Gå til innhold
  • Bli medlem

Få hund til å sove «ute»


Annikken Thommesen

Anbefalte innlegg

Annonse

Godt spørsmål, aldri hatt problemer med å min til å sove ute. Han vil heller sove ute enn inne. Problemet med forteltet er at hunden kan kype ut om den vil. Det største problemet med å ha hunden sovende ute er båndproblematikken. Jeg var redd for at min skulle surre seg rundt et tre eller surre tauet rundt seg, av og til gjør han det, men som regel finner han ut av det selv. Jeg bruker tau. Kjetting er bedre, men tungt å bære med seg. Jeg tenker at du må lære eller venne hunden til å være fastbundet. Jeg trodde at jeg måtte lære min det, men han tok det helt naturlig. For min er det helt naturlig å være i fastbundet i tau når vi slår leir vinter eller sommer. Jeg kan også fint la han stå fastbundet i leiren, mens jeg stikker av en time eller to. Jeg har han med på rypejakt i fjellet og det null stress å la han være igjen fastbundet (han er vant med at det smeller og jeg passer på). Når jeg er på tur og skal slå leir ser jeg er etter dette: 1. God og egnet plass til å ha hunden bundet, 2. Egnet plass for å sette opp telt 3. Tilgang til drikkevann. Jeg prøve å sette opp teltet slik at jeg lett kan ha øye med hunden fra teltet. Kan være lurt å begynne forsiktig og gradvis tilvenning med å stå fastbundet. Dette kan du enkelt gjøre når du er på tur, feks når du tar en pause. Lå den stå i 10 - 15 min og lengre etter hvert. De venner seg fort til. Når den er valp kan den også bli fort sliten, dette er fint å utnytte når du er på tur. Da skjønner den at når det er pause er det hvile tid og det samme når du slå leier for dagen. Forøvrig har jeg en malamute mix, så dette er vell mer eller mindre avlet inn. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid min forrige hund i ytterteltet. Dels fordi jeg synes det var greit med selskapet, og dels fordi jeg følte jeg hadde bedre kontroll da. Jeg knøyt henne fast i sekken, så hun ikke skulle komme seg ut uten mostand. Man våkner når en Recon Pack prøver å dras ut under ytterteltet.. 😅

Mot slutten av hennes levetid fikk jeg hengekøye og da sov hun alltid under køya i bånd. Jeg turte aldri å ha henne i køya i og med at hun ikke var vant til det. Hun lå alltid rolig og jeg var egentlig aldri nervøs for at hun skulle surre seg så godt fast uten at hun "sa ifra". Vi var også på en del turer uten telt. Da hadde jeg som regel bare et kort bånd på ho, som jeg knøyt fast i  mi egen hånd. Jeg våkna hvis hun var urolig på natta, men ikke mer enn at jeg sovna igjen når hun la seg ned. 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært dårlig erfaring med å ha hund i yttertelt sommertid, ettersom jeg har sett hvordan hundene mine bli spist opp av knott og mygg.  Jeg mener det er mangel på dyrevelferd å la de ligge i fortelt pga dette. Bikkja mi måtte få kortison etter denne hendelsen. Ikke fortelt, vær så snill. En gang jeg lå på Skaugen, ble bikkja spist opp av pissmaur. 

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I myggsesongen bruker jeg telt eller tarp og myggtelt. Hunden (norsk buhund) er med inn i innertelt eller myggteltet. Bruker helst hengekøye i skogsterreng når myggsesongen er over, og da sover hunden i bånd under køya. 

Selv om hunden sover inne hos meg i teltet har jeg et ca. fire meter tau fra et tre utenfor og inn til åpningen av innerteltet og en liten åpning til ham ut, slik at jeg kan koble hunden til det dersom han må ut en tur i løpet av natta. Som regel kommer han tilbake inn etterpå, men velger han å finne seg en plass der ute i stedet fungerer det også fint. Surrer han seg fast sier han fra om at han har gått seg "surrefast", Da må matmor ut og hjelpe. 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hunden min er også hvalp. Tok han med på telt tur da han var tre måneder gammel. Satte han fast med tau på et tre, slik at han akkurat ikke kan nå teltet.  Det gikk veldig bra. Han lå den samme plassen neste morgen. 
 

Nå er han 4 måneder og vi tar korte turer i fjellet, og det er samme prosedyre hver gang. 
 

nå er vi på hytta og nå ligger han også ute. Vil ikke inn.

 

 

C689EB75-A101-4B4E-B5A0-E469103EE85E.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Hadde unghunden i innerteltet første tur og det gikk ikke helt etter planen. Nye lyder og urolig hund men hun sovnet etterhvert. Våknet til 9 fine hull i innerteltet etter at hun hadde forsøkt å grave seg ut. Heldigvis ikke nyeste teltet i samlingen. Vi har en cocker som nå er blitt eldre og roligere. Bor i nord og myggen kan være ille. Det blir derfor hund i innerteltet hos meg. 

Tore

IMG_20210819_075614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk hundeeier. Men, det er vel stor forskjell fra rase til rase. Vi har en voksen Siberian Husky. Hun sover alltid ute. Sommer, vinter, regn, snø, mygg, knott. Ingenting virker som om det plager henne. Pelsen er såpas tykk at jeg tror ikke myggen kommer til, snuten ligger under halen osv. Kun engang har jeg hatt henne inne i teltet. Dvs, hun varslet at hun satt fast i noe buskas en tidlig morgen, da tok jeg henne med i teltet siden det var et skikkelig drittvær og lite plasser å legge seg i le for henne.

Har derimot vært på mange turer med en annen hund som definitivt ikke kunne ligge ute. Han lå bestandig inne i telt/lavvo med sovepose til og med. Han var riktignok ikke vokst opp med utelivet, og hadde ikke utviklet god nok pels. Blandet med at han badet i alle pytter, vann, elver, bekker og myrhull han fant.


Hadde med oss en valp på tur nå nylig. 10/11 mnd. Blanding av malamute, husky, pointer og mye rart. Hun sov ute i 7 av 9 netter. Den ene natten tordnet det noe vanvittig og hun var livredd, den andre var samme natt som mi endte inn i telt på morgenen. Mye vind, ingen le og masse nedbør. Hun sov vel sine første ute netter når hun var 7/8 mnd. 
De fleste "brukshunder" er skapt for å være ute. Det er bare vi som holder de inne så de ikke utvikler god nok pels etc. som gjør at de ikke blir skikket til å være ute. Jeg ville nå prøvd så smått allerede nå jeg. Men vurdere å legge hunden slik at den ser at dere går inn i teltet, evt. at dere også har teltet åpent slik at den ser dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 9.7.2021 den 15.27):

Jeg mener det er mangel på dyrevelferd å la de ligge i fortelt pga dette.. 

Dette sliter jeg med å forholde meg til. At hunder ikke skal kunne ligge ute / være i yttertelt? Hundene jeg har hatt baller seg sammen slik at eksponerte steder ikke blir bitt. Min erfaring er at de blir mye mer oppspist når man går og "bærrmagen"/innsiden av føttene blir eksponert for mygg/knott/klegg. Derfor bruker jeg milde myggmidler på bikkja når vi er på overnattingsturer. Mine hunder har aldri vært plaget om natta! Hverken i yttertelt eller ute i det fri (ja jeg har faktisk vært på en del turer med bare jervenduk, der hunden ligger ved siden av meg). Alternativet er å la hunden ligge på sofaen hjemme. DET er dårlig dyrevelferd det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (36 minutter siden):

Dette sliter jeg med å forholde meg til. At hunder ikke skal kunne ligge ute / være i yttertelt? Hundene jeg har hatt baller seg sammen slik at eksponerte steder ikke blir bitt. Min erfaring er at de blir mye mer oppspist når man går og "bærrmagen"/innsiden av føttene blir eksponert for mygg/knott/klegg. Derfor bruker jeg milde myggmidler på bikkja når vi er på overnattingsturer. Mine hunder har aldri vært plaget om natta! Hverken i yttertelt eller ute i det fri (ja jeg har faktisk vært på en del turer med bare jervenduk, der hunden ligger ved siden av meg). Alternativet er å la hunden ligge på sofaen hjemme. DET er dårlig dyrevelferd det. 

Jeg kan forstå du sliter med å forholde deg til min erfaring, ettersom du tydligvis selv ikke har opplevd knottangrep på dine hunder.

Jeg tar hunden min inn i innerteltet etter at en av mine hunder ble helt oppspist under mageregionen i forteltet av knott, og måtte ha kraftig kortisonkur etter at hun ble veldig dårlig. Magen hennes så ut som den var skutt på med hagle, av alle knottstikkene.

 

Hundene  mine, som jeg er svært glad i, skal slippe slike opplevelser.

 

Jeg ser du bruker myggmiddler på bikkja og tørr påstanden om at har du funnet opp ett myggmiddel eller knottmiddel ,som virkelig fungerer mot knott, da er du multimillioner i løpet av denne uka!

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centaura har funket til meg og hundene mine. Hadde en annen spray tidligere (kjøpt på veterinærkontor før en treukerstur i Finnmark) som tilsynelatende funket, men denne husker jeg ikke navnet på. 
Men ligger hunden i teltet når du vandrer rundt da? 😛 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Centaura kan nok redusere noe av myggangrepene, men knotten bryr seg lite om allverdens såkalte knott- og myggmidler, uansett hva de heter. Har selv  forsøkt denne mye og den virker like dårlig på knott som allt annet. 

Når jeg ikke ligger inne  i teltet med hunden stryker jeg den ofte under magen for å ha kontroll/børste vekk insekter,  men knotten er ofte ikke så aktiv dagtid. Kveld og natt er ett mareritt enkelte ganger, og dette utsetter jeg ikke mine hunder for.

Jeg har også sett Alaska Huskyer, som mange tror er hunderasens svar på sjølveste Rambo, har blitt oppspist i mageregionen, og måttet ha kortisonbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg gjør telttur til en fest for hunden, har alltid hundene i teltet med flokken. 🥰

Hos meg skal det å være med på tur være skikkelig kos og stas, og jeg liker å ha hundene sammen med meg. 

Bikkja/bikkjene legger jeg «på plass» i er hjørne når jeg holder på med noe, ellers ligger vi i en stor haug hulter til bulter. 

Har engelsksettere. Mygg er et problem, men egentlig er det avgjørende for meg at vi alle skal ha det supert på tur, sammen. Hundene storkoser seg i telt, og ligger mest i ro og er fornøyde. 

Ingen kritikk til folk som gjør det annerledes, det er bare sånn jeg gjør det! Og jeg syns det funker veldig bra med hundene inni teltet med meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt problemer med hund i inner-/yttertelt eller utenfor. De har tatt det helt naturlig og er bare glad for å være med, og være i nærheten.

Hvor hunden sover avhenger litt av faktorer som kan variere fra tur til tur. Mygg, knott o.l. er som nevnt en faktor. Forekomst av sau, rein og andre fristende matretter eller potensielle lekekompiser på fire ben er en annen. Værforhold og temperatur har også noe å si. 

Så lenge hunden ikke er alt for bløt eller full av gjørme så blir det gjerne innerteltet ;) 

image.png.4d29c86f83be521caf7d0abd40dfdd9d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2022 at 7:49 AM, kamilla said:

 

Ingen kritikk til folk som gjør det annerledes, det er bare sånn jeg gjør det! Og jeg syns det funker veldig bra med hundene inni teltet med meg!

Samme her! Bikkja surrer rundt ute, ligger å slapper av ute ved camp. Når det er kvelden, blir det innerteltet på oss begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.