Jump to content
IGNORED

Lette fjellstøvler - og vanntette, er det mulig? Hva vil du anbefale?

Globerotta
 Share

Recommended Posts

Er det på ett punkt jeg ikke tenker 100% vekt, så er det fottøy. Går du med tung sekk over lang tid i skog eller fjell bør du ha skikkelig fottøy. Jeg anbefaler halvhøye støvler , Crispi Skarven. Styr unna disse såkalte lette fjellsko som er i familie med joggesko og  som kalles fjellstøvler av produsent.  Denne type sko kjennes veldig lett og komfortabel ut der og da, men om 25 år kan fotbladene dine være hardt skadet.

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen med at slike lette og myke «fjellstøvler» kjennes lette og komfortable ut. De inspirerer til løping og lett jogg oppover bakkene og gir god føling og kontakt med underlaget. Fjellstøvler er mye mer «kantete» å gå med, føler meg faktisk mer vinglete med fjellstøvler med stiv såle.

Jeg bruker begge deler, men merker at jeg går mye tregere og snubler litt mer med stive fjellstøvler enn med mindre og lettere støvler/sko.

Men av ren nyskjerrighet, hvilke skader får man i fotbladene av myke fjellstøvler? Sett at man ikke opplever ubehag på turene man går, så er vel det ett tegn på at skoen er god nok? Eks. Ultraløpere har nok en del mer mil enn de fleste av oss, og bruker myke sko.

Det begyner med smerter i fotbladene. Så tar man bilder og undersøkes av spesialist. Så ble det konstantert høy slitasje og jeg måtte støpe spesielle såler i tillegg til tynn karbon såle. Smertene fortsetter , men er  bedre med såler i mine crispi skarven. Jeg har dessverre brukt for mye moderne lette fjellsko. Jeg må bruke mine skarven til allt, tur m hunden, handle i butikken, konfirmasjon osv. Bruker jeg annet fottøy får jeg umiddelbare smerter. Derfor er jeg motstander av lettvekts fjellstøvler.