 2019 om tillatelse til å kjøre fra Trondsbu til Byen.  Avslag.

Hva med å ta rutebåten over Halnefjoren?  Eller er det muligheter for meg å nytte egen båt der elle andre steder.  Men da trenger jeg tips lynfort - for båten er lagt ut til salgs

 

 

 

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bra du fikk deg en tur til da Tom! Dine strabaser er inspirerende lesing - ut på tur aldri sur!

Jeg har ingen innspill å komme med, men syns det oppsettet du har med den båten er for bra til å bare selge videre. Det spiser vel ikke så mye havre - så å beholde det et år til er vel ingen dårlig ide?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer ikke på om de minste el. motorene er mer tillatt å bruke enkelte steder? Kanskje jeg har hørt feil?

Men på fine dager, hvordan er det å padle kano? En Ally kano veier lite (12-14 kilo?). Og det finner mange skjermede vann som er helt stille, hvor man kan padle lett avgårde. På høyfjellet vil det nok kunne være litt oftere vind.

Packraft veier bare 6-8 kilo, men er kanskje ikke så enkel å komme seg inn/ut av med dårlig knè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (3 timer siden):

Hva ble det til med Songa? Hva med Bordvatnet på Haukeli? Ulevåvatnet eller Ståvatnet der? Store Urevatnet i Setesdal Vesthei? Blåsjø og/eller Rosskreppfjorden i Rogaland? Er du på mine trakter; Vigdarvatnet. Skogseidvatnet i Vestland?

Songa.  Hit burde alle elbilfantastene dra og se hva som skjer når vannene tappes ned for å tilfredsstille el behovet.  Søk på kartet Bjarne og velg satalitt!  Der hvor jeg hadde tenkt med måtte jeg gå nesten 100 meter i søle før jeg kom inn til bredden.  Så deprimerende at jeg dro hjem.

Takk for dine innspill.  Skal se på de vannene du foreslår i tillegg til Sønstervann.  Kanskje jeg drøyer med å selge båten likevel.  Men da må jeg bråbestemme meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Lurer ikke på om de minste el. motorene er mer tillatt å bruke enkelte steder? Kanskje jeg har hørt feil?

Men på fine dager, hvordan er det å padle kano? En Ally kano veier lite (12-14 kilo?). Og det finner mange skjermede vann som er helt stille, hvor man kan padle lett avgårde. På høyfjellet vil det nok kunne være litt oftere vind.

Packraft veier bare 6-8 kilo, men er kanskje ikke så enkel å komme seg inn/ut av med dårlig knè?

Dårlig kne er en ting.  En annen ting er at jeg fyller 79 i nnovember.  Selv om hodet protesterer på det.  Men det er måte på hvor mye jeg skal invistere.  Men jeg kan leie.  Allykano f eks

Jeg har el motor.  Får sende ut noen følere og se hvor det er tillatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåsadalsvannet innenfor mår kan være aktuelt.  Rutebåten kan kjøre helt inn på mår, så ikke alt for langt å gå.

Når du har vært i området siden 79, da har vel fisket vært greit da kanskje. Jeg har selv vært noen turer i området,  men noen år siden sist.  Har du fått noen rugger og har kiloen vært vanlig? Jeg så min første villrein der, har du ofte sett rein på turene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrim75 skrev (1 time siden):

Kåsadalsvannet innenfor mår kan være aktuelt.  Rutebåten kan kjøre helt inn på mår, så ikke alt for langt å gå.

Når du har vært i området siden 79, da har vel fisket vært greit da kanskje. Jeg har selv vært noen turer i området,  men noen år siden sist.  Har du fått noen rugger og har kiloen vært vanlig? Jeg så min første villrein der, har du ofte sett rein på turene dine?

 

Skrim75 skrev (1 time siden):

Kåsadalsvannet innenfor mår kan være aktuelt.  Rutebåten kan kjøre helt inn på mår, så ikke alt for langt å gå.

Når du har vært i området siden 79, da har vel fisket vært greit da kanskje. Jeg har selv vært noen turer i området,  men noen år siden sist.  Har du fått noen rugger og har kiloen vært vanlig? Jeg så min første villrein der, har du ofte sett rein på turene dine?

Gru og redsel for et spørsmål.  Om jeg har tatt noen rugger?  Nei, men jeg har fått så mye fisk at jg ble lei. 

Tidligere var jeg nok en mer ivrig fisker, men ikke nå lenger .  På den andre siden hadde jeg vært en like god fisker som jeg er til å kose meg hadde jeg vært en storfisker.  hver gab jeg skal øpå tur ser jeg frem til å fiske, men hver gang skjer det sammen, jeg blir liggelde  i timesvis under baldakinen og bare være på vidda.  Oppsøkte etter en tur frysedisken i Atrå handel, tenkte jeg i hvert fall kunne vise et bilde av en fisk, men heller ikke de hadde annet enn dette å vise frem.

523350254_fiskatr.jpg.abd857881a297fe55d126558a6d013a9.jpg

Og hadde jeg tilbrakt time etter time med fluestanga hadde jeg ikke fått oppleve dette, parringer til både stankelbein og fluer,

1725662075_Hyrdestund1234.jpg.b522e712407d11a45a789e0502349975.jpghyrdestund123.jpg.df61fdd505078ba1edffa06b1d8cf98f.jpg

For ikke å si da jeg midt inne på vidda kom over denne bjørka på en av mine rusleturer.  

1243853880_plutseligenbjrk.JPG.ef34402f7e7cbb7e5c9ed8e5e3321345.JPG

På den andre siden betemmer jeg meg hver gang at nå skal jeg fiske mer, men----.  Likevel, la meg tilstå jeg fikk en flott ørret på min siste tur.  40 cm lang.  

Endret av Tom42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å kose seg på tur  også.  Jeg bruker også mye tid på å nyte turen. Går mye tid på kose seg ta bilder osv.  Det jeg liker godt er å gå fra vann til vann å slenge litt med stanga. En ser nye områder å får gjort litt av hvert samtidig.  40 cm er jo ikke så værst det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.