Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av tarp med kun telt som bærehjelp


Kristofffer

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk.

Jeg, som mange andre, har en tarp jeg har blitt veldig glad i - og den ønsker jeg nå å ta med på høyfjellet. Det er det flere utfordringer med, som for eksempel kraftig vind og ingen trær til å få «luft» under tarpen med. Jeg bruker ikke staver når jeg går og har heller ikke med padleårer. Det jeg lurer på da er;

Kan en tarp settes opp MELLOM to telt (hvilende oppå begge) eller vil det bli for tungt for teltene, slik at de kan bli skadet?

 

 

Om noen har andre tips til oppsett på høyfjell/terreng uten trær (og man ikke har med staver eller årer) tas de i mot med stor takk!

87F10BE7-9A06-4CB7-BF75-76CE5BE5920F.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vandrefalken skrev (Akkurat nå):

Monsen og Mattis i "Ville Gleder" gjør ofte dette, har hvert sitt telt og tarp over/mellom de. Eksempel i videoen jeg linket rundt 06:10min der viser de litt av det. De gjør de i flere videoer prater litt om oppsett vet jeg, men husker ikke helt hvilke det var. Men ja. 😊 Er nok flere her også som har prøvd seg på forskjellig. 

Strålende! Dette er akkurat det jeg ville høre😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristofffer skrev (1 time siden):

Hei fjellfolk.

Jeg, som mange andre, har en tarp jeg har blitt veldig glad i - og den ønsker jeg nå å ta med på høyfjellet. Det er det flere utfordringer med, som for eksempel kraftig vind og ingen trær til å få «luft» under tarpen med. Jeg bruker ikke staver når jeg går og har heller ikke med padleårer. Det jeg lurer på da er;

Kan en tarp settes opp MELLOM to telt (hvilende oppå begge) eller vil det bli for tungt for teltene, slik at de kan bli skadet?

 

 

Om noen har andre tips til oppsett på høyfjell/terreng uten trær (og man ikke har med staver eller årer) tas de i mot med stor takk!

87F10BE7-9A06-4CB7-BF75-76CE5BE5920F.jpeg

Det er utrolig hva man får gjort med èn stang.

En tarpstang eller en gåstav veier ikke mye, og er verdt vekten om det skal regne og blåse. Det skal blåse kraftig før jeg trenger å senke tarpen min.

Nedre halvdelen av en fiskestang er meget sterk og stiv, og veier veldig lite. Kan absolutt anbefales som ett lettvektsalternativ.

018AE27B-7AD2-4D88-9528-A5568DBC8BEA.jpeg

F8CCF33E-E7EA-4299-9C8B-FA1E60599820.jpeg

1C3FA2F2-45DB-47F4-95A5-FC9E1268C82C.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

Det er utrolig hva man får gjort med èn stang.

En tarpstang eller en gåstav veier ikke mye, og er verdt vekten om det skal regne og blåse. Det skal blåse kraftig før jeg trenger å senke tarpen min.

Nedre halvdelen av en fiskestang er meget sterk og stiv, og veier veldig lite. Kan absolutt anbefales som ett lettvektsalternativ.

018AE27B-7AD2-4D88-9528-A5568DBC8BEA.jpeg

F8CCF33E-E7EA-4299-9C8B-FA1E60599820.jpeg

1C3FA2F2-45DB-47F4-95A5-FC9E1268C82C.jpeg

Ikke dumt å bruke fiskestangen! Takk for gode tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 11.7.2021 den 13.31):

Jeg har stjålet idèn fra @Tom42. Han hr noen tilsvarende bilder med Akto og sin baldakinløsning :) 

Til deg og alle andre som har svart prøvde jeg dette nå på tur i Langsua. Det fungerte bra og tarpen var svært kjærkommen da regnet meldte sin ankomst!

Takk til alle for gode innspill! Kan varmt anbefale denne løsningen😃

40010A19-1D64-477C-A3BB-C90075D59454.jpeg

87C485A8-7F54-4637-B3C7-D9F1610D211A.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette hver kveld på vår femdagerstur på Vidda i starten av juli. Det var virkelig luksus når det regnet!
 

Vi brukte ingen ekstra staver og spente tarpen kun over teltene våre. Husk ekstra plugger og paracord slik at du får spent den ordentlig opp.

D3ECE7F3-FA33-4A13-B15C-83E5635D46DF.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.