Gå til innhold
  • Bli medlem

Familiedilemmaer! To 3-mannstelt eller kjøpe ett 4-mannstelt?


ingen87

Anbefalte innlegg

Har søkt litt på forumet og har ikke helt klart å finne svar eller relevante tråder til å ta opp denne problemstillinga.

Vi er en familie på fire (fem ink bikkja). Barna er 2 og 4 år.

Da jeg og min samboer møttes hadde vi hver vårt Helsport 3-mannstelt: Sylan og Hardanger.  Disse veier til sammen 6,7 kg. Så er spørsmålet: er det vits å kjøpe et nytt telt for hele familien, eller kan vi like gjerne ha de to teltene og "dele" oss opp med en voksen og ett barn i hvert av teltene? 

Fordeler med å være i samme telt:

- Koseligere å være sammen

- Lettere "totalvekt"

- Alt utstyr er samlet

- Raskere å etablere camp

 

Fordeler med å ha to telt:

- Kan dele oss opp og få relativt god plass i hvert 3-mannstelt

- Dersom en av ungene blir urolige på natta går det kun ut over èn av oss voksne. 

 

En tredje løsning kan være å selge disse tre-mannsteltene og heller kjøpe inn to UL-2mannstelt? 

Kan også skyte inn at vi har en lavvo, men ikke underduk til denne, og samboeren min er litt kresen på akkurat dette. Finnes det noen som lager universal-bunnduker? 

XXL har Bergans Trollhetta 4-pers på "Reward-tilbud": 4499,-, altså halv pris, og ut fra bildene ser det ut som et romslig 4-mannstelt, sammenliknet med feks Helsport Breheimen Har også sett litt på Lofoten Trek 5, og Bergans Wiglo. Jeg liker særlig sistnevnte godt. Jeg ser for meg at Bergans Trollhetta fungerer bra nå mens ungene er små, men kanskje blir litt småtrangt når de vokser til? Mens Wiglo-teltene ser ut til å ha løsninger som også kan fungere når de blir ungdommer, og til slutt vil ha egne Ringstind-telt  Vektmessig vil Wiglo være omtrent på nivå med dagens 2x3-mannstelt. 

Det frister selvfølgelig mest med Hilleberg, men synes det er litt unødvendig å kjøpe et dyrt familietelt hvis det viser seg at det ikke er noe for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir vel litt smak og behag. Det er mer sosialt i ett telt men samtidig gir det ofte bedre søvn i  to telt. Er dere 4 med bikkje er det kanskje 5 manns som er noe å se på. Slike store telt veier og en del. To telt og en passe stor tarp er en bra kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har ikke noe erfaring med to barn i telt, men vi var på et par teltturer i mellom eldste og yngste, og 3 stk i tremannstelt gikk forsåvidt bra plassmessig, men det ble noen "styrete" netter. Det er en av grunnene til at jeg kanskje ser på det som en bedre løsning å ha to telt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de ser så praktiske ut de teltene der du har ytterteltet i midten med to sovealkover til hver side (eks. Helsport Gimle), men de jeg har sett har hatt så høy vekt at jeg kommer mye lettere ut med to x 3-mannstelt med tarp i mellom. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme problemstilling som dere. Jeg ville egentlig ha to telt slik at vi fikk fordelt oss bedre, ha mindre forstyrrelser og få bedre søvn. Det er også lettere å finne teltplass til to mindre telt fremfor et stort. 

Men samboer ville at vi skulle være samlet på tur, så da ble det Wiglo 😁

Må si at vi er veldig fornøyd med den avgjørelsen, god plass, god takhøyde på innedager, og veldig god lufting om det er veldig varmt. 

Vi har også to barn og en golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (59 minutter siden):

Synes de ser så praktiske ut de teltene der du har ytterteltet i midten med to sovealkover til hver side (eks. Helsport Gimle), men de jeg har sett har hatt så høy vekt at jeg kommer mye lettere ut med to x 3-mannstelt med tarp i mellom. 

Du har jo Helsport Fjellheimen Camp 6, det veier vel ca 5 så litt og spare. Dog usikker på om det lages lenger så evt finne en overligger eller brukt.
Helsport Blefjell er jo 4 manns på ca 5 kilo. Der er det dog ikke to innertelt men to fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Fjellheimen camp 6 finnes hos Helsport.no, men til en helt annen pris enn det som XXL m.fl. tok for det (jfr. Prisguiden). Likte løsningen i det teltet! Hadde jeg funnet det til ca. samme pris som på samme tid i fjor sommer (7999,-) så kunne det vært aktuelt. Helsport selger det til 10999,-. Da tenker jeg at jeg like gjerne kan vurdere Hilleberg-teltene :) Blefjell ligger på Outlet'en til Helsport, så det var en kurant pris på det! Men Helsport har vært sparsom på informasjon om det teltet. Det står ikke mål på hvor stort det er, heller ikke noen klassisk "plan-tegning". 

Marmot Vapor kunne kanskje også vært et alternativ! Skal se nærmere på det. Ser at vekta på Vapor er omtrent samme som det ene 3-mannsteltet. Hva er forskjell på dette og Limestone? 

Men det er noe med de Wiglo-teltene jeg trekkes av. Antakeligvis det at det er så mange innganger og ventilasjonsmuligheter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Ser Fjellheimen camp 6 finnes hos Helsport.no, men til en helt annen pris enn det som XXL m.fl. tok for det (jfr. Prisguiden). Likte løsningen i det teltet! Hadde jeg funnet det til ca. samme pris som på samme tid i fjor sommer (7999,-) så kunne det vært aktuelt. Helsport selger det til 10999,-. Da tenker jeg at jeg like gjerne kan vurdere Hilleberg-teltene :) Blefjell ligger på Outlet'en til Helsport, så det var en kurant pris på det! Men Helsport har vært sparsom på informasjon om det teltet. Det står ikke mål på hvor stort det er, heller ikke noen klassisk "plan-tegning". 

Marmot Vapor kunne kanskje også vært et alternativ! Skal se nærmere på det. Ser at vekta på Vapor er omtrent samme som det ene 3-mannsteltet. Hva er forskjell på dette og Limestone? 

Men det er noe med de Wiglo-teltene jeg trekkes av. Antakeligvis det at det er så mange innganger og ventilasjonsmuligheter. 

 

Limestone er med innertelt i netting, vapor har tett innertelt med mulighet for netting i dørene.

Vekt er opgitt som «minimum», så de veier noe mer enn oppgitt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men til de som spør som deg pleier jeg å anbefale to telt. Det er flere grunner til det. Hvis/når barna er store nok til å sove for seg er det utrolig mye mer spennende for dem å sove i sitt eget telt mens mamma og pappa sover for seg. Når barna er store nok til å dra på telttur alene er det greit å ha ett tremannstelt å ta med seg i stedet for ett enda større telt. Generelt vil jeg også si at du vanligvis kan trekke fra en person i forhold til det produsenten sier, altså at et tremannstelt egentlig er passe for to (voksne/store barn). Tre voksne i et tremannstelt blir som regel omtrent så trangt som sardinene ligger i en sardinboks. Enda ett poeng er at det som regel alltid er lettere å finne flatt nok underlag til to tremannstelt med to personer i hvert telt enn til et større telt der det skal sove fire personer. Så personlig ville jeg nok gått for de to teltene dere allerede har. Mulig dere ville ha kunnet spart noe vekt med ett 4-mannstelt, men antakelig vil dere finne ut at det blir trangt når barna når tenårene. Da vil nok et 5 eller kanskje helst et seksmannstelt være bedre, og da blir nok fort vektfordelen borte.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med ett 4-manns telt som Vapor, er at når man sover er gulvet fullt. Dvs. det er god plass til ting nede ved bena (ingen av oss er lange), og i forteltene.

Når man er våken, og alle sitter oppreist, så er det ett hav av plass når man rydder litt i teltet. God plass til matlaging og lek/spill. Stor takhøyde og bratte vegger (vertikale nederst) hjelper mye.

Er man store mennesker, så blir det trangere, selvsagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (31 minutter siden):

Cross canyon 4 er romslig til 4-manns telt å være, og har i tillegg god takhøyde. Koster heller ikke så mye. 

Takk for tips! Ser golvet er 254 x 218 cm. Det er over 60 cm pr pers i bredden! Det er langt mer enn det jeg har funnet hos de andre produsentene. Ser feks Helsport Rondane Trek 4 har 200 x 230 cm, men personene på tegninga virker da veldig lange? Må da være bedre å ligge på tvers i en sånn her romløsning? Bergans Trollhetta som jeg vurderte/vurderer er 240 x 210, så det blir mer boltreplass i Klymiten, men antar at forteltet er større i Bergans-teltet. Har ikke funnet mål på ytterteltet på Klymiten. hel_141-958-usp.jpg

Skogens Stønn skrev (46 minutter siden):

Nå har ikke jeg barn, men til de som spør som deg pleier jeg å anbefale to telt. Det er flere grunner til det. Hvis/når barna er store nok til å sove for seg er det utrolig mye mer spennende for dem å sove i sitt eget telt mens mamma og pappa sover for seg. Når barna er store nok til å dra på telttur alene er det greit å ha ett tremannstelt å ta med seg i stedet for ett enda større telt. Generelt vil jeg også si at du vanligvis kan trekke fra en person i forhold til det produsenten sier, altså at et tremannstelt egentlig er passe for to (voksne/store barn). Tre voksne i et tremannstelt blir som regel omtrent så trangt som sardinene ligger i en sardinboks. Enda ett poeng er at det som regel alltid er lettere å finne flatt nok underlag til to tremannstelt med to personer i hvert telt enn til et større telt der det skal sove fire personer. Så personlig ville jeg nok gått for de to teltene dere allerede har. Mulig dere ville ha kunnet spart noe vekt med ett 4-mannstelt, men antakelig vil dere finne ut at det blir trangt når barna når tenårene. Da vil nok et 5 eller kanskje helst et seksmannstelt være bedre, og da blir nok fort vektfordelen borte.

Jeg ser den. Tror ikke jeg kvitter meg med begge 3-mannsteltene. Hvis jeg kjøper et 4-mannstelt så kvitter jeg meg med det tyngste (Helsport Hardanger 3). Da vil de kunne ta både 1-mannstelt, 3-mannstelt, 4-mannstelt eller lavvo når de skal på tur når de blir eldre. 

Hvor lenge er barn med mor og far på telttur? 😛 Jeg ser for meg at det kan være en vanskelig øvelse å få med en 14 åring? Tenker at et 4-mannstelt kan fungere i 10 år ca. til eldstemann er rundt 14? :) Eller er jeg optimist?

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvoen er av merket "Bål". Noen som kjenner til dette? Har fått lavvoen i gave.

Hvis jeg finner bunn til dette tror jeg ikke vi trenger 4 manns telt 

 

Men søkekombinasjonen Bål lavvo, er jo klin umulig..  noen som vet hvem som fører/førte merket Bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Takk for tips! Ser golvet er 254 x 218 cm. Det er over 60 cm pr pers i bredden! Det er langt mer enn det jeg har funnet hos de andre produsentene. Ser feks Helsport Rondane Trek 4 har 200 x 230 cm, men personene på tegninga virker da veldig lange? Må da være bedre å ligge på tvers i en sånn her romløsning? Bergans Trollhetta som jeg vurderte/vurderer er 240 x 210, så det blir mer boltreplass i Klymiten, men antar at forteltet er større i Bergans-teltet. Har ikke funnet mål på ytterteltet på Klymiten. hel_141-958-usp.jpg

Jeg ser den. Tror ikke jeg kvitter meg med begge 3-mannsteltene. Hvis jeg kjøper et 4-mannstelt så kvitter jeg meg med det tyngste (Helsport Hardanger 3). Da vil de kunne ta både 1-mannstelt, 3-mannstelt, 4-mannstelt eller lavvo når de skal på tur når de blir eldre. 

Hvor lenge er barn med mor og far på telttur? 😛 Jeg ser for meg at det kan være en vanskelig øvelse å få med en 14 åring? Tenker at et 4-mannstelt kan fungere i 10 år ca. til eldstemann er rundt 14? :) Eller er jeg optimist?

Trollhetta 4 har to fortelt, hvor det fremre er ganske så massivt. I det bakre får du plass til to storsekker pluss litt til. Det er også god takhøyde (til tunneltelt å være) gjennom hele teltet. Klymit har fordelen av takhøyde på 160cm.

Generelt gjelder det å trekke fra 1 oppgitt antall liggeplasser. Klymit nærmer seg å være et reelt 4 manns. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Ser golvet er 254 x 218 cm. Det er over 60 cm pr pers i bredden!

Nå er jo dere to voksne og to barn, og et standard liggeunderlag er vel 60-65 cm, men husk å regne med god avstand til innerteltveggene, spesielt i vær der det blir mye kondens (som det fort blir mye av med 4 personer) og i regnvær. Det er fort gjort å få våt sovepose hvis man ligger klin inntil veggen eller snur seg mot/sparker mot veggen i løpet av natta.

Jeg liker å snu meg i løpet av natta og ligger gjerne med bøyde knær eller bøy i hofta, og noe i retning fosterstilling hvis jeg begynner å fryse. Da kan selv 65 cm bli litt smalt for meg (erfaring fra enmannstelt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kondens er noe jeg bare har opplevd i tunelltelt med stort fortelt (mye damp fra bakken), eller vinterstid med frost/rim.

Aldri hatt problemer med kondens ellers. Man kommer alltid borti yttervegger, så telt med innvendig romfølelse (høyde/bratte vegger) synes jeg fungerer bra.

skal man beregne 65 cm bredde til alle, må man fort opp i meget store telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (4 timer siden):

Det er dette merket her?

Bål?

Jeg finner 1 webshop som har inne en del sekker fra dem. Hadde kanskje vært mulig å sende en mail til dem å høre om dem evt har noen kontakt info. Om dette er rett merke.
Ser at fjellsport også fører noe fra bål.

Jepp det er dette merket. Jeg satte opp lavvoen nå i kveld. Den har diameter 4,80cm. Antar det vil være 8-10 lavvo (?) i og med at man kan ligge mellom lavvostang og vegg. Den er åttekantet.

 

Klarer ikke å finne noe om den på nett. Mon tro om det er mulig å lage en bunnduk selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 små  (nå er de blitt 11 og 12) og har brukt Helsport Svea 4 veldig veldig mye. 2 utganger må man ha. Vi hadde først Fjellheimen 4, men det ble håpløst uten utgang i ene enden. Vi har ikke bare brukt teltet på fjellturer, men på campingturer i Norge Sverige Finland og 10 dager rundtur på Island. Med footprint har vi kunne kneppe ned innerteltet og rigge campingbord og 4 stoler inni teltet ved regnvær - middag osv på campingtur. 

Til mer enkelt campingliv eller lettvekt sommerturer har vi brukt Go Lite Shangri La 5 - det veier bare 2,7 kg. dette er nok ikke så lett å få tak i, men ungene bruker det for tiden i hagen og det er utrolig digg å sove i - kan justere ytterteltet slik at det kun skjermer mot solen.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

 

Til mer enkelt campingliv eller lettvekt sommerturer har vi brukt Go Lite Shangri La 5 - det veier bare 2,7 kg. dette er nok ikke så lett å få tak i, men ungene bruker det for tiden i hagen og det er utrolig digg å sove i - kan justere ytterteltet slik at det kun skjermer mot solen.

image.png

Satt og leita etter det tidligere idag. Ramla over dette i en annen tråd:D 

 

I et forsøk på å finne bunnduk til denne lavvoen, så ramla jeg over dette tilbudet på Fjellsport?  Er der bare jalla? 

 https://www.fjellsport.no/sydvang-breheim-lavo-sand-shell.html?channable=01384b6964003131332d363335336e&gclid=Cj0KCQjw24qHBhCnARIsAPbdtlL7FCvF4dCjBm9Lut0jHFeJVRPgx2DN3736JWNGwWyMv8q9cIjZBYQaArEzEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (7 timer siden):

I et forsøk på å finne bunnduk til denne lavvoen, så ramla jeg over dette tilbudet på Fjellsport?  Er der bare jalla? 

Det er bare en duk, men det kan kanskje duge, men vekta er jo ganske høy. Kunne sikkert duge, men jeg er usikker på om jeg ville dra på tur med et slikt oppsett fjelltur. 30 liter og med den vekta blir det mye å drasse på. Det er stadige dilemmaer, men ofte er det bedre å kjøpe noe skikkelig - om man så finner ut at det ikke er brukbart kan man selge det videre på Finn. De mer ukjente merkene holder seg ikke i pris, men kan sikkert duge til sitt bruk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa ut BÅL-lavvoen i kveld, og konkluderte raskt med at den ikke kom til å fungere på familietur. Til tross for at jeg har laget en bunnduk, så møtte jeg andre utfordringer. Mygg, mange mygg, så uendelig mange mygg. Det kommer aldri i verden til å fungere med to små. Så da blir det nok 2 x tremannstelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.