Gå til innhold
  • Bli medlem

1-2 dagers telttur i Nordmarka?


Zarathustra

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Det som er merket "sommerstier" i menyen i margen står beskrevet som "alle sommerruter og stier som er merket av DNT - på fjellet, i skogen eller langs kysten - samt ruter og stier som blir vedlikeholdt og merket av andre lag, grupper og organisasjoner i hele landet. [...] Rutene og stiene blir hentet fra Kartverkets nasjonale database for turruter".

Dette kan være alt mulig fra T-merkede stier, blåmerkede sommerstier, sykkelruter, vandringsleder (f. eks. pilgrimsleden) osv. osv. Langs veien øst for Harestuvannet tipper jeg det er sykkelrute. Det er i hvert fall der det er anbefalt (lovlig) å sykle. På vestsida er det forbudt.

Kjøp for eksempel det kartet jeg lenket til lenger opp (eller enda bedre et sett i 1:25000). Der står merkede stier (sommerkart) og merkede skiløyper (vinterkart) eller begge deler alt etter hvilket kart du kjøper. DNT-butikken selger også kart, samt bokhandlere rundt om kring. Bokhandlere er jo praktisk siden man da kan se hva kartet inneholder før man kjøper det.

Jeg kjøpte det kartet på fredag. Det er nettopp det kartet jeg mener med "Nordecas kart" tidligere og på dette er det en blåmerket sti på østre side av Harestuvatnet.
Men samma kan det være siden det uansett virker som en kjedelig sti langs riksveien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Zarathustra skrev (30 minutter siden):

 

Hvor mange overnattinger eller dager snakker vi om på disse to turene fram til Maridalen ca?

Selv ville jeg tatt to eller kanskje helst tre overnattinger, men det går fint med en overnatting når du som du nevner fint går dagsturer på 10-12 timer vil jeg nok tro. Fordelen med å ta flere overnattinger er for det første at det blir en hel annen tur når man skal være ute i naturen i en eller to dager (eller flere) fra morgen til kveld. Man får også tid til avstikkere, eller har tid til å endre ruta under veis om det er noe man gjerne vil få med seg. Og blir været for stygt er det jo uansett bare å sette nesa hjemover og hoppe over ei overnatting eller to. Dette er min personlige preferanse. Jeg liker å ha ei slags hovedrute (omtrent hvor jeg har tenkt å gå) og så vandre litt på måfå fram og tilbake rund denne, gjerne utenfor sti og allfarvei. Hvis du er usikker ville jeg legge opp til dagsetapper på mellom 10 og 20 km. 15 km? Da har man god tid til å ta seg et bad eller tre under veis om det er varmt og en god lunsj. Kanskje henger man opp et tarp hvis det regner i lunsjen. Det er ingen grunn slik jeg ser det til at man skal springe lengst mulig pr dag i løpet av en telttur. Man er jo der ute med teltet for å være ute, ikke for å komme fortest mulig hjem til sofaen igjen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte det kartet på fredag. Det er nettopp det kartet jeg mener med "Nordecas kart" tidligere og på dette er det en blåmerket sti på østre side av Harestuvatnet.
Men samma kan det være siden det uansett virker som en kjedelig sti langs riksveien. :)

Ja, nå ser jeg på et kart jeg har at det faktisk er blåmerket langs veien på det også. Det kan godt tenkes at det faktisk er blåmerket langs veien for de som vil gå mellom Stryken og Harestua, for eksempel hvis man kommer vest fra Daltjuven ned mot Stryken og skal videre opp til Harestua og så videre østover opp mot Paradiskollen eller Råsjøen. Selv ville jeg nok da fulgt sti rett opp fra Stryken, men den er umerket, i hvert fall i følge kartet mitt. Jeg ville dog valgt den uansett (hvis det ikke er hindringer der som tilsier noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (32 minutter siden):

Jeg kjøpte det kartet på fredag. Det er nettopp det kartet jeg mener med "Nordecas kart" tidligere og på dette er det en blåmerket sti på østre side av Harestuvatnet.
Men samma kan det være siden det uansett virker som en kjedelig sti langs riksveien. :)

Går jeg på Google street view er jeg ikke i stand til å se et eneste blåmerke langs den veien. Bildene er i følge Google fra 2019, så det er ikke for gamle bilder, for kartet mitt er fra før det (2018). Så dette synes jeg er for dårlig av kartprodusenten. De burde ikke markere merket sti der det ikke finnes en merket sti eller et eneste skilt om å fortsette til xxx. Det er for dumt.

Feil i kart forekommer jo flere steder da. En gang gikk jeg en sti som var tegnet som rett linje over flere km på kartet. Jeg ante jo at dette bare var tull, men jeg ville nå sjekke for å finne ut hva i verden de hadde markert som sti. Det var overhode ingen ting fysisk der som kunne tenkes å ha blitt feil merket som sti. Jeg gikk i skog og over myrer langs linja (brukte GPS). Så hva de som laget kartet hadde trodd var en sti er for meg et mysterium. Kanskje ei gammel grenselinje?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Jeg har det kartet her, og der er det ikke merket noen sti langs veien på østsida av Harestuvannet. Det er fra 2010 da.

https://braasport.no/produkter/romeriksasene-ovre-romerike-dnt-150-000-turkart/56409/2225

 

Skummelt. Litt n00b spørsmål, men når en vei er merket privat men står på kartet (altså en hvit linje) er den fremdeles mulig å bruke, ikke sant? Ellers ville den kanskje ikke stått der? Ser jo at flere av veien rundt Åklungen er merket som privat vei. 
Prikket linje er skogsti?
Og har du noen forslag til en rute fra Grua til Maridalen jeg kan bruke some template for en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 time siden):

Skummelt. Litt n00b spørsmål, men når en vei er merket privat men står på kartet (altså en hvit linje) er den fremdeles mulig å bruke, ikke sant? Ellers ville den kanskje ikke stått der? Ser jo at flere av veien rundt Åklungen er merket som privat vei. 
Prikket linje er skogsti?
Og har du noen forslag til en rute fra Grua til Maridalen jeg kan bruke some template for en tur?

Her er du inne på det som Friluftsloven regulerer. Kortversjonen er at du fint kan gå lovlig på privat vei, men ikke der den går inn på/over gårdsplass. Du må altså gjøre en skjønnsmessig vurdering i det enkelte tilfellet. Ta en titt på den siden her og spesielt 1. og 3. kulepunkt under Ferdselsrett, så tenker jeg du finner svaret selv: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/ofte-stilte-sporsmal-om-allemannsretten/

Tegn for stier og veier kan variere litt fra kart til kart (kommer litt an å hva kartet er tenkt brukt til), men ja, typisk er en sti prikket eller stiplet (stiplet=små korte streker etter hverandre). Som regel står det tegnforklaring ett eller annet sted på kanten av papirkartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1675009526_Screenshot_20210711-205924_SamsungInternet.thumb.jpg.c2ce9b1dfe50ebe996d4b2d31b91de82.jpg

Dette utsnittet er fra mapant.no, en fantastisk nettside laget av entusiastiske orienteringssjeler. Samling av alle kart i Norge med grunnlagsdata for o-kart. (Legg den til på mobilen asap).

Som du ser kan du fint gå sti fra Harestua stasjon - Haganvegen - under RV. 4 - ned til Oset og så sydover. Jeg ville valgt stien over til Korpeberget for å komme vekk fra motorveien. Den brune linjen sydover derfra er vei, den kan følges til Skillingen. 

Alternativt nordover fra Korpeberget, så sti mot Gagnumssetra, Fønnetjernet (det sydligste). Mulig å campe der for natten eller fortsette til Fjellsjø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 timer siden):

1675009526_Screenshot_20210711-205924_SamsungInternet.thumb.jpg.c2ce9b1dfe50ebe996d4b2d31b91de82.jpg

Dette utsnittet er fra mapant.no, en fantastisk nettside laget av entusiastiske orienteringssjeler. Samling av alle kart i Norge med grunnlagsdata for o-kart. (Legg den til på mobilen asap).

Som du ser kan du fint gå sti fra Harestua stasjon - Haganvegen - under RV. 4 - ned til Oset og så sydover. Jeg ville valgt stien over til Korpeberget for å komme vekk fra motorveien. Den brune linjen sydover derfra er vei, den kan følges til Skillingen. 

Alternativt nordover fra Korpeberget, så sti mot Gagnumssetra, Fønnetjernet (det sydligste). Mulig å campe der for natten eller fortsette til Fjellsjø. 

Ja. De stiene står også på de vanlige turkartene. Men jeg ville heller gått av toget ved Stryken hvis jeg skulle i den retningen du skisserer. Men skal du i retning Fjellsjøen og Gjerdingen kan det virke som et godt valg. Jeg har ikke gått der, så jeg vet ikke hvordan stiene er, men de burde være greie siden det er merkede stier.

Kartene på mapant kan bli noe uoversiktlige for å planlegge lengre turer synes jeg, og de er ikke oppdaterte. Det ser jeg ved å studere områder hvor jeg er godt kjent. Det er tydelige stier jeg (og mange andre) pleier å gå som ikke er med på kartet, og stier som går på feil sted (for eksempel er den samme feilen som jeg nevner i et tidligere innlegg het i tråden også på mapant sitt kart). Erfaringsmessig er de kartene jeg stoler mest på når det gjelder stier de jeg kan laste ned fra frikart.no til GPSen min.

Mapant er jo også foreløpig en beta-versjon og det står i beskrivelsen at det vil være mange feil. Det blir sikkert mye bedre med tiden, så dette er bare å glede seg til.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du i så fall et veldig godt poeng!

😄

Ikke at jeg har benyttet meg av det, men er det helt slutt på disse sykkeltogene? Jeg husker lange køer med pesende nedoversmilende stumme ikke-hilsende syklister i  hvite T-skjorter og "påmalte" svarte sykkelbukser med vannflasker i sykkelramma i bakkene oppover mot Daltjuven/Gjerdingen i "gamledager".

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (32 minutter siden):

 

Ikke at jeg har benyttet meg av det, men er det helt slutt på disse sykkeltogene? 

Den tjenesten forsvant for mange år siden.

Vy tilbyr noen sykkelplasser som kan reserveres på hvert tog, men da må man gå av på Harestua eller Grua. 

Forøvrig kan jeg bekrefte at stien fra Fønnetjernet til Gagnumssetra eksisterte i beste velgående for noen år sien. Det er også satt opp skilt med rundtur fra Harestua stasjon til Fjellsjø. Blåmerket, tror det står som 16 km totalt. Da går man om Holoa ene veien og de nordlige Fønnetjernene andre veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom som da NSB endre vognmateriell så ble det borte. For å ha med godsvogn på toget krevdes skiftekonduktør, ble da dyrere. De hadde en stund ett eler to togsett hvor setene var fjernet i en av kupene men tror ikke det ble noe stor butikk av det. Jeg tok det et par ganger og sjelden mange med. maks 10 på de turene jeg tok. 
Skiforeningen har vel dog sykkelbuss til Ringkollen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ei jeg kjenner tok turen Grua til Oslo med bare en overnatting, men det blir mye gåing. Evt ta tog til Hakadal, gå Elvann/Langvann. Så videre mot Helgern. Går av en sti like før Store Gørja som går ned lamgs Kalvsjlen, den går et stykke opp i terrenget. Fin plass ved Gørja og nord i Kalvsjøen. Derfra kan du gå via Liggeren og lamgs Øyungem til Skar, eller ta sti over Tømte og Mellomkollen. Fra Øyungen kan du evt forlenge turen via Fagervann å gå til Hammern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
borgern skrev (På 2021-8-3 den 9.56):

Ei jeg kjenner tok turen Grua til Oslo med bare en overnatting, men det blir mye gåing. Evt ta tog til Hakadal, gå Elvann/Langvann. Så videre mot Helgern. Går av en sti like før Store Gørja som går ned lamgs Kalvsjlen, den går et stykke opp i terrenget. Fin plass ved Gørja og nord i Kalvsjøen. Derfra kan du gå via Liggeren og lamgs Øyungem til Skar, eller ta sti over Tømte og Mellomkollen. Fra Øyungen kan du evt forlenge turen via Fagervann å gå til Hammern.

Prøvde å finne noe sted å telte nord i Kalvsjøen men klarte bare å komme meg ned til vannet på sørsiden og der stoppet tilsynelatende noen vei videre (den ene plassen på sørsiden var allerede okkupert). Hva er trikset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.