Gå til innhold
  • Bli medlem

Soto windmaster, spørsmål om flammejustering


tttime

Anbefalte innlegg

Heisann!

Gikk nettopp til innkjøp av en soto windmaster og har et par spørmål om flammejusteringen. Den har et relativt stort område den kan vris uten at den slipper ut gass. Er dette normalt? Synes også at den gir ekstremt lite motstand når man vrir, er dette også normalt?

kan også legge til at den gullfargede biten som vris når man vrir på håndtaket har litt slark

 

takk så mye på forhånd for svar

Endret av tttime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk er alt normalt.

På grunn av regulatorfunksjonen (som gjør at den fungerer bedre når det er litt kaldt eller boksen er nesten tom), er reguleringen "indirekte". Dvs den mengdejusterer ikke gassen direkte. Derfor må du skru litt mer før den "begynner".

Motstanden er også mindre av grunnen over. Du skrur på en måte bare på en skrue, ikke mot noe som i tillegg butter mot noe som holder igjen.

Det er slakk fordi den delen du egentlig skrur på er i "andre enden". Kan hende det kunne vært noen micrometer tettere toleranse, men det kan også være fordi de har tatt høyde for hva som skjer med metallet om det varmes litt opp.

Så kos deg med Windmasteren, det er en uforskammet bra greie!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, danielbravo said:

Det høres normalt ut ja, min er også sånn. Bortsett fra at jeg kan ikke huske å ha lagt merke til at den gullfargede biten har slark, men kan dobbeltsjekke. 

Veldig bra brenner, trenger nesten ikke vindskjerm :D

 

26 minutes ago, Omnilite said:

Faktisk er alt normalt.

På grunn av regulatorfunksjonen (som gjør at den fungerer bedre når det er litt kaldt eller boksen er nesten tom), er reguleringen "indirekte". Dvs den mengdejusterer ikke gassen direkte. Derfor må du skru litt mer før den "begynner".

Motstanden er også mindre av grunnen over. Du skrur på en måte bare på en skrue, ikke mot noe som i tillegg butter mot noe som holder igjen.

Det er slakk fordi den delen du egentlig skrur på er i "andre enden". Kan hende det kunne vært noen micrometer tettere toleranse, men det kan også være fordi de har tatt høyde for hva som skjer med metallet om det varmes litt opp.

Så kos deg med Windmasteren, det er en uforskammet bra greie!

Takk folkens! Det er ikke snakk om mye slark, så er mulig jeg ble litt kritisk pga flammereguleringen. La forresten merke til at jeg fikk bedre flamme / flammeregulering ved å ikke bruke mye makt når jeg skrudde windmaster fast i gassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (3 minutter siden):

Det høres normalt ut ja, min er også sånn. Bortsett fra at jeg kan ikke huske å ha lagt merke til at den gullfargede biten har slark, men kan dobbeltsjekke. 

Veldig bra brenner, trenger nesten ikke vindskjerm :D

På den innerste delen som er regulatorrattet (akslingen) er det litt toleranse mellom hylsa den sitter i ytterst mot regulator-wiren. Det er en fjær inni der. Reguleringen er venstregjenget, når du skrur opp gassen (mot klokka), skrues akslingen inn. Når den er helt inne er det ikke slakk (på fullt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (41 minutter siden):

 

Takk folkens! Det er ikke snakk om mye slark, så er mulig jeg ble litt kritisk pga flammereguleringen. La forresten merke til at jeg fikk bedre flamme / flammeregulering ved å ikke bruke mye makt når jeg skrudde windmaster fast i gassen :)

Det har jeg ikke observert.

Men Windmaster er også en av få brennere med dobbel O-ring. Det sitter en stor O-ring på yttersiden av påskruingen, denne tetter mot sargen på boksen, så den tetter dobbelt. Dette gir også en litt annen skrumotstand før gjengene eventuelt bunner.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Håkan S skrev (1 time siden):

Vilken diameter har kärlstöden.jag har en värmevxl kastrull med ytter diam 135mm och inner 122 och har en primus mimer som har diameter 125 dvs den står ostadigt.

4 flex: 8.5cm med føttene inne, 14.2cm med føttene ute.

3 flex: 9.5cm

Den vil da gå inni den ytre ringen på kasserollen.

Den vil da trolig bli enda mer vindtålig siden varmeveksler-ribbene vil danne en ekstra vindskjerm.

Windmaster er en god brenner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då är det flex 4 som passar bäst för att få jämnare värme.

Kollar även på MSR pocket rocket de lux någon som vet måtten på den? har 3 stöd så ev lite mindre stabil

Alt är ju att köra med den jag har och ta en trangia kastrull får testa lite eller köra med hela trangia systemet.

Tror ju att största skillnaden är storleken på köken de små drar mer gas och på 1v + tur så tar troligen vikten över en 450 gr gas räckte ca 14 d med mkt anv då den anv i abside ska de små köken anv ute i vind blir det ev högre totalvikt och kök som reactor eller jetboil går ju ej att laga mat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.