Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp på Hardangervidda


Skævkjøtern

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært på Hardangervidda før, og må derfor spørre dere som har kjennskap til området. Jeg pleier å ha med tarp for å sørge for at bikkja har skygge og teltet ikke koker.

Det er vel ikke stort å feste tarpen i på vidda? 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker gjerne gåstaver eller monopods som jeg bruker som enbeins kamerastiativer. Har også festet over stein osv. Intill en bratt skråning får du f.esk gratis høyde i den ene enden. I praksis så løser det meste seg, men det er ikke alltid det blir like "instavennlig". På tur er det gjerne praktiske løsninger fremfor glansbilder som gjelder. 

Ta med litt ekstra barduner eller taustumper av f.eks paracord eller lignende så har du hjelpemidler når det er vanskelige forhold: 

https://www.instagram.com/p/CBcqNuUjDt5/


Det er 3 bilder på linken fra forskjellige type oppsett, så bla sidelengs for å se alle

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævkjøtern skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært på Hardangervidda før, og må derfor spørre dere som har kjennskap til området. Jeg pleier å ha med tarp for å sørge for at bikkja har skygge og teltet ikke koker.

Det er vel ikke stort å feste tarpen i på vidda? 

Tips?

Jeg har ikke erfaringer fra vidda, men jeg har erfaringer fra kystlandskap uten trær.

Jeg bruker da tarpen i kombinasjon med teltet, det gjør at man klarer seg med èn tarpstang, gåstav eller lignende.

Til turer hvor vekten ikke er så viktig har jeg meg en eller to teleskop-tarpstenger. Når vekten er viktig har jeg med en halv gammel fiskestang. Nederste halvdelen av en fiskestang er veldig sterk og svært lett!

Samtidig tar jeg ikke med en naturehike tarp fra pakklett.no som veier ca 330 gram uten barduner, plugger og oppbevaringspose, og da veier det hele mindre enn stoltrekket fra exped.

 

11D74BF2-D416-427B-BD45-947477993CC8.jpeg

74CF0286-AD2D-47A1-958F-13E2AE37FFF6.jpeg

0F047BF8-F11A-4B59-9472-55835DA9DDD6.jpeg

14E2849F-3FB9-49F6-9D1E-E3CAD035E490.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp på Hardangervidda går fint...og er til tider et must. Vidda er stor, med variert terreng, men selv i det verste månelandskapet den har å by på, vil det funke om man har staver e.l. med. Nå har vindretningen vært mye annet enn fra vest, så da kan man jo få le av en haug og få med solnedgangen, om man er heldig med skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra en femdagerstur på vidden denne uken. Vi hadde to telt som benytter gåstaver og spente tarpen over disse. Det er så godt som ingen trær eller pinner du kan bruke der oppe, så ta med en gåstav eller to :)

19FCE6C1-0F8E-4438-982F-D8FA663D6915.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.