Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokost på langtur


Skrim75

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg lurer på tips til frokost på langtur. Jeg vil ha tips om noe som er enkelt å lage, næringsrikt og gir energi.  Jeg har spist mye havregryn så jeg vil ha råd om noe annet. Må være lett å bære. Tips til lunsj er også interessant i samme kriterier. Brød etc utgår da det bør veie lite. pannekakepulver er prøvd med hell. Frokostblanding hva er bra der? Kom med råd og tips :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrim75 skrev (7 minutter siden):

Hei. 

Jeg lurer på tips til frokost på langtur. Jeg vil ha tips om noe som er enkelt å lage, næringsrikt og gir energi.  Jeg har spist mye havregryn så jeg vil ha råd om noe annet. Må være lett å bære. Tips til lunsj er også interessant i samme kriterier. Brød etc utgår da det bør veie lite. pannekakepulver er prøvd med hell. Frokostblanding hva er bra der? Kom med råd og tips :-)

 

Siden jeg ikke klarer å få i meg noe mer havregrøt. Så har det blitt knekkebrød her. Evt. Noen skikkelige rugbrød skiver. Nå er jo langtur relativt. Men dette har jeg med på 8-9 dagers turer. 

Av pålegg så går det i noe spekemat. Kanskje peanøttsmør og syltetøy. Evt. Brunost om det ikke er meldt altfor varmt. 

Jeg liker at det er kjapt og enkelt å lage/spise frokost. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger laget ferdig hjemme en slags frokostblanding av lettkokte havregryn, litt brunt sukker, noen hasselnøtter som har fått ett par sekunder i en kjøkkenmaskin, noen rosiner og tørrmelk. Og muligens annet jeg kan finne på å legge til og fordelt dette i porsjonsposer . Om morgenen hadde jeg valget. Enten tømme den i spiseskålen som den er , sette til litt vann og spise den som en frokostblanding . Eller gi den ett oppkok på primusen og spise den som en grøt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse forkostblandinger med nøtter, rosiner, og tørrmelk (Nido). Blir veldig mange kcal i en liten pakken, bare tilsett kaldt vann.

Solfrokost, pluss litt havregryn og nøtter pleier jeg å gå for.

Pannebrød er også bra saker. To SS fint mel, en SS grovt, en SS tørrmelk (kan sløyfes), litt salt og bakepulver. Knaes ut i brødposen, bit av hjørnet, og skvis ut i en panne med olje. 👍

Hermetikk (pappbokser) om vekten ikke er viktig, eller om du allikevel må frakte med deg vann.

Potetmos + spekemat/spekepølse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på en ukes padletur hvor jeg levde på knekkebrød og honning - til alle måltider. Enkelt og greit. Polarbrød som jeg har pakket ned lufttett har også holdt (minst) ei uke. Hadde dem nedfryst til jeg dro. Jeg pakket dem to og to i ziplock-poser der jeg presset ut lufta, men neste gang skal jeg prøve vakuumpakking. Jeg kjøpte dem frosset så jeg skulle slippe å fryse dem på nytt. Til pålegg hadde jeg prim og fenalår, begge holdbare, men primen bør pakkes tett hvis det blir varmt.

God tur!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg var en gang på en ukes padletur hvor jeg levde på knekkebrød og honning - til alle måltider. Enkelt og greit. Polarbrød som jeg har pakket ned lufttett har også holdt (minst) ei uke. Hadde dem nedfryst til jeg dro. Jeg pakket dem to og to i ziplock-poser der jeg presset ut lufta, men neste gang skal jeg prøve vakuumpakking. Jeg kjøpte dem frosset så jeg skulle slippe å fryse dem på nytt. Til pålegg hadde jeg prim og fenalår, begge holdbare, men primen bør pakkes tett hvis det blir varmt.

God tur!

Har prøvd vakumpakket polarbrød. De blir helt most, tynne som papir.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost spiser jeg stort sett frokostblanding med tørrmelk - men med varmt vann i. Ikke grøt-konsistens, for da får jeg ikke i meg nok. Varierer typen frokostblanding for å ikke gå lei, men Axa God Dag Frukt er favoritten. Lunsj: knekkebrød eller polarbrød med div pålegg, nøtteblanding til mauling underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en familiepakke med Toro pannekaker. Blander inn 300 gram grovmel, en spiseskje bakepulver og tar med en snyltekopp med blanding pr frokost. Blander halvt om halvt med vann på volum. En slik pannekake stekt i plenty smør med bær, sukker eller syltetøy er en bra start på dagen. 

Vanligvis har jeg blandingen på en syltetøyboks av plast og en ekstra boks utenpå for å mikse i. 

Endret av Jørn Mathisen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt både polarbrød og knekkebrød. Slike spesial knekkebrød som er veldig flate er fine. Helt ok å spise uten pålegg også. En jeg møtte på tur brukt blanding av havregryn og risgryn, toppet med slikt seigt brunsukker som brukes i Irish Coffe. Har ikke testet den selv. Monsen er vel glad i risgrøt på morran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn Mathisen skrev (2 timer siden):

Jeg kjøper en familiepakke med Toro pannekaker. Blander inn 300 gram grovmel, en spiseskje bakepulver og tar med en snyltekopp med blanding pr frokost. Blander halvt om halvt med vann på volum. En slik pannekake stekt i plenty smør med bær, sukker eller syltetøy er en bra start på dagen. 

Vanligvis har jeg blandingen på en syltetøyboks av plast og en ekstra boks utenpå for å mikse i. 

Hørtes ut som en veldig smart løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det Tunnbröd ni menar som är tilv.av Polarbröd?(där bageriet brann ner förra året med en Vd från deras släkt som berättade i ett radioprogram P1 sommar om branden)och Torro pannk.är väl färigstekta och tunga

Hårt bröd finns ju som deliktess tex med mkt mer fett i än tex.husman.

Jag ska prov att steka bröd på Trangia kök hemma och sedan ev göra detta på tex vilodagar på en tur på 16 d eller om dåligt väder.Jag kommer inte få plats med så mkt hårt bröd som jag haft på kortare turer på som 10 skivor om dagen.Det feta hårda brödet tar mkt mindre plats än det med mer luft i.

Jag har även med degestive kex som jag ej äter hemma och syltfyllda kex, skorpor kan ju även tas med ev egna eller från konditori.

Torkat mjukt bröd kan ju ev.fungera som läggs i vatten?

Jag kommer att ha 3dl havregryn med salt i portions påsar och torkad frukt el russin och mjukt el.hårt bröd lite ost ev torkad  och hackad och ca 3 dl mjölk av torrmjölk som jag blandar kvällen innan om kallt nog för bättre smak.

Packar även frukost,middag,kvällsmat i olika påsar

Och kokar lite Te som kompl.till mjölken som jag eg.ej tycker om från torrvara.

Har även torkat tid fryst egen tillv.Energi kakor som jag ska som mellan mål + nötter och choklad och russin det kan ju  om mkt kvar sista dagarna även tas till Te.

Tid när jag tränade mkt åt jag även protein pulver och dyr tysk mussli med mkt nötter och torkad frukt och fullkorns flingor(musli går ju även att göra gröt av)och vitamin och mineral tillskott.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel disse Polarbrød folk her inne refererer til med polarbrød. Og, dette er vel ikke det samme som dere svensker referere til som tunnbröd, så vidt jeg har forstått.

Dette er vel tunnbröd? Her tydeligvis produsert av Polarbrød, men de ser ikke ut til å ha det i sortimentet lenger🤔

Edit: Jeg ser nå, at Polarbröd fortsatt produserer tunnbröd. Den første linken var til Polarbröd sin norske nettside. Og der er ikke Tunnbröd i sortimentet. På den svenske sida finnes det. Uansett, de fleste nordmenn tenker nok på disse runde tynne svampene i dne første linken, når de referere til polarbrød. Finnes også lignende fra andre produsenter.

Endret av Larix
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (9 timer siden):

och ca 3 dl mjölk av torrmjölk som jag blandar kvällen innan om kallt nog för bättre smak.

Jeg graver flaska med i myr og lar den ligge der over natta om det er varmt i været. Ei elv eller en bekk med kaldt vann gjør også nytten som kjøleskap om det finnes der man er, men vannet må være kaldt (<10°C). Eller et snøfelt om man er i fjellet og finner sånt. Smaken blir betydelig bedre om man blander ut kvelden før synes jeg.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiagrøt laget med masse tørrmelk eller kokosmelkpulver og sukker for å få opp kaloriinnholdet. Litt kakao for å gi smak. Det blir litt i samme leia som havregrøt da. Men elles har du jo fått mye bra forslag her.

Jeg setter veldig pris på å kunne steke noen lapper en gang i blant. Bruker ferdig vaffelrøre på pose og rører inn litt mindre vann en det oppskriften tilsier. Da blir det fine lapper. Du kan jo ta med litt havregryn å ha oppi så holder det litt lengre utover dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Skulle välja dessa för att de har fler nyttiga ingr.och lägre vikt/kallori 259 per 100 gr enl Pågens rågbröd.

Polarkaka är väl hållbara och goda men de kan man ju äta hemma,bröd på surdeg håller några dagar extra mot mögel.

Men är husman för skrymmande är Polarkaka för tunga.

IMG_5561-e1499674792929_800x670_acf_cropped.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekakemix ja👍 

Det er et bedre utgangspunkt enn sveler og vaffelrøremix om man vil ha det grovt. Med 300 gram sammalt hvete grov blandet i miksen så kan det sammenlignes med vanlig brød på fiberinnhold. Bakepulveret gjør dem luftig og fin. 

Det krever også mindre brensel å lage pannekake. I alle fall om man foretrekker havregrøten kokt til det ikke har samme konsistens som trelim. Bruk fatet som lokk over panna til det har begynt å svelle godt og sette seg litt. En slik esbit-brikke på 14 gram holder til en pannekake og en kopp pulverkaffe til frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha med mye energi pr vektenhet pleier jeg ofte å gå for Wasa frukost (ikke fullkornsvarianten som har litt mindre energi). Wasa frukost slår det meste av brødmat og grøt med 410 kcal pr 100 gr. Pannekakemiks har nokså lavt energiinnhold. En del frokostblandinger kan ha høy energitetthet.

Hva har så dette å si? Vel, hvis man ikke tenker så mye på metthetsfølelse som på energi under turen, så er det energitettheten som teller. Er det 400 kcal pr 100 g kan man ta med halvparten så mye i vekt i forhold til noe som bare har 200 kcal pr 100 g. Pannekakemiks har ca. 150 kcal pr 100 g. Trenger man å ta med en kg av det for en gitt tur kan man nøye seg med 366 g Wasa frukost i stedet og få samme mengde energi. Dette var bare et eksempel. Det finnes "matvarer" med høyere energitetthet også, for eksempel melkesjokolade og smør. Men så skal man jo få det ned også da, og noen vil vektlegge det å føle seg mett mer enn andre. Så det er litt av hvert å tenke på. Lett og lett er to forskjellige ting - minst - for eksempel lett i forhold til hvor mett du blir og lett i forhold til hvor langt du klarer å gå, begge på en gitt vekt av matvaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollade på wasa hemsida ca 330-405 kl/100 gr så jag skulle ta några olika och råg känner man sig längre mätt på att bara äta 100% vete kan ej vara bra om man vill ha jämt blodsocker hemma men på tur ej intr.

Jag har tid skrivit om att jag på en tur vid ca 15 år åt upp nästan ett helt paket utan pålägg med bara lite vatten, under tiden de andra kollade efter tältplatser el om det var vägval detta fick jag höra under resten av kvällen flera ggr att det ej var ok.

Att baka bröd el.steka pannkaker gör ju att man får ett roligt avbrott vid tex regnväder och vattnet ger en mättnadskänsla och lägre enerrgivärde per/volym/vikt har väl störst betydelse på vintern och om man är ute i månader och ej har lite extra startvikt själv än man önskar några kg i viktminskning på ca 2v tid skadar ej då du brukar köpa några chokladkakor vid första Kiosk eller affär du går in.

Man kan ju köpa energi kex eller som jag har egen energi kakor på havre,sylt,kakao,kaffe,salt,russin,nötter,honung,råsocker,eller vad som finns på lager rör ihop i en RF stor bytta som står i en annan med varmt vatten och sedan smetar ut på bakpapper och in i frysen och tar ut efter en stund och skär i stora bitar och slår in i plastfolie och åter i frysen,det som fanns kvar nu torkade jag lite i varmluft ungen på + 50 gr med lucka lite öppen(obs kan lätt bli för hårt om det står inne för länge)detta blandat med russin,nötter,choklad ska jag äta på korta raster.

Glöm ej ta med salt extra för att man svettas och dricker mkt vatten och kan på längre tur få saltbrist 1-1.5 krm/L vid 2-5% socker eller 1-3 krm vid mer socker vid 8-10%.

Dricker du ca 2-3L vatten extra per dag så 3-5 krm/dag en del kan ju läggas i maten tar du mer frukt socker till tex gröt än hemma så kan man ju hälla dubbelt med salt mot normalt.

Socker ska vara av olika typer mono,di,oligo,och polysackarider dvs glykos(druvsocker),fruktos,sackaros,maltodextrin.

Citronsyra kan anv för att göra blandningen drickbar.

Tänk på att dricka långsamt om vattnet är väldigt kallt som nära snöfält eller från glaciär(detta bör undvikas då det kan vara mkt grus i tex och annat olämpligt)man kan lättare få håll eller få magont om man tex dricker 1L mkt kallt vatten snabbt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng i å ta dette så veldig vitenskapelig.

Man spiser som regel alt for mye salt, alt for mye. Så dette kan man ta helt med ro.

Maten man tar med skal spises, så man må også like det man tar med.

De fleste av oss har sikkert litt fett på kroppen å ta av. De lengste turene jeg har hatt har jeg faktisk gått mens jeg var på «slankeren» og energinivået har vert like bra selv om jeg forbrenner litt mer enn det jeg spiser. Det er ikke sånn at om du spiser 500kcal for lite noen dager, så orker du ikke å gå. Da tar kroppen å forbrenner noe fra fettlagrene 👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Pannekakemiks har ca. 150 kcal pr 100 g.

Etter tilbereding ja. Pulveret i seg selv har mye høyere energinivå pr 100 gram.

Det har uansett ikke så mye å si for meg. Jeg må ha en fristende frokost for å klare å spise nok. Knekkebrød er greit når jeg er sulten. På morgenen må jeg bare fylle opp før dagens dont. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe poeng i å ta dette så veldig vitenskapelig.

Man spiser som regel alt for mye salt, alt for mye. Så dette kan man ta helt med ro.

Maten man tar med skal spises, så man må også like det man tar med.

De fleste av oss har sikkert litt fett på kroppen å ta av. De lengste turene jeg har hatt har jeg faktisk gått mens jeg var på «slankeren» og energinivået har vert like bra selv om jeg forbrenner litt mer enn det jeg spiser. Det er ikke sånn at om du spiser 500kcal for lite noen dager, så orker du ikke å gå. Da tar kroppen å forbrenner noe fra fettlagrene 👍

Dette er jeg helt enig i og selv pleier jeg vanligvis å velge maten etter smak og lyst (her må man vel kunne snakke om "magefølelse").

Det er bare hvis man vil/må ned i vekt på sekken at man trenger å tenke på dette. Normalt regner jeg ca. 1 kg mat pr dag på en tur, men man kan fint klare å komme ned i en halv kg mat pr dag på en lengre tur om man legger seg lavt i kaloriforbruk og velger mat med høy energitetthet. En halv kg med 400 kcal pr 100 gram gir 2000 kcal pr dag som tilsvarer omtrent det en mann som er 1,80 m høy og veier 100 kg trenger pr dag hvis han ligger i senga. Har man litt fett på kroppen å ta av (noe man vanligvis har hvis man er 1,80 og veier 100) går det greit å være på tur over ganske lang tid, avhengig av hvor tung turen er. Er den tung trenger du kanskje 4000  kcal pr døgn. Forbrenning av 1 kg kroppsfett gir ca 7000 kcal (kroppsfett har mindre energi enn rent fett som har 9000 kcal pr kg), så hvis du trenger 2000 kcal pr dag ut over det du spiser kan kroppen ta dette fra ca.  300 gram kroppsfett. Så har du 20 kg kroppsfett å gå på blir det faktisk 2 måneder.

Nå skal man være forsiktig med å regne ut hvor mye mat man trenger på denne måten (vi er alle forskjellige med forskjellige preferanser og toleranser), men man ser at det kan lønne seg mye å eksperimentere litt og se hvordan kroppen reagerer på forskjellige mengder energitilførsel gjennom mat for forskjellige typer turer. Min erfaring er at jeg trenger mindre enn jeg intuitivt tror jeg trenger når jeg står der ved matskapet og lurer på hva jeg skal legge i sekken - mye mindre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag nyss tagit massa blodprover för att utreda en vadmuskel som fungera optimalt och jag hade pgr. till för lite natrium äter normalt ej salt mat tex och ej chips,jordnötter tex.(fanns inga fel på något men problem olöst)

Har dock tränat Elit träning ca 3-4 år och fick då skaffa mig kunskaperna själv då jag var med i en liten klubb.

Konsekvens av att äta och dricka fel blir sämre träningsresultat,och om du går i kuperad terräng med ca 30 kg som startvikt blir det som ett träningspass.(har gått 30-40 km i kuperad teräng fä

Äter man för lite kolhydrater tex.och kroppen ska bränna fett så kräver det mer energi och syre så turen blir jobbigare och vid utsatta lägen kan de leda till olyckor.

Men du överlever väl om du äter lite protein och vitaminer i flera veckor om du dricker  tillräckligt,men känslan av avkoppling och semester resa kanske uteblir.

För att nämna vikt/L så ca 86 kg och 193 vägde väl 82kg vid daglig träning mot nu ca 1 gr/v så 4kg  skulle ju enl.S.S att jag kan lämna maten hemma får väl testa någon gång men ej på denna tur.Jag brukar dock äta mer den dagen jag tränar.

När tid finns så cyklar jag 10 mil en g/v ganska snabbt då kan jag ju äta mkt extra.

Ha ju åkt vätternrundan 3gr och Vasaloppet 3gr(anmäld 5gr 1 g ingen snö 1g för många delt.)då äter man enbart protein i 3-4 dagar med hård träning sista dagen och sedan kolhydrater lika länge fram till tävlingen och dricker mkt sockervatten.(var en äldre OS guldmedaljör 1956 i Melburn i Gymnastik som satt brevid i bussen som var lite nervös och åt pannkaker hela resan jag har ju EJ tävlat på den nivån men var ej nervös före el.under tävling)

Lättaste sätt att banta är väl att bli vegetarian,eller äta mer grönt och mindre kolhydrater som vitt mjöl och socker,och fett,smör på smörgås är borta sedan länge dock nackdel i fält när man viftar bort knott och myggor så kan ju pålägget ramla av.

Endret av Håkan S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Det er ikke noe poeng i å ta dette så veldig vitenskapelig.

Jeg er for så vidt enig i dette. Husmannskost som kunne mette en slåttekar gjør vel stadig susen? På tur spiser jeg gjerne havre(grøt) dvs. havregryn blandet med tørrmelk, litt salt sukker og rosiner overhelt og oppbløtt med kokende vann, Gjerne med kanel og smørklatt. Blir mye mindre klissete enn kokt havregrøt og gir enklere oppvask! Kanskje et par stykker knekkebrød i tillegg. 

Bake Bannock-brød/grovbakst av en type går fint både på Trangia panne eller panne på vedovn. En eller annen passende grovbrøds blanding (fås ferdig) tørrgjær (krever hevetid) eller bakepulver som Irsk Brown-bread. Billeder sir alt, men insisterer på et vertikalt format!?

Elgen

Photo0227.thumb.jpg.ea4b0a500b005b78b8cdb42d7db089b8.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.