Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatreutstyr til sikring ved maling av hus


spiralvimpel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vet at dette er helt feil forum for slike spørsmål, men når det kommer til klatring er det sikkert her jeg får de beste svarene. Jeg skal opp i høyden i forbindelse med maling av huset, og da det er upraktisk og vanskelig med både lift og stillas, tenkte jeg bruke stige. For å sikre meg mot fall tenkte jeg derfor montere på meg klatresele. 

Har aldri klatret med sele før, og har hverken sele, tau eller noe annet utstyr. Trenger derfor bistand for å kartlegge hva jeg trenger å bestille. Hva slags utstyr(spakke) bør jeg gå til innkjøp av? Når det kommer til feste av tauet har jeg mulighet til å feste det ulike steder på huset, f.eks. ved å slynge det rundt robuste anordninger som snøfangeren på taket. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
spiralvimpel skrev (47 minutter siden):

Har aldri klatret med sele før, og har hverken sele, tau eller noe annet utstyr. 

 

Å basere en livreddende sikring på utstyr du ikke har noen erfaring med og aldri har brukt før er generelt en svært dårlig ide. Jeg ville satt bort dette til profesjonelle hvis det er såpass uggent å komme til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du har sikkert tenkt å gjere det her uansett så då skal eg prøve å gi deg litt råd sjølv om du er fersk. Eg tenker eigentleg det går heilt fint, men du bør såklart være litt audmjuk ovanfor utstyret og prøve deg litt fram i trygge omgivelser. Betre enn at du står i stigen og vasar 5m over bakken utan sikring.

* 1 stk klatresele, samme kvaslags eigentleg.

* 1 stk grigri+   (legg merke til +-en, denne versjonen har panikk-sikring)

* Eitt-eller-anna klatretau. Tjukkare er billigare, og varer meir. 10mm er fint for deg.

* 2 låsekarabiner. ein for å gjere det nogelunde effektivt å flytte rundt på ankeret ditt, og ein for å ha i grigri-en og selen din.

 

Det du så bør lære deg er:

- Rapellere med grigri. Bind tauet fast i eit tre med ein god knute, anbefalar 8-tallet, les manualen til grigri-en (følger med) og lær deg korleis dette gjerast.

- Få inn vane med å knyte ein sikringsknute under grigri-en når du står i stigen. Den tar som regel om du dett, men er ikkje 100%. Meir som 99.9%

 

 

Her er ein staseleg illustrasjon over ca sånn du kan gjere det:

https://imgur.com/s8PkNDt

Endret av shizuka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, shizuka said:

Så, du har sikkert tenkt å gjere det her uansett så då skal eg prøve å gi deg litt råd sjølv om du er fersk. Eg tenker eigentleg det går heilt fint, men du bør såklart være litt audmjuk ovanfor utstyret og prøve deg litt fram i trygge omgivelser. Betre enn at du står i stigen og vasar 5m over bakken utan sikring.

* 1 stk klatresele, samme kvaslags eigentleg.

* 1 stk grigri+   (legg merke til +-en, denne versjonen har panikk-sikring)

* Eitt-eller-anna klatretau. Tjukkare er billigare, og varer meir. 10mm er fint for deg.

* 2 låsekarabiner. ein for å gjere det nogelunde effektivt å flytte rundt på ankeret ditt, og ein for å ha i grigri-en og selen din.

 

Det du så bør lære deg er:

- Rapellere med grigri. Bind tauet fast i eit tre med ein god knute, anbefalar 8-tallet, les manualen til grigri-en (følger med) og lær deg korleis dette gjerast.

- Få inn vane med å knyte ein sikringsknute under grigri-en når du står i stigen. Den tar som regel om du dett, men er ikkje 100%. Meir som 99.9%

 

 

Her er ein staseleg illustrasjon over ca sånn du kan gjere det:

https://imgur.com/s8PkNDt

Takk, dette var veldig hjelpsomt!

Jeg er helt inneforstått med at det ikke optimalt å gå for denne type løsning, uten erfaring med klatring fra før. Men som du skriver vil jeg i tilfelle sette meg godt inn i hvordan man gjør dette, og øve på et sikkert sted. 

Når det kommer til å hande inn utstyret, kunne jeg spurt deg om å ta en titt på følgende handleliste? 

Til slutt trenger jeg også en løsning for å feste tauet til ankeret. Hvordan gjør man dette? Fester jeg rett og slett de to krokene (eller hva det heter) i klatretauet sammen, og hekter tauet rundt ankeret? Og får jeg til å montere grigiri'en og klatreselen i et tau med slike kroker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk rette knuter, vit hvordan klatreselen skal knytes inn i tauet, hvordan den skal sitte for at man ikke faller ut om man haver opp/ned, beskytt tauet mot gnag, og husk at det er store krefter ved fall.

Fallsikringssele er vel mest vanlig å bruke til arbeid, i stedet for sportsklatringsseler?...

Man må også komme seg ned hvis man faller, så man ikke risikerer å oppleve hengetraume. Husker vi en gang på fallsikringskurs brukte løkker vi kunne trakke i for å få blodsirkulasjonen i gang, i tilfelle man ble hengende en stund. Men det er lenge siden jeg var borti sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill hverken komme med konkrete anbefalinger eller fraråding, bortsett fra at det er viktig å vite hva du gjør. Om ikke kan det være ganske så bingo om det går bra dersom du får et fall.

Noen tanker rundt prosjektet ditt:

  • Diameter på tau vs diameter (operasjonsområde) på sikringsutstyr er viktig både for at tauet skal gli greit igjennom sikring og for at sikring skal stoppe fall.
  • Statisk eller dynamisk tau? (Disse har forskjellige bruksområder innenfor klatring.) Står ikke noe info om det på "Frugo-tauet". Faller du på et statisk tau med noe slakk i tauet kan du fint få et rykk som skader kroppen mye. (Samtidig er et statisk tau bedre ift arbeid i fast posisjon på stramt tau.)
  • Er sikringspunkt ikke "vertikalt# ift fallinje, så får du en pendel som gjør at du kan få en uheldige rotasjoner ved eventuelt fall. 
  • Knuter... disse må gjøres riktig. Også åttetallsknuter kan feile om de ikke er laget riktig.
  • Er du trygg på at snøfangeren/innfesting av snøfanger tåler de kreftene som genereres ved et eventuell fall?
  • ....

Det går helt fint om man vet hva man gjør, og det kan kjapt eskalere litt mtp skader osv. om man ikke gjør ting riktig eller har riktig fokus...

image.png.cb0bd2c55aadc1658cb1f178d7362354.png

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig høres det ut som du kommer til å spare penger og tid på å leie en lift. Klatreutstyr og kursing kommer fort opp i 10000kr, pluss at du trenger trening for å mestre det. Et fall kan skade deg for livet, eller ta livet av deg.

En ting ingen har nevnt er at det er utrolig knotete å flytte seg sidelengs (traversere) når du henger i tauet, og normalt vil det kreve 2 personer for å kunne rappellere, klatre, og sikre når en skal bevege seg i andre linjer enn vertikalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Prebb said:

Prismessig høres det ut som du kommer til å spare penger og tid på å leie en lift. Klatreutstyr og kursing kommer fort opp i 10000kr, pluss at du trenger trening for å mestre det. Et fall kan skade deg for livet, eller ta livet av deg.

En ting ingen har nevnt er at det er utrolig knotete å flytte seg sidelengs (traversere) når du henger i tauet, og normalt vil det kreve 2 personer for å kunne rappellere, klatre, og sikre når en skal bevege seg i andre linjer enn vertikalt. 

Skulle gjerne gått for en lift, men området jeg skal male på er dessverre langt fra der hvor nærmeste lift kan nå frem. Trenger heldigvis ikke flytte meg noe særlig sidelengs, stort sett bare opp og ned. 

10 minutes ago, Likse said:

Har du avskrevet å bruke forlengerskaft på maleutstyret?

 

hvem skal redde deg når du henger til tørk? 
 

Les om fallfaktor.

Jeg kommer til å bruke forlengerskaft ja, men må allikevel komme meg opp i høyden (i en stige) for å nå opp. 

Faller jeg og blir hengende i tauet har jeg bl.a. noe rekkverk jeg kan dra meg opp på, så det skulle gå bra. Men takk for innspillet - lurt å ha tenkt gjennom slike ting på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiralvimpel skrev (1 time siden):

Skulle gjerne gått for en lift, men området jeg skal male på er dessverre langt fra der hvor nærmeste lift kan nå frem. Trenger heldigvis ikke flytte meg noe særlig sidelengs, stort sett bare opp og ned. 

Jeg kommer til å bruke forlengerskaft ja, men må allikevel komme meg opp i høyden (i en stige) for å nå opp. 

Faller jeg og blir hengende i tauet har jeg bl.a. noe rekkverk jeg kan dra meg opp på, så det skulle gå bra. Men takk for innspillet - lurt å ha tenkt gjennom slike ting på forhånd!

Om du følger mitt råd og bruker ein grigri så blir du ikkje hengande, då kan du senke deg (rapellere) ned på bakken og klive oppatt på stigen -- det er null stress. Igjen så må du belage deg på å forske litt på eiga hand -- men du treng ikkje noko kursing eller noko voldsom hulabaluba for å lære deg å sjølvsikre litt med ein grigri.

Selen, grigri-en og karabinerane du linka til over her er A-OK. Tauet er suspekt, men du gjer som du vil. Eg hadde nok gått for eit dynamisk 30m tau eller noko, dei er temmeleg billege -- evt høyrt med den lokale klatreklubben om dei har noko overskuddsmateriell liggande: du skal jo ikkje akkurat drive med voldsomme fall her, så eit velbrukt 10mm kurstau eller noko slikt burde du kunne få tak i for ein billeg penge.

 

Sjå gjerne på teikninga eg la ved over her, og sjå om det gir meining. 

 

Her er ein fyr som rappellerer på grigri-en. Eg har linka inn i videoen der han gjer det. Ca 916s inn. Det er sånn ca sånn du skal gjere og dersom du skulle dette ut av stigen og vektar tauet. Det viser og korleis du skal laste tauet inn i grigrien.

 

Ignorer alt det andre jubalubaet som han driv med (jumar og what not). Anbefalar deg å prøve dette i ein skråning eller noko slik at du skjønar korleis du kan ta inn tau med grigri-en og rappellere.

 

 

 

Endret av shizuka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.