Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil med Optimus Vega?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg en optimus Vega for en mnd siden. Og nå har jeg kjapt forhørt meg åpen sportsbutikk om denne da jeg lurer på om den har en feil/defekt.

altså når jeg skrur kranen til på gassbeholdere så lekker det gass ut mellom gjengene på gassbeholdere og primusen. Men når jeg skrur den helt sammen så er det tett. Har videre prøvd med flere andre gassbeholdere for å sjekke at det ikke var der feilen lå. 
 

gassbeholderene er av type primus, så ikke noe billig juggel der. Noen andre som har opplevd slik, og er dette en reklamasjonssak? 2-3 ukers behandlingstid på fjellsport, så må kjøpe meg ny om jeg skal ha noe å koke mat på i sommer

 

Takk for alle svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig, skjer på min Vega og andre gassbrennere jeg har. Det vil lekke litt når en skrur av og på boksen, det varierer litt hvor mye etter hvor lang nål brenner har og gassboksen. Primus lekker mest av de jeg har testet, Biltema sine noe mindre og Coleman veldig lite. Enkelte brennere kan ha problemere med å bruke Coleman bokser da det virker som den krever lengre nål på brenner enn en del andre bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer på alle brennere uansett fabrikat når du skrur av/på boksen.

Pass på at boksen står rett opp når du skrur den på, og gjør dette med en kontant bevegelse. Og at det selvsagt ikke er noen antennelseskilder i nærheten.

Hvis du rister på boksen merker du at det som er inni flytende. Hvis du holder du den på skrå eller opp/ned når du skrur av/på vil det som kommer ut kunne være flytende, fordi det lille som kommer ut av boksen, ikke rekker å bli i gassform før det kommer ut. Derfor skal boksen holdes opp.

Den kontante bevegelsen gjør det lille pfff'et kortest mulig.

Ser du inni koblingen så er det en pinne og en pakning. Det som gjør at det kommer ut litt, er at pinnen som regel åpner ventilen akkurat litt før boksen er skrudd innpå nok til at pakningen rekker å tette.

Det vil være litt forskjell på når pinnen åpner ventilene på forskjellige boks-fabrikater. Derfor kan det være littt mer eller litt mindre pfff på forskjellige bokser. Og det at pfff et stopper, er en indikator på at det er tett når boksen er skrudd helt på.

Så at det pfff'er litt, er normalt.

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme «problem» på min Vega.

Det er ikke snakk om bare en «pfft», men flere sekunder om man skrur aldri så kjapt og er super konsentrert. 

Har egentlig ikke slått meg at jeg burde klage, for jeg har så mange andre brennere, men det er jo egentlig det eneste riktige. Denne «feilen» gjør at jeg bruker brenneren mindre enn jeg hadde tenkt. Både det at teltet fylles med en utrivelig mengde gass hvis man gjør dette i forteltet og at jeg nesten får frostskader på fingrene av den kalde gassen som pøser ut, kan umulig være Optimus sin intensjon med denne brenneren, og klager er en viktig tilbakemelding.

Spørs om det er litt seint å klage på min, men jeg skal jaggu sjekke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (5 minutter siden):

Jeg har samme «problem» på min Vega.

Det er ikke snakk om bare en «pfft», men flere sekunder om man skrur aldri så kjapt og er super konsentrert. 

Har egentlig ikke slått meg at jeg burde klage, for jeg har så mange andre brennere, men det er jo egentlig det eneste riktige. Denne «feilen» gjør at jeg bruker brenneren mindre enn jeg hadde tenkt. Både det at teltet fylles med en utrivelig mengde gass hvis man gjør dette i forteltet og at jeg nesten får frostskader på fingrene av den kalde gassen som pøser ut, kan umulig være Optimus sin intensjon med denne brenneren, og klager er en viktig tilbakemelding.

Spørs om det er litt seint å klage på min, men jeg skal jaggu sjekke. 

Da ville jeg prøvd en Coleman boks, de funker dårlig på enkelte brennere, fordi forholdet mellom ventilen og gjengene gjør at nålen må være lang for å åpne ventilen.

Se også på O-ringen i koblingen. Er gummien på denne tynn, kan det kanskje hjelpe med en O-ring der gummien er tykkere. Primus f.eks har relativt tykke O-ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite

det er riktig at Coleman bokser funker bedre, så det hjelper litt og jeg har tross alt brukt den en stund, så det er ikke det at jeg ikke er løsningsorientert. Poenget var bare at av alle gassbrennere jeg har hatt, så skiller denne seg veldig ut på akkurat dette området. Det med bytte av o-ring kan være en god ide, men det bør ikke være nødvendig, og siden ingenting påvirker kvalitetsprosessen i en bedrift mer enn kundeklager, så bør de som opplever dette problemet faktisk klage slik at vi gjør Optimus oppmerksomme på at det kan være ett problem her, som igjen kan resultere i en endring av produkt eller testprosedyrer som gjør at fremtidige kunder blir mer fornøyde.

Nå som mye utstyr handles på nett, kan klage-prosessen være såpass PITA at det av og til kan være enklere å fikse små problem selv, eller bare overse dem, men klager og returer er en viktig del av kvalitetsprosessen, og det er viktig å huske at vi kan gjøre både oss selv og produsenten en bjørnetjeneste ved å være «snill».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlovsbygdas sønn skrev (3 timer siden):

så må kjøpe meg ny om jeg skal ha noe å koke mat på i sommer

Det er som nevnt over helt vanlig og ikke noe å bry seg om. Det tar jo bare et par sekunder å sku på en boks. Men ikke ha boksen opp/ned - da blir man våt av gass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Glemte helt å nevne at jeg byttet min primus gravity 3 ut med Vega pga pakkevolum. Og at jeg aldri opplevde noe til dette når jeg brukte den. Så ble usikker på om dette var noe å reklamere på siden den er så og si ny! Og holder den rett opp og ned lår jeg skrur på, kanskje heller jeg den noe til siden for enklere sammenkobling og er da fult klar over at gassen som kommer ut er i væskeform.

 

Men da skal jeg ikke tenke noe mer på det! Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.